Vallée Blanche, Chamonix

Abelin

Ny medlem
Vallée Blanche, Chamonix
Tjohej!
ska ner till chamo v9 i vinter o funderar lite kring valle blanchen.. denna offpist sträckan verkar ju vara allmänt ganska känd och poppis så jag tänkte höra om de e nån här som har kört/hört nåt om den?!
Skön åkning/svårighetsgrad/vackert/speciell tidpunkt elr förhållande man ska åka/var man hittar nån bra guide/eller allmänna åsikter å tips osv

eller andra tips på offpistrepor i cham (me elr utan guide)?!

tack !:)

Vallée Blanche, Chamonix
Själva Vallée Blanche-åket är väldigt platt, nästan som en grön pist typ.
Däremot finns det en del varrianter som är betydligt brantare och roligare.
Ska du upp dit så ta med en guide eller någon som har rejält med erfarenhet.
Väldigt många som dött däruppe...

Vallée Blanche, Chamonix
Vallée blanche flakt? vill jag inte påstå. Finns många branta partier. När jag åkte förra året åkte jag utan guide men då ska tilläggas att det var puckelpist överallt och oerhört bra väder. Guide rekomenderas starkt då det finns sprickor överallt och det är lätt att åka fel.

Vallée Blanche, Chamonix
Ni menar detta åket?

midi.jpeg

Vallée Blanche, Chamonix
jag åkte valle blanchen för ett par år sedan, då fick vi åka en ganska snäll väg ner men vet inte om de finns andra vägar som är mer utmanande. men kan ju säga att de är en väldigt fin repa som jag kan rekommendera. men gör absolut inte som K_G gjorde här ovanför. det är väldigt många som går åt där uppe, när jag gjorde säsong där för tre år sedan så va de även guider som dog där och de säger ju ganska mycket, de är inte värt att åka upp och "åka i andras spår".
kan kosta en dyrt!

Vallée Blanche, Chamonix
hahaha jag och min pappa åkte Vallée blanche helt själva utan nån att följa efter, det gick bra men de kunna ha slutat riktigt illa

Vallée Blanche, Chamonix
Jag kan inte påstå att jag är stolt över det. Men om man följer ca 1000 personers spår så känns det som att man e ganska säker. Så helidiotiskt va de inte tycker jag. Det som var knäppt var att vi inte kunde veta att det var så, det hade ju lika gärna kunnat varit helt omöjligt att veta vart man skulle.

Vallée Blanche, Chamonix
Svårigheten ligger inte i att följa puckelpisten i solsken så att säga, utan det finns andra faror som lurpassar på glaciärerna som det är svårt att se om man inte har den blekaste vad man skall titta efter.

Så gott som varje dag ser man nån ryss som bestämt sig för att ta av sig skidorna och gå på promenad mitt bland sprickorna med ett litet barn i följe. Eller en familj britter som slagit upp picnic precis under ett isberg. Till exempel...

Men ja fan. Det går bra för de flesta. Oddsen är rätt goda, brukar väl bara stryka med några stycken per säsong och som synes på chrturs bild är det rätt välbesökt, så det e bara å åk!

Vallée Blanche, Chamonix
FF: Ja, det saknas väl bara en så där 160-180 person i cham har jag för mig. ;-)
Kul att du säger de: Typexempel från förra året: Ryss, helt utan utrustning, mössa eller handskar, i jeans och en tröjja som ger sig iväg åt ett "eget" håll. Hördes aldrig av igen. Hörde detta ett par gånger om under säsongen.

Senast ändrad:
Vallée Blanche, Chamonix
Eric_W sa:
Typexempel från förra året: Ryss, helt utan utrustning, mössa eller handskar, i jeans och en tröjja som ger sig iväg åt ett "eget" håll. Hörde detta ett par gånger om under säsongen.
Ett annat alternativ:

Typexempel från förra året: Individ av nordisk ursprung, state of the art utrustning, bandamössa eller någon tubvariant, i Gortex suit och en alpint jacka som ger sig iväg åt ett "eget" håll. Vanligt beteende under säsongen.

Undra egentligen vem av dessa som utsätters sig för lägst risk.........

Vallée Blanche, Chamonix
chrtur sa:
Eric_W sa:
Typexempel från förra året: Ryss, helt utan utrustning, mössa eller handskar, i jeans och en tröjja som ger sig iväg åt ett "eget" håll. Hörde detta ett par gånger om under säsongen.
Ett annat alternativ:

Typexempel från förra året: Individ av nordisk ursprung, state of the art utrustning, bandamössa eller någon tubvariant, i Gortex suit och en alpint jacka som ger sig iväg åt ett "eget" håll. Vanligt beteende under säsongen.

Vad är din poäng chrtur?
Att du med lite sarkasm skulle få ditt exemepl att utsätta sig för mer risk? Men det kan det ju inte göra. Kaj elller Sverre matchar ju båda in på den beskrivningen.
nu blev jag förvirrad.

Vallée Blanche, Chamonix
chrtur sa:
Eric_W sa:
Ett annat alternativ:

Frågan är då vad som ger högst riskbeteende? Att som ryssen vara totalt omedveten om att han utsätter sig för risken eller som ditt exempel Christian, en svensk extrem offpist hardcore avalanche steep slope big mountain rider som enligt sig själv har stenhård koll på läget? (jag har själv varit en urtyp i exemplet och kanske är fortfarande...)

Vallée Blanche, Chamonix
Ryssens stora misstag var inte att han va ryss eller inte hade handskar på sig...det va tidpunkten för hans lilla utflykt; whiteout och 20-30cm nysnö. Dessutom var ytterligare en storm på väg in.

Hade han åkt en "vanlig" dag med solsken och puckelpist så hade det förmodligen gått jätte fint.

Att han va klädd i Jeans har inget med saken att göra. Jeans är snyggt:)Hade han haft goretex hade han dött ändå.

Senast ändrad:
Vallée Blanche, Chamonix
Tobbeg sa:
Ryssens stora misstag var inte att han va ryss eller inte hade handskar på sig...det va tidpunkten för hans lilla utflykt; whiteout och 20-30cm nysnö. Dessutom var ytterligare en storm på väg in.

Hade han åkt en "vanlig" dag med solsken och puckelpist så hade det förmodligen gått jätte fint.

Att han va klädd i Jeans har inget med saken att göra. Jeans är snyggt:)Hade han haft goretex hade han dött ändå.
Det tyckte jag lät som standard förhållanden för våra svenska extrem offpist hardcore avalanche steep slope big mountain riders att tycka det är lämpligt att välja en egen väg ner för Enver du Plan... Att inte fler svenskar stryker med på vägen mellan Midi och Montenvers är för mig en gåta.

Vallée Blanche, Chamonix
centralbyrakraten sa:
Frågan är då vad som ger högst riskbeteende?
Intressant att diskutera och förhoppningsvis kunde fler förstå poängen med mitt dubbla budskap?

Riskbeteende är alltid väldigt intressant att fördjupa sig inom och likväl så otroligt svårt att komma något slutgiltigt svar, speciellt om man tittar på hur man ser på saker från sitt eget perspektiv?

Några intressant ord och meningar angående den tragiska Tacul olyckan för den intresserade?

http://www.planetmountain.com/english/News/shownews.lasso?l=2&keyid=36306

Ps. Jeans regerar i backen! ;)

Vallée Blanche, Chamonix
chrtur sa:
Ett annat alternativ:

Utrustningen spelar såklart ingen roll när man är ensam och har total avsaknad av sunt förnuft om det är det du menar med ditt inlägg..

Vallée Blanche, Chamonix
trevligt me lite svar även om de spårar lite i slutet..
om jag säger såhär istället då, jag vill ha lite sköna puderåk i chamonix va ska jag göra/var ska jag köra? min åkning ere inge fel på men jag har ingen utrustning eller erfarenhet av hur man hanterar laviner, kollar snön/väderförhållandet etc..(var ska/kan man åka utan/med guide osv..) att hyra guide verkar ju inte helt gratis heller.. :)

Vallée Blanche, Chamonix
Abelin: Åker du ned helt ensam?

Eric_W: Förlåt om jag talar i gåtor, men förklara gärna sunt förnuft för mig inom skidåkning och speciellt angående glacläråket genom den vita dalen?

Vallée Blanche, Chamonix
mjo haha en del var där med mig förra året men vi har ingen koll på sånt, men kan höra runt lite me dem andra förstås!

Vallée Blanche, Chamonix
Abelin: Men vad/var åkte du då förra året?

Centralbyrån, jag som förväntade mig en fördjupande svar? Väntar med spänning!

Vallée Blanche, Chamonix
chrtur, du verkar ha koll på området. Hur stor kännedom om området bör man egentligen ha för att efter ett snöfall ta sig ner på glaciärerna från Aiguille du Midi och Grand Montets på ett säkert sätt (det var ju puderåkning Abelin var ute efter)? Och hur skaffar man sig den? Glaciärkunskap måste väl vara väldigt hårt knuten till just den glaciären man åker på?

Vallée Blanche, Chamonix
Kiels: Ett komplicerat fall och enklaste svaret är nog att ta sig till närmaste mindre (lite obskyr) mindre skidort (som inte ligger på en glaciär) för att få alla pudersvängar för sig själva..... Då har man bara laviner som man behöver oroa sig över ;)

Men har man kommit till insikten att "Glaciärkunskap måste väl vara väldigt hårt knuten till just den glaciären man åker på?" så är man på god väg!

Senast ändrad:
Vallée Blanche, Chamonix
Eller så kan jag ge Er en cybervariant av åket (letade lite i arkivet):

En lång kö för att ta sig upp:

chamnutshell01.jpg

En läskig exponerad kam ned (de som är häftiga åker skidor direkt ned):

chamnutshell03.jpg

Viktig utrustning (desto mer teknisk, desto bättre):

chamnutshell04.jpg

Man kommer att se massor med trevliga berg (som för övrig kan klättras), men vi är ju på ett skidforum så vi tar oss istället en titt på skidföret:

chamnutshell08.jpg

En station på slutet (eller så tar man en större risk med att åka hela vägen ned):

chamnutshell11.jpg

Min fem cent idag och har urtråkigt på skrivbordet......

Vallée Blanche, Chamonix
Abelin, med tanke på de frågor som du ställer så ska du inte åka Vallée Blanche själv eller med dina polare. Det är inte för att vara dryg som jag skriver det utan för att frågorna i sig avslöjar att ni inte har rätt kunskaper och erfarenheter för att göra åket säkert.

Hyr en guide och be honom ta er med på någon av de lite roligare varianterna på Vallée Blanche. Berätta ärligt vilken åkförmåga ni har och ställ krav på honom att han ska visa er lite rolig terräng. Jag lovar att det blir något av det roligaste ni gör i Chamonix. Visst kanske det kostar lite pengar men det är absolut värt det!

Chrtur, jag vet inte om det behöver fördjupas så särskilt. Om ditt budskap är för sublimt för pöbeln så kanske Darwins principer måste få göra sitt. Och för er som ändå vill förstå, läs https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=20988&p=2 fram till kategoriseringen av telemarksåkare. Sedan applicerar ni kategori 2 på de skandinaviska offpiståkarna på Vallée Blanche.

Vallée Blanche, Chamonix
nej ja fattar, hade inte planerat att köra vallee blanchen utan guide;)
fick nyligen reda på att min kompis morbror (eller va de var) guidar i cham så de kanske man ska utnyttja:)
tack för svar!

Vallée Blanche, Chamonix
Många fasansfullt snygga bilder där, chrtur... #44, tex. Jesus.

Åter till ämnet. Får säga att det har blivit en riktigt intressant diskussion.

Min uppfattning är att majoriteten av de sk hardcore avalanche freeride extremers som inte bangar en sekund på att köra en relativt brant sluttning "strax utanför liftsystemet" under en stormcykel med en halvmeter nysnö, ändå är ganska konservativa när det kommer till glaciärerna. Åtminstone initialt.

Ungefär som en sådan skidåkare som du kallade typ 1 i din telemarksbeskrivning så har man dålig koll och vet om det. Någon av dessa skulle knappast kasta sig utför envers du plan i en whiteout...

Det finns utrymme att spekulera kring det här i evighet antar jag.. Jag sitter här och kikar på christian björks ex-jobb om offpistskidåkarens riskperception och hur det påverkar beteendet (2007). I kapitel 6.3 för han ett resonemang om att skidåkning är föknippat med risker (och hantering utav dessa) och hur offpiståkaren med en tranciever tar större risker än en utan.

Sammanfattat så kan man säga att ja, skidåkaren som bär tranciever exponerar sig för större risker än den utan utrustning. Men han är också bättre på att hantera riskerna eftersom han 1. följer lavinbulletinerna bättre, 2. har vänner med transor, 3. "betraktar sig själv som att vara en person i risksonen för att kunna bli tagen av en lavin" och därmed kan tänkas vara mer medveten om riskerna.

En av huvudslutsatserna för exjobbet är dock att "Skidåkarnas lavinkunskap är hög. Inblandningen i laviner beror mer på deras attityder".

Jag vet inte hur överförbart till glaciärskidåkning detta är, men tänkte det kanske vore intressant...

En viktig poäng tycker jag dock är att det är tur vi har bergen, och hoppas det fortsätter så. Så att det inte blir nån slags miljö definierad av restriktioner och förbud...

Vallée Blanche, Chamonix
Nu tog du diskussionen ytterligare ett steg Fredrik, kul!

Jodå, han har nog inte så fel det, herr Björk. Kanadickerna brottas med samma problem hos guider och lavintekniker. De kan egentligen allt om laviner men hamnar ändå ständigt i skiten. Där spelar ingen roll om man försöker med någon form av faktautbildning utan där är det rena attitydförändringar som gälller.

Bruce Tremper pratar om "stupid line", vilket innebär att vi alla har en egen nivå för accepterad risk (som varierar under livets gång och kanske till och med i kortare tidsperspektiv som dygn). Om vi börjar rubba "stupid line" genom att minska risktagande med hjälp av t.ex transcievers eller att läsa lavinriskprognoser så kompenserar vi detta genom att öka riskbeteendet för att i slutändan landa på den egna accepterade risken.

Jag var just nere i Chamonix och pratade lite åkbeteende med några av människorna som varit några är där nere. De tycker sig faktiskt se en minskning i puderhetsen men med ett undantag - Aig du Midi. Där har det tydligen de senaste åren varit helt självklart att man direkt ska vara först utför Enver eller Rond. När jag hör att det finns en första spårs hets på ett åk som glaciär Rond blir jag mörkrädd.

Sen håller jag helt med om din slutkläm.

Vallée Blanche, Chamonix
Håller inte med helt där CB, ofta svårt för guider och lavinarbetare att svara på NÄR och VAR laviner kommer gå. Rätt viktiga kunskapsluckor...
(När det gäller guider är det inte helt och hållet deras jobb heller)
Exakt HUR en lavin går till är inte fullständigt känt, om det var det skulle de första frågorna säkert kunna besvaras bättre.
Helt övertygad om att vi kommer bli bättre på att bedöma lavinfara.

www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI

Vallée Blanche, Chamonix
chrtur sa:
Eric_W: Förlåt om jag talar i gåtor, men förklara gärna sunt förnuft för mig inom skidåkning och speciellt angående glacläråket genom den vita dalen?
Nä, jag menar mest att om man ger sig ut på en glaciär med så mycket sprickor som de finns där uppe, själv eller med kompisar som är gröna på området och utan rutin från glaciäråk så kanske det som saknas är just sunt förnuft? Inte vet ja, you tell me.
Jag har inte speciellt mycket erfarenhet från området. Vet bara att jag inte har några planer på att åka där utan någon som kan efter att ha sett folk som trillat ner i mindre sprickor precis brevid "de andra spåren". Visst måste man ta lite risker, men att välja att åka åt ett eget håll på en sådan glaciär är som att köra rysk roulletté med sig själv^^

Vallée Blanche, Chamonix
centralbyrakraten sa:
Bruce Tremper pratar om "stupid line", vilket innebär att vi alla har en egen nivå för accepterad risk (som varierar under livets gång och kanske till och med i kortare tidsperspektiv som dygn). Om vi börjar rubba "stupid line" genom att minska risktagande med hjälp av t.ex transcievers eller att läsa lavinriskprognoser så kompenserar vi detta genom att öka riskbeteendet för att i slutändan landa på den egna accepterade risken.
Otroligt trevligt och bra skrivet! Håller helt med dessa slutsatser och frågan blir om det i slutändan kommer att gå att minska den "ökande" delen av riskbeteendet? Är det inte så att man går tex lavinkurser för att kunna på ett "säkrare" sätt ta sig ut i mer "farofylld" terräng?

Därefter tycker jag att VV belyser något intressant, även min egen uppfattning, att egentligen så "tror "man sig bara veta lavinläget (men icke till hundra procent)....

Avslutningsvis detta med glaciäråkning där jag tycker att man minste en gång i livet skall ta sig en titt på glaciärerna under de varmaste sommarperioderna. Själv blir jag varje gång lika fascinerad när man ser var man har åkt? (skall rota lite i bildarkivet....)

Vallée Blanche, Chamonix
chrtur sa:
Avslutningsvis detta med glaciäråkning där jag tycker att man minste en gång i livet skall ta sig en titt på glaciärerna under de varmaste sommarperioderna. Själv blir jag varje gång lika fascinerad när man ser var man har åkt? (skall rota lite i bildarkivet....)
Det var något som jag glömde att ta med i min tidigare fråga; hur barsmälta blir glaciärerna i Chamonix på sommaren? Att se dem utan (eller med mindre) snö ger ju åtminstone en fingervisning om var de värsta sprickbildningarna är.

Vallée Blanche, Chamonix
ville-vessla sa:
Håller inte med helt där CB, ofta svårt för guider och lavinarbetare att svara på NÄR och VAR laviner kommer gå. Rätt viktiga kunskapsluckor...
(När det gäller guider är det inte helt och hållet deras jobb heller)
Exakt HUR en lavin går till är inte fullständigt känt, om det var det skulle de första frågorna säkert kunna besvaras bättre.
Helt övertygad om att vi kommer bli bättre på att bedöma lavinfara.

www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
Poäng, men vem ska lära ut detta? Nivologin har inte kommit så långt att det går att förutsäga exakt var och när lavinerna kommer att gå, så några extra faktakurser för guiderna och lavinknegarna gör varken till eller från. Därför tror jag att attitydförändring det bästa sättet att få proffsen att inte hamna i skiten. Men nu har vi hamnat otroligt långt från ämnet...

För att komma tillbaka lite till ämnet så tror jag att de åkare vi talar om på Vallée Blanche inte så mycket tillhör kategori 3, dvs de som behöver se över sitt riskbeteende utan jag är hemskanst säker på att majoriteten skandinaviska åkarna som vi hittar på det åket tillhör kategori 2, oftast då med en övertro på sig själva att de tillhör kategori 3. Det vill säga att de borde åka mer med erfarna åkare och/eller guider, gå kurser i glaciärräddning m,m m,m.

Vallée Blanche, Chamonix
Kiels sa:
Det var något som jag glömde att ta med i min tidigare fråga; hur barsmälta blir glaciärerna i Chamonix på sommaren? Att se dem utan (eller med mindre) snö ger ju åtminstone en fingervisning om var de värsta sprickbildningarna är.
Men nu är det ju försent eftersom Pau Pau säsongen har börjat sätta igång!

Nytagen bild från några Pau Pau åkare ;)

album_pic.php

Vallée Blanche, Chamonix
centralbyrakraten sa:
Nu tog du diskussionen ytterligare ett steg Fredrik, kul!

Jodå, han har nog inte så fel det, herr Björk. Kanadickerna brottas med samma problem hos guider och lavintekniker. De kan egentligen allt om laviner men hamnar ändå ständigt i skiten. Där spelar ingen roll om man försöker med någon form av faktautbildning utan där är det rena attitydförändringar som gälller.

Jag var just nere i Chamonix och pratade lite åkbeteende med några av människorna som varit några är där nere. De tycker sig faktiskt se en minskning i puderhetsen men med ett undantag - Aig du Midi. Där har det tydligen de senaste åren varit helt självklart att man direkt ska vara först utför Enver eller Rond. När jag hör att det finns en första spårs hets på ett åk som glaciär Rond blir jag mörkrädd.

Sen håller jag helt med om din slutkläm.
Stupid line är riktigt intressant och såklart mestadels psykologi. Jag tror "stupid line" kan variera inom ögonblick och inte bara dagar eller längre. Alla har vi väl varit ovanför ett åk som vi vet vi inte bör åka, men som helt plötsligt åks ändå? (genom peppning, grupptryck mm) Här har ju "stupid line" fått sig en ändring på ett ögonblick.

Vallée Blanche, Chamonix
Intressant teori den där om Stupid Line. Jag håller absolut med. Mestadels. Eller iallafall delvis.

För om det argumentet hade hållit till hundra procent, så hade bilbältet varit en meningslös uppfinning, ingen hade använt vinterdäck på vintern och cykelhjälm på sommaren. Och rallybilarna hade inte haft störtbur eftersom en sådan ju bara leder till att förarna kvaddar bilarna mycket hårdare för att kompensera.

Men absolut, det ligger något i det.

Nu kanske vi tappat tråden lite här... Vad var det vi egentligen snacka om? Valle blanche. Hepp. Är lite stressad och hinner inte skriva en uppsats nu men jag kan intyga det där med alldeles kopiös puderhets vissa dagar. En dag sticker ut: Även personalen var helt upphetsad. Jag stod bredvid när en av liftgubbarna som grävde fram repet spårade ur totalt på en kille som tog på sig skidorna för tidigt och skulle åka skidor nedför den sista tredjedelen på den av pudersnö dränkta kammen. Liftgubben sprang fram till vederbörande, stampade ur honom ur bindningarna med stegjärnen på och knuffa ner han från kammen så att han voltade ner några tiotal meter. På högersidan dock, men ändå. Gissningsvis hälften av de i förstakabinen tog sig ner samtidigt i cosmique/rond. De som var för långsamma när de klättrade ner blev i princip straightlinade och hoppade över. Den dagen var det kanske en meter nysnö i couloiren.

Sådär, en anekdot som inte alls hade med ämnet att göra. Nu måste jag pilla med annat..

Vallée Blanche, Chamonix
FF sa:
Intressant teori den där om Stupid Line. Jag håller absolut med. Mestadels. Eller iallafall delvis.

För om det argumentet hade hållit till hundra procent, så hade bilbältet varit en meningslös uppfinning, ingen hade använt vinterdäck på vintern och cykelhjälm på sommaren. Och rallybilarna hade inte haft störtbur eftersom en sådan ju bara leder till att förarna kvaddar bilarna mycket hårdare för att kompensera.

Men absolut, det ligger något i det.
Men det ligger något i det även med bilbältet. Testa att byta bilbältet mot en kniv monterad på ratten med spetsen riktad mot ditt bröst. Jag lovar att du kommer att kompensera den ökade risken genom ett tryggare körsätt. Det är bara att vi vaggats in i den säkerheten som säkerhetsbälte, dubbdäck och ABS ger så vi tycker den nivån är en normalitet.

För att koppla tesen till skidåkning igen, ni som åkt med hjälm och ryggplatta de senaste åren. Testa att ta av er hjälmen och plattan och se hur ert åkbeteende förändras när ni åker oskyddat.

Vallée Blanche, Chamonix
Hehe, mjo, känns helt fel att åka utan verkligen. Man åker betydligt mer försiktigt.. MEN likt förbannat kommer du får rejält ont om du landar på en sten i offpisten eller blir pååkt..

Vallée Blanche, Chamonix
Centralbyråkraten:
Vårt eget beteende är det enda vi kan påverka och den största frågan att jobba med, medhåll.
Men det är inte så lätt, hur kan man bedöma vilka risker man tar? Glaciärer och laviner är dåliga på att ge feedback. Oftast händer det ingenting och vad drar man för slutsats efter ett lyckat glaciär åk? Eller att det inte gick en lavin, vilket det ju oftast inte gör?
Samtidigt har man inte råd med att åka med alltför många laviner eller falla i sprickor för att hitta sin egen "acceptabla" risknivå. ( Väldigt få accepterar väl egentligen att få allvarliga skador, eller värre) Några frågor, inga svar.

Det här med risk är ju knappast medvetet. Vi vet sällan vilka risker vi utsätter oss för, och kan sällan säga hur stora chansningar vi är beredda att göra.

Lite kvasipyskologi:
Kanske är det så enkelt att vi framförallt tittar på hur andra gör. Vissa pushar alltid gränserna, de flesta ser till att hålla sig i mitten, och några kommer efter, men inte för långt. Flocken höjer på så sätt tillsamans "the stupid line" när ny teknik kommer.

Tillbaka
Topp