Vad göra för att inte förstöra longboard?

ebbaemilia

Medlem
Åkte med brädan i regnet (duggregn men ändå) alldeles nyss utan att veta bättre, kom hem o googlade på långboard i regn och inser nu att det kanske inte var det smartaste jag gjort... Brädan är helt ny så vill verkligen inte pajja den! Några tips på vad jag borde göra nu för att minska eventuella skador? Borde jag ta ut kullagren så att de ej rostar? Andra idéer?

Börja med att kolla om det faktiskt ens blivit blött inåt kullagren, de är egentligen det enda som tar direkt skada av vatten, även om själva brädan slits något fortare om man åker när det är blött. Ställ den någonstans där det torkar och fetta helst in kullagren (är det gjort ordentligt så borde de klara flera regntillfällen i rad)

En guide till infettning (man behöver kanske inte vara så noga med vad man har):

Okej tack för svar! Brädan är torr nu men vet inte om kullagren blivit blöta. Vad borde jag använda som fett? Har inget spc. anpassat för brädan, tror du att låsolja eller vanlig olivolja funkar?

Nja det är för tunt men tror inte du behöver smörja om kullagrena för lite duggregn :)

Och i värsta fall kan man alltid göra rent dom efteråt, eller köpa nya kullager för ~150kr

Den stora frågan är, rullar det sämre nu? Om inte så är det garanterat lugnt :P En annan sak som man bör göra är att torka av brädan när man kommer hem så inte trät suger åt sig vattnet, det försämrar flexet och kan få limmet att delaminera så brädan lättare knäcks.

Tillbaka
Topp