Val... DH-hoj eller en "ren freeride"?

• Trådstartare Trådstartare P3h
  • Start datum Start datum

P3h

Medlem
Hej!

Står i valet o kvalet mellan en ren DH-hoj eller en smidigare variant av en freeride...
Dubbelkronad gaffel eller inte. Funkar en vanlig 180 mm gaffel bra i tuffa lut...?
Lite sugen på en Scott Voltage FR 20 som ska vara en freeride men har dock en dubbelkronad

Mycket tacksam för hjälp...
/P

Är inte 100% insatt i dh cyklar men bra tråd och rätt att lägga upp den här men tycker du ska göra en lika dan på Swebikers.se. Där finns nog fler insatta i dh cyklar skulle jag tro :)

Alltså vad ska du cykla med cykelnl? Det låter som att du är mer ute efter en am hoj (cykla upp, shredda ner). Scott Genius, Trek remedy/slash, cannondale jekyll. Cannyon har en del ruskigt prisvärda am hojar! Spana in dem.

Ok...
Målet är gärna DH-backar, bl.a. siktet inställt på åk i Yxbacken i Norrköping, bor rel. nära. Tydligen har dom några slingor av bökig karaktär. Jag är dock en f.d. XC-åkare, känner att det vore lite givande att trampa runt i egna skogar och dumpa där det ges. =)
En svår combo troligen...?

Det låter som en slack AM-hoj hade funkat bra för din del. Typ Trek Slash, Specialized Enduro eller Stumpjumper FSR Evo, Nukeproof Mega, Canyon Strive, Kona Process, Commencal Meta (den nya modellen). Höj- och sänkbar sadelstolpe är ett måste. Scott Voltage FR är mer för renodlad utförskörning än trampa även om det inte är en full-on DH-hoj.

Trek Slash är helt klart intressant. Verkar vara den bästa combon som jag ser det.

Börja med att åka ut till Yxbacken och testa. Kommer inte vara några problem att låna en cykel av någon där. Har själv kört banorna förra året och för mig är det lätt en DH som gäller, eventuellt typ en Voltage skulle ju också funka. Brorsan kör där varje vecka och han kör sin DH om det är liftburet istället för sin Kona Process som ju är en AM cykel av den biffigare sorten. Den tas fram om det inte är liftburet. Finns mycket kul runt ågelsjön. Det är rejält stök och brant. Gå med i deras FB-grupp redan idag och snacka med folket där.
https://www.facebook.com/YxbackenCykelpark?fref=ts

Hej!
Är med sedan tidigare på YCP =)
Har spanat på Voltage FR 20 dubbekronad gaffel... Kan helt klart vara nåt.
Tack för tipset med Ågelsjön.

Tillbaka
Topp