Vad tycker ni om detta place?

Niiiicke

Medlem
Vad tror ni om Alyeska i alaska, skulle ni hellre åka dit än till det bästa berget i canada typ whistler när det gäller åkning och snömängd?

Vad för skidåkning är du ute efter? Jag har åkt i alyeska och det är ett bra skidställe dock litet om man jämnför med whistler. Dessutom ligger alyeska bara 45 min från Anchorage (400 000 invånare) så stället kan man inte jämnföra med små kanadensiska skidorter. Alyeska ligger ju väldigt nära havet så snöförhållandena kan ändras snabbt, det kan regna på dalstationenb samtidigt som det dumpar snö på toppen.
Dessutom är alaska dyrt, både att resa dit och vara där, runt 20 % dyrare än övriga Usa.
Jag skulle inte rekommendera alyeska för en säsong men för en vecka eller så är det kanon, speciellt om man ska vidare till valdez för lite heli skiing.

Jag är ute efter att åka brant svart åkning och vill ha MYCKET snö därav funderingen på alaska eller finns det fler skidanläggningar där än alyeska? Så frågan är alaska eller kanada i vinter? Man tycker att det borde dumpa lite mera snö i alaska och det borde vara lite brantare där än i kanada, rätta mig om jag har fel. Är det valdez där den enda heli skiing finns i alaska?

Bgn sa:
Vad för skidåkning är du ute efter? Jag har åkt i alyeska och det är ett bra skidställe dock litet om man jämnför med whistler. Dessutom ligger alyeska bara 45 min från Anchorage (400 000 invånare) så stället kan man inte jämnföra med små kanadensiska skidorter. Alyeska ligger ju väldigt nära havet så snöförhållandena kan ändras snabbt, det kan regna på dalstationenb samtidigt som det dumpar snö på toppen.
Dessutom är alaska dyrt, både att resa dit och vara där, runt 20 % dyrare än övriga Usa.
Jag skulle inte rekommendera alyeska för en säsong men för en vecka eller så är det kanon, speciellt om man ska vidare till valdez för lite heli skiing.
Kan du inte berätta lite om alyeska, du som har varit där så skulle jag vara väldigt tacksam!

Det finns en hel del skrivet om Alyeska om du kollar tex på https://www.freeride.se/resort/resort.php?id=189 Men visst för det första det är inget speciellt stort skidområde men de får mycke snö och har bra lutning. Kollar du på pistkartan http://www.alyeskaresort.com/files/Alyeska/atrailmap_hires.pdf så ser du snabbt att bästa offpiståkningen finns i väster. Finns långa brant åkning som är helt perfekt efter ett dump.
Dock är dessa backar ofta stängda pga av lavinrisk. Alyeska ligger ju precis vid havet vilket dels gör att de ofta får väldigt mycket snö men havet gör också att det ofta smälter ihop emellanåt. Men hur mycket snö som kommer är alltid lite nyckfullt, vet år då det knappt varit snö på hela säsongen i alyeska. Ska du stanna en längre period där bör du nog vara intresserad av att göra toppturer för liftbunden skidåkning lär du lessna på.
När jag var där bodde vi inte i alyeska utan i Achorage och åkte ut med bil varje dag, billigare och roligare om man vill göra något annat än åka skidor.
Sen finns det heli skiing lite överallt i alaska, finns nog nära alyeska, finns i Haines och i Valdez så klart.

Tillbaka
Topp