Val av 3:e skida till familjehelger i fjällen

• Trådstartare Trådstartare md
  • Start datum Start datum

md

Medlem
Hej!

Har kommit fram till att jag måste ha nya skidor till alla vanliga ”tråkiga” skiddagar :).

Har kört mycket sista 15 åren. Ett par säsonger i alperna, 30-50 skiddagar andra år. Mest i alperna och i Norge (Stranda, Stryn) och massa toppturer. Nu med familj så blir det inte lika mycket och mer i svenska eller norska fjällen. Är alltid på jakt efter bra snö i offpisten oavsett skidområde och tar hellre fem svängar i halvdålig offpiste än i pisten men som alla vet så blir det en del pist ändå. Ungefär en gång per år får jag för mig att jag behöver ett par ordentliga GS eller slalomlagg men tröttnar efter två åk. Det är alltså inte pistskidor jag letar efter. Har sista åren kört på K2 Sidestash med Duke som allt-möjlig skida. Har också 120+ till större dagar. Gillar sidestashen när det är chans till bra åkning i alperna eller Stranda men den är inte optimal för kvällsåkning i Sälen... ;). Till toppturer har jag Coomback och Black Diamond Justice.

Det jag letar efter är en skida som ska vara kul i pisten (carving-cruising och kortsväng), bra i ”svensk” offpiste och skogskörning. Tänker midja 100 +/-5mm med mer skärning än sidestash.
Nån som har kört Armada TST? Den här recensionen tycker jag passar bra in på det jag vill göra: http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-armada-tst

Alternativ? Har dålig koll på det här segmentet så hoppas på bra tips av expertisen.

Längd 182, vikt 72. Kör med kontroll. Inte baklänges och hoppar inte.

Jag har ett par 192
Rappa i pisten, plöstryck och input ger bra tillbaka
Lätta, stabila och den rejäla tiprockern och tapern vill uppåt i det lösa men stör inget i pisten, mer som ett tillbehör för lösare förhållanden som inte är i vägen vid pistkörning

/GC

Tack! TST verkar inte va helt fel alltså.

Några alternativ jag borde kolla upp?

Völkl Bridge, Soul Turkos (f.d. Blå), hetsa Åre Skidfabrik att sälja ett par Opinion 98.
Dynastar Powertrack 89 om du kan tänka dig lite smalare.

Har hört att line sir Francis bacon ska vara riktigt fina, lika tst men lite mer lekfulla. Åt andra hållet kanske extrem project 100 eller Blizzard bonafide?

Det finns en uppsjö skidor i denna kategori så de beror på dina preferenser, men tst passademig bäst som alltiallo-skida.

jag skulle vilja slå ett slag för Armadas KUFO, Tst'ns kusin som är lite lättare och kör med "flat-tail".. Underbar topptursskida med liknande egenskaper som hos tstn.

Kanske ett par hederliga Extrem Patriot eller varför inte Völkl Gotama/Mantra. Tre ex på skidor som jag upplevt fylla sin funktion i pist o som duger fint till den oftast uppkörda och spåriga decimeter-snön mellan träd och över sten. Finns säkert ett o annat par på beggat-marknaden. Kul tips: finn någon modell ur Extrems flotta och släng på en egen design, skulle jag ha gjort om jag inte vore så jävligt nöjd med det jag har (nöjd blir man ju aldrig, om man är lagd åt det hållet, men man är ju ekonomisk...) :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp