Allå allå, emliga armén?
Har du inte haft några problem med vanliga bindningar verkar det vara 50/50 om man får problem med Fritschin eller inte, jag har inte ägt någon själv så jag lämnar den bindningen där. Jag anser dock att duke är ett bättre alternativ då fritschin ska vara en mer utförsorienterad bindning än dynafit och där får den ordentligt på taffsen av duke. Är du däremot ute efter en bindning som är lätt-turad och verkar vara bra utför (verkar, då jag bara testat gåfunktionen lite snabbt) så är det dynafit som gäller.
Vad duken anbefaller så är den tydligen det enda alternativet om man ska vara fashionabel nu för tiden. Själva bindningen i sig är det inga större fel på, ok det är fortfarande en marker så jag behövde iaf dra upp DIN-skalan lite, den gör det den ska, dvs ta lös hälen och hålla fast foten. Tyvärr har den ett par fruktansvärda svagheter.
Som 12 DIN-are gör den nog sig riktigt bra, som 16, inte fullt likaså. Dukens största svaghet är (enligt mig dårå) att den väger för lite. Jaha? hur tusan kan en turbindning väga för lite? Jo, med den nuvarande konstruktionen där vissa delar (ja, syftar till större delen på AFD'n med tillhörande räls) är för utsatta, i förhållande till hållfasthet. Kort sagt, saker kan gå sönder för lätt i förhållande till DIN-skalan. Jag hade gärna sett något stöd under mitten på AFD'n, den nuvarande konstruktionen sätter allt tryck längst ut i kanterna på AFD'n där det bara är tunna, tunna plastbitar som håller fast den i det lika tunna rälset. Detta gör att AFD'n förmodligen buktar, och därmed spricker, under högt tryck, ett stöd extra stöd hade nog räddat många bindningar. AFD'n är lätt att byta ut, spricker rälsen måste man däremot byta bindning, så den gör sig förmodligen bäst i metall. Detta är de största svagheterna Duken har och även om den har andra så är dem försumliga. Eller ja, den svagheten att om bindningen går sönder så är åkningen körd gör ju att trekkers får ett rejält övertag om man kan tänkta sig att svettas lite mer.
Efter två haverier på en säsong med Duke gav jag upp den bindningen och kör numera med trekkers. Det är sämre uppför men jag slipper klättra ner igen och gå hem för att bindningen är trasig. Och det faktum att man är skeptisk ovanför ett åk pga bindningarna har nog aldrig gjort en människa till en bättre åkare?
Om du kan stå ut med trekkers råder jag dig att vänta tills nästa år då Look verkar komma med en turntable med gåfunktion, dvs mindre tjaffs, mer metall och en, förhoppningsvis, pålitlig turbindning.
Har du däremot bestämmt dig för en turbindning och inte haft några problem med tidigare bindningar (vilka bindningar har du kört på tidigare förresten? Konstigt att ingen frågat...) så kan det kanske vara värt med en fritschi, det är ju trots allt bara du som kan bestämma om den håller måttet för ditt tänkta användningsområde eller inte.
Med reservationer för stavnings och grammatikfel.
Robert