Valla efter slipning...

AdamClaeson

Medlem
Valla efter slipning...
Tja!

Vallning har jag full koll på och gör alltid själv (grundligt och bra, med bra produkter). Men när det kommer till slipning av skidor så känns det lite mer sketchy. Men vinklar och sånt... Har ibland kört med handfilen, men det känns bättre att lämna in dem och få det ordentligt gjort.

I samband med slipningen tänker jag mig att dom lika gärna kan valla skidorna med...

Nu till frågorna. Jag har hört att maskin vallning blir sämre än manuell. Någons som har koll på detta? Varför i så fall? Är det onödigt att valla själv direkt efter slipning? Eller skall jag rent av skippa den maskinella vallningen?

Åsikter kring detta?

Tack för svar! :)

/Adam

Ps. Ja, jag har letat i forumet utan att finna rätt svar... Ds.

Valla efter slipning...
Drar dom skidorna över den snurrande prylen med kallvalla ett par vändor så kan du ju lika gärna skippa det och valla själv.

Valla efter slipning...
Vad är det för skidor och till vilken typ av åkning ska dom användas ? Det kan tyckas jobbigt men jag tycker det är väldigt skönt att göra det själv eftersom att du då vet att det blir gjort som du vill ha det. Det är inte jätte svårt att lära sig slipa skidor men om det är så så lämna in dom på slipning men valla skidorna hemma som du gjort innan.

Valla efter slipning...
Om det inte är tävling det gäller så kan du glömma gader. Det viktiga är att slipningen blir av. Använd helst ett "handtag" till filen för att hålla ungefär sama vinkel för hela skidan och dra längs hea skidan. Precis som vid städning så är det lättare at hålla en någorlunda vass skida vass och ett elände att försöka få till en skda som inte är slipad på länge. Om kanterna är mycket dåliga kan det vara en god ide att lämna in dem för slpining och sen hålla dem i skick, helst några fildrag efter varje skiddag.

Valla efter slipning...
Självklart är en kärleksfulld manuell vallning enligt konstens alla regler överlägsen en snabb maskinvallning. Men om du inte jagar sekunder finns ingen anledning till att inte låta butiken/skidshopen valla dina skidor i samband med slipningen. Oftast ingår det i priset. Sen bör du ju i alla fall valla skidorna efter några dagars åkning, så då får du chansen att borsta fram superglidet.

När det gäller slipning är det inte så svårt att få till ett bra resultat på kanterna, men du behöver en filhållare för att få rätt vinkel. Vad som däremot inte är så lätt och nog bör undvikas på fri hand är en planslipning av belaget. En god ide' är därför att lämna in skidorna en gång om året ( beroende på hur mycket du åker) för plan och kantslip och däremellan underhålla kanterna på egen hand.

/MM

Valla efter slipning...
vir4e sa:
Vad är det för skidor och till vilken typ av åkning ska dom användas ? Det kan tyckas jobbigt men jag tycker det är väldigt skönt att göra det själv eftersom att du då vet att det blir gjort som du vill ha det. Det är inte jätte svårt att lära sig slipa skidor men om det är så så lämna in dom på slipning men valla skidorna hemma som du gjort innan.
BC - jibb skida som framförallt körs utanför pist med, men blir en del piståk med den också... Tycker det är rätt mysigt att stå nere i förrådet med lite skön musik och ett par kalla och valla... :) Vill bara att slipningen skall bli top noch!

Efter era inlägg blir det som jag tänkt. Valling gör jag själv!

Valla efter slipning...
Slipa och hänga kant är inte så svårt men det kräver noggrannhet och att man vet vad man gör, planslipning och strukturläggning är bara att glömma. Om man ska fila kanterna måste man ha en filmall anser jag, vill man inte investera i det så är det bättre att lämna in. Det finns guider bla. på Youtube om hur man gör.

Valla efter slipning...
Bör skidor med rocker slipas annorlunda än vanliga camber? Jag har en handslip typ bifogad fil, fast i stål och längre... Räcker det med denna ärr bör man även jobba med "vanlig" fil?

Kankse dock är lättare att bara lämna in dem för slipning - även om det är roligare att göra det själv...

Valla efter slipning...
IngemarH79 sa:
Slipa och hänga kant är inte så svårt men det kräver noggrannhet och att man vet vad man gör, planslipning och strukturläggning är bara att glömma. Om man ska fila kanterna måste man ha en filmall anser jag, vill man inte investera i det så är det bättre att lämna in. Det finns guider bla. på Youtube om hur man gör.
Hehe, ok. Blir inlämning då... :) Men vallning själv...

Valla efter slipning...
AdamClaeson sa:
Bör skidor med rocker slipas annorlunda än vanliga camber? Jag har en handslip typ bifogad fil, fast i stål och längre... Räcker det med denna ärr bör man även jobba med "vanlig" fil?

Kankse dock är lättare att bara lämna in dem för slipning - även om det är roligare att göra det själv...
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/cf40f0fba916f698a5c6b8109004cef2.jpg[/url]
Rocker gör att "reglerna" för avtrubbning och eventuellt extra hängning utåt spets och tail blir omoderna. Jag har iofs alltid kört med vass kant hela vägen i nästan alla fall och bara rundat av lite i undantagsfall om skidorna känns extremt aggressiva. Iom rocker så flyttas ju punkterna för eventuell skärpejustering inåt både fram och bak. Iom att rocker finns i ett oräkneligt antal former så är det omöjligt att ge några specifika råd. Men rent generellt rekommenderar jag att slipa hela kanten vass till att börja med även på rockerskidor. Sen kan man eventuellt hänga av rejält i hårdsnöinaktiva delar och justera balans efter vad man vill ha.

Följ MountainMans råd när det gäller slipning. Man lämnar in skidan när den är riktigt sliten och svår att skärpa upp, eller när man märker att belaget börjar bli ojämnt (skåligt, konkavt, eller på annat sätt ojämnt). Skador på belaget som lagas osv kan också vara en orsak till att man vill slipa om skidan. När skidan är nyslipad och kanske 20 åkdagar därefter är den lätt att underhålla. Kanterna blir snabbt vassa bara med några lätta drag med diamantbryne eller lågavverkande fil. Efter ett tag dock så märker man att handslipningen kräver mer jobb och det blir inte lika bra längre. Då är det dags att maskinslipa igen. För mig brukar det handla om ca 30 åkdagar, men det kan också vara mycket mindre om man kör på mycket sten, eller om snön är grusig fram på vårkanten.

Det finns ingen anledning som jag ser det att inte valla om det ingår i serviceprogrammet. Det är inte så noga med vallning på friåkningsskidor att lite kallvalla försämrar belaget i den mån att det märks. Däremot så försvinner effekten fort och man brukar få valla om redan efter en dags åkning. Så kör valla om du inte kan snacka bort det och få lite billigare pris och har tid att göra det själv innan du ska åka.

Den filen som du visar på bilden duger fint. Oftast använder man enkelgradiga filar och det är ju precis vad det är, även om den är liten/kort. Det brukar vara riktigt bra kvalitet på filarna i paketen, konstigt nog. Den Swixprylen som du visar på bilden tex brukar levereras med en fil från Icecut och den är riktigt bra tycker jag. Dock slits den fort iom att man inte kan flytta den så mycket i just den modellen, men det låter som du har en mer normal variant där man kan flytta filen med mer variation. Var observant på slitage och byt ut den om det ser illa ut. Med en dålig och sliten fil är det omöjligt att få till en bra kant. Ett enklare diamantbryne eller annat hårt bryne är en bra investering, så att du kan ta bort de värsta ojämnheterna från kanten (stenträffar och liknande) innan du ger dig på det med filen. Det ger en avsevärt längre livslängd på filen. Det går att slipa med fil från början, men då brukar filarna gå åt redan efter ett par omgångar (i alla fall om det är stenkryddade offpistlagg man slipar).

Valla efter slipning...
Tack för bra svar MnO!

Slipen jag har är både längre och stabilare än den jag visade på bilden. Jag kan också reglera själva filen i höjdled. Så den är alltid fin och skarp. :) Min kunskap och den filen duger nog åt att hålla skidan skarp efter inlämning under säsongen.

Så får det bli.

Ni som har erfarenhet - hur pass bra är personalen på att slipa i butikerna? Har dom kolla på slipning efter olika spann osv... Inser att det kanske är en dum fråga, men man har ju hört vissa skräckhistorier ibland...

För min del blir det att gå till någon i Göteborg. Någon som vet någon bra? Sportspec? Udens?

Valla efter slipning...
AdamClaeson sa:
Ni som har erfarenhet - hur pass bra är personalen på att slipa i butikerna? Har dom kolla på slipning efter olika spann osv... Inser att det kanske är en dum fråga, men man har ju hört vissa skräckhistorier ibland...
Det är rena lotteriet som jag ser det. Hittar man ett ställe som ger en slip som man gillar, så fortsätt att slipa där. Annars kan man få precis vilken känsla som helst i skidorna, från tvålkoppar till räls, om man testar en ny butik. Som med allt annat beror det på vart du går och vem du träffar. Säkrast är att välja en butik med en stor automatiserad modern slip. Då blir det oftast bra, även om det går att fippla bort inställningar även på sådana...

Det är i alla fall ett klart högre snitt på bra resultat med slipningar jämfört med tex monteringar. Jag har fått många bra trim/slipningar utförda genom åren, men hittills har jag aldrig varit med om, eller ens knappt hört talas om en montering som har blivit 100% rätt utförd i en butik.

Valla efter slipning...
AdamClaeson sa:
För min del blir det att gå till någon i Göteborg. Någon som vet någon bra? Sportspec? Udens?
Jag har ingen större koll på Göteborg, men min polare Kryss-Jon (xJonx här på Fr) är nog den mest noggranna som finns när det gäller prylar och han slipar på Åkes Sportservice har jag för mig. PM:a honom så får du nog svar (även om han är på Bali för att vänta in snön just nu).

Tillbaka
Topp