Välja rätt turbindningar? (sport-conrad.com)

Glouton

Medlem
Då var det dags att lägga en beställning från prisvärda sport-conrad.

Jag är alltså ute efter ett par turbindningar som passar ett par k2 hardside med 98mm i midjan.
(Jag är 174cm och väger ca 80kg, om det nu hjälper?)

Jag planerar att gå på tur lite då och då, och förmodligen spendera mest tid på bekväma avstånd,
så vikten spelar mindre roll. Det viktigaste är alltså att bindningarna passar skidan och går att lita på.
Samt att få det bästa möjliga för så lite som möjligt, såklart. :D

Följande sortiment har jag att välja på;

http://www.sport-conrad.com/ski_touring_bindings/7/

Någon med koll/erfarenhet?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Alla bindningar passar på skidan ... frågan är snarare vilka pjäxor du har! Jag utgår ifrån att du inte har några turskor med "Dynafitinserts"' då faller Dynafit och "Techbindnngar" bort.

Med fokus på stabil bindning för utförskörning väljer du: Salomon Guardian eller Atomic Tracker
Med fokus på tur väljer du: Marker Tour F12

Övriga bindnigar är faktiskt ganska ointressanta ... varför?

Jo Salomon/Atomic erbjuder det mest kompromisslösa alternativet för utförskörning, fokus på låg höjd och stabilitet framför låg vikt. Väger mest men är sannolikt bäst! Trevlig funktion att kunna växla mellan lös och fast häl utan att behöva kliva ur bindningen.

Marker Tour F12 är en stabil bindning men med betydligt mer fokus på vikt. Byggd i lättare material ( läs mer plast ). Sannolikt vinnare i kategorin stabilitet i förhållande till vikt ( om vi bortser från Dynafit/Tech som annars vinner denna kategori överlägset.

/MM

Hej!

Det låter inte som att du har dynafit-kompatibla pjäxor, så de bindningarna går bort.

Jag skulle säga att dåliga bindningar för den typ av behov du beskriver knappt finns i nuläget, produkterna har utvecklats så pass mycket de senaste åren. Jag skulle slå till på Marker F 12 eller salomon guardian/atomic tracker (samma bindning) eftersom dessa bindningar säljs i rätt stora volymer i Sverige vilket innebär att det är lätt med reservdelar etc.

Med vänlig hälsning, viktor

barnbacken sa:
somebody sa:
Det blir svårt med skistoppers..
Ja, klurigt det där. Kanske man kan böja av/till dom?
Blir nog svårt också, kanske ska dubbelkolla din angivna måttenhet igen...
Vilken bindning du ska välja har du redan fått svar på. Vore bra om du berättar mer om hur du åker och vilken typ av terräng också för det väger in i beslutet.

JL76 sa:
kanske ska dubbelkolla din angivna måttenhet igen...
Ja, klurigt det där med måttenheter.

Nordiska fjäll, berg. Svårt att beskriva hur man åker, men jag försöker ta mig ner hel och oskadd så särskilt aggressiv åkstil lär jag ju inte ha.

Senast ändrad:
Lånar tråden en stund:
Skillnaden i höjd på duke och de nya bindningarna.. vilken skillnad gör den för känslan i skidan?

tjena gänget! ska köpa salomon rocker 2 122 och funderar på salomon guardian 16 som bindnigar. Det finns ju 2 olika varianter, en med 115 mm och en med 130 mm, vilken skulle ni säga är bäst för salomon rocker 2 122? ha de!

Tillbaka
Topp