vad menas med att skidor har pop?

menar du när man hoppar?:S att man poppar ifrån på kicken? det är det enda jag kan tänka mig, och då jämför jag med skateboard där man kan få till bra pop i en ollie..

men vad i helvete menar du xD

ja, vafan ska man säga. typ när du ollar med en skida så kanske du inte kommer så högt. men med en skida med fet pop så ollar du högre. eller?

pop "ollie" med skidan då får du en pop! sen från kicken liksom..

ekdahl sa:
ja, vafan ska man säga. typ när du ollar med en skida så kanske du inte kommer så högt. men med en skida med fet pop så ollar du högre. eller?
precis de tänkte jag på också.. som på en skateboard.. men är det svaret på denna fråga?

fortsättning följer.

pop är en musikstil som var väldigt stor under 90-talet. skidor utrustade med denna musikstil är mycket svåra att hitta men otroligt musikala och man får aldrig tråkigt i backen.

Har inte heller så bra koll men antar att folk menar att skidan har bra flex i sig så den studsar bra när man poppar, även kallat Ollie på skateboard.

En skida med bra pop är ofta mer lekfull. Typ!?

Och när jag ändå har vunnit besserwisser priset kan jag ju dra till med denna:
Begreppet popmusik myntades i London under det tidiga 1960-talet, då musikstilen ansågs vara mindre rebellisk än den upproriska amerikanska rockmusiken. Typiska popband spelade kommersiellt gångbar popmusik vilket ansågs harmlöst av etablissemanget. Dessa gruppers främsta kännemärke torde vara det långa håret, kostymer samt Chelseaboots. Dock utgjorde det långa håret ett synnerligen irriterande inslag emot etablissemanget i denna tonårskultur.

Typiska popband från 1960-talet är: The Beatles, The Hollies, The Animals och The Monkees.

Några samtida svenska popband är: Tages, Shanes, Ola and the Janglers, Hep Stars och Sven-Ingvars

Begreppet populärmusik är dock vidare och syftar på i princip all fonogramburen musik från 1920-talet och framåt, som har en stor publik,eller syftar till att ha en, och som inte hör till konstmusiksfären (den "klassiska" musiken") eller folkmusiksfären, som i princip omfattar all muntligt traderad musik. Populärmusik är alltså så skilda artister som till exempel Bing Crosby, Elvis Presley, Beatles, ABBA, Metallica och Madonna. Termerna populärmusik, konstmusik och folkmusik är dock alla problematiska då de utgår inte bara från hur musiken låter utan också hur den socialt konstrueras och uppfattas av publik och kritiker.

Senast ändrad:
Ni snackar om skidans spänst. Fråga är om det är samma som pop.. Själv vet jag inte i alla fall ;( Jag har faktiskt aldrig hört det uttrycket.

Med pop menas hur snabbt en skida flexar tillbaka om du böjer den. Ungefär samma sak som när du ställer returen på en cykeldämpare. En skida med mycket pop kommer flexa tillbaka snabbare efter att du hävt dig bakåt i en olli och ge där med mer kraft. Men en skida med mycket pop tappar även viss del stabiliteten i hög fart.

Man kan uttrycka det så att det inte bara har att göra med hur styva skidor/snowboarden är utan hur "hårt" och snabbt den utgår till ursprungspositionen. Om du trycker till hårt så sviktar dem tillbaka hårt också. Dem är alltså inte stumma utan flexar mycket men bestämt kan man säga. Dem viker heller inte undan. Man kan även uttrycka det som om det känns "livligare". Dem är inte matta utan har bra "studs" :D
En skateboard tex: kan kännas seg och tung, detta är för att den har dålig pop. LITE skillnad här dock eftersom inte brädan sviktar som en skida eller snowboard.

Ett annat uttryck när det gäller skateboard är att en bräda med dålig pop känns som om trät är dyngsurt och segt. Meddans en med bra pop känns lätt och har bra "fjong"
Flummigast uttryckt, men det är som sagt inte så lätt att förklara.

Emil

Senast ändrad:
hmmm, med skateboard ger bra "pop" högre ollie. på wakeboard ger en bra "pop" högre hopp från vågen. ollie på skidor är väl när man skuter upp sej i luften igenom att trycka ned tailsen. annars tror jag på fluffsurfarns teori.

Senast ändrad:
En skida med bra "pop" har bra SPÄNST. Som att det är bra att ha bra spänst i benen när man hoppar högt i höjdhopp etc.

Lite svårt att prata om pop när man snackar om skidor. För när man kör skidor använder man inte en ollie som man gör när man åker brädsporter. Ofta så hoppar man rakt upp (rail osv. ) eller carvar av en kicker med skidor. Med en snowboard samt resterande brädsporter är en ollie det lättaste sätter att få höjd istället för att hoppa rakt upp. Vilket fungerar lika bra men är jobbigare. Så ligger det till. SÅ innan ni själva kört bräda av något slag kan ni sluta fundera på uttrycket :D

Tillbaka
Topp