Vad har ni under skalbyxorna?

Hej!

Jag har merinoullunderställ samt mellanlager termobyxor som slutar vid knäna under, väldigt praktiskt. Om det är -15 eller kallare har jag dubbla merinounderställbyxor och något mer, som termobyxorna jag nämnde eller Crafts vindtäta och fleccefodrade byxor. Sådana där som man kan ha när man åker längdskidor eller löptränar när det är kallt. Det funkar jättebra. Har haft detta ner till runt -25 grader, även om -25 grader var lite svalt.... frös dock inte vad jag kommer ihåg.

Finns inte så många alternativ.
Ull byxor/långkalingar (vissa har väl byxor/långkalingar av andra material) och ju kallare desto fler lager beroende på aktivitetsnivå.

Jag var tre kalla veckor i Alperna i januari och för första året hade jag skaffat dunshorts. Så med ett par merinoullsbyxor och dunshortsen var det inga problem med -15. Kan verkligen rekommendera det. På väg upp i luften värmer dem där det kyler som mest och sedan när man åker så har man full rörlighet över knäna.

Kasks helkroppsunderställ i lite tjockare merino. På benen har jag väldigt sällan mer än det och skalbyxor, även när det är rejält kallt.

Merinoullslångkallingar och merinoullsshorts ifall det är extra kallt. Båda från kask.

Har ett par knälånga fleecebyxor samt ett par lyngen primaloft byxor. Men använder aldrig dom...kanske kalla dagar i sverige där man tillbringar mest tid i liften.

Hoj.
Jag kör med Devoldo merinoull långisar,för mig funkar det till ca -15.
Är det kallare drar jag på mina Adidasmjukisar sånna som alla fjortisar går runt med ja... drar upp dom ovanför pjäxorna såklart och kylan är inget problem förutom i tårna!
Unnade mig ett par m-ullkalsonger inför säsongen.
Det kan verkligen rekomenderas för dom kallare dagarna om du är rädd om familjelyckan ;P

Vilken av de här 2 tror ni skulle hålla värmen bäst under skalbyxorna.

Eller

Vilken av de här 2 tror ni skulle hålla värmen bäst under skalbyxorna.

Eller
Jag har den första varianten. Mest köpte jag dem för att dra över löpartightsen vid uppvärmning osv. I fjällen förra veckan när det var 20-25 minusgrader hade jag dem över det vanliga merinounderstället. Funkade galant. Den andra varianten känns som att det kan bli rejält obekvämt om man ska ha ull under också.

Tack så mycket .... är det stor skillnad och ha vanligt underställ och ull underställ när det kommer till att hålla värmen?

Tack så mycket .... är det stor skillnad och ha vanligt underställ och ull underställ när det kommer till att hålla värmen?
Jag använder bara annat material när jag åker längd och då håller mig varm av rörelse. Turande och liftåkning alltid merinoull. Jag tycker det värmer bättre, speciellt när jag svettas.

Kanske off topic men... Som skidturist sällan ute under -10 grader brukar jag klara mig med långkallingar av syntet eller merinoull under vadderade skidbrallor (ej skal). Tycker inte att merinoull som alla hyllar är så enormt mycket bättre än syntet, iofs varmare men jag får oftast bättre total komfort (tillräcklig värme vs inte för varmt) med gammeldags syntetunderställ. Speciellt på vårkanten i alperna kan det ju skilja flera dussin grader mellan morgonskugga och eftermiddagssol, och då känns det som att syntetställ har större "sweet spot".

Och även merinon kliar, iofs inte lika mycket som farmors stickade ylletröja med krage. Är jag konstig?

Undrar också, när jag ändå fryser ibland, ska jag i första hand uppgradera med tillägg av korta merinokalsonger eller dunshorts? Med hänsyn till både värme och komfort (pungsvett gör ingen glad).

Kanske off topic men... Som skidturist sällan ute under -10 grader brukar jag klara mig med långkallingar av syntet eller merinoull under vadderade skidbrallor (ej skal). Tycker inte att merinoull som alla hyllar är så enormt mycket bättre än syntet, iofs varmare men jag får oftast bättre total komfort (tillräcklig värme vs inte för varmt) med gammeldags syntetunderställ. Och även merinon kliar, iofs inte lika mycket som farmors stickade ylletröja med krage. Är jag konstig?

Undrar också, när jag ändå fryser ibland, ska jag i första hand uppgradera med tillägg av korta merinokalsonger eller dunshorts? Med hänsyn till både värme och komfort (pungsvett gör ingen glad).
Den stora fördelen med merino mot annan ull är ju lukten. Merino luktar inte svett. Ull över lag har ju också fördelen att den värmer även när den är blöt, det gör ju inte synteten.

Den stora fördelen med merino mot annan ull är ju lukten. Merino luktar inte svett. Ull över lag har ju också fördelen att den värmer även när den är blöt, det gör ju inte synteten.
Ja jag menar endast merino vs syntet, annan ull går bort.
...fast synteten blir ändå inte blöt lika lätt? Eller? Brukar skölja upp mina syntetställ varje kväll, de torkar snabbt. Fast jag kanske luktar svitt på eftermiddagen. Ska fråga en närstående person som brukar ha bättre koll på sådant. :)

Ja jag menar endast merino vs syntet, annan ull går bort.
...fast synteten blir ändå inte blöt lika lätt? Eller? Brukar skölja upp mina syntetställ varje kväll, de torkar snabbt. Fast jag kanske luktar svitt på eftermiddagen. Ska fråga en närstående person som brukar ha bättre koll på sådant. :)
Jag svettas normalt mycket om fötterna men jag kan ju använda samma merinostrumpor under en hel vecka, utan att de luktar. Problemet med just skidåkning är ju att man växlar mycket mellan svettande och frysande. Därför ser jag ull som överlägset. När jag springer kör jag även syntet, men där kör jag ju intensivt hela tiden

Har märkt att onepiece i merinoull är bra varm mot att ha tröja och byxor. Kan verkligen rekommendera om man fryser. Har bara prövat Airblasters ninja suit men sugen på Mons Royales också då den har 3/4 istället för hela ben och utan huva. Ibland kan kalsonger i merinoull och en tunn mellanlagerströja behövas men fettet på kroppen värmer också ganska bra.

Merino-underställ 200-tjocklek från icebreaker och syntetdunshorts från Houdini som går till knäna vid liftburen åkning.
Visste inte att bilpedanter hängde på forum :) Hälsa brorsan.
//Jakub

Jag svettas normalt mycket om fötterna men jag kan ju använda samma merinostrumpor under en hel vecka, utan att de luktar. Problemet med just skidåkning är ju att man växlar mycket mellan svettande och frysande. Därför ser jag ull som överlägset. När jag springer kör jag även syntet, men där kör jag ju intensivt hela tiden
Min sambo behöver byta strumpor vid lunchtid trots de tunnaste i merinoull. Kanske syntet hade passat bättre?

Tillbaka
Topp