Valla stighudar?

Valla stighudar?
Jag undrar om jag ska/bör valla/smörja stighudar?
Har för mig att jag läst på något forum eller liknande att man kan ta tex Greenland vax på dom, men kan ej hitta något trots idogt sökande.
Hur gör ni som kan?
Börjar klia i benen när man vet att man snart får testa ny skidorna i Narvik området där vi ska vara två månader efter jul.
Så om man får börja pilla på grejerna nu gör ju inget..

farsan56

Aktiv medlem
Valla stighudar?
Det går att torrgnugga hudarna med lämplig vallakloss, bättre glid men sitter inte så länge, men det går åt så lite så det är bara att gnugga om.
Man kan också gnugga in och sen ett SNABBT drag med vallajärnet. Då håller det längre, men inte för mycket valla och värme för då kläggar håren ihop sig med sämre fäste som följd.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Valla stighudar?
Det går att torrgnugga hudarna med lämplig vallakloss, bättre glid men sitter inte så länge, men det går åt så lite så det är bara att gnugga om.
Man kan också gnugga in och sen ett SNABBT drag med vallajärnet. Då håller det längre, men inte för mycket valla och värme för då kläggar håren ihop sig med sämre fäste som följd.
Min metod är att torrgnugga (både med och mothårs) med billig mjuk varmvalla, sen dra över en gång med mitt vallajärn (läs resestrykjärn) på väldigt låg temperatur (vallan ska smälta, vilket man ser på att den dassiga färgen från vallan försvinner, men inte mycket mer). Behöver inte nödvändigtvis dra snabbt då. Aldrig lyckats få för mycket valla om den doseras med torrgnuggning.

Gör dock mest skillnad när våren börjar trilla in runt hörnet och snöklibb i hudar börjar bli ett problem, så du kan nog gott vänta med det.

Valla stighudar?
Ok tack för info!

Min metod är att torrgnugga (både med och mothårs) med billig mjuk varmvalla, sen dra över en gång med mitt vallajärn (läs resestrykjärn) på väldigt låg temperatur (vallan ska smälta, vilket man ser på att den dassiga färgen från vallan försvinner, men inte mycket mer). Behöver inte nödvändigtvis dra snabbt då. Aldrig lyckats få för mycket valla om den doseras med torrgnuggning.

Gör dock mest skillnad när våren börjar trilla in runt hörnet och snöklibb i hudar börjar bli ett problem, så du kan nog gott vänta med det.
Så med andra ord är det ej nödvändigt om det ej klibbar fast? Glidet blir det inte stor skillnad med på kallsnö?

Valla stighudar?
Då kanske man ska testa på sig några nya hudar. Har du några tips på bra såna mix hudar? har bara nylon nu.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Valla stighudar?
Har bra erfarenhet av BDs mixhudar, men det var länge sen jag provade något annat och mix är lite av ett träsk.

farsan56

Aktiv medlem
Valla stighudar?
Jag tror snart halva frysen är upptagen med diverse stighudar av olika fabrikat. Alla i mix. men håller med om BD. Tunna, lätta bra grepp och sitter bra på skidan utan att vara så där kletiga som vissa. G3 :( har två st. köper inga fler, trött på limrester på skidan.
Men fören var det ju, igår när jag gick var det nån +grad. Supersegt glid så lite valla på huden hade varit ok.
Idag var det 0,5-1 minus med nån cm nytt. Och ett helt annat glid på samma hudar, idag gick jag upp utan stavar då axlarna inte är helt med i matchen. Det hade varit riktigt jobbigt igår.
Som sagts: en bra mixhud, så kan vallningen vänta till vårkanten.

Marboh

Aktiv medlem
Valla stighudar?
Jag brukar köra sånt här då och då:

Sen brukar jag ”torrgnugga” med en bit wax innan jag ska ut. Den brukar också va med i väskan. stor som en tändsticksask.

Valla stighudar?
Absolut om man nu har en skida med ett hål i så varför inte? Ser dock inte problematiken i att det ska lossna med vanliga, aldrig vart med om detta. Sen om det väger 200g mer tycker inte jag är något problem heller, tar man bort dom får man ju mindre muskler💪
Om han jobbat 6 år med problemet så måste det ju vara stort problem i alla fall.. Jag kanske går onormalt, eller nåt.

enriico

Medlem
Valla stighudar?
Håll vallaklossen (gul) tvärt mot järnet dra sen medhårs över hudarna. Contour, BD, Pomoca och Kohla gör alla bra mixhudar. G3 skulle jag undvika, deras klister är så starkt att det är svårt att få isär dem.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp