Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan ju iofs ha det ena paret i ett vanligt smalt skidfodral inuti dubbelfodralet och ta ut det om dom skulle bli griniga.ABadHabit sa:Med stor sannolikhet kan det bli "knas" med dubbelfodral. Polaren hade bokat och betalt för 2st skidfrakt men dök upp med ett dubbelfodral med 2 par skidor och stavar i. Inga argument hjälpte utan det slutade med att de fick slå in det ena paret i plast och tape. Inte så kul att släpa runt på det paketet kan jag lova.
http://beta.norwegian.com/se/reseinformation/bagage/incheckat-bagage/"Storleks- och viktgränser
Tänk på dina väskors storlek och vikt när du förbereder dig för resan.
Varje väska får inte väga mer än 32 kg eller mindre än 2 kg.
Den totala vikten för ditt incheckade bagage får inte överstiga 64 kg.
Måtten för varje väska får inte överstiga 250 x 79 x 112 cm (L x H x B), och omkretsen får vara max 300 cm."
Allting är lättare än Norweigan.chrillelille sa:Men det borde ju gälla om man checkar in separat skidutrustning? Så länge mitt bagage är under 20kg och inom volymen så tycker jag att det inte borde spela nån roll? Orkar inte släpa tre väskor...
Aja, ringde nu och de verkade jävligt svåra att ha att göra med!
Lufthansa flyger typ samma sträcka för samma peng, är de lättare?
Jag håller helt med om din logik att är jag innanför gränserna ska väl ni skita i vad jag har i väskan. Men de är ju ute efter att klämma oss på extra avgifterchrillelille sa:Men det borde ju gälla om man checkar in separat skidutrustning? Så länge mitt bagage är under 20kg och inom volymen så tycker jag att det inte borde spela nån roll? Orkar inte släpa tre väskor...
Aja, ringde nu och de verkade jävligt svåra att ha att göra med!
Lufthansa flyger typ samma sträcka för samma peng, är de lättare?
Jag kanske ska satsa på Lufthansa. Egentligen är det inte att jag inte vill betala extra utan att jag vill slippa en massa olika bagage att släpa runt på.herrgard sa:Argh, jag ska flyga med norwegian i december och har köpt till deras "skidbagage". Tänkte maila och fråga vad som gäller och sen skriva ut ett papper med svaren och ta med mig. De nämner i princip ingenting vad som gäller för skidfodralet eller hur det är med separat pjäxbag på sin hemsida Däremot är de tydliga med att de inte tar något ansvar för trasigt specialbagage...
Sist jag flög med Lufthansa hade jag knökfullt dubbelfodral med ett par skidor, stavar, pjäxor, skidkläder, vanliga kläder, skor, lakan, handukar osv. Inga problem. Dock var det långresa till Kanada så de kanske var extra snälla. De ser i alla fall skidbagage som ett vanligt bagage när du checkar in![]()
Jag flög med Lufthansa till Auckland denna sommaren och hade ett skidfodral med hjul + en duffel som incheckat. Detta var utan extra kostnader, bara den totala vikten hamnade under 23 kg och man ringde Lufthansa och anmälde skidbagaget.chrillelille sa:Nu har jag pratat med både lufthansa och norwegian och båda säger att man inte får ha kläder i skidbagen. Det som gör det jävligt märkligt är att man får ha gratis skidutrustning med sig med lufthansa, men då måste det vara bagage, skidfodral och pjäxbag. Det blir ju otroligt mycket jobbigare för dem att hantera än ett skidfodral på 20kg som innehåller allt!
De säger just att kläder inte får vara i skidfodralet.. det står på hemsidan att vanligt bagage inte får vara längre än 158cm. Kommer inte runt dettaMargaretaB sa:Jag flög med Lufthansa till Auckland denna sommaren och hade ett skidfodral med hjul + en duffel som incheckat. Detta var utan extra kostnader, bara den totala vikten hamnade under 23 kg och man ringde Lufthansa och anmälde skidbagaget.chrillelille sa:Nu har jag pratat med både lufthansa och norwegian och båda säger att man inte får ha kläder i skidbagen. Det som gör det jävligt märkligt är att man får ha gratis skidutrustning med sig med lufthansa, men då måste det vara bagage, skidfodral och pjäxbag. Det blir ju otroligt mycket jobbigare för dem att hantera än ett skidfodral på 20kg som innehåller allt!
Jag hade en massa saker förutom skidorna i skidfodralet och det var inga problem vid incheckningen. Vi märkte när vi var i kontakt med Lufthansa att många sa helt olika saker, i slutändan gick vi på det som stod på hemsidan och hade det utskrivet med oss för att kunna hänvisa till det! Tror inte det står något där om att dubbelfodral inte är tillåtna, om det inte är ändrat sedan sommaren!![]()
Air Canada <3Always-Sunny sa:Kanske ska lämna tillbaka sitt fina nyinköpta douchebag, verkar ju inte vara några bolag som tillåter dem![]()
Men det gäller bara SAS va?bootfitta sa:Reser man med SAS (alltså inte Lufthansa Codeshare), så är det inga problem att ta med en douchebag med skidor+kläder+diverse så länge den totala vikten är 23kg eller mindre.
Vill man dock att den ska behandlas som "skidutrustning" så är det fodral med skidor och stavar, samt en separat väska med pjäxor och hjälm. Alltså 2 väskor räknas som 1 piece.
I princip alla bolag sköter baggage annorlunda. Sen får man inte glömma, om man ska till t.ex. Kanada, NZ, Japan osv, där man kanske reser en strecka med LH ner till Frankfurt, och sedan vidare mot whatever med något annat bolag, då är det bolaget som flyger den längsta sträckan vars baggageregler man måste följa.chrillelille sa:Men det gäller bara SAS va?bootfitta sa:Reser man med SAS (alltså inte Lufthansa Codeshare), så är det inga problem att ta med en douchebag med skidor+kläder+diverse så länge den totala vikten är 23kg eller mindre.
Vill man dock att den ska behandlas som "skidutrustning" så är det fodral med skidor och stavar, samt en separat väska med pjäxor och hjälm. Alltså 2 väskor räknas som 1 piece.
Fick detta icke-svar på den fråganchrillelille sa:Tänkte flyga Norwegian till Munchen i mars. Nån som har koll på hur de ser på ett multifodral som incheckat bagage (alltså INTE som extra skidbagage)? Jag tänkte packa skidor, pjäxor och utrustning plus lite kläder i skidfodralet (kommer inte väga mer än 20kg) och sen ta lite extra kläder i handbagaget.
Borde väl vara lugnt? Från deras hemsida:
http://beta.norwegian.com/se/reseinformation/bagage/incheckat-bagage/"Storleks- och viktgränser
Måtten för varje väska får inte överstiga 250 x 79 x 112 cm (L x H x B), och omkretsen får vara max 300 cm."
hahaha. de säger dock inte att det INTE kommer godtasAlways-Sunny sa:Fick detta icke-svar på den fråganchrillelille sa:Tänkte flyga Norwegian till Munchen i mars. Nån som har koll på hur de ser på ett multifodral som incheckat bagage (alltså INTE som extra skidbagage)? Jag tänkte packa skidor, pjäxor och utrustning plus lite kläder i skidfodralet (kommer inte väga mer än 20kg) och sen ta lite extra kläder i handbagaget.
Borde väl vara lugnt? Från deras hemsida:
"Hej igen,
Jag akn inte garantera att det inte blir nekad om det skulle vara en kontroll.
Detta har bland annat med fösäkring att göra.
Om du väljer att checka in detta som vanligt kolli så är det på eget ansvar.
Mvh/Kind regards,
Contact Center"
Väskor/lådor måste innehålla relevant sport utrustning. Hur mycket du kan ta i beror på vad det väger, du kan packa upp till 20 kilo. Du kan bara ha en väska så pjäxorna skall få plats i denna väska.
Ditt fodral ser bra ut.
Det sura är ju just att endast "relevant sportutrustning" är tillåten, dvs skidor, stavar, pjäxor och hjälm. Då måste man ju iaf checka in 2 kolli, ett med kläder och ett med utrustning. Syftet/fördelen med stort fodral faller då för min del iaf.herrgard sa:Fick svar från Norwegian angående skidpackning nu (japp kl 21 på en söndag). Hade bifogat en bild på ett Dakine fall line double 190.
Väskor/lådor måste innehålla relevant sport utrustning. Hur mycket du kan ta i beror på vad det väger, du kan packa upp till 20 kilo. Du kan bara ha en väska så pjäxorna skall få plats i denna väska.
Ditt fodral ser bra ut.
Exakt - det jag var ute efter.Always-Sunny sa:Det sura är ju just att endast "relevant sportutrustning" är tillåten, dvs skidor, stavar, pjäxor och hjälm. Då måste man ju iaf checka in 2 kolli, ett med kläder och ett med utrustning. Syftet/fördelen med stort fodral faller då för min del iaf.herrgard sa:Fick svar från Norwegian angående skidpackning nu (japp kl 21 på en söndag). Hade bifogat en bild på ett Dakine fall line double 190.
Ditt fodral ser bra ut.
För mig är skidkläder en del av min relevanta sportutrustning....Always-Sunny sa:Det sura är ju just att endast "relevant sportutrustning" är tillåten, dvs skidor, stavar, pjäxor och hjälm. Då måste man ju iaf checka in 2 kolli, ett med kläder och ett med utrustning. Syftet/fördelen med stort fodral faller då för min del iaf.herrgard sa:Fick svar från Norwegian angående skidpackning nu (japp kl 21 på en söndag). Hade bifogat en bild på ett Dakine fall line double 190.
Ditt fodral ser bra ut.
Problemet är att det inte är det för NorwegianHasse_Lindborg sa:För mig är skidkläder en del av min relevanta sportutrustning....Always-Sunny sa:Det sura är ju just att endast "relevant sportutrustning" är tillåten, dvs skidor, stavar, pjäxor och hjälm. Då måste man ju iaf checka in 2 kolli, ett med kläder och ett med utrustning. Syftet/fördelen med stort fodral faller då för min del iaf.herrgard sa:Fick svar från Norwegian angående skidpackning nu (japp kl 21 på en söndag). Hade bifogat en bild på ett Dakine fall line double 190.