Val av tredje skida/Dukes på Hellbents?

• Trådstartare Trådstartare ml9
  • Start datum Start datum

ml9

Ny medlem
Hej,

har precis gjort mig av med mina all mountains och ska köpa nya i dagarna, just nu glider jag på ett par 70mm SL samt Hellbents 132 och letar efter ett par lekfulla skidor med lite charger-egenskaper med ca 105mm midja.

Jag har kollat mycket på Blizzard Peacemaker som man kan hitta relativt billigt och som jag känner kompletterar väldigt bra med vad jag redan har o även vad jag tror en lagom rocker/radie. Det negativa är att de längsta endast är 184cm, som känns lite för kort. Skidorna ska funka dagarna efter puder, eftermiddagsåk o allt däremellan, och dessutom funka bra om jag tar ut dem direkt på morgonen. Alternativet skulle kanske vara en mindre lekfull charger men är inte så sugen på att behöva pressa runt en ännu hårdare och rakare skida, utan vill max ha ca 22m radie. Tips? Kommer trots allt ha dem ganska mycket i pisten.

Har som sagt Hellbents som puderskida monterade med Jester, och funderar på om jag skulle köpa hem Dukes tillsammans med mina Peacemaker för att montera på Hellbents för lite slackcountry. Någon som gått på dessa och går det ens? Dessa skidor kommer jag bara dra ut vid puder nu när Peacemakern är lekfull o funkar till resten, och kan tänka mig att det kan bli tur iallafall 1/3 av gångerna och då uppåt någon timme Max, förhoppningsvis inte alltför brant. Vikt på så korta turer bryr jag mig inte om, rockern är det jag oroar mig för.

Så, kommentarer om Peacemakern eller alternativ till denna? Moment PB&J har jag funderat på men en så gammal skida som dessutom är tyngre känns tråkigt. Årets Peacemaker+Duke får jag f.ö för mindre än 6000kr.

Hellbents+Duke idioti? De gånger jag inte turar blir det ändå fint puder, någon som gått från Jester till Duke på samma skida och kan berätta om detta?

Jag väger 90kg+ på 192cm, gillar att kanta o pressa hellre än stora långa Super-G. Kör i Alperna.

Tack!

Senast ändrad:
Line SFB 190 cm eller Supernatural 108 kanske? Bara testat några åk i Lindvallen och jag är betydligt lättare än dig men dom har fått bra kritik, Supernatural blev ju hyllad på blisterreview. Men det är väl mer chargerskida och lite längre radie, blister beskriver den som en hybrid mellan sfb och moment belafonte.

Blizzard Cochise i 193 såklart, eller Gunsmoke! Du var inne på rätt märke för en man med kraft och storlek.
Bonafide om du ska vara i Sverige, någon av dessa ovan om du ska till ställen med mer snö ;)

Senast ändrad:

@DrJ SFB har jag fått för mig att den är lite för mjuk för mig, annars hade den definitivt varit aktuell. Supernatural 108 känns dock definitivt lockande om jag skulle ta en charger, eller Belafonte. 194cm Belafonte lär ju räcka.. :)

@LawndartGustav Har du åkt på alla tre? Gunsmoke känns ju lite för bred när jag redan har en puderskida, varför inte Peacemaker isåfall? Cochise känns lite väl rak för mig och isåfall låter Bonafide roligare, även om jag inte brukar åka i Sverige. Hur är flexen på dessa fyra skidor relativt till varandra? En Cochise med tightare radie hade varit något!

Mjo SFB är väl mjuk men 190 cm skall ju vara lite rejälare, tror att det var den jag testade i Lindvallen och då tyckte jag inte att den kändes speciellt nudlig alls. Men då är jag nästan 15 kg lättare och gillar lite lekfullare skidor. Och övriga nämnda skidor är nog styvare, har testat Cochise 185, Supernatural 100 (tror det var 100, kan ha varit 108), Peacemakern och SFB av dessa men bara några teståk på skidtestarhelgerna.
Opinion 98 hade ju varit en given rekommendation men den finns väl bara på protostadiet än så länge och du skulle väl behöva en längre längd.

Tror du blir nöjd med alla, är bara lite olika egenskaper skidorna har. Jag har åkt alla ja (bara 179 hellbent i första modellen), fast är lite mindre än dig så 185 cochise då. Dagarna jag hade valt hellbent istället för Gunsmoke är räknade på max båda händerna på en hel säsong.

