Val Thorens eller Val d´Isere

StoffeEkelund

Ny medlem
Vi är några kompisar som ska åka iväg på skidresa någon gång mellan vecka 3-6. Det är fest och skidåkning som är vårt primära mål med resan. Vilken skidort rekommenderas att åka till för att uppfylla dessa två kriterier, Val Thorens eller Val dÍsere?

Vilken som. Valdi är lite mer stek, och lite dyrare när det kommer till rena levnadskostnader, och har träd vilket är trevligt när det snöar. Men har ni inte för avsikt att beställa in helrör på löpande band skulle jag säga att det är hugget som stucket.

Var är det bäst fest? Fokus på resan är just nattlivet och att konsumera alkohol. Var är uteställena bäst och var är det flest studenter osv?

Var det är flest studenter beror på vart nationerna/sektionerna/allt vad de kallar sig väljer att anordna resor, vilket kan variera från år till år.
Med det sagt så är mina egna observationer efter en vinter i Valdi och två i VT att Val Thorens under veckorna du nämner har många större studentgrupper på semester medan Val d'Isère snarare lockar studenter (och då främst gymnasieelever) under sportlovsveckorna.

VT är på ett sätt ett säkrare kort då byn till större del består av den sortens lägenhetskomplex som studenter med oftast tajt budget gillar att inkvartera sig i. Valdi är dyrare, om än inte jättemycket.
När jag bodde i VT märkte man verkligen att "nu är det studentveckor" i januari. I Valdi var det förutom sportloven mindre tydligt mellan veckorna. Dock är det några år sedan jag säsongade så det kan ha ändrats.
Är fokus med resan att i huvudsak konsumera alkohol kommer ni med största sannolikhet ha en toppenvecka vilket ni än väljer, och vill ni korta ner restiden och ändå få en herrans massa fest finns ju även studentveckorna i Vemdalen och Åre. Var själv i Vemdalen v.4 för några år sedan.. folk där var minst lika bra på att festa som i Val Thorens. Enda skillnaden var att det fanns en nattklubb, inte två eller tre. Och att det är mer syre i luften.

Om det är mellan vecka 3-6 och ni ska supa så finns det så som jag uppfattat bara en vecka som speciellt sticker ut, vecka 4.

Rolin' Snow kör sitt standard-studentrese evenemang i Val Thorens, inte en aning om exakt hur mycket folk men gissningsvis 500+.

MF(Lundaläkare-föreningen) har bokat upp UCPA:s center i Valdi under v.4 (där jag lyckats klämma in mig för en billig slant), så där kommer iaf att vara oss 250-ish människor, förutom en massa annat löst folk.

Har gjort en säsong i Valdi, men har aldrig någonsin varit i Val Thorens. Under mitt halvår i byn märktes det tydligt att det var just v.4 samt 7-9 som det var mycket studenter i byn(20+ v.4, 20- resterande), och skulle väl säga att just v.4 var en av de bättre veckorna med utekvällar som vi hade om man pratar tryck och folk.

Utelivet i Valdi är mer uppdelat och spritt än Val Thorens om jag ska tro de jag känner som varit på de båda ställena - Malaysia i Val Thorens är enda större "klubben"*, medans Valdi har Dodounne(eller hur det nu stavas) samt Dicks (och Le Graal ska för allt i världen inte glömmas, bästa klubben någonsin). Många mindre "bar med lite dansgolv"-ställen med som Victors, Saloon, LeP Danois som har öppet till 01/02 etc.

Egentligen så spelar det nog ingen större roll, om målet är att supa och veckan väljs till 4 så är det nog bra fest på båda ställena. Vad jag har hört så ska La Foile Douche i Val Thorens ha sol under i stort sätt hela dagarna, medans det i Valdi fortf mestadels ligger i skugga, so there's that.

Så ja,
@Heddious har rätt - vilket som duger bra för fest och dekadent leverne. Att åka 48h buss tur/retur för att supa känns dock sådär lönt i min bok, fast jag kanske börjar bli gammal.. Missa inte skidåkningen bara!

Förtydligande - v.3 är tentavecka(iaf i Lund), och många program(inte mitt, #läsatermodynamikpåbussen) har sedan en veckas ledighet - därför är det i stort sätt bara v.4 som gäller. Citynationerna arrangerar en resa till Bad Gastein(97% säker), MF som sagt till Valdi.

Senast ändrad:
Hm, att åka till alperna för att supa känns ju ytterst slösaktigt. V5, student ski week i Åre känns som det har allt man behöver på den fronten... Visst Follie Deuce har ingen motsvarighet (inte v5 även om Hummelstugan är nånting ditåt framåt påsk)

Tillbaka
Topp