Vad tävlar man på för skidor i telemark?

jwunsche

Aktiv medlem
Jag har verkligen inte tänkt börja tävla på gamla dar, men jag är nyfiken på vilken sorts skidor man tävlar på nu för tiden.
@ollecollberg skrev i en (tråd) för länge sedan att han åker pist på ”sylvassa GS skidor”. Är det som gäller? Vilken längd och radie? Är det någon skillnad mellan de olika disciplinerna inom telemark? Är det bara NTN som används?

Senast ändrad:
Tjaba.

Vilka skidor man tävlar på varierar lite, men inom ramarna för GS alpin racing skidor. Damer på lite kortare,upp till max 180cm och herrar på lite längre, max 186 mig veterligen.

Jag själv har de senaste åren varierat mellan 183/30m radie och 186/25m radie, där de första är FIS damskidor och de andra är en annan kategori av FIS-skidor. FIS GS herr skidor är för styva att svänga, och 30 m radie är lite väl mycket på en så lång skida som herrskidan.

De allra allra flesta använder NTN, och av de är de flesta Rottefella Freeride än så länge. Några kör modifierade Meidjo, några standard Meidjo och nån enstaka börjar köra på Outlaw X. Väldigt vanligt numera att folk kör på dubbla plattor under bindningarna, dvs alpin racing platta+rottefella 10mm spacer+ bindningen. Det tillåter stora vinklar utan att pjäxorna tar i snön.

Man åker generellt sett alltid på samma skidor, händer ibland att någon enstaka byter längd/radie beroende på förhållandena i snö och hur brant det är.

/Olle

Nämnas bör också att det ej finns några regler som begränsar val av skidor och höjd på montering, till skillnad från alpint.

Olle

Tack för ett detaljerat svar. Intresant att Meidjo (som jag själv kör på) används för tävling. Vad är det för typ av modifiering man gör på dem?

Inga problem.

Det som jag sett är en typ av mellanplatta som gör att man kan montera den på rottefellas 10mm spacer.

Olle

Ytterligare ett tips är att kolla på livestream.com/teleho, där finns alla tävlingar vi kör som livestreamas!

Olle

Ollecollberg. Ursäkta en kanske dum fråga. Men varför har man så hiskerlgt lång svängradie på skidorna? En fråga till. åker för dagen i Hafjell. Det tränades storslalom och Telemark, parallellt i samma backe. Telemarksbanan var mycket rakare stakad. Är detta brukligt? Isåfall varför?

Tjenare!

Egentligen har vi ganska kort radie jämfört med alpint, som har 30m radie! Men som sagt tidigare, vi får välja vilken typ av skida vi vill åka på helt fritt! Skidor med kortare radie blir för de flesta lite för mjuka och instabila. Kortare skidor är dessutom ofta inte byggda med tillräckligt hög kvalitet för att vara racesnabba i belag m.m, vilket såklart är en stor nackdel.

Jag var med o tränade i Hafjell idag! Tränar på samma ställe imorgon, kom förbi och säg hej vetja.

Idag körde vi lite olika typer av bana, totalt tre olika banor, både svängigt och rakt. Varierar rätt mycket hur banorna ser ut när vi tävlar beroende på vilken tränare som sätter banan. De alpinåkare som körde var ganska unga, och har därmed säkert kortare radie än vi har. Dessutom är det möjligt att svänga mycket mer med alpint utan att bli sen i linjen, efter som de har en mycket kortare och snabbare svängväxling och därmed hinner snabbare från sväng till sväng. Hoppas du hänger med på vad jag menar :)

/Olle

Hej Olle, kul att få din input i tråden! Jag tycker det är superkul att åka port men finns liksom ingen stans att träna bana på telisar. För flera år sedan var jag med på ett läger i järvsö med bl a Mattias W, kanske du var med också men har tyvärr inte sett ngt likande igen. Har du några tips på hur man kan göra?

Hallå där!

Ja det är inte det lättaste att få till i nuläget. Jag var också med den gången i Järvsö, det var skitkul! Sen dess har tyvärr aktiviteten avtagit vad gäller prova på o liknande.

I nuläget är jag den enda i Sverige som tävlar, (och mig veterligen även tränar telemark). Jag kör när jag är hemma med alpinåkare, vilket funkar ok även om banorna ser lite annorlunda ut. Annars tränar jag tillsammans med det norska laget så mycket det bara går!

Så, mitt tips är nog att prova att köra med alpinåkare om du har möjlighet för det, bara för att få köra lite bana! Som sagt är det tyvärr väldigt tunt på telemarksfronten i Sverige nu.

Olle

Följer tråden med stort intresse.
Jag söker skidor för åkning i pist och lite portåkning ibland.

Skulle någon av dessa funka ?

Annars tar jag gärna emot tips på modeller av gamla race skidor jag kan söka efter...
/ Thomas

Spontant känns det nog lite långt. Det längsta jag tävlat på är 183/30m, men har sen dess gått tillbaka till 25m radie. Sen spelar ju hur mjuk skidan är roll också. Du kan ju alltid prova, men ska du ändå skaffa nya hade jag nog satsat på lite kortare radie. Exempelvis gamla damskidan l>183cm r>23m

Hade rekommenderat att ha spacer under bindningen, annars är det lätt att boota ut. M a o, välj en bindning som det finns spacers till, alternativt en skida som har platta som det funkar att montera på. Personligen har jag alltid kört freeride på mina raceskidor, och turat på freedom. Endast provat outlaw ett par åk.

ollecollberg sa:
Spontant känns det nog lite långt. Det längsta jag tävlat på är 183/30m, men har sen dess gått tillbaka till 25m radie. Sen spelar ju hur mjuk skidan är roll också. Du kan ju alltid prova, men ska du ändå skaffa nya hade jag nog satsat på lite kortare radie. Exempelvis gamla damskidan l>183cm r>23m

Hade rekommenderat att ha spacer under bindningen, annars är det lätt att boota ut. M a o, välj en bindning som det finns spacers till, alternativt en skida som har platta som det funkar att montera på. Personligen har jag alltid kört freeride på mina raceskidor, och turat på freedom. Endast provat outlaw ett par åk.
Sorry. Lite trött.
Menade freeride bindning.
Men då ska jag kolla efter kortare radie.

Enklas är nog att hitta skida utan rail och köra rottefella spacer eller?

Tusen tack för svar och dina tips !! ?

Nemas!
Ja, viktmässigt är det fördelaktigt att skippa alpinplattor. Och lite enklare att montera.
Tror även det finns spacers till outlaw numer! Lycka till!

//Olle

Olle.
Va tror du om denna?

Ser du på bilden om det är rails eller om det är en platta som bindningen sitter på?

Skulle den funka isf?

Ser onekligen ut som platta. Men svårt att säga om plattan funkar utan att montera av alpinbindningen. Men själva skidan är nog bra längd/radie!

Jo jag funderade om man på en skida med tex 65-67 i midja utan andra mellanlägg än rottefellas 10mm platta klarar sig från att haka i underlag med skokant. Jag jämförde för skojs skull med lite gamla 75mm bindningar. Tyckte att ntn-bindningen inte såg så mycket smalare ut men tycker illa om tunga skidor så jag slipper helst en "raceplatta" men tror inte det blir riktigt bra utan lite mer höjd.

Realmode sa:
Jo jag funderade om man på en skida med tex 65-67 i midja utan andra mellanlägg än rottefellas 10mm platta klarar sig från att haka i underlag med skokant. Jag jämförde för skojs skull med lite gamla 75mm bindningar. Tyckte att ntn-bindningen inte såg så mycket smalare ut men tycker illa om tunga skidor så jag slipper helst en "raceplatta" men tror inte det blir riktigt bra utan lite mer höjd.
Generellt sett skulle jag säga ja, om du inte kantar extremt mycket! Personligen får jag hål i bälgen ibland, men det är nog ett undantag.

Börja med rottefellas 10mm, och räcker det inte kan man alltid bygga mer!

Olle

Tackar!

:-) lustigt att du nämner hål i bälgen.... senare års trender med breda skidor för friåkning har gjort att jag inte haft bälgproblem på utsidan fot med de ntn-pjäxor jag haft, men på 75mm har jag haft en del läckage.... :-) det luktar inge skoj av innerskon efter ett tag när man har ett dricksglas vatten i skon dag ut och dag in.

Realmode sa:
Tackar!

:-) lustigt att du nämner hål i bälgen.... senare års trender med breda skidor för friåkning har gjort att jag inte haft bälgproblem på utsidan fot med de ntn-pjäxor jag haft, men på 75mm har jag haft en del läckage.... :-) det luktar inge skoj av innerskon efter ett tag när man har ett dricksglas vatten i skon dag ut och dag in.
Kunde inte sagt det bättre själv! ? kör hårt!

Hej
Lånar tråden lite.
Letar efter ett par skidor som passar bra i pist med lite hårdare underlag.
Har kikat på pist/race-skidor på exempelvis www.sport-bittl.com men den radie ni har diskuterat här hittar jag inte riktigt. Hittar mest radie på upp till 19.
Är jag helt snett ute och i såna fall vilken kategori borde jag leta under?

Har ett par Völkl 90Eight som funkar kanon utanför men har svårt att få fast dom när det blir lite isigt..

Tjaba. De raceskidor som vi snackat om ovan säljs oftast ej i butik, utan på kontrakt till åkare. Leta begagnat på blocket eller liknande så hittar du nog. Om de finns online så är det nog lättast att söka med fritext på t.ex. "head gs" eller "wc rebels" eller "redster" eller "world cup" eller vilken skida du nu letar efter. Som sagt, begagnatmarknaden är bra! //Olle

Oj snabbt svar

Ah ok, hm om man går ner i svängradie. Blir dom "för kvicka" då när man kör telis?
Har gärna ett par som typ är runt 180cm då man försöker sig på lite puckelpist och så.
Är 176cm lång. /David

Yesbox.

Nej det går fint med kortare radie också såklart, kör på den radien du vill! ”Butiksracer” skidor kan vara skitkul att svänga på!

/Olle

Gott skall söka lite granna då.
Du har inge tips om butiker som kan montera bindning. Bor utanför Västerås och butiker med telemarksutbud växer ju inte på träd precis.

/David

Tillbaka
Topp