Var går gränsen mellan proffs- och amatöråkare?

• Trådstartare Trådstartare JockeOboy
  • Start datum Start datum
J

JockeOboy

Guest
Var går egentligen gränsen?

Kommentera fritt:D

En amatör jobbar vid sidan av för att kunna göra det han/hon egentligen vill. Ett proffs har varit i samma situation men har lyckats imponera så på sponsorer att dem ger honom/henne pengar för det han/hon gör.

Senast ändrad:
overkill sa:
En amatör jobbar vid sidan av för att kunna göra det han/hon egentligen vill. Ett proffs har varit i samma situation men har lyckats imponera så på sponsorer att dem ger honom/henne pengar för det han/hon gör.
låter som ett fulländat svar! tackar!

När du inte har tid att gå i skolan för att du är på tävlingar, filmar osv. världen över...kanske?

men va fan, man e ju inte amatör om man sätter switch 900 nosegrab på en 4 footare precis, va hetere mellan dom stegen?

F3LIIX sa:
men va fan, man e ju inte amatör om man sätter switch 900 nosegrab på en 4 footare precis, va hetere mellan dom stegen?
Så länge du inte lever på skidåkningen är du en amatör, hobbyåkare, turist, local, go gubbe eller vad man nu kan vara....

nObBles sa:
när e man proffs om man går i skolan då? :P
Klart att man kan vara proffs innom skidåkningen trots att man går skola. I sverige har vi ju faktiskt skolplikt till och med att man går ut 9:an, efter det är all utblidning frivillig...

Skillnaden är pengar.

Proffs kommer från ordet Professionell, som betyder yrkesmässig. Tjänar du pengar på din åkning så är du proffs.

Det ligger ingen värdering i hur duktig man är i orden professionell eller amatör. En amatör kan mycket väl vara bättre idrottsman än ett proffs. I OS var det länge förbjudet för proffs att vara med.

Sedan finns det ju även så kallat proffs-amatör. innebär det då att sponsorer betalar hälften och att man måste få ihop lite pengar själv? =)

Finns väl i stort sett 3 olika lägen..

Amatör = betalar allt själv och har jobb/skola på sidan om.

pro am = Sponsorer som betalar vissa resor, får lite grejjer men måste fortfarande jobba eller gå i skola för att få allt att gå ihop.

Proffs = Sponsorer betalar allt och ger dig "lön", du lever på sporten du utövar..

Har ingenting med hur duktig man egentligen är som Buster säger, finns amatörer som är bättre än vissa proffs..

Skidlärare och skidpatruller är väl lite samma sak, dom åker skidor varje dag men får inte saker gratis, rabbaterat men oftast inte gratis.. alltså inte sponsrade utan är anställda för att just åka skidor..

Kan ha fel, kan ha rätt.. Endast dom riktigt insatta eller gud vet.. Detta är som jag ser på det, ingen forskning eller dylikt bakom så reserverar mig för eventuella fel..

"Pro-am" är oftast en tävling öppen för både proffs och amatörer el lagtävling med proffs och amatörer. Har ännu inte hört någon kalla sig "pro-am" men man kanske ska börja göra det?

Han står som Am där. http://www.armadaskis.com/team/am/index.php

Begreppet är lite annorlunda än vad det var en gång i tiden. Som t.ex golfspelare måste vara registrerade som pro för att ta emot pengar(tror jag). Inom x-skidåkning finns inte den regeln utan det är bara håva in stålars hur man vill.

Jacob Wester kör ju i ett AM team. Går vi då efter Henrik´s modell kan nog inte Wester leva på sin sport, som däremot Jon kan..

jacob kan visst leva på sin sport.. bara för jacob står på am där det är fucked.. tj stog ju där förra året å han typ vann allt man kunde vinna å skit.

jokke_900 sa:
overkill sa:
låter som ett fulländat svar! tackar!
Du kan ju få sponsor fast du inte kanske kan leva på den...

Jag tycker att gränsen går att om man tjänar så pass mycket och har så pass mycket spons att man kan leva på det. Och vill leva som proffs.

Har sett på fler sidor om pro-am sponsrade åkare.. Frågan är dock hur mycket pengar dom åkarna får av bolagen.. Nu är det väl så att Wester får skidor etc och kanske någon resa av Armada, vet faktiskt inte hur hans kontrakt ser ut.. Men icke att förglömma är att han är sponsrad av fler än bara Armada.. Oakley t.ex lär nog ge endel pengar för att åkarna ska vara på tävlingar, är på tävlingar och i filmer som deras produkter syns.. Ju fler sponsorer, desto mer pengar. Skulle inte kalla Wester för Pro-am egentligen, men jag vet i och för sig inte hur mycket han jobbar eller studerar utanför skidåkningen.. Kanske inte alls, då skulle jag säga att han är fullblodsproffs..

Det är så luddigt allting, svårt att dra klara gränsen för proffs och amatörer.. Om det inte finns ett steg emellan som kallas Pro-am (har endast sett team på fabrikörer´s hemsidor om sådana team, ren chansning på hur det är) så blir det hela ändå luddigare och svårare att tyda..

Har spons man förbättrar mer de man kan göra det snyggare medans en lite me amatör övar för fullt för att göra det! Ops de större sponsen =)..

jacob e schhteek han sprutar hit å dit.. om om kollar på henkes lista är jag i mella n am-pro å pro? å hur många vet vem ja e liksom.. skit i listor å stuff. man blir "pro" när man kan leva på det resa hit å dit och bli igenkänd lite här å där tycker jag

skillnaden mellan proffs o vanliga är att proffset kan leverara. och det jävligt mycket. oavsett om de gäller att sprida säd, eller kunna gripa efter true tailen allra längst ut på spetsen. jag levererar, till skillnad mot andra svenska åkare. jon verkar ju tex bara kunna ett trix. jag kan säkert 4, alla håll, alla volter. dessutom har jag gjort dessama med en tjej idag, alla hål fyra gånger.

New_Era-Erik sa:
skillnaden mellan proffs o vanliga är att proffset kan leverara. och det jävligt mycket. oavsett om de gäller att sprida säd, eller kunna gripa efter true tailen allra längst ut på spetsen. jag levererar, till skillnad mot andra svenska åkare. jon verkar ju tex bara kunna ett trix. jag kan säkert 4, alla håll, alla volter. dessutom har jag gjort dessama med en tjej idag, alla hål fyra gånger.
Ett äkta PRO. Läs å lär ungdomar:-)

Nybörjare= åker grönt och svart
Medel= åker rött, svart och lite offpist
Proffs= åker svart och offpist och har sponsor

men det finns ju också rookie som är nått där emellan pro och amatör, (eller?)

TheFibretech sa:
I så fall skulle ju jag va proffs.............................................................Och det är jag ju inte.

Så här tycker jag:

Amatör: Säger sig självt, åker för skojs skull utan spons.

Rookie: Som nån där uppe sa, det är väl typ då man får komma med på tävlingar och så, tävlandes som amatör. Här är det väl många som ahr B-spons

Semi-proffs: Måste likt förbannat jobba på Granngårdens lager men får spons och ofta filmroller.

Proffs: Schiller,Jon, Dumont...... Helt enkelt jävligt duktig och av stort marknadföringsvärde för sina sponsorer, alltså kan de punga ut med så mkt att man kan leva på det.

Nåt åt det hållet.......

Setermannen sa:
TheFibretech sa:
I så fall skulle ju jag va proffs.............................................................Och det är jag ju inte.

Så här tycker jag:

Amatör: Säger sig självt, åker för skