Valla?

PAIN

Ny medlem
Valla?
Tjena!
Har några frågor kring vallning. När jag skulle i väg nu och åka i helgen som gick (sälen) så tänkte jag att eftersom inte sälen är världens bästa skidort så lägger jag på ganska många lager och sen något som glider riktigt bra.
Ska först sägas att skidorna är grundvallade från början...
Jag la då först på 4 lager Gul Swix SF10 Glid (tror jag den heter..) och sedan 3 lager Rosa Swix SF8 Glid och på den grunden la jag Toko parafin i pulverform och detta gav en jävulsk bra glid!
Men nu är det så att Toko-burken kostar 990kr (spill inte.....:)) och räcker ungefär till 6 par skidor... Och för det mest opptimala glidet vill man ju gärna valla i alla fall varannan dag (helst varje) och då blir det lite dyrt i längden...
Är det någon som provat något billigare som funkat lika bra??
Jag tyckte grunden funka bra för dessa förhållanden men är det någon som har något annat tips provar jag gärna det!
Tacksam för svar!
MVH// Danne

Valla?
Är du ironisk nu?

Jag förutsätter att du inte är det och undrar varför du vallar med 1000-kronorsvalla om du är ute och fisåker. Om du tävlar, eller har ett abnormt behov att glida ytte-pytte lite snabbare än alla andra eller bara har pengar som dräller förstår jag dig. Men om du bara friåker kan du gå till en butik och köpa en klump röd, en klump gul, och en klump rosa och om du vill lite blått. Sen kan valla varje dag och få massor av pengar över till annat.

Det kommer att glida 2% sämre än Ultra-Flex-Carbon-Titanium-Graphite-Constuction-Wax eller liknande, men du sparar 90 % på priset. Och du kommer inte märka skillnad och ha minst lika kul.

>> RR <<

Valla?
Som sagt, med all respekt undrar jag lite stillsamt om du inte har ägnat dig åt rätt kraftig overkill vad gäller prepareringen av dina lagg.

Kolla SWIX hemsida http://www.swixsport.com/ för HUR man lämpligast vallar och vilka vallor som passar för olika användningsområden. T ex dom dyra pulvervallorna används i stort sett uteslutande av tävlingsåkare, både längd och utför just därför att dom är dyra.

Själv kör jag med Swix CH-serien (paraffin) eller LF-serien (lågkonc flour/Paraffin) för mella 50 - 85 kr förpackningen. Funkar bra för en amatör som mig.

...eller kör du med oss här *undrar stilla*?

Kan gärna beskriva mer i detalj också hur man kan valla. Kom igen i så fall

/A

Valla?
Med all respekt för RRagnars kloka råd, det bästa billigaste glidet jag kommit i kontakt med var när jag under 13 års tid bodde i Österike, ( Kitzbuhel) mot en skälig ersättning av 1 st pilsner till kyrkovaktmästaren i byn fick man all vax från ljusen i den katolska kyrkan, då kunde man vaxa hur ofta man ville + att man kunde smälta om det och sälja till turisterna.

Hälsningar Bivak

Valla?
Kan bara hålla med radikalragge här. Fan inte ens när man kör racing på allvar(vilket jag sysslat med i 15 år) ger det speciellt mycket för de extra tusenlapparna, om man inte ligger på europa eller världsnivå och har en jäkligt jämn formkurva..
Till saken hör även att om man vallar med en av dessa superflourvallor så sitter det inte ens två åk så den där lilla speciella effekten om du nu eventuellt och mot all förmodan skulle känna den så måste du göra om det varje åk hela dagen.
Vallar du för rätt temp på ett korrekt sätt och sicklar å borstar noga känner du troligen ingen som helst skillnad.
Rådet från mig är alltså att lyssna på ragnar den radikale

Om det sen i ditt psyke finns en oövervinnerlig putsbög som bara måste stå och gnida högflourvallor inför varje åk så finns det en högflourkloss från Toko för runt hundringen.

Valla?
Jag kör med samma sorts valla som de använder på hyrskidor, billig alltså. Ett kilo för 70 kr. Enligt mig så spelar det inte så speciellt stor roll om man har extremt bra glid eller bara bra glid. Anledningen till att jag vallar mina skidor är att jag inte vill att de torkar ut. Men med största sannolikhet så är du väl ironisk med detta inlägg, eller?

/Daniel

Valla?
Hej,

Först ett par frågor. Tävlingsåker du ? Om så är fallet så vet du säkert mer än vad jag gör - och har helt andra behov.

Sedan undrar jag vad du menar när du säger att du la 4 lager gult och sedan 3 lager rosa ?? Jag kan förstå att man första ggn man vallar ett par skidor vallar dessa ett par varv för att mätta belaget, men annars så verkar det som onödigt jobb.

För det första tycker jag att det är bortkastade pengear att valla med 1000:- valla. Om man inte åker tävling då det ev. kan finnas anledning.

Det som avgör glidet är i princip tre saker:

Temperatur
Snöns beskaffenhet
Din hastighet

I princip räcker det med tre-fyra vallor för att täcka dessa behov. En valla för 0 - -4, en -4 - -10 och en -10 och kallare. Både Toko och Swix har vallor som tcäker ung. dessa intervall. Ev. kan man ha en spec. valla för konstsnö som man mixar med (ofta med grafit innehåll typ).

Snöns beskaffenhet kan man dela in i tre typer:

Konstsnö
Nysnö
Gammal snö

Gammal snö kan vallas enligt tempangivelserna på vallan. Nysnö och konstsnö skall helt vallas lite kallare an vad som anges på vallan. Detta för att denna typ av snö är "vassare" och griper tag i belaget mer.

Jag är rätt nöjd med SWIX CH vallorna. Speciellt när det är kallt. LF är också bra. HF tycker jag blir för dyra.

Toko har samma system. System-3 är OK. Diabloc LF är bättre men Diabloc HF är tre ggr dyrare och kan inte anses som prisvärt.

Det är lika lätt att valla fel med en dyr valla :-)

//Roger

Valla?
Tack för många tips. Det är inte så att jag varje gång lägger på en 1000 kr valla för att bara åka lite men jag ville bara veta hur stor skillnaden blir mot en "sämmre" valla.
Att man lägger fler lager beror helt enkelt på att man inte ska behöva valla om efter ett tag. Lägger man fler lager kanske det räcker i alla fall 10-15 skiddagar om inte förhållandena är trista.
Toko burken var redan öppnad av en arbetskamrat som tävlar i längd och när man har så bra gratisvalla var man ju tvungen att prova...
Tack/ Danne

Valla?
Att ett par nya skidor eller ett par som stått ett tag behöver vallas med flera lager för att verkligen fylla belagets porer torde väl vara fastställt.

Men att lägga på flera lager, så att säga under säsong skulle leda till att vallan håller längre ställer jag mig frågande till. Man kan ju ju inte mer än mätta belaget, eller?

Någon vallningsexpert därute som kan upplysa mig!

MVH/MM

Tillbaka
Topp