Val av lagg?!

leyonberg

Ny medlem
Val av lagg?!
Tjena, 20 år gammal avdankad tävlingsåkare som tävlat i över tio år. La av nu i våras efter att ha gjort 4 år på skidgym. Är nu dags att införskaffa ett par lite fetare lagg för offpiståkningen men har noll erfarenhet av detta då m aldrig tagit sig tiden till detta..
182 cm lång och väger kring 95 pannor. Utan att låta för självgod så är jag rätt stark överlag men främst i ben. Kör ganska hårt men förringar inte några härliga myssvängar heller.
Till frågan, vilka jäkla skidor ska jag satsa på?! Vill ha en skida som går att glida omkring på lite i pisten och kanske till och med dra nån maffig snurr med en ful grab i parken med, men främst ska dom funka i offpist. Ska jag ut och piska i pisten så drar jag givetvis fram gamla racelaggen och matar på lite. Kommer främst glida omkring i turistorterna, vemdalen, funäs, Åre osv. Men har tänkt dra nån tripp till riks eller Norge nånstans. Kommer nog satsa på ett par fräschare begagnade och har hittat lite olika lagg för en skaplig peng, völkl shiro 193cm, head cyclic 191cm, head a-star 186cm och ett par nocta dock okänd längd än så länge. Kan något av dess par vara ett bra alternativ eller borde jag kolla något lite smalare alternativ? Längre/ kortare?

Mvh Anton

Val av lagg?!
Ska du hålla dig mest i Sverige där pudret inte är så djupt kan du hålla midjan nere på 100-110mm och få ett hyfsat brett användningsområde.
Vad gäller längd så är även det beroende av specifik modell men med tanke på din vikt och erfarenhet så bör du hamna på ett par ganska långa oavsett. Jag brukar hålla mig till +10/15cm över min kroppslängd. Rocker och eventuell twin tip äter upp lite av effektiv åklängd på hårdare underlag så vissa skidor känns kortare än vad de är.

Till synes lika skidor kan kännas väldigt olika när de väl hamnar på snö så har du möjlighet att prova så är det att rekommendera. Många skidor är riktigt bra men om de sen faller dig i smaken är väldigt svårt att gissa.

Val av lagg?!
Snowgod sa:
Ska du hålla dig mest i Sverige där pudret inte är så djupt kan du hålla midjan nere på 100-110mm och få ett hyfsat brett användningsområde.
Vad gäller längd så är även det beroende av specifik modell men med tanke på din vikt och erfarenhet så bör du hamna på ett par ganska långa oavsett. Jag brukar hålla mig till +10/15cm över min kroppslängd. Rocker och eventuell twin tip äter upp lite av effektiv åklängd på hårdare underlag så vissa skidor känns kortare än vad de är.

Till synes lika skidor kan kännas väldigt olika när de väl hamnar på snö så har du möjlighet att prova så är det att rekommendera. Många skidor är riktigt bra men om de sen faller dig i smaken är väldigt svårt att gissa.
Tack för bra svar! Dina tankar låter ganska likt vad jag tänkt faktiskt, har du förslag på någon skida som skulle kunna vara lämplig och som man kommer över beggat för kring 3k eller nått sånt? Skulle head cyclic skidan på 191 cm och 115 midja vara en för fet skida tycker du eller skulle den kunna vara något åkbart? Lite kort? Skall försöka prova lite skidor om möjlighet ges så jag får nån sorts uppfattning själv också :)

Val av lagg?!
Begagnade skidors pris är väldigt beroende av skick. Det är dessutom ganska bra priser på nya skidor från tidigare säsonger så begagnat bör vara väldigt billigt för att det ska vara aktuellt för de flesta. Jag hade inte betalat närmare 3000spänn för begagnade skidor om de inte var nåt väldigt speciellt. Kollar man runt lite bland nätbutikerna brukar man hitta en del fynd.

Head är inte särskilt populära friåkningsskidor, man ser inte många som åker på de lite fetare modellerna till skillnad från pistlaggen som verkar vara väldigt populära, jag vet inget om Cyclic.

Din egen uppfattning efter test är absolut bäst att gå efter. Det som jag gillar behöver nödvändigtvis inte passa andra.

Val av lagg?!
Snowgod sa:
Begagnade skidors pris är väldigt beroende av skick. Det är dessutom ganska bra priser på nya skidor från tidigare säsonger så begagnat bör vara väldigt billigt för att det ska vara aktuellt för de flesta. Jag hade inte betalat närmare 3000spänn för begagnade skidor om de inte var nåt väldigt speciellt. Kollar man runt lite bland nätbutikerna brukar man hitta en del fynd.

Head är inte särskilt populära friåkningsskidor, man ser inte många som åker på de lite fetare modellerna till skillnad från pistlaggen som verkar vara väldigt populära, jag vet inget om Cyclic.

Din egen uppfattning efter test är absolut bäst att gå efter. Det som jag gillar behöver nödvändigtvis inte passa andra.
Okej, nej låter ju rätt vettigt faktiskt, är ju väldigt beroende på skick osv när man kollar begagnat.

Ja givetvis är det så.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp