Val av ATK, hjälp

Always-Sunny

Aktiv medlem
Val av ATK, hjälp
Hallå!

Velar mellan RT 11 Evo och Raider 11 Evo. Ingen gigantisk skillnad mellan dem men Raider är ju lite kralligare och några mm mer "heel elastic travel".
Dom ska sitta på skida som väger 1300-1500, runt 95 i midja och 175-180 långa. Jag väger <70 och åker ganska lugnt, DIN runt 7 på vanlig bindning.
Antar att det inte är några problem att köra RT men vore gött att få lite synpunkter och tips. Den lilla viktsskillnaden kvittar för min del. Är det typ ingen fördel för mig att köra Raider sparar jag hellre lite pengar och tar RT.

Val av ATK, hjälp
Jag har ungefär samma förutsättningar och har valt Crest AP:
En likvärdig bindning för långt under halva priset.
Du sparar nästan 5000kr - pengar du kan lägga på ett säsongskort ;)

Val av ATK, hjälp

Jo sneglat på den också. Enda anledningen till dyra är EVO är att få ställbar frambindning, men det är kanske överskattat?
Mot RT (i sett) skiljer det typ 2000, men det är ju också en rejäl slant

Val av ATK, hjälp
Detta kanske är självklart för andra men frågade ATK om "DIN" på bindningar utan justerbar frambindning:

"A non-adjustable toe piece can be considered as calibrated to a value roughly corresponding to the average of the heel’s adjustment range.
However, it's important to note that in our pin-tech bindings, the release is always managed by the heel piece. The toe piece plays a secondary role, opening only after the heel has rotated.
In EVO bindings, the toe piece must be set to the same value as the heel piece to ensure a release that is perfectly tuned to the user's needs."

Utifrån det känns EVO mest intressant om man ligger högt eller lågt i spannet, men mindre viktigt om man ligger i mitten.

Val av ATK, hjälp

"Lite" velig här om jag ska gå på Crest 10 eller Raider 12... Min vikt är ju ok men skida (och pjux) ligger ju på gränsen vad ATK rekommenderar för Crest. Men du har alltså inte haft någon känsla av att du ligger på gränsen med Crest?

Val av ATK, hjälp
"Lite" velig här om jag ska gå på Crest 10 eller Raider 12... Min vikt är ju ok men skida (och pjux) ligger ju på gränsen vad ATK rekommenderar för Crest. Men du har alltså inte haft någon känsla av att du ligger på gränsen med Crest?
Jag väger 80 pannor, åker... Inte lugnt, utlösningsvärde på 8-9 normalt och på mina 95 mm-skidor kör jag Haute route from atk. Crest kommer funka fint. Droppa inte större än 4-5 meter bara så är du safe. Förmodligen högre också, men där kan jag inte gå i god för det.

Val av ATK, hjälp
Jag har åkt några år på gamla Crest 10:an. Aldrig ett tjyvsläpp.

Nu har jag den nyare Crest 10 AP på en fladdrigare (lättvikts) skida och har nog haft något släpp i hård pist när skidan studsat (den skidan ska inte vara i pister)

Snödjup

Tillbaka
Topp