Väder/Snö-status Åre 2010/2011

Jag gick på hudar upp till sadeln idag, därifrån vidare till toppen. Upp till sadeln så är det skit, en riktigt skidsabbare så jag hade laggen på ryggsäcken ganska mycket. Från Sadeln så är det helt ok och från 950 möh är det bra. På platten under Mårtens brant fick jag faktiskt pulsa i snö en bit. På Ängarna är det ok både upp och lite combat skiing. Ned åkte längs 1000 meter och där var det riktigt kul åkning. Svartbergsleden är ok ned till sista svängen in mot Hummelstugan. Transporten ned till Stjärnbacken är en skiddödare men så pass mycket snö att jag inte orkade bry mig om att ta av och på skidorna hela tiden. Halva Stjärnbacken är ok under Lenkotornen men strax innan Fjällgården tar det stopp.

Se nedan!

Från Skistars hemsida sa:
Öppning av Hamreliften på lördag!!

Publicerad: 2010-11-09 av: Åsa Nilsson

Precis nu fick jag ett mail från Anders Aspholm :
Vi öppnar upp Hamreliften för säsongen på lördag 13 november.
Ordinarie öppettider 9.00-15.30
- Hamreliften upp till Hamrestugan, förhoppningsvis även Torpliften
Som vanligt så är det inte full bredd och det kommer att stå snökanoner och dundra, men om prognosen håller i sig så är det ganska goda chanser att det blir bra åkning!!
Vi har planer på att göra lite extra nere vid dalstationen under lördagen ,
samt att vi kollar om vi kan få upp några rails !
Hälsar Appe!

Fri skidåkning lördag och söndag 13-14 november
Skistarshop Duved är öppet samma tid som liftarna - där kan du köpa ditt Säsongsskipass eller Kommunskipass.

Välkomna!

FAn var grymt! härligt Cyklo, skoj med bilderna!!

Vad är status för helgen? finns det möjlighet att gästrappet öppnar?

må gott!

Lånar tråden!! Ska dra till åre med grabbarna men har inte bestämt vilket datum, Det står mellan Sportlovet eller påsken, Påskveckan är väldigt sen iår för oss stockholmare (v 16). Hur mycket snö brukar det vara? är det bättre att åka sporten? motivera gärna o ge oss grabbar tips;)

Jag hade inte valt nån av dom veckorna lift köerna är oändliga runt dom veckorna.
Jag hade försökt ta ledigt och kommit innan första sportlovs veckan.

Det är mycket sant! dock är vi av den yngre generationen så vi står gärna i liften o hänger med alla;) men hur brukar vädret vara på sportlovet? är det kallt o blåsigt oftast eller tvärt om?

som sagt gästrappet ser bra ut inget är spikat, råkade ut för en olycka på jobbet och har inte varit där på
några dar men ska försöka ta mig dit i morgon, då vet jag kanske mer : )

JtoB sa:
Det är mycket sant! dock är vi av den yngre generationen så vi står gärna i liften o hänger med alla;) men hur brukar vädret vara på sportlovet? är det kallt o blåsigt oftast eller tvärt om?
mest köer är de överlägset på påsklovet.
Beror ju på vad ni är ute efter hänga i liftkön är ju soft men jag tror nästan ni skulle mest utav åkning om ni åkte på sportlovet. Vecka 9 brukar väl vara lagom kallt minus 10 kanske medans påsken i år är så sen de blir sol och halvtaskig snö efter kl.12

så för mer åkning hade iaf jag rekommenderat er att åka på sportlovet. Eller åka sportlovet vecka 10 är nog de bästa minst folk av alla loven och bäst åkning då vädret är bra och backarna håller hela dagarna.

cyklo sa:
som sagt gästrappet ser bra ut inget är spikat, råkade ut för en olycka på jobbet och har inte varit där på
några dar men ska försöka ta mig dit i morgon, då vet jag kanske mer : )
Aj fan, inget allvarligt hoppas vi, behöver ju dig på berget om det ska bli någon åkning, OK så det finns en liten möjlighet att GR öppnar i helgen, vore ju hur ball som helst.

Är det öppet i veckorna nu eller är det bara lör-sön som gäller?

Krya på dig om det var ngt allvarligt!

njä jätte allvarligt är det inte men jag har ett "hål" i benet, det kan bli så att gästrappet öppnar till helgen men jag gissar att det bara är öppet på helgerna än så länge

Hamre är öppet varje dag nu!
idag och igår har vi varit i snitt 6 personer där.. idag håller backen nåt gryyymt.. sol och vindstilla..underbart.

sitter å undrar när det kommer hända något i park väg, visst det sitter 3st rails i hamre men dom blir man less på efter fyra åk. kollar man på tandådalen så har dom redan fått upp ett ganska stort hopp å rails.

cyklo sa:
njä jätte allvarligt är det inte men jag har ett "hål" i benet, det kan bli så att gästrappet öppnar till helgen men jag gissar att det bara är öppet på helgerna än så länge
Hål i benet?? låter i och för sig rätt allvarligt?!

Kula82 sa:
Hamre är öppet varje dag nu!
idag och igår har vi varit i snitt 6 personer där.. idag håller backen nåt gryyymt.. sol och vindstilla..underbart.
Tack för grymt bra info!! :)

allvarligt mja , va fan smärta är bara vekhet som lämnar kroppen, som det ser ut nu så blir det ingen öppning av gästrappet i helgen iaf så ni får härda ut lite längre

Tack för info Cyklo, man får vara glad för det lilla, bättre att ni får ordning på grejorna än att det öppnar för tidigt, men hamre är öppet varje dag f.o.m med nu eller? är det gratis åkning fortfarande?

