Val T till D

x3lA

Medlem
Val T till D
Halloj allihopa!

Vecka 7 hänger Mr. Jag med diverse folk upp till Val Thorens.
Vi har dock några polare som vi vill leka med någon dag(om det går) och dessa bor i Val D'isere.
Frågan lyder: Kan man enkelt ta sig från Val Thorens till Val D'isere?
Om detta går, hur gör man det? Vad kostar det? Vilka är alternativen?

Tack på förhand!

Edit: såg att jag postade i fel forum. Ingen större fara...

Senast ändrad:
Val T till D
Jag har själv bara kört bil emellan, vilket redan det tar sin lilla tid. Hur ni än gör behöver ni ta er ner till Moutiers för att vända. Saknar ni bil antar jag att det snabbaste är buss från Valto ner till Moutiers och sen därifrån tåg till Bourg Saint Maurice och sen buss därifrån upp till Valdi. Möjligt att det också finns bussar som går direkt från Moutiers till Valdi men de lär inte vara snabba. Det är klart görbart men inget jag skulle rekommendera över dan bara. Känns som att man får vara extremt morgonpigg i så fall eller inte vilja hinna åka så mycket

Val T till D
Tråden är nu flyttad till rätt forum.

Vad jag vet finns det inga direktbussar Moutiers-Valdi, kollade snabbt på altibus.com, men det är möjligt att det finns något alternativ. Dock är det precis som Pillard säger – det tar sin lilla tid att åka emellan. En bra dag (bra väglag, inga köer) tar det ungefär en timme från VT-Moutiers och ungefär lika länge mellan Bourg-Valdi. Sträckan däremellan tar typ 30 minuter med buss/bil, kanske lite snabbare med tåg. Lägg även till lite väntetider vid byten av färdmedel så är tidsåtgången ändå snabbt uppe i över tre timmar.

Morgonpigghet skulle kunna vara ett alternativ, dock går det inte (mig veterligen) några bussar ner från VT innan typ åtta-nio förutom på fredagar och lördagar, och jag förmodar att det är mitt i veckan som gäller om ni ska försöka ta er över.

Så för att sammanfatta – tidsåtgång Val T - Val d'I tur och retur = cirkus 6 timmar, och räkna inte med att vara i Val d'I före typ 11 på förmiddagen. Har ni bara en vecka och i första hand vill åka mycket skulle jag inte lägga tid på att åka buss för det är ganska tråkigt. Om ni däremot vill göra en jämförande studie i vilket Folie Douce som är bäst, ja då är det en annan sak :D

Val T till D
Antagligen inte så intressant men ändå ontopic, har för mig jag sett Heli"taxi" mellan de två folie douce, för riktiga partyprissar.
Väldigt snabbt mellan Val T->D, pris var 1000€/pers ifall jag minns rätt dock :)

Val T till D
JL76: Med tanke på att heliski är olagligt i Frankrike har jag väldigt svårt att tro att de skulle få tillstånd att köra heli mellan två platser som ligger uppe på berget, även om det egentligen inte är för skidåknings skull transporten skulle ske.
Låter som ett typiskt aprilskämt, men vem vet.. frassarna kanske har börjat lätta på restriktionerna för sina montajns. :)

Val T till D
Nu blir jag lite besviken Heddious, du som bott i Valto borde ju ha bättre koll ;) Det är itne alls olagligt att flyga helikopter och landa i Frankrike, däremot är det förbjudet att landa på toppar eller ute i "naturen". Att flyga från en landningsplats i ena systemet till en landningsplats i det andra är inga bekymmer.

Vi har t.ex. flugit från Bonneval tillbaka till Valdi. Vi landade vid sjukstugan ovanför Solaise express och blev upphämtade på en landningsplats vid pisten i Bonneval. Den turen kostade dessutom bara 100E per skalle. Vid en snabb koll på Google maps ser det dock ut som att det är ungefär 5ggr så långt till Valto så 500E borde ju inte vara omöjligt. Det ska dock tilläggas att vi inte direkt stod högst på pilotens priolista utan han klämde in den turen när han ändå var på väg nånstans.

Val T till D
Heddious; tror inte att tänkt klientel är skidklädda(och med skidor), snarare ryssar i päls och folk som jobbar med andras pengar i "the city". Jag kan missat landningsplatserna också, kanske landar de inte heller direkt bredvid fylleduscharna. Det kallades för typ "shuttle" mellan dem iaf, men minns inte så bra för det var inget jag egentligen brydde mig om, är verkligen inte målgruppen.

Finns annars massor av helitransfer mellan flygplats och orterna, går säkert att ordna något eget chartrat, men priset lär ju vara därefter.

Senast ändrad:
Val T till D
Tackar för svar! Vägde plus mot minus och konstaterar att Frankrikes kollektivtrafik inte kommer få ta del av min plånbok!

Val T till D
JL76: Ber om ursäkt för mitt okunnande – jag skyller på att jag var så luspank när jag säsongade i Valdi att jag levde på gröt, bacon och öl i fem månader och att det i kombination med pjäxdesinficeringsmedlet på mitt dåvarande kneg gjorde något konstigt med de små grå i huvudet. :P

Till mitt försvar har jag heller aldrig sett någon av dessa mytomspunna "shuttles", men jag brukar peka ut flygplatsen i Courchevel när jag leker pistvisning. :)

Tillbaka
Topp