Välja nya renodlade offpist-skidor 2011?

crabcrap

Ny medlem
Hejsan!
Jag köpte ett par nya skidor förra säsongen och trodde att de skulle räcka ett tag i framtiden, men icke... Jag kör nu en säsong på andra sidan atlanten och åker till 99% offpist till skillnad från tidigare år då det bara har varit någon gång ibland...
Jag köpte förra året ett par Salomon Shogun 191cm med 103mm i midja, tillsammans med Sth 12 bindningar.
Dem är kort och gott för smala många gånger i djupt puder, så tänker mig nu en bredd på 110-130mm i midja. Eftersom jag nu kör mer offpist och sökandet av puder blir mer av en vardag så kommer jag även montera ett par tur-bindningar, så det skulle vara att föredra om skidorna är lätta men det är inte det absolut viktigaste.

Sen kommer det större dilemmat: lekfullhet vs stabilitet...
Jag har tyckt att mina Shogun har varit lite klumpiga och svårsvängda vid tajtare skogsåkning. Så jag antar att det skulle hjälpa med ett par mjukare, med kortare svängradie samt full rocker för detta samt något kortare längd (?).
Men å andra sidan så gillar jag och fascineras av stora branta åk i höga farter, dock är jag inte riktigt så duktig ännu att ja tycker mig kunna köra riktigt så i offpist, men jag har lärt mig mycket på en månad och det är långt kvar av säsongen :)
Jag vill att skidorna ska klara sig bra i olika offpist underlaga och inte enbart i orört halvmeters-puder.

Här är några skidor jag har tyckt varit intressanta och kollat lite extra på.

Mer stabila skidor
Black Diamond Megawatts 188cm
DPS Lotus 120 190cm

Mer lekfulla skidor
Rossignol S7 - 188cm
Armada JJ - 185cm

Jag väger ca 75kg och är 182cm lång.

Jag skulle då behöva lite hjälp med vilken skida jag ska välja utav dessa och hur ni tycker jag ska resonera mellan stabilitet och lekfullhet. Om ni har någon annan skida ni skulle rekommendera mig istället så motivera då varför just den och vad den lämpar sig till för åkning.

Tack på förhand! :)

Megawatten är helt underbar enligt mig iaf. Oerhört lätthanterliga och svänger på en femöring. Skulle nog sätta den mer mittimellan stabilitet och lekfullhet. Har kört en hel del park med dom, funkar finfint och Reine kom två på FWT i Squaw på samma par. Så där ligger min rekommendation.
Nästa års Mega kommer ha lite annan form på nos/tail och vara aningens styvare. Sen kommer ju även Gigawatt, fullrocker, 135mm midja och 185/195cm.

Megawatten är inte speciellt stabil, utan snarare lättsam och ganska mjuk. Det gäller i alla fall den första årsmodellen som jag körde på. Efter det har den styvats upp en aning i tippen, men det är fortfarande ingen charger. I jämförelse med 5-points så är den ju däremot klart mer riktningsstabil, så där har du ju en tydlig poäng. Den raka skärningen gör att den är stabil när den ska vara det och lekfull när man vill. Det är en riktigt bra skida.

Du har nästan svaret på din fråga redan när du formulerar den. Fundera på vad du egentligen har för målbild med din offpiståkning.

Vill du dra lite större linjer med bra fart och något kraftfullt dropp på vägen och gillar att stå i en traditionell position på skidan? Då väljer du en skida som Megawatt eller Lotus 120. Megawatten om du gillar skidor som är lite snällare och 120:an om du vill ha mer stuns. Tänk på att dessa två skidor enbart har tiprocker, vilket gör att dom saknar den känsla av "servostyrning" som en fullrocker ger i riktigt svår snö i låg till moderat fart.

Vill du åka samma stora linjer, men då med fokus på mer trixande på vägen? Slasha nån driva, eller kanske poppa runt en 1:a/3:a någonstans, testa att köra lite butters och köra lite smygrail på nån gammal fallen gran. Helt enkelt lattja runt och leka mer, och allt ska vara lättsamt och kul. Då passar en 5-point bättre. För nybörjare i puder är det också ett ypperligt val. Lättare än så här blir inte lössnöåkning.

Jag kan också tipsa om Fatypus I-rock, som är lite av ett mellanting mellan de skidor du nämner. Jag kör på den själv och är mycket nöjd. 126 under foten, lång tip och tailrocker, aningen spann i mitten. Den är en blandning mellan en lekfull jibber och en mer traditionell skida. Jag bytte från Megawatt till den och för mig var det ett steg uppåt, framförallt i svår snö där Megawatten nyper lite i tailen ibland och i pisten. Megawattens styrka är kall orörd snö. Där är den fantastisk.

Senast ändrad:
Möjligtvis lätt "off-topic" ...

Jag klämde på ett par Majesty Superiori helgen, fick känslan av en mycket välbyggd och intressant skida. Någon som har kört dessa och kan uttala sig om hur de fungerar på snö?

/MM

Senast ändrad:
Finns ju en uppsjö av skidor....men håller med MnO om att I-Rocken 186cm(kör dessa själv) är en förbannat bra skida! väldigt lätta och lekfulla men tål rejäl fart, funkar helt enkelt i alla förhållanden(men dom älskar ju pudret).
Kolla även på Moment- Night Train 186cm som är en sjukt lekfull och kvick skida, även dessa är mycket lätta utan att för den delen vara ostabila. Har ifs inte hunnit testa den fullt ut, men hittills gör den ju ingen besviken:).
Är dessutom på andra sidan pölen så är det ju ännu lättare att få tag på dom( iaf Fat-ypus:en, Moment finns ju att köpa här)

Båda dessa är ju lite kortare än dina Shogun men destå bredare= mer bärighet, dessutom är det Rocker vilket gör dem ännu mer lätt hanterliga vid skogsåkning!

/R

Mountain_Man sa:

Jag klämde på ett par Majesty Superiori helgen, fick känslan av en mycket välbyggd och intressant skida. Någon som har kört dessa och kan uttala sig om hur de fungerar på snö?

/MM
... och du tog naturligtvis foton på rockerkurvan, som tillverkaren i vanlig ordning inte tycker är viktig nog för att lägga ut info om på hemsidan?

Lumberjack ser f.ö. mer lämplig ut i det här fallet efter en snabb titt på Majestysortimentet.

Mountain_Man sa:

/MM
Provåkt ett par åk under skidtestarhelgen i Åre och spontana intrycket var att det kändes som en skida som iallafall jag skulle behöva längre inåkning på. Vanligtvis tycker jag inte att det tar mer än några svängar att hitta rätt på ett par nya skidor men med dessa var känslan diffus. Nu var paret jag testade helt nymonterade med fabriksslip så med rätt tuning kanske saker känns annorlunda. Har dock polare som har skidan i fråga så förhoppningsvis ska jag testa dom i bättre förhållande senare i vinter. Inget jag i nuläget skulle köpa utan att testa mera.

Lotus 138 som är fantastisk på alla sätt och vis om vi pratar renodlad opskida.
Annars ser on3p C&D onekligen intressant ut och får mkt bra kritik. Kolla med lawndartgustav på forumet om du vill ha förstahandsuppgifter...

Tackar för många bra svar! Ledsen att det tog lite tid att svara.
Efter kritiken känns Megawatt-skidan mest intressant men Snejs tips om on3p C&D verkar väldigt intressant också, ska försöka prata med "lawndartgustav" :)
Återkommer med fler frågor när jag fått tag på honom.

Mvh

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp