Var åker du skidor i vinter?

Emmis

Aktiv medlem
De senaste veckorna har det varit väldigt aktuellt att få bokat vinterns åkning så vi får planerat in de dyra semesterdagarna. Har mao vridit på kalendern å alla möjliga o omöjliga bokningssidor för att få till den bästa kombon.
Såhär ser läget ut just nu:
V2. Långhelg i Ruka
V5. Serre Chevalier
V.14 Hemavan Kittelfjäll
Mellan. V5 o 14 borde ännu tryckas in en vecka nånstans. Lite strödagar på nån lokal backe då det passar

Hur ser era vinterplaner ut? Hur tänker ni i planeringen?

Se om något ställe behagar öppna snart, kanske blir en joker. ;)
Annars blir det att hänga på låset i Engelberg som vanligt större delen av vinterns helger och kanske en del strödagar fram till maj. Jul-nyår får man väl göra slut på årets sista semesterdagarna, sen en vecka sportlov när skolorna inte har det i mars.
Inbjudan till Bündnerland en helg i mars, kanske provar någon backe där om väder och vind spelar med.

Har inte planerat så mycket men bosätter mig i Trysil i ett år fr.o.m månadsskiftet nov-dec. V.6 har blivit inbjuden till Järvsö inte speciellt åkning där men har många goda kompisar där efter förra säsongernas skidåkning och cykling. Blir några repor till Åre som alla andra åren. Sen blir det Lyngen i vår. Tar gärna tips om Norska fjäll, både topptur och liftburet, och som sagt utgår jag från Trysil.

Jul/nyår Åre 💨🌧️🥶
V4 Trysil
V6 Aostadalen+Chamonix
V11 Åre
Påsken i Funäsfjällen
V16 Åre
En del jobb på distans varvat med bebishäng och längdskidor!

Jul/nyår Åre 💨🌧️🥶
V4 Trysil
V6 Aostadalen+Chamonix
V11 Åre
Påsken i Funäsfjällen
V16 Åre
En del jobb på distans varvat med bebishäng och längdskidor!
Bästa med den nya tidens distansjobb är att ingen ifrågasätter att man är distans en vecka. Mycket bra för tex långhelger Man kan ju dessutom glömma berätta varför, då de åtmn på mitt jobb finns självutnämnda kontorsmajorer som ser som sin främsta uppgift att se om alla jobbar sina dagliga minutrar o inte är sena att pika en.

Bästa med den nya tidens distansjobb är att ingen ifrågasätter att man är distans en vecka. Mycket bra för tex långhelger Man kan ju dessutom glömma berätta varför, då de åtmn på mitt jobb finns självutnämnda kontorsmajorer som ser som sin främsta uppgift att se om alla jobbar sina dagliga minutrar o inte är sena att pika en.

Brukar vara de människorna som får absolut minst gjort och tar längst tid på sig på en uppgift dessutom enligt egen erfarenhet.

För egen del Cervinia/Zermatt i mars är det enda som är bokat. Kanske blir Trysil i mitten av december. Sen blir det säkert några dagar i Romme under säsongen. Sen varje lördag det är fint väder och inte tävling på Flottsbro här hemma, så det blir väl 2-3 ggr beroende på snö i Stockholm. Möjligtvis Hassela också någon gång om man åker och besöker svärmor någon gång i vinter. Ska försöka maximera åkningen på alla möjliga sätt iaf denna vinter. Skulle vilja ha någon resa norr om polcirkeln i april/maj inbokad också.

En weekend i Hundfjället V.6, kanske inte den roligaste åkningen men det var enda stället jag kunde övertala kompisgänget att hänga med till... :rolleyes:

Sedan blir det en kortvecka V.11 i Åre, trots Skistars höga priser så är det det billigaste alternativet när man åker själv som jag har kunnat hitta!

Utöver det blir det en del kvällar i lilla Yxbacken och kanske en dagstur i Romme.

I vinter blir det Idre halva v.1 med en barnfamilj, detta på vägen till Åre v.2 med en annan barnfamilj. Sen blir det antagligen v.6 på egen hand i Åre, ett par mars-veckor i Dolomiterna med frun och en vecka i april på egen hand i Åre. Boende i Malmö så Snälltåget gör att Åre ligger väldigt nära till hands.

Både stort och smått planerat. Hoppas det går ihop i slutändan. Försöker klämma in Romme nån sväng med.

V47 helg i Åre (ni öppnar väl?)
V48 helg i Åre (nu är det väl garanti??)
V1 Åre
V4 helg i Järvsö
V6 week-end Åre
V8 Åre
V11 4 lång week-end Gressoney
V13-14 Vemdalen över Påsk
V17 Åre

Kul, kul, kul

Bor och jobbar i Åre sen ett tag tillbaka så blir la lite åkning i systemet här och turer på olika platser i Jämtland. Ska ev. på topptursresa med några vänner i vår, dock oklar destination än så länge 🙃 kanske hälsa på nån vän i Björkis/Gränsen

Blir tidig januarivecka i Val Thorens med sonen. Varit där förut och det är storslagen åkning som jag kanske inte behöver säga här. Sen testar jag, i mars, snälltåget till Innsbruck och vidare till St Antontrakten... hoppas det inte är för sloggigt i backarna i mitten av mars. Har varit flera ggr i St Anton i slutet av mars och det var rätt mjuk snö om man säger så... men härligt med solen.

Skidtestarhelg 8-9 dec i Åre
Jullovet i Åre
Sportlov v.8 i Åre
Påsklov v.14 i Åre
Samtliga lov med familjen, däremellan hoppas jag lyckas klämma in ett par weekendresor med vänner i Åre.

Jag nöjer mig med att se Åreskutan från köksfönstret (bor på Frösön)

Men åker hellre skidor på andra ställen.
Hoppas på att upprepa förra vintern:
Nyår i Limone ☀️
Puderhelg i januari med polarna i Borgafjäll
Helgerna med familjen i Trillevallen och Bydalen.
Långhelg med andra polare i Stranda (vinterns bästa❄️❄️❄️)
Sportlov med tonårsgrabbarna i Riksgränsen (v10)

Blandade toppturer med skotertolkning i Offerdal, Helags och Vålådalen.

Måstet hinna med några dagar i Lofsdalen, Tännäskröket, Norefjell och Solheisen åxå.

Den uppmärksamme ser att samtliga dessa ingår på samma säsongskort (som jag köper i förmånsportalen på jobbet för 5250kr varav 3500kr går på friskvårdsbidraget).

Det krävs lite prioriteringar för att få semesterdagarna att räcka (och hålla frugan på gott humör..😇

Tillbaka
Topp