@DrJ Supernatural 100 är mjukare än 108 visst? Men du tar Supernatural framför Cochise då? Om man nu ska gå efter Blister så känns ju både Belafonte och Supernatura 108l roligare än Cochise, hade kanske varit värt att försöka provåka innan. Peacemakern, gilla du den annars?

Opinion 98/108 kan jag väldigt lite om men det lilla man läst verkar det lovande, men antar att det blir svårt att knipa ett par nu i Januari, när sker deras vanliga release? Du gillar dem förstår jag?

@LawndartGustav Hellbentsen är inte optimala och jag hade nog tagit Gunsmoken framför dem om jag fick välja, men inte ute efter att ersätta dem utan det får vänta tills nästa år :) Peacemakern känns som den kompletterar jäkligt bra, eller Bonafide.

Jo supernatural 100 skall ju vara lite mjukare än 108:an. Peacemakern kändes bra men lite anonym, absolut favorit var opinion 98 prototypen, kanonrolig skida! Men jag väger ju som sagt bara ca 77 kg och gillar lite mer lekfulla skidor, tex tyckte jag salomon R2 100 var riktigt rolig också. Supernatural eller Cochise vet jag inte riktigt, i pist tror jag supernatural pga kortare radie, men gillade cochisen för att den kändes stabil men också väldigt lättmanövrerad. Men både supernatural och cochise känns ju betydligt mer charge än lekfullt.

@DrJ Okej, gott, tack för input! Supernatural eller Peacemakern lutar det väl mest åt, eller möjligtvis Belafonte, synd att så få säljer Moment i Europa. Peacemakern hoppas jag isåfall kunna bli mer levande med mina 92kg :)

Ingen som har något att säga om Dukes+Hellbents-setup?

ml9 sa:
@DrJ Okej, gott, tack för input! Supernatural eller Peacemakern lutar det väl mest åt, eller möjligtvis Belafonte, synd att så få säljer Moment i Europa. Peacemakern hoppas jag isåfall kunna bli mer levande med mina 92kg :)

För 10 år sedan skulle det inte fungerat att tura med ett par fullrockade fetingar som Hellbent, men idag går det alldeles utmärkt ... visst är det konstigt. Det som är mindre roligt med ett par breda rockade skidor är stenhårda branta sluttningar, speciellt om det ska skråas. I lössnön är det inga problem förutom att det inte är det optimala för kick-turns (kan vara slitsamt...). :-) Är det något annat som gör dig fundersam?

Lycka Till!
MM

ml9 sa:

Fyller på lite angående Supernatural 108 och Cochise, kör båda, fjolårets Cochise, har inte testat årets. SN har ett ganska rejält spann medan (fjolårets) Cochise är platt under foten. SN går därför in i en carvingsväng tidigare (vid mindre kantning) än Cochise som känns lösare tills du kantar den ordentligt och bestämt, då sitter den som gjuten. SN 108 känns mer laid back än Blizzarden, båda tål att drivas hårt, mycket hårt. Cochisen svänger minst lika mycket om inte mer när den pressas i carving. Båda är bra mellanfeta val om du vill stå på och hålla dig till framlängesåkning.

Vill du kunna göra mer tycker jag som du och andra tidigare varit inne på, överväg Peacemaker, SFB men petar in Black Crows Atris som ett färskt tredje alternativ.

Edit. Ett par till vettiga alternativ som ligger mer åt chargerhållet är väl Salomon Q-lab som dessutom har rätt tajt skärning, samt Armada Invictus, ytterligare något kortare och lägre tailrocker än alla tidigare nämnda.

Senast ändrad:

@mountain_man Kul att höra, i värsta fall får man ta dem på ryggen en bit. Just nu är det ganska klart men tack för hjälpen!

@xSoolx Grymt med all info, tack! Klarar man att pressa Cochisen pist efter pist så hårt då, eller blir man helt slutkörd? Väldigt individuellt såklart.

