Var finns BÄSTA parken i Alperna ??

hawaii_mike

Ny medlem
Hallå alla.

Efter att ha varit i USA de tre senaste säsongerna är siktet inställt på Alperna i vinter.

Frågan är bara var de bästa parkerna och piperna finns.
Är det någon som har lite tips på var man ska dra. Känns inte som det viktigaste är att det finns massa hopp och rail utan att parken underhålls regelbundet så att man vet att det för det mesta är trevliga saker att köra på.

Vill gärna ha konkreta exempel och inte "folk som tror" eller "när jag var där 98".

TACK PÅ FÖRHAND
/ mike

Har aldrig sett en bra park i alperna, men enkel och dubbelpiper i bra skick har jag sett mängder den senastesäsongen =)

Saas-Fee(Schweiz) hade både schysst pipe och hopp i olika storlekar när jag var där förra hösten. Min kompis var där förra veckan och hon sa att hon aldrig hade åkt i en sån bra pipe tidigare... kolla upp Saas-Fee!

Nu kommer det där svaret du inte ville ha, men jag har hört... att
parken i meribel ska vara grymt bra, jag ska dit i vinter!

Hej,
Kolla in följande ställen:
Frankrike: Avoriaz (en del av Les Portes du Soleil)
Italien: Livigno, Breuil-Cervinia
Schweiz: Thyon (del av 4 Vallées)
Österrike: Zauchensee, Westendorf, samt eventuellt Mayrhofen och Ischgl.

Håller med dej om att underhållet är viktigt.

- Hans

Hej!

Val Thorens har ingen bra park, den underhålls nästan alldrig och ligger så att det nästan jämt blåser i den.
Jag är ingen park-kille själv men hänger med kompisar.
Så jag vet att det finns bra parker i skidsystemet, både Meribel och Courchevele har bra parker, den i Coirche... har till och med en lift i parken.
Dom har regelbundet underhåll och man vet att hoppen inte slår ihjäl sig för att dom är dåligt gjorda.
Det finns 5-6 parker i systemet.

Rorbin.
Vart i helvete har du hørt det dar?? Det var nog ta mig fan det dummaste jag hort iaf!
Gick in på den har lanken før att varna om St. antons park! Alpernas størsta skamt!

...och ett svar som du inte vill ha mike. Men. Parken i Val d, ser ut att vara fet. Har kollat och last mycket om den på deras hemsida, sen har många jag snackat med sagt den ar bra som få!
Det ar en av anledningarna till att jag drar till val d i år faktiskt...

Såg att det var nån här som tipsade om bra park i Mayrhofen och Ischgl.
Jag har gjort säsong på båda orterna. 2000-2001 i Mayrhofen och 2003 i Ischgl.
Kan säga som så, att sämre parker än i Iscgl får man leta efter. Hoppen i parken på Ischgl-sidan av systemet var fantastiskt kassa. Oerhört platta kickar som bara fixades med pistmaskin. Några kassa rails fanns där oxå. På Samnaun-sidan (Samma system) var hoppen ungefär av rätt form, men alldeles för små. Fanns ett som kunde kallas bigjump, men inte alls vidare stort.
I Mayrhofen fanns det 2001-2002 en ganska bra park. Den underhölls regelbundet, så hoppen var bra. Dock väldigt lite rails och pipen var ofta dålig pga värme. (Parken ligger lågt, ca 1800m om jag minns rätt).
Hoppen däremot var väldigt bra och fanns verkligen i ALLA storlekar, från jättesmå till ordentligt stora. Även en bra corner fanns där det året.
Lycka till!
Anton

Är det ngn som vet vem som är ansvarig för parkerna i Verbier?, skulle gärna ta kontakt med ngn där för att fråga mer utförligt. Känner inte för att bli snuvad på konfekten.

Tillbaka
Topp