Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med er som säger att "byn" i Val Thorens är liten. Till ytan kanske, eftersom alla höghusen gör att här är väldigt kompakt, särskilt om man bor i säsongarghettot uppe på Rue de la Soif (bargatan) och bara behöver röra sig till fots en sträcka på 500 meter för att klara av såväl jobb och vardagsliv som fest och skidåkning, men här får ändå plats sisådär trettiotusen pers under högsäsong.
Bortsett från att VT/3 Vallées, precis som de flesta andra jätteskidsystem, är jämförelsevis dyrt att leva i så tycker jag att det är ett bra ställe att säsonga på, för här finns lite av det mesta. Vill man supa skallen bort i sex månader, eller bara en kväll, så går det alldeles utmärkt, men det går lika bra att åka skidor hela tiden (försök åka alla backar i systemet, det tar ett tag..) och vill man tura och klättra och ha sig så går det också. Ett bra ställe att börja på, om man inte vet mer specifikt vad man vill få ut av en säsong. (Typ alpinism = Cham, skogsåkning = Serre, kräksnö = Japan.)
Sen kan det ibland kännas som att byn är liten, mycket pga att de säsongare som snackar samma språk dras till samma uteställen och därför bara hänger med varandra så inflödet av folk blir litet. Enkelt sätt att råda bot på det är att gå till en bar en inte brukar gå till, eller börja snacka med nån i liften som har intressanta skidor eller nåt.
Tröttna? Näh. Jag är inne på säsong nummer 6 här nu och jag hittar nya utmaningar hela tiden. Det är det som är så najs med att skidsystemet är så stort, det finns alltid nåt hörn jag inte hängt i på ett tag och kan återupptäcka när jag tröttnat på nåt annat hörn.
Dessutom är det så jäkla skönt att inte behöva bry sig om skidbussar.