Vanlig bindning eller turbindning

• Trådstartare Trådstartare Ersbo
  • Start datum Start datum
E

Ersbo

Guest
Till nästa säsong ska jag köpa ett nytt par skidor för offpist i Sverige (typ K2 Sidestash eller Völkl Katana). På dessa funderarjag på att montera en alpin turbindning (Marker Duke, Baron eller Tour F12) för att kunna gå på kortare turer.

Jag är 16 år, 184 cm lång och väger 78 kg. Jag har åkt skidor så länge jag kan minnas och har idag ca 30 skiddagar per säsong. Jag gillar att åka hyfsat fort i lite större svängar. Som pjäxor har jag ett par Nordica Speedmachine X100 (vanliga pjäxor utan gångfunktion eller gummisula).

Jag kommer främst att använda bindningarna till liftburen offpiståkning och kortare turer, men även en del åkning i pist. Tidigare har jag enbart haft vanliga alpinbindningar så detta skulle bli mitt första par med lös häl.

Mina frågor är följande:

Hur långa turer behöver man gå för att ha glädje av t.ex. en Marker Duke?

Vilken av de ovan nämnda bindningarna borde passa mig bäst? (jag har knappast användning av DIN 16 som det är på Duken)

Vilka fördelar/nackdelar finns de med de olika bindningarna?

Vad förlorar man i hållbarhet, prestanda vid utförsåkning, kvalité m.m. på att köpa alpin turbindning i förhållande till en vanlig alpinbindning?

Hur långa turer ? jag förstår inte frågan. Känns som att direkt du ska gå 100 meter med skidorna på fötterna så är det trevligt med en turbindning.

Jag hade direkt köpt F12an. Halva vikten mot duken. Men det är ju jag det.

Väger du 100+ eller kör riktigt hårt, droppar höga klippor (+10 m) osv så kanske du ska ha en alpin-bindning annars ser jag ingen anledning att INTE köpa en turbindning så du har möjligheten att tura. Men visst om du tror att du kommer tura 300m under en säsong så är det ju inte riktigt motiverat.

Direkt du köper en turbindning så måste du ju även köpa hudar, annars är det ju ingen mening alls med det hela.

Glöm inte att det blir ännu roligare att tura med ett par dynafit :-P

Lycka till med ditt val.

robwah-9 sa:
Hur långa turer ? jag förstår inte frågan. Känns som att direkt du ska gå 100 meter med skidorna på fötterna så är det trevligt med en turbindning.

Jag hade direkt köpt F12an. Halva vikten mot duken. Men det är ju jag det.

Väger du 100+ eller kör riktigt hårt, droppar höga klippor (+10 m) osv så kanske du ska ha en alpin-bindning annars ser jag ingen anledning att INTE köpa en turbindning så du har möjligheten att tura. Men visst om du tror att du kommer tura 300m under en säsong så är det ju inte riktigt motiverat.

Direkt du köper en turbindning så måste du ju även köpa hudar, annars är det ju ingen mening alls med det hela.

Glöm inte att det blir ännu roligare att tura med ett par dynafit :-P

Lycka till med ditt val.
Förlåt, jag kanske var lite otydlig. Jag hade främst tänkt gå på turer som tar under 30 minuter, och undrade hur stor skillnaden är att gå en sådan tur med en turbindning jämfört med en vanlig bindning.

Det lutar mot F12:an, då Marker Duke och Baron verkar ha relativt få fördelar i förhållande till den.

Självklart kommer jag att köpa stighudar när jag köper turbindning.

Dynafit är självklart bättre på tur, men då måste pjäxorna vara anpassade efter dem och som jag har förstått det är de lite sämre utför, men jag kan ha fel. Om jag fastnar för att gå på turer kanske jag uppgraderar till en dynafit set-up, men just nu känns det inte aktuellt.

Tack för ett bra svar.

Tompan14 sa:
Under 30 minuter hur då? 30 minuter på stighudar eller 30 minuter pulsande i snön?
30 minuter på stighudar med turbindning jämfört med 30 minuter på skidor med vanlig bindning, eventuellt till fots om snön är hård nog.

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar, varför sätter du 30 minuter som maxgräns oavsett hur du färdas?
Egentligen så är tidsaspekten ointressant här.
En stigning som tar 30 minuter med hudar är en kort tur, men att göra samma tur i pjäxorna tar betydligt längre tid. Ditt svar blir lite som att fråga "Bör jag köpa en cykel eller ska jag promenera?"

Tompan14 sa:
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar, varför sätter du 30 minuter som maxgräns oavsett hur du färdas?
Egentligen så är tidsaspekten ointressant här.
En stigning som tar 30 minuter med hudar är en kort tur, men att göra samma tur i pjäxorna tar betydligt längre tid. Ditt svar blir lite som att fråga \"Bör jag köpa en cykel eller ska jag promenera?\"
Du har helt rätt. Jag vet inte varför jag satte 30 minuter som maxgräns. Jag har ingen erfarenhet av att gå på tur med alpinutrustning.

Jag vill ha en bindning som både fungerar vid liftburen åkning och på kortare turer. Jag var nere på Naturkompaniet i Östersund idag och blev rekommenderad ett par Marker Tour F12, så det bli troligtvis ett par sådana.

Ersbo sa:
Mina frågor är följande:

Hur långa turer behöver man gå för att ha glädje av t.ex. en Marker Duke?

Vilken av de ovan nämnda bindningarna borde passa mig bäst? (jag har knappast användning av DIN 16 som det är på Duken)

Vilka fördelar/nackdelar finns de med de olika bindningarna?

Vad förlorar man i hållbarhet, prestanda vid utförsåkning, kvalité m.m. på att köpa alpin turbindning i förhållande till en vanlig alpinbindning?
1. Du kan i princip inte tura alls utan en turbindning eller en adapter typ Alpin Trekkers. Så om du ska förflytta dig mer än en handfull fallhöjdsmeter uppåt och förhållandena inte tillåter att du går med skidorna på axeln/ryggan behöver du turbindningar.

2. Skillanden mellan Duke/Baron och Tour är framförallt vikten. Men om jag förstått det rätt (vilket jag brukar) är Touren snäppet styvare vilket är oxå är ett plus.

3. En turbindning blir på grund av fler "rörliga" delar mindre stabil och hållbar, men om du klarar dig med en DIN 12 bindning för alpin åkning tror jag inte du kommer att känna någon nackdel med Tour F12.

Gör som Naturkompaniet föreslår, det skulle jag göra!

/MM

Mountain_Man sa:
1. Du kan i princip inte tura alls utan en turbindning eller en adapter typ Alpin Trekkers. Så om du ska förflytta dig mer än en handfull fallhöjdsmeter uppåt och förhållandena inte tillåter att du går med skidorna på axeln/ryggan behöver du turbindningar.

2. Skillanden mellan Duke/Baron och Tour är framförallt vikten. Men om jag förstått det rätt (vilket jag brukar) är Touren snäppet styvare vilket är oxå är ett plus.

3. En turbindning blir på grund av fler \"rörliga\" delar mindre stabil och hållbar, men om du klarar dig med en DIN 12 bindning för alpin åkning tror jag inte du kommer att känna någon nackdel med Tour F12.

Gör som Naturkompaniet föreslår, det skulle jag göra!

/MM
Tack för ett bra svar!

Det blir nog en Tour F12 monterade på ett par K2 Sidestash eller liknande till hösten.

Snödjup

Tillbaka
Topp