Varför fråga om hamre när du både läst och kommenterat tidigare om inlägget att det är öppet?
Nej inte gratis egentligen men dom har haft problem med vändkorsen de första dagarna nu så dom har stått på "fritt åk" ändå. kan inte säga att det kommer göra det idag eller framåt och dessutom så vill du väl ändå stödja åre och skistar genom att köpa liftkort. man vill ju inte vara en jävla snyltare liksom.

Senast ändrad:
Näe men han kanske inte har pengar innan slutet av månaden. Hade vatt gutt om det va free. Dom gå inte fattiga.
Med tanke på att sksitar omsatte miljard belopp förra året kan dom till och med sänka priserna lite!

Fast dom lägger ju ut en jävla massa också. vad tror du det kostar med nya backar expressliftar/telemixliftar/nya kanonsystem?

Iaf! jag var ute i backen nyss och nu har dom fixat vändkorsen så nu krävs det liftkort.
Idag är det slalomträning i backen så halva backen är avstängd. blir lite trångt i branten men öppnar upp sig på slutet.

Sorry jag gled ut lit =P
Jag får lägga till en väderstatus fo fix it!
Det har varit -12 hela natten och dagen idag.
Och dom sprutar så mycket snö i vm8 så man ser in upp till Vmplattån.

Senast ändrad:
Kula82 sa:
Varför fråga om hamre när du både läst och kommenterat tidigare om inlägget att det är öppet?
Nej inte gratis egentligen men dom har haft problem med vändkorsen de första dagarna nu så dom har stått på "fritt åk" ändå. kan inte säga att det kommer göra det idag eller framåt och dessutom så vill du väl ändå stödja åre och skistar genom att köpa liftkort. man vill ju inte vara en jävla snyltare liksom.
-1

Kula82 sa:
Iaf! jag var ute i backen nyss och nu har dom fixat vändkorsen så nu krävs det liftkort.
Idag är det slalomträning i backen så halva backen är avstängd. blir lite trångt i branten men öppnar upp sig på slutet.
+1

Vi är några killar som ska upp vecka 1 och undrar vad man kan förvänta sig gällande åkning i högzon.
På skistars hemsida står det ju att man slopar ett öppningsdatumet på Kabinbanan för att istället låta vädret bestämma. Vad tror ni det innebär?
I mitt huvud borde ju högzon öppna väldigt tidigt pga att det är mest snö där? Kan Gondolen vara öppen även fast Kabinen är stängd? På en video från förra nyår såg den ut att gå iaf :)

Ja gondolen kan gå även om inte kabin gör det. visst kan det liga mest snö där men det är aldrig det som spelar roll. Kyla och vind gör att det kan vara isbildning på liftvajrarna så inte liftarna kan gå och dessutom så blir det för kallt att vara där uppe.
förra säsongen hade vi öppet högzon runt lucia tror jag det var. man har den helt enkelt öppen när allt stämmer och man kan ha den öppen.
Förvänta er ingenting. januari brukar vara blåsigt och djävulskt kallt så det är få procent att den är öppen då.

Grymt att Skistar fick upp Hamre till förra helgen. Hatten av men nu är det samma situation som vanligt på försäsongen.
Det har varit riktigt kallt i två veckor och de "riktiga" backarna med expressliftar är fortfarande stängda. I Vemdalen har de haft samma väder men där är 14 backar och 11 liftar öppna.
http://www.skistar.com/Vemdalen/Skidakning/Halvards-snorapport/

Har svårt att förstå varför inte Åre klarar av att i alla fall vara hälften så bra som Vemdalen.

Vemdalen ligger i regel alltid ett par grader kallare än Åre och har dessutom större chans att få snöfall. Båda två pga topografin i Jämtland/Härjedalen.

Och Åre har ofta högre luftfuktighet jämfört med Vemdalen vilket gör att Vemdalen kan lägga snö vid högre temperaturer än Åre. Detta blir helt avgörande när tempen ligger mellan 0 och 5 minusgrader.

Tack för info cb!

Cyklo har du någon uppdatering om arbetet? verkar det som om VM8:an kan öppna till helgen eller?

Jag har snickrat på stugan i Stjärnbacken och nu har de ryckt igång kanonerna på riktigt.

Så viskas det om att vissa liftar kommer att öppna till helgen, men jag har inte hört det från officiellt håll...

centralbyrakraten sa:
Jag har snickrat på stugan i Stjärnbacken och nu har de ryckt igång kanonerna på riktigt.

Så viskas det om att vissa liftar kommer att öppna till helgen, men jag har inte hört det från officiellt håll...
Klockers, bra med lite ryktesspridning! om det ryktet blir rejält har dom kanske inget annat val än att öppna.

på skistars hemsida så säger dom ju att möjligen så öppnas det i helgen. hoppas. stjärnbacken ser ju tunn ut men gästrappet ha dom ju fått till fint.. sett nerifån byn iaf.

Utdrag från skistars hemsida:
Så jag skulle tippa att vi får se en öppning av centrala Åre helgen 27-28 november, eventuellt smygöppning redan den 26 november. Men jag återkommer här under början av nästa vecka med mer information.

Det var skrivet den 19e så det kanske har ändrats men håll tummarna.

Senast ändrad:
Kula82 sa:
på skistars hemsida så säger dom ju att möjligen så öppnas det i helgen. hoppas. stjärnbacken ser ju tunn ut men gästrappet ha dom ju fått till fint.. sett nerifån byn iaf.

Utdrag från skistars hemsida:
Så jag skulle tippa att vi får se en öppning av centrala Åre helgen 27-28 november, eventuellt smygöppning redan den 26 november. Men jag återkommer här under början av nästa vecka med mer information.

Det var skrivet den 19e så det kanske har ändrats men håll tummarna.
Ja såg det, grymt, håller alla tummar jag hittar!

Tillbaka
Topp