Våga vägra duke?

Remoh

Ny medlem
Våga vägra duke?
Hajj,

Tänkte skruva på turbindningar på ett par Salomon Czar (182; 131/111/121) och det mesta när det gäller turbindningar kretsar kring Marker Duke. Jag lutar dock åt ett par Fritschi Diamir freeride plus, för att få ner vikten lite då man med ju med Duken ändå får släpa på 2,7 kg och de kostar dessutom mer.

Hur står sig Fritschin mot Duken egentligen? Recensionerna är ganska få på denna bindning. Jag ligger på ca 80 pannor och åker så aggresivt jag kan :P

Våga vägra duke?
Jag knäckte tådelen på ett par Fritschi i en landning, och efter det är det trekkers och vanlig bindning som gäller, hur tungt det än må vara. Alltså räcker 70 kg och lite aggro åkning för att knäcka Fritschi.
Jag är dock av åsikten att gå uppför bara är ett nödvändigt ont för att kunna åka ner. Vill du prioritera turegenskaperna och kan tänka dig att åka lugnare utför och undvika de grymmaste linjerna kan du välja Fritschi, annars är det Duke eller ännu hellre trekkers som kommer ta dig närmare nirvana...

Våga vägra duke?
Den nakna sanningen är att duke är en bindning i ett helt eget segment utan nån egentlig konkurrens.
Den är den enda bindning som klarar av både toppturer samtidigt som den tåler att man laddar på rätt hårt med stora skidor.

Fritschin är en topptursbindning. Uförsegenskaperna kan alltså inte mäta sig med en alpinbindning eller en duke.

Är vikten av så stor betydelse - kika på en komplett dynafit-setup.

Våga vägra duke?
Men det ryktas att ganska många hertigar också knäckts, så jag vet inte om den verkligen är så bra som det sägs.

Ska man bara gå från kabin berg till Skuttoppen eller från indexavstiget till Col des Aig Crouches så visst då kan det funka men har du tänkt att tura på riktigt så tycker inte jag att du ska satsa på någon adlig bindning.

Våga vägra duke?
Duken är den enda bindningen med turfunktion som är som en "vanlig" bindning (dvs inte race/metall, låt inte DIN skalan luras). Ja de kan gå sönder och ja de är tunga, precis som vanliga bindningar i plast. Duken är bra för såna som jag som drar i väg på nån tur ibland med början i systemet, man behöver bara ha hudarna med sig.

Fritschin är en turbindning främst, och de går garanterat sönder före en Duke och kraftöverföringen är lite sådar med enligt många.

Trekkers går tydligen sönder mest hela tiden enligt vissa, vet inte dock, hade hellre hikat i pjäxorna.

"Riktiga" turåkare åker på dynafit dock.

Våga vägra duke?
Allå allå, emliga armén?

Har du inte haft några problem med vanliga bindningar verkar det vara 50/50 om man får problem med Fritschin eller inte, jag har inte ägt någon själv så jag lämnar den bindningen där. Jag anser dock att duke är ett bättre alternativ då fritschin ska vara en mer utförsorienterad bindning än dynafit och där får den ordentligt på taffsen av duke. Är du däremot ute efter en bindning som är lätt-turad och verkar vara bra utför (verkar, då jag bara testat gåfunktionen lite snabbt) så är det dynafit som gäller.

Vad duken anbefaller så är den tydligen det enda alternativet om man ska vara fashionabel nu för tiden. Själva bindningen i sig är det inga större fel på, ok det är fortfarande en marker så jag behövde iaf dra upp DIN-skalan lite, den gör det den ska, dvs ta lös hälen och hålla fast foten. Tyvärr har den ett par fruktansvärda svagheter.

Som 12 DIN-are gör den nog sig riktigt bra, som 16, inte fullt likaså. Dukens största svaghet är (enligt mig dårå) att den väger för lite. Jaha? hur tusan kan en turbindning väga för lite? Jo, med den nuvarande konstruktionen där vissa delar (ja, syftar till större delen på AFD'n med tillhörande räls) är för utsatta, i förhållande till hållfasthet. Kort sagt, saker kan gå sönder för lätt i förhållande till DIN-skalan. Jag hade gärna sett något stöd under mitten på AFD'n, den nuvarande konstruktionen sätter allt tryck längst ut i kanterna på AFD'n där det bara är tunna, tunna plastbitar som håller fast den i det lika tunna rälset. Detta gör att AFD'n förmodligen buktar, och därmed spricker, under högt tryck, ett stöd extra stöd hade nog räddat många bindningar. AFD'n är lätt att byta ut, spricker rälsen måste man däremot byta bindning, så den gör sig förmodligen bäst i metall. Detta är de största svagheterna Duken har och även om den har andra så är dem försumliga. Eller ja, den svagheten att om bindningen går sönder så är åkningen körd gör ju att trekkers får ett rejält övertag om man kan tänkta sig att svettas lite mer.

Efter två haverier på en säsong med Duke gav jag upp den bindningen och kör numera med trekkers. Det är sämre uppför men jag slipper klättra ner igen och gå hem för att bindningen är trasig. Och det faktum att man är skeptisk ovanför ett åk pga bindningarna har nog aldrig gjort en människa till en bättre åkare?

