val av nya skidor!

jooonaaas

Ny medlem
val av nya skidor!
tja, ska köpa nya skidor, men skulle vilja veta lite mer av någon mer erfaren åkare än mig själv om vilka skidor samt bindningar jag "borde" skaffa... vikt: ca: 70 längd: ca 178.. gillar att åka puder och de ska inte heller göra bort sig i pisten eller hoppen i parken.

har tittat på Black Crows Navis 175, Völkel Mantra men jag gillar även atomic samt k2:s skidor... vilka föredrar ni och vilka Bindningar till vilka?? tacksam för svar, har bestlutsångest...

val av nya skidor!
Ifall det funnits en funktion som man kunde leta efter vad som skrivits tidigare på forumet eller på internet hade det varit grymt bra!

val av nya skidor!
Mantra går bort i parken och det finns mycket bättre skidor utanför. Annars, precis som redan sagts, sök på forumet.

val av nya skidor!
Utter sa:
Mantra går bort i parken och det finns mycket bättre skidor utanför. Annars, precis som redan sagts, sök på forumet.
Varför inte Mantra? Visserligen, förstår att den inte är fullt optimal i parken, men skidan håller ju riktigt hög klass vad gäller piståkning tillika puder. Skidan är ju i grund och botten en tävlingsskida.

val av nya skidor!
Mantran är ju ingen park-skida... men jag körde mantran och den är fantastisk på alla andra ställen. Kör nu big pen och den har allt positivt som mantran har men är bättre i offpist, kvickare i svängen, mer tryck i carvingen och är fulare... annars som sagt, stabil, sitter där den ska etc...

För att summera... med mantran kör du över hela berget, med big pen kör du sönder hela berget...

val av nya skidor!
skidor-for-life sa:
Utter sa:
Varför inte Mantra? Visserligen, förstår att den inte är fullt optimal i parken, men skidan håller ju riktigt hög klass vad gäller piståkning tillika puder. Skidan är ju i grund och botten en tävlingsskida.
må så vara, men att "tävlingsskidor" skulle vara någon form av måttstock för bra puderskidor slutade väl i princip alla att tro på för ett antal år sen....(kanske inte dynastar och head förstås, men annars)

val av nya skidor!
snej sa:
må så vara, men att "tävlingsskidor" skulle vara någon form av måttstock för bra puderskidor slutade väl i princip alla att tro på för ett antal år sen....(kanske inte dynastar och head förstås, men annars)
Absolut inte, men däremot som pistskidor. Sedan kan du inte förneka att Mantra går bra i puder??

val av nya skidor!
skidor-for-life sa:
snej sa:
Absolut inte, men däremot som pistskidor. Sedan kan du inte förneka att Mantra går bra i puder??
visst kan jag det. Eller går bra och går bra...av de fyra par skidor jag åker på idag (alla 112mm midja och upp) så skulle jag inte vilja byta ngn av dem mot mantran bara för att den skulle vara bättre i pisten. Imo är dessutom tänket att det inte finns bredare skidor än mantran som presterar minst lika bra i pist och dessutom är bättre utanför väl gammalmodigt, men i slutändan handlar allt om vad man prioriterar, pist eller offpist.

val av nya skidor!
skidor-for-life sa:
Utter sa:
Mantra höll hög allroundklass för ett par år sedan. Nu är den rejält omkörd på alla punkter.

Storbergsskidor med en fot i storslalombanan är bra på friåkningstävlingar där det är hårdare. Men för den stora massan så finns det roligare val.
Skulle 100ggr hellre ha ett par BD Megawatt som endaskida än ett par Mantra. Trots att jag tävlar.

Tillbaka
Topp