Val av allmountain skidor inkl bindning under 5500kr

Eligri97

Medlem
Tjena!

Grabb på 182-183cm, 75-80kg här. Avancerad åkare.
Brukar mest köra skog och puder, men blir även en del pist. Tidigare gillat lite kortare skidor; kört ett par K2 Pinnacle 95 (178cm) i 10 år nu; de har varit grymma. Men nu är det dags för något nytt.
Har en budget på ca 5500kr (kan gå över lite, men inte mycket). Måste då även inkludera bindningar. Vad hade ni rekommenderat?

Stort tack på förhand!

Tjena!

Brukar mest köra skog och puder, men blir även en del pist. Tidigare gillat lite kortare skidor; kört ett par K2 Pinnacle 95 (178cm) i 10 år nu; de har varit grymma. Men nu är det dags för något nytt.
Har en budget på ca 5500kr (kan gå över lite, men inte mycket). Måste då även inkludera bindningar. Vad hade ni rekommenderat?

Stort tack på förhand!
Om begagnat kan vara något. Såg att de låg ett par Norse Enduro 180cm med bindning för 5500 i köp och sälj. Perfekt för skog och puder, men funkar med sin 100midja fint i pisten också. Gillar den skarpt (har även åkt på pinnacle tidigare och gillat)

Håller med om resonemanget ovan. Med din längd/vikt och åkstil (skog/puder men ändå pist) skulle jag sikta på runt 95–100 mm midja och ca 178–184 cm. Av länkarna du skickade känns Rossignol Sender 94 Ti eller Scott Pure Free 90 Ti mest allround och prisvärda med bindning. Vill du ha mer flyt i puder är begagnat absolut värt att kika på – t.ex. Norse Enduro eller liknande freeride/allmountain-skidor runt 180 cm. Med din erfarenhet får du mycket mer skidåkning för pengarna begagnat.

Tror du de hade varit rätt för åkstilen jag beskrev?
Gillar att åka fort, men lite orolig att de skulle vara dåliga i skog eller annan lite mer "svängig" åkning.

Mantran brukar ju beskrivas som pansarvagnar på snö. Låter som att du är ute efter något lite agilt.

Oj vilket träsk det här var att navigera :P
Stor marknad..

Ja det finns hur mycket som helst i det segmentet, många är jättebra men på olika sätt. Kanske ska du försöka provåka litet olika skidor innan du bestämmer dig? Provhyra? Smaken är som baken!

Blev Ogso skidorna jag länkade ovan!
Priset gick inte att slå. 338€ med bindningarna :)
Typ 100€ för skidorna, bindningarna för marknadspris. Suger skidorna, så var det ingen större förlustaffär iaf ;)

Stort tack för tipsen gott folk! :)

Tänker att dessa blir bra för skog och svängigare åkning, sen får jag köpa ett 2a par nästa år för snabbare slalom. Blev lite för mycket kompromiss på allt annars 😅

Senast ändrad:
Tjena!

Stort tack på förhand!
Jag köpte ett par Salomon QST 92 från tysken till sonen. Kostade 5200kr inkl frakt.
Sonen blev nöjd.

Tillbaka
Topp