Om du kan stå ut med trekkers råder jag dig att vänta tills nästa år då Look verkar komma med en turntable med gåfunktion, dvs mindre tjaffs, mer metall och en, förhoppningsvis, pålitlig turbindning.

Har du däremot bestämmt dig för en turbindning och inte haft några problem med tidigare bindningar (vilka bindningar har du kört på tidigare förresten? Konstigt att ingen frågat...) så kan det kanske vara värt med en fritschi, det är ju trots allt bara du som kan bestämma om den håller måttet för ditt tänkta användningsområde eller inte.

Med reservationer för stavnings och grammatikfel.

Robert

Senast ändrad:
Våga vägra duke?
Tack för svaren!

Vad jag har kört på för bindningar tidigare är ganska irrelevant då det är ett par Burton Custom.... Tänkte lämna, eller ja, komplettera bräd-träsket och åka skidor ett par år och håller på för fullt att trimma in skickligheten, men det görs med hjälp av ett par Scream med Salomon S810 ;)

Baserat på vad ni skriver och ytterligare googlande leder mig nog mot beslutet att förlita mig på trekkers. Fritschin håller säkert i de allra flesta fall och likaså duken, men Murphy är en enveten jäkel och ju mer jag kan höja oddsen för att man står på 3000 m med en trasig bindning desto bättre..

HadeHade!

Våga vägra duke?
man skulle ju kunna säga att 99% gillar duken men problem är väl aldrig kul....

är inte AFDn samma på jester? den har ju oxå blivit superbindningen nr 1
jarle är ju ändå ganska ensam här som inte gillar duke

Våga vägra duke?
LawndartGustav sa:
man skulle ju kunna säga att 99% gillar duken men problem är väl aldrig kul....

är inte AFDn samma på jester? den har ju oxå blivit superbindningen nr 1
jarle är ju ändå ganska ensam här som inte gillar duke
Det är inte samma AFD på jester och duke, jestern har inte samma fragila räls som duke.

Jester
JEST.jpg

Duke
duke09-10.jpg

Notera hur lite plast det är som håller AFD'n på duken

EDIT:
Dålig bild på Jestern men man ser att AFD'n är gjuten ihop med bottenplattarn

Senast ändrad:
Våga vägra duke?
Jag tänkte låna tråden lite och hoppas på att någon uppmärksammar

körde sönder AFDn på mina dukes i våras och har inte fixat detta ännu då jag har fler uppsättningar. Nu har jag dock kört sönder skidorna med det fungerande paret dukes på, vill alltså byta tåplattor mellan mina bindningar, men det kärvar. Några tips? Ville också gärna ta reda på hur jag går tillväga för att fixxa fram nya AFD?

BTW
Duke och alla andra mellanting är kompromisser, vill man undvika kompromiss använder man sig av antingen trekkers eller Dynafit!

Våga vägra duke?
Knalla in till närmaste markeråterförsäljare, de borde kunna fixa ny AFD och hjälpa dig med att byta :)

Våga vägra duke?
Hmm, upptäckte just att det inte verkar finnas några kompromisser när det gäller bindningar. Helt ny Marker Duke bindning paj under 3:e skiddagen i Vemdalen, och vad var det som gick paj...jo den där jäkla tåplattan (AFDn?).
Konstruktionen och materialvalet är ju ett skämt (ok det var -22, men ändå!?). Kör man lite hårdare i t.ex. pisten så får man se upp, för det är inte säkert grejorna håller. Eftersom de var nya ställde jag inte upp till mer än DIN 7-8. Trampade ur ena bindningen (den som senare gick sönder) två gånger i kraftig sväng innan jag ställde upp DIN till 9. Senare under dagen upptäckte jag att plasten som håller tåplattan var spräckt och plastbitar lossnade.
Det är inget problem att plocka bort AFD, frågan är om man kan få loss en ny? Det borde vara svidande åtgång på dessa, någon som vet var lagret finns?

Senast ändrad:
Våga vägra duke?
jag kör Salomon Czar 190 o Salomon Quest 12 pjäxor med dynafit, o jag tycker det är en klockren kombo. nu drar jag inga feta utsträckata bakàt volter (än) med det här set-up't.
men kötta stor slalom i upp körd puder med lite mini skutt eller storslalom i pisten har inte varit nàgàt problem än.
och man äger pà uppàt gàngen!

Våga vägra duke?
Drmatti sa:
jag kör Salomon Czar 190 o Salomon Quest 12 pjäxor med dynafit, o jag tycker det är en klockren kombo. nu drar jag inga feta utsträckata bakàt volter (än) med det här set-up't.
men kötta stor slalom i upp körd puder med lite mini skutt eller storslalom i pisten har inte varit nàgàt problem än.
och man äger pà uppàt gàngen!
Varför skriva ihop "klockren", "utsträckata", samt "storslalom" vid ett tillfälle??

Våga vägra duke?
Duken's AFD är en ren felkonstruktion om du inte skruvar den i botten och kör med randopjäxor. I det högre läget som är för alpinpjäxor är det mycket lite kraft som behövs för att spräcka sidorna på AFDn. Jänkar prylar som är dyra och inte håller. Ångra valet av bindning starkt. Kanske att tidigare modeller hade en annan konstruktion av AFDn!?

Tillbaka
Topp