Kalle_Luzern
Aktiv medlem
Vad gjorde du med din utrustning idag?
Har tvättat och impregnerat lite skalkläder. Dessvärre en del lossade limningar och tejp, så nu kladdar jag med textilklistret. Impregneringen verkar lovande.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Brukar det inte vara rätt bra garanti när det gäller limningar på skaljackor?Har tvättat och impregnerat lite skalkläder. Dessvärre en del lossade limningar och tejp, så nu kladdar jag med textilklistret. Impregneringen verkar lovande.
Visa bilaga 39612
ngt Vanligt textillim eller ngt special? Borde själv limma lite….Har tvättat och impregnerat lite skalkläder. Dessvärre en del lossade limningar och tejp, så nu kladdar jag med textilklistret. Impregneringen verkar lovande.
Visa bilaga 39612
Möjligt men den äldre av de två köpte jag på outlet 2010…Brukar det inte vara rätt bra garanti när det gäller limningar på skaljackor?
Ja, vanligt textillim jag köpt i livsmedelsbutik. Kanske inte optimalt men har funkat ok för tidigare liknande reparationer.ngt Vanligt textillim eller ngt special? Borde själv limma lite….
Mycket coolare än en trött SUVVisa bilaga 39831
Det är märkligt vad mycket blickar och vinkningar man drar till sig när man faktiskt använder sin utrustning
Spännande!Visa bilaga 42116
Förbereder för nyskidpremiär imorn.
Förbereder för nyskidpremiär imorn.
Vad gjorde………
Åkte på den![]()
Nackdelen med att vara en som inte gillar öl något särskilt är att det där med monteringsöl inte blir samma riktigt :pSpännande!
Men var är arbetsölen?
Det där är att utmana ödet
Blev det Helio?
Jag är extremt anal med det där, men eftersom jag monterar bindningar kanske en gång vartannat år inkluderat när nån polare vill ha coaching så tycker jag inte det spelar någon roll.Har du nå tips för montering?
Ska ge mig på att montera mitt fjärde par ATK snart och har aldrig fått till ett perfekt resultat.
Låter du både tådel och häldel vara lite lös och klickar i pjäxan innan du drar skruvarna helt, eller fixerar du häldel och riktar in tådelen enbart? Eller tvärtom?
Har bara provat att låta tådelen vara lös och rikta in, men fick inte till det perfekt ändå, gissar att min håltagning var lite sne så skruven drog snett när jag fixerade skruvarna helt.
Sen centrumlinje på skida, brukar man ta centrum från stålkant till stålkant, eller topsheet?
Nackdelen med att vara en som inte gillar öl något särskilt är att det där med monteringsöl inte blir samma riktigt :p
Jag är extremt anal med det där, men eftersom jag monterar bindningar kanske en gång vartannat år inkluderat när nån polare vill ha coaching så tycker jag inte det spelar någon roll.
Jag mäter ut mittlinjen med en pappersmall som har "breddmarkeringar" från mitten (du ser den nere till höger i min bild, men den som syns där är inte tillklippt, den måste ju vara klippt rakt över "tvärlinjen" så att man kan använda mätstrecken enkelt och sen också markera var mittlinjen är på tejpen). Drar den run skidan och mäter mot där pappret viker sig runt stålkanten "på belagssidan" av skidan, det är en väldigt väldefinerad punkt och enkel att värdera vad mätningen visar. Fäster den med maskeringstejp. Jag ser till att den är linjerad exakt på båda sidorna av pappersmallen, på så sätt vet jag att jag mäter rakt över skidan, dvs att pappersmallen inte ligger lite snett, vilket kan ge nån millimeter eller så off på mittmarkeringen. Det är ganska fippligt, men blir tillräckligt exakt. Sen till att när pappersmallen ligger helt platt på ovansidan av skidan, vanligen blir det lite ojämnheter på undersidan av det eftersom skidan har form.
Sen är det viktigt att mäta mitten ordentligt långt fram på skidan och ordentligt långt bak på skidan, ev. mätfel på exakt mittplacering leder då till mindre utslag. Därför du ser i bilden att jag har en mittmarkering som går genom hela bilden. Ta i princip så långt du har möjlighet till, dvs så långt som den längsta prylen du har som du kan använda som linjal för att dra linjen (kan vara lite enklare ifall den är lite flexibel så att du inte behöver trycka ut shapen på skidan till platt).
För att få bra placering på mallarna för borrhålen tycker jag det enklaste (iaf med ATK) är att klippa upp ett litet hål i mitten på mallen där mallens "längdmarkering" är, då behöver jag inte hålla på att styra med att få till ett rakt mittmarkeringsstreck också, utan det räcker med nånting som är handritat och 5 mm brett för att linjera upp det.
Jag klipper inte itu mallarna för borrhålen heller, ju längre mallen är ju mindre propagerar ev. fel-linjeringar av mallen i förhållande till mittlinjen. Fippligare, men som sagt - spelar ingen roll för mig att det tar lite tid.
Borrar heller aldrig rakt i mallen, använder centerslag för att markera var jag ska borra. Mitt centerslag är nån gammal random skruv som ligger i "lådan med skruvar jag kanske behöver nångång" och en hammare. Skruv snarare än spik för att de är lite mindre spetsiga, så de går en bättre markering för att guida en borr. När mittmarkeringarna för första delen är slagna repeterar jag placeringen och centermarkeringen för den andra delen (brukar köra tå först, sen häl). Jag har alltid två mallar så att jag kan använda en fräsch mall för nästa skida också.
Förborrar sen några mm in med en liten borr (tror jag brukar använda 2 mm, men vad som helst går egentligen bra, så länge det är pyttelitet). Behöver inte gå igenom några metallager eller dylikt, det är bara så att den vanliga borren sen ska få styr utan att börja glida omkring på skidan.
När jag borrar de stora hålen använder jag en 3d-printad liten tetraeder-grej med hål för borren (försöker mig på en länk för nedladdning här: https://products.aspose.app/3d/share/stl?session=70c43df0-ec60-4999-b388-26a698068d0c - hålets diameter kan behöva justeras beroende på exakt 3d-printer som används har jag märkt - den som ligger där är också liiite lite för kort för de borrarna jag köpte sista gången, ger ett borrdjup på 10 mm istället för 9.5). Sätter borren i chucken på skruvdragaren så att borren sticker ut rätt längd när man kör den i botten (enklast att mäte med botten på ett skjutmått).
Genom att trycka 3d-printade mallen mot skidan när jag borrar vet jag att det blir iaf tillräckligt rakt, inte lika bra som med pelarborr, men definitivt bättre än att sikta för hand, och får dessutom rätt djup utan krusiduller. Rensa borren och blås ur hålet i 3d-print-grejen mellan varje borrning.
Följande gäller bindningar med justerbar häldel:
Skruvar i häldelen ordentligt på en gång när hålen är borrade, sen brukar jag skruva i tådelen helt för att se om det linjerar upp perfekt med hälen - det händer väl kanske 1/3 eller så av gångerna för mig. Om det inte gör det, utan är lite off så backar jag upp skruvarna i tån en bit (inte för mycket, nåt varv kanske max, lite osäker), klickar i pjäxan, låser tån och börjar manipulera. När det är off brukar det för mig räcka med kanske 1-3 mm eller så rörelse i sidled som ska till för att pjäxans och bindninges häldelar ska matcha perfekt, mäter man ordentligt och tar sin tid blir det inte mycket mer än så.
Använd pjäxan som hängstång med en handen för att trycka pjäxans häl förbi positionen den ska ha mot häldelen, samtidigt som den andra handen trycker ihop käftarna på tådelen och hjälper till att rotera den så gott det går. Gör några "tryck". Ta ur pjäxan och skruva i skruvarna för tådelen lite mer, i med pjäxan i tån, gör några fler tryck osv. Den här delen är ingen exakt vetenskap, utan går lite på känsla.
När skruvarna är i botten på tådelen och pjäxan är rak så sätter jag fram häldelen så långt fram den kommer i pjäxorna (dvs att hälhusen i princip tar i pjäxornas bakkant) och sen får de stå så med låsta tår för att monteringen ska få "sätta sig" i nåt dygn, give or take (länger tid skadar ju inte). Obs att det sista steget om man har bindning som justeras med platta kan behöva göras så att häldelen justeras fram maximalt, skruva åt de två bakre skruvarna i justerplattan, sen tas skon ut för att skruva åt de två främre skruvarna i justerplattan. När skon då sätts tillbaka behöver man oftast "trä" på den på hälpinsen igen innan man klickar i den i tån.
Låter som att din QK har problem! (synnerligen lustig, på svenska uttalad, förkortning på quiverkiller)Försökte byta mina bindningar till mina andra skidor (har QK) men ena skruven vill varken upp eller ner. Den snurrar bara. Nåt vajsing med gängorna. SVINirriterande...
Jag tar det som en komplimangDu skulle garanterat inte få jobb på Sport-Bittls monteringsverkstad, alldeles för noggrann och seriös…
med atks mallar som inte har några bsl- angivelser så att det blir en del räkna och testa/justera för att det ska bli rätt så brukar det landa på 2h för första och nån knapp timma för andra!Det är rimligt att man håller sig till något med mkt lite alkohål då det låter som att det tar ett tag.
Men som min kloka farmor sa.
Efteråt så kan ingen se hur lång tid arbetet tog, bara om det är bra eller dåligt gjort.
Det fina med tetraedern är att även om man inte har egen printer utan bara någon bekant eller så behöver man inte skämmas för att be om en sån liten utskrift i utbyte med en öl eller liknande och den kräver inte någonting extra av hårdvara för att skruvas samman. Men lätt att en sån jigg är att föredra om man har egen printer och monterar oftare än jag gör!Finns ju ski jigs man kan 3D-printa. Läste nyligen denna tråd t ex:
Edit: här är länken till hela projektet
3D Ski Binding Jig by MottN | Download free STL model | Printables.com
www.printables.com