AdamClaeson sa:
Bör skidor med rocker slipas annorlunda än vanliga camber? Jag har en handslip typ bifogad fil, fast i stål och längre... Räcker det med denna ärr bör man även jobba med "vanlig" fil?
Kankse dock är lättare att bara lämna in dem för slipning - även om det är roligare att göra det själv...
[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/cf40f0fba916f698a5c6b8109004cef2.jpg[/url]
Rocker gör att "reglerna" för avtrubbning och eventuellt extra hängning utåt spets och tail blir omoderna. Jag har iofs alltid kört med vass kant hela vägen i nästan alla fall och bara rundat av lite i undantagsfall om skidorna känns extremt aggressiva. Iom rocker så flyttas ju punkterna för eventuell skärpejustering inåt både fram och bak. Iom att rocker finns i ett oräkneligt antal former så är det omöjligt att ge några specifika råd. Men rent generellt rekommenderar jag att slipa hela kanten vass till att börja med även på rockerskidor. Sen kan man eventuellt hänga av rejält i hårdsnöinaktiva delar och justera balans efter vad man vill ha.
Följ MountainMans råd när det gäller slipning. Man lämnar in skidan när den är riktigt sliten och svår att skärpa upp, eller när man märker att belaget börjar bli ojämnt (skåligt, konkavt, eller på annat sätt ojämnt). Skador på belaget som lagas osv kan också vara en orsak till att man vill slipa om skidan. När skidan är nyslipad och kanske 20 åkdagar därefter är den lätt att underhålla. Kanterna blir snabbt vassa bara med några lätta drag med diamantbryne eller lågavverkande fil. Efter ett tag dock så märker man att handslipningen kräver mer jobb och det blir inte lika bra längre. Då är det dags att maskinslipa igen. För mig brukar det handla om ca 30 åkdagar, men det kan också vara mycket mindre om man kör på mycket sten, eller om snön är grusig fram på vårkanten.
Det finns ingen anledning som jag ser det att inte valla om det ingår i serviceprogrammet. Det är inte så noga med vallning på friåkningsskidor att lite kallvalla försämrar belaget i den mån att det märks. Däremot så försvinner effekten fort och man brukar få valla om redan efter en dags åkning. Så kör valla om du inte kan snacka bort det och få lite billigare pris och har tid att göra det själv innan du ska åka.
Den filen som du visar på bilden duger fint. Oftast använder man enkelgradiga filar och det är ju precis vad det är, även om den är liten/kort. Det brukar vara riktigt bra kvalitet på filarna i paketen, konstigt nog. Den Swixprylen som du visar på bilden tex brukar levereras med en fil från Icecut och den är riktigt bra tycker jag. Dock slits den fort iom att man inte kan flytta den så mycket i just den modellen, men det låter som du har en mer normal variant där man kan flytta filen med mer variation. Var observant på slitage och byt ut den om det ser illa ut. Med en dålig och sliten fil är det omöjligt att få till en bra kant. Ett enklare diamantbryne eller annat hårt bryne är en bra investering, så att du kan ta bort de värsta ojämnheterna från kanten (stenträffar och liknande) innan du ger dig på det med filen. Det ger en avsevärt längre livslängd på filen. Det går att slipa med fil från början, men då brukar filarna gå åt redan efter ett par omgångar (i alla fall om det är stenkryddade offpistlagg man slipar).