Jag har inte testat de nya modellerna, men de är rätt lika de gamla. Jag tror generellt inte Carver är bättre i lössnö än P50, möjligen är de lite mer lättkörda i mjuk pist. Har inte signifikant mer bredd i midjan och kommer inte direkt ge mer flyt. De har lite mer skärning, men det är snarare en nackdel på så smala skidor i lössnö. Skillnaden (i pist) på skidor som Carver och P50 är att Carver med sin mer markerade skärning blir mer lättkärd om man inte har riktigt modern teknik. Carver drar dig mer aggressivt in i svängen. På en racingskida som P50 (F1) bör man själv ligga på mer och kasta ut benen från under kroppen. Klarar man detta får man tillbaka mer stabilitet i skäret, bättre grepp och mer kick.
I min "02 katalog finns ingen motsvarighet till G31 i Vertigoserien. G2 är uppbyggnadsmässigt mer lik G21, som iochförsig är en skön skida den med om än aningen tamare. G31 var dock mycket populär så kanske är en ersättare på väg ändå.
Alltså, Carver hjälper dig inte i ditt val. Det är fortfarande frågan om att välja mellan en ren pistskida (Carver, P50) eller något mer allround (Vertigo G2 (G3?)).
Personligen är jag faktiskt imponerad över hur bra en en riktigt bred skida som G41 klarar sig i pisten (med modern teknik). Kör man bara stora svängar är den väl så bra som en medelbred skida (G31). Fick jag bara ha ett par skidor skulle det faktiskt bli G41 (G4), trots att jag ibland kör mycket pist (och gillar det).
HWC HitMe
Mannen, Myten, Monokungen