Vallning av bräda?

Vallning av bräda?
Beror lite på vad du har för belag men generellt; Ja, fabriksvaxet sitter (edit:-INTE) i spec. länge och de allra flesta belag mår bäst om de får vax ofta.
Innan du kört den första gången lär du dock inte behöva vaxa den.

Senast ändrad:
Vallning av bräda?
Va blev de för bräda nu då Flow?
Som sleezy säger behövs inget nu, jag vallar var 3'e 4'e vecka, lägg ett lager när du åkt färdigt för säsongen.

Vallning av bräda?
vad är det för vax ni köra när ni vaxar den 1 gång i veckan ? är det sånt skit som man drar ut med strykjärn eller bara sånt som kan bara gnider på och sen kan man åka efter 20 min när det torkat ?

Vallning av bräda?
Gör alltid en grund valla inför säsong, först mätta belaget med mjuuuk valla ca 3-4 lager sen beroende på vart jag ska och vad det är för väder läger jag på ytterligare 2-3 lager av en dyrare valla. Den gnidvallan som man gnuggar in och sen låter torka håller max ett åk.

Vallning av bräda?
Tror om jag ska vara ärlig att det är bortkastade pengar, funkar typ om du ska köra ett tävlingsheat i pipen.

detta kör jag som grund funikar skitbra

http://www.skidsport.nu/vinter/valla/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3303&Aid=2793

och sen tycker jag den överlägset bästa är grön vauthi, http://ostlingsport.se/shop/index.p...facturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26

men den kan vara lite svår att få tag på kör på en "hård" valla ytterst och lite beroende på var och när du ska åka, ju högre fluor desto dyrare fråga i butik.

sen snor du bara morsans gamla strykjärn och ställer dig och börjar smeta, klockren uppladdning inför resan, dessutom om man är ett gäng som gör det tillsamans.

sörj för god ventialation ångorna är mindre nyttiga.

peace!

Vallning av bräda?
Tack för svaret bara en fråga. Har hört att det kan skada belaget på brädan om man kör med strykjärn något som du har hört talas om? Kanske de är för affärerna vill sälja vallnings strykjärn vad vet jag...

Vallning av bräda?
Jag kör med riktigt vallajärn är lite smidigare och bättre men vanligt strkjärn funkar om du kör på absolut lägsta värme och rör järnet hela tiden, sen känner man på baksidan av brädan/skidan så att det inte blir för varmt. det farliga är om det blir för varmt och limmet släpper.

fortsätt fråga om du kommer på något mer!

Vallning av bräda?
Men om jag nu köper ett valla järn eftersom det är en bra framtida investering mm... Går det att paja brädan med ett sådant eller är det mycket lägre värme i ett sådant?

Vallning av bräda?
det går att paja belag med vallajärn också, men generellt sett är termostaten mer exakt vilket gör det lite mer stabilt och minskar åtminstonde risken, ett riktmärke kan vara att vallan aldrig skall ryka då är det för varmt, och rör alltid järnet snabbt och långa drag, känn som sagt också på baksidan(ovansidan) om du känner att det börjar bli väldigt varmt där har du för varmt.

fråga på!

Vallning av bräda?
Ok så man tar vallan mot järnet smälter droppar på brädan Sedan så smetar man ut dropparna jämt över belaget. Är det tekniken eller?

Vallning av bräda?
japp det är tekniken sen låter man det torka in, ju längre desto bättre, sen sicklar man (skrapar med en plastskrapa) och sen borstar/polerar man med en nylonborste.

Orkade inte kolla på videon men den verkade bra, jag brukar ta bort bindningarna helt så att man inte formar om belaget där skruvarna sitter. sen är det även bra att rengöra belaget lite lätt men basecleaner.

Vallning av bräda?
Om man inte orkar hålla på med detta var lämnar man brädan då?
Antar att vilken skishop som helst funkar när man väl är på stället man ska åka på men om man vill slippa stå o vänta o vill göra det innan hemresa, vet ni något ställe Nära Trollhättan eller Göteborgstrakten?

Vallning av bräda?
Enda egentliga anledningen att valla en ny bräda är att täppa igen de små porer som finns i det nya underlaget. Detta gör man med standard parafin som man värmer, strycker ut och sedan skrapar av överflödet. Efter detta gör man samma sak med glidparafin.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp