Vad skillnaden på olika linsfärger till brillorna?

• Trådstartare Trådstartare ObbhA
  • Start datum Start datum
O

ObbhA

Guest
vilken färg ska man haoch inte ha och va är skillnáden?

Spegelglas lämpar sig väl till soligt väder. Klarglas skall du ha om du bara vill slippa snön, gula glas skall du ha om det är dåligt väder/dålig sikt, de ökar kontrasterna. Svarta linser skall du ha när det är jätteljust ute... Satsa på ett par spegelglas med lagom ljusgenomsläpp...

Om du bara ska ha en lins måste du fundera på var du ska åka.
Alperna på våren, då är det jätteskönt med spegellins. Åker du mest här skulle jag råda dig att satsa på en orange/gul lins som är kontrasthöjande.

Notera att klarglas är en dum idé om det är soligt. Du kommer att bli jättetrött i ögonen och med lite oflyt snöblind (det är som att åka utan). Klarglas skulle jag endast rekommendera till kvällsskidåkning.

//Dr. Snow

Smith har ett glas till sina nya modeller som kallas Platinum Mirror. Är en halvspegellins som fungerar i alla förhållanden. Har åkt med mina i snöstorm och i strålande solsken. Ger ett lite rosaorange ljus pga av det inte är dubbla spegellinser, utan bara den yttersta.

Rekommenderar den starkt.

jag ahr patinum men har inte testat i alla väder men det funkar bra i sol och dimma eller mulet.... ett annat glas som jag också har o tycker e väldigt bra är hi blue till oakley.. det bygger på ett gult glas som är kontrasthöjande och har en spegel lins också. den tycker jag är jätte bra o funkar mycket bra mot flatljus.

tänkte låna tråden lite.
någon som har kört med oakleys Black Iridium lins?

jag har.. du undrar nog om den eller hur...
den funkar utmärkt i sol fast det hade du nog räknat ut men iaf
men när det är mulet så e du körd med det glaset det blir väldigt svårt att se.
mn eftersom det är så få soldagar tycker jag du ska stasa på lite ljusare glas
du värkar vilja ha nt sånt så då tycker jag goldeniridium skulle va bättre..

mm det va just det jag undrade..
synd för jag har fått ett jävligt nice pris på ett på a-frame med Black Iridium lins. men tror jag köper dom ändå och köper jag ett glas till =) eller ett till par brillor ;)

Nu råkar ju jag äga ett par Smith Fuse med en blå Platinum mirror-lins och jag kan hälsa att jag inte är särskilt imponerad av dess flatljus-egenskaper. Jag har dock köpt till en "red copper"-lins som är till för dåliga ljusförhållanden men inte hunnit prova den än.

//Dr. Snow

En kompis med mig kör med gold iridium, funkar både i sol och på kvällen och i snöstorm

ska man bara ha en lins anser jag att en mörkare orange lins eller liknande är bra. Spegelglas är skit när det är flatljus, men om du har två linser eller två goggles är det ruskigt skönt att kunna använda spegelglas när det är sol och ljus-gula linser när det snöar.

Jag fick ut ett par scott med spegel och blå i kitet. Dom blå hade jag hört att dom ökade risken för snöblindhet i sol så dom fick ligga. Sen testade jag dom i elljus en gång. Helt fantastisk kontrast i det gula ljuset. Så det blir tre par enligt min rekommendation. Spegel, gulorange och blå för elljus.

Dr. snow, jag kör med en red copper lins och tycker den funkar väldigt bra som allroundlins. Det enda den inte funkar bra i är soliga vårdagar men jag funderar på blue, red eller rose mirror till dem dagarna.
Hur funkar den där med blue mirror? Sen kanske det bara är jag som är dum men jag fattar inte hur man får bort linsen på smith fuse, nån som kan hjälpa mig?

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp