Vägra köp Extrem!

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Vägra köp Extrem!
Jag har passerat Extrems fabrik i Såå utanför Åre upprepade gånger den här hösten och upptäckt att de har satt i system att elda upp sina sopor ute på sin parkering.

Är det inte märkligt att ett företag som vars överlevnad hänger på att den globala uppvärmningen inte skenar iväg fullständigt beter sig så fullständigt oansvarigt? Bojkotta Extrem tills dess att de kan uppvisa en miljöcertifiering!

Vägra köp Extrem!
Passerat skriver du - är det månne så att du passerat i bil, eller annat fordon drivet av fossila bränslen? Är du i så fall inte lika "fullständigt oansvarig"?

Vägra köp Extrem!
åå va gött, ett gäng med pyromaner som gör skidor! Äntligen, precis vad skidvärlden alltid saknat! Undra va det är som de eldar, de kanske har som tradiition att elda upp månadens anställd? Eller är det kanske lunchrast som "jakken" antyder? Det kan också vara så att arbetarna på extrem hatar sina jobb så mkt att de på rasterna går ut och eldar enbart för att bidra till global uppvärmning? Det finns mkt oklarat kring extrem

Vägra köp Extrem!
Vad är det med den unga generationen skidåkare? Jag har knappt sett ett seriöst inläggssvar på månader, antingen försöker ni skämta till det eller så kopierar ni ner en åsikt från andra delar av nätet. Om ni inte förstår originalinlägget åberopar ni direkt ironi eller brist på ironi.

Snorungar och fjollor, skaffa er riktiga åsikter eller logga ut! Jag utgår från att ni åker lika mesigt som ni skriver i forumet.

All cred till Bajsmatte som örfilade upp mig!

Vägra köp Extrem!
Centralbyråkraten, ord och inga visor silmjölkar ska få vad de tål! Ang Extrem så begår det faktiskt ett miljöbrått. De bryter tex. mot miljöbalken 9 kap 1§ och om de ska få bedriva denna verksamhet, avfallsförbränning, bör de söka tillstånd enligt bestämmelser om tillståndsprövning av miljöfarlig verksamhet i 9 och 16-25 kap. miljöbalken samt i förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd.

Så varför inte ta en bild av det hela nästa gång du ser vad de gör och sedan helt enkelt anmäla dem för miljöbrott. Det vore väl en lattjo rubrik att lägga in på Freeride sedan. Om vi har tur blir det dryga böter och Extrem går i konkurs och på så vis så slipper vi deras produkter och förbränningen av sopor!

Det der det hela, lycka till!

Eder leder

Vägra köp Extrem!
Hörre du din lilla pudertjuv, ja om förbränning av fossila bränslen bidrar till växthuseffekten och om någon sådan effekt ens finns, därom tvistar de lärda och lär så få göra för en tid framöver. Men det faktum att Extrem sprider miljö- och hälsoskadliga ämnen till sin omgivning kvarstår. Det finns andra miljöproblem som uppstår vid dålig förbränning av naturmaterial och/eller petroleumbaserade produkter. Har du hört talas om dessa små rackare naftalen, krysen, acenaftylen, benso(b)fluoranten, acenaften, benso(a)pyren, dibenso(ah)antracen, benso(ghi)perylen, indeno(123cd) pyren? Sen har vi ju favoriten, det i särklass giftigaste ämnet vi människor har lyckats hitta och vi vet inte ens hur det går till när den skapas, 2,3,7,8-tetraklor-dibenso-p-dioxin mmmmm låter det inte lockande?

Jag känner mig lite som en NO-lärare på gymnasiet så håll till godo! Dioxiner är lipofila persistenta föreningar som bildas oönskat vid tillverkning av t ex klorfenoler. De bildas också vid bl a skogsbränder och vid ofullständig förbränning av sopor.

Och vem säger att han har rätt när andra forskare menar det motsatta, hör talas om better safe then sorry?

Eder Leder

Vägra köp Extrem!
Dubstin Dan, du kanske tar ut segern i förskott. Fallet lades ner på brist på bevis, säg att centralbyråkraten fångar det hela på bild? Utöver är det lättare att fälla en verksamhetsutövare än en privatperson.

Eder Leder

Vägra köp Extrem!
Centralbyrakraten... Jag skulle passa mig noga för att gå ut med information om huruvida Extrem eldar sopor eller ej utan att först komma med bevis.

Tänk på att ditt inlägg närmast kan liknas med förtal.

Vägra köp Extrem!
Det är en betydlig skillnad mellan Karin Åkermans lilla eld och att en industri har satt i system att elda upp sitt skräp.

Det blir inte bättre av att nedanför Extrems parkering så går ett vattendrag som sedan rinner rakt ner i ett Natura 2000 område. Var tar lakvattnet från askan vägen?

Case open again!!

Vägra köp Extrem!
mo11e, tror inte att det är några större svårigheter att hitta vittnen med tanke på att det ligger en byggarbetsplats precis intill där byggjobbarna snabbt fick flytta undan sina bilar då det eldades i förra veckan.

Jag och byggarbetarna är nog inte heller de enda som gjort den här observationen så jag är ganska lugn.

Vägra köp Extrem!
Jag håller med om att det Extrem enligt centralbyråkraten ägnar sig åt är förkastligt men
har centralbyråkraten funderat på vad liftarna bidrar till växthuseffekten med?
El produceras som bekant till viss del i kolkondenskraftverk vilka i högsta grad bidrar till växthuseffekten. Importen av smutsig kolkraft är som störst när liftarna går (kallt ute).
Hur mycket kolkraft vi importerar nu kan du se på nordpool.se.

Vägra köp Extrem!
Va fan tror du det skulle spela någon roll om alla i hela sverige skulle börja leva miljövänligt om ingen annan gör det?

Vägra köp Extrem!
Oj deza, det är kanske världshistoriens sämsta motivering. Vänta nu hur har vi förändrat historien genom tiderna, genom att inte göra något eller att göra något, RIDÅ!

Eder Leder

Vägra köp Extrem!
Jo centralbyrakraten, det är väldigt märkligt att de gör så. De tjänar väl ett par hundra i månaden på att elda upp det istället för att en sopbil ska hämta det.

Skicka ett mail till Extrem i Såå och även ett mail till Extrem:s huvudkontor och berätta vad som faktiskt sker ute på parkeringen. Om det inte sker en förändring så slutar vi konsumenter att köpa Extrem. Eller rentutav skickar polisen!

Vägra köp Extrem!
Det beror på vad dom eldar, och hur mycket. Trä och papper är ju inga problem. Dessutom tror jag INTE att detta kommer påverka min skidåkning :P

Vägra köp Extrem!
jaa nu är det ju lite på detta vis att om man bara bränner papper och rent trä så skulle jag tro att det är MER miljövänligt att elda det på platts än att åka och hämta det (göra av med drivmedel) och sen förbränna det på annat håll !

Vägra köp Extrem!
Jasså, sen när blev det så otroligt miljövänligt att elda trä och papper i en hög på backen? Bara för att det är naturmaterial så är det miljövänligt, eller? Har du ni studerat miljökemins värld tillräckligt noga månne?

Eder Leder

Vägra köp Extrem!
Ralf moller: Liftar är en livsnödvändighet och kan inte stängas av bara för att dom drar el och måste därför bidra till växthuseffekten på ett eller annat sätt(förhoppningsvis nått miljövänligare än kolkraft). Extrems privata sopförbränning är däremot inget livsnödvändigt och kan utan några som helst problem hämtas och förbrännas på en bättre plats.

Vägra köp Extrem!
Leder: du vet väll att jorden kommer att gå under om x miljarder år så om extreme grillar lite korv eller inte tror jag inte spelar nogon roll.

Vägra köp Extrem!
Dom kan väl inte elda upp alla sopor isåfall så får dom väl inte göra nåt annat än att elda,

(ja menar inte att brädorna är skit utan att det blir rätt mycket trä o plast sopor när man tillverkar dom!)

Vägra köp Extrem!
deza: Är det de ända argumentet du kan förmå att vaska fram! Det spelar väl ingen roll, strålande! Det är väl mycket som inte spelar roll beroende på vilket perspektiv man ser det hela i och vad man har för referenser till problemet. Kom igen nu och ta fram lite fakta varför då det inte spelar någon roll. Det är skillnad på global, regional och lokal miljöpåverkan. Har just extrems eldning någon mätbar negativ effekt globalt sett, nej, Regionalt… knappast, lokalt då, jo antagligen.

Eder Leder

Vägra köp Extrem!
Jag jobbar på firman som tömmer containrar åt Extreme så jag vet att de långtifrån eldar allt utan slänger väldigt mycket som går till vår sortering mm. Hoppas ni inte slutar köpa Extrem för de ev eldar upp lite mtrl.
Vi är en miljöcertificerad firma och jag tror inte Extrem eldar sådant de ej får elda, den uppfattningen har jag inte fått. Att elda upp vanligt brännbart som inte är farligt har jag i vissa fall full förståelse för då det är väldigt dyr process med containrar, sortering mm.

Bästa hälsningar / Åsa

Vägra köp Extrem!
ja du Åsa

man undrar vad dina chefer säger om dina liberala åsikter om sophämtning...

och återigen denna slappa attityd "Att elda upp vanligt brännbart som inte är farligt har jag i vissa fall full förståelse för då det är väldigt dyr process med containrar, sortering mm."

det regler som gäller för sophämtning gäller väl även Extrem? Om det nu är så dyrt kan man säkerligen ha förståelse för att de fuskar, precis på samma sätt som vi borde acceptera att folk skattefuskar eftersom skatten är hög osv.. det resonemanget funkar inte riktigt!

eftersom jag redan bojkottat extrem pga skyhöga priser och historiskt kassa skidor (enligt mig/erfarenhet) ansluter jag mig även till centralbyråkratens bojkott. Dock har jag inte tid att komma upp och demonstrera.. har fullt upp att planera en miljövänlig resa till Chamonix eftersom jag även bojkottar Åre.. (nädå, bara lite för kallt och lågt)

ha nu en trevlig helg, bränn inga sopor och drick inte för mycket.
Låt oss alla få njuta av icke-stinkande och nerskräpade berg ett tag till.

Bättre hälsningar/ Calle

Vägra köp Extrem!
Argumentet "om de eldar lite sopor gör väl inte det något" faller. Om jag eldar lite sopor, du eldar lite sopor - och alla de andra gör det. Spelar det någon roll då?
Tycker det är precis denna typen reaktioner som behövs på sådana saker. Ok att dagens demokratiska system kanske alienerar folk från att tro de kan "make a difference", men den största påverkningskraften har ju faktiskt vi som konsumenter, inte kommunen där skidfabriken ligger.
Gillar vi inte deras stil - köper vi inte deras produkter, köper vi inte deras produkter får de fundera på varför, och ändra sig.

Förr i tiden var det svårt att få andra uppmärksamma på sådana problem som nu blir diskuterade, men nu är det bara att diskutera saken här - så har stora delar av sveriges seriösa skidåkare fått reda på vad som händer, och kan reagera som de vill.

Forumet Freerides påverkan på opinionen skall det inte stickas under stol med.
The truth is out there, keep looking

Tillbaka
Topp