Black Crows sortiment har jag dålig koll på men kul med en rekommendation, ska kika på den så fort jag har tid. Q-labben verkar definitivt vara en rolig skida, o hade jag inte redan haft ett par renodlade manchesterskidor hade jag kanske tagit dessa, men känns som de överlappar lite väl mycket. Armada har jag fått för mig är en mjuk åt jibbhållet?

ml9 sa:
@mountain_man Kul att höra, i värsta fall får man ta dem på ryggen en bit. Just nu är det ganska klart men tack för hjälpen!

@xSoolx Grymt med all info, tack! Klarar man att pressa Cochisen pist efter pist så hårt då, eller blir man helt slutkörd? Väldigt individuellt såklart.

Black Crows sortiment har jag dålig koll på men kul med en rekommendation, ska kika på den så fort jag har tid. Q-labben verkar definitivt vara en rolig skida, o hade jag inte redan haft ett par renodlade manchesterskidor hade jag kanske tagit dessa, men känns som de överlappar lite väl mycket. Armada har jag fått för mig är en mjuk åt jibbhållet?
Invictus har väldigt lite med vare sig jibb eller mjukhet att göra... Att Q-lab skulle överlappa med en 70mm SL var då ett gode magstarkt påstående..!

Om du orkar pressa Cochisen kan jag av förklarliga skäl inte avgöra. Men det är lite det som är grejen med den. Den ska köras. SN kan köras, men du kan åka den som en turist om du vill softa lite, men då i lååånga svängar eller på sladd. Till i år har Blizzard gjort Cochise lite mjukare, känns skillnad vid handflexning, men vet inte hur mycket det gör för skillnad vid åkning.

Edit. Ang. Atris och Invictus kan du nog få bättre insikt i av
@Glisseur

Senast ändrad:
@xSoolx Formulerade mig kanske lite klantigt angående Q-labben, menade mer att jag hellre vill ha en skida som excellerar på eftermiddagen och inte förmiddagen, relativt till dess andra egenskaper, vilket Q-labben inte tycks göra. Precis som du säger blir Q-labben överkörd av en 70mm SL-skida i pisten, därför känns det "onödigt" om det är just i pisten Q-labben utmärker sig gentemot konkurrenterna. Kanske obetydligt? Hoppas du förstår hur jag tänker :)

SN känns ju lite schysstare då om Cochise endast erbjuder hårdkörning eller inget alls. Fortfarande osäker på vilken slags skida jag vill ha, om Atris är lite styv så är den intressant men den verkar mer vara en lekfullare variant.

Känns som det måste finnas andra alternativ, vad erbjuder Hendryx osv förutom en dubbelt så dyr prislapp?

ml9 sa:
Fortfarande osäker på vilken slags skida jag vill ha, om Atris är lite styv så är den intressant men den verkar mer vara en lekfullare variant.
Här är du nog nära huvet på spiken! Börja reda ut vilken typ av skida/åkning du är ute efter, det finns gott om alternativ!

Angående Atris så verkar tidigare nämnda Glisseur oxå vara vuxen till representabla proportioner utan att tycka att Atris skulle vara för vek...

Kolla även testkörningar av fler mellanfetingar på: earlyups.com/earlyups-test-sessions/

Kan finnas nåt korn av värde där...

xSooLx sa:
ml9 sa:
Fortfarande osäker på vilken slags skida jag vill ha, om Atris är lite styv så är den intressant men den verkar mer vara en lekfullare variant.
Här är du nog nära huvet på spiken! Börja reda ut vilken typ av skida/åkning du är ute efter, det finns gott om alternativ!

Angående Atris så verkar tidigare nämnda Glisseur oxå vara vuxen till representabla proportioner utan att tycka att Atris skulle vara för vek...
Precis, man vill ju få med allt i en skida men blir såklart svårt, dessutom försvinner många charger-modeller då jag nog känner att jag vill ha twintip (men som sagt inte överdrivet lekfull). Peacemakern känns som ett vettigt alternativ, eller Atris. Ska luska så mycket jag kan i den o sen slänga iväg en beställning! Tack för länken o all annan hjälp, det uppskattas!

Förresten, Peacemakerns 183,6cm som längsta alternativ lägger kanske Atris i pole position per automatik?

Senast ändrad:
Jag är ute efter ett par liknande skidor och det lutar för tillfället mot moment belafonte. Jag är 190cm lång och väger 76kg, vilken längd hade ni då valt på skidorna? 178 eller 186?

Tillbaka
Topp