val av Damskidor

huckelpuckel

Ny medlem
val av Damskidor
Hittar ingen tråd som stödjer denna fråga, så jag startar en ny.

Håller på att kolla runt lite på nya skidor inför vintern. Det jag funderar på är, hur stor är skillnaden på dam och herrskidor? När anses man vara man/ kvinna kroppsligt, är man kvinna då man inte har några muskler och man då man är ett muskelberg? eller vad är skillnaden? alltså det jag försöker säga är att herr skidorna är tyngre och hårdare att köra på? eller?

Jag är ute efter en skida inriktat på friåkning i offpist, men även ingen kanske renoldlad offpistskida, eller jag är lite kluven i den frågan eftersom att jag har ett par superbra pistskidor som funkar mindre bra i offpisten, men hur äre att köra på feta skidor? eller ska man sattsa på allround inriktat på offpist?

Jag är kvinna 170, 65. Någon som kan rekomendera någon bra dam offpist skida? eller ska man köra på herr? hur långa och så ska de va?

tacksam för svart!

val av Damskidor
Om du söker på "tjejskidor" får du en hel del träffar! :-)

Generellt är tjejskidor mjukare än motsvarande unisexmodeller samt tillverkas i kortare längder. Ofta har tjejskidorna även kortare skärningsradie. En del påstår att flexet är annorlunda för att tjejer har mer "bakvikt", men det där är jag inte övertygad om ...

Detta innebär i allmänhet att en tjejskida upplevs som mer lätthanterlig och lättsvängd samtidigt som den blir mindre stabil vid mer kraftfull körning och i högre hastigheter. Om du är en duktig skidåkare kan du absolut välja en unisexskida, vill du ha något lite mjukare och kvickare kan en tjejskida vara det bästa alternativet.

Ta en titt i nedanstående tråd!
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=70319

/MM

val av Damskidor
Kolla här också:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=71397

Vore skitkul om det blev lite mer tjejaktivitet här!

Jag var på skidprovarhelg i helgen, har postat en utvärdering i tråden ovan. Försökte att prova tjejmodell/killmodell av samma skida så ofta som möjligt, och kom fram till att som okej (dvs inte nödvändigtvis bra) skidåkare, förutsatt att man gillar att använda sina benmuskler (alltså: man måste inte vara muskelknutte, men kanske inte direkt svag heller) så kan man lika gärna (hellre) välja "killmodellen".

Blev lite förvånad över hur trista och sladdriga tjejskidorna var.

Tillbaka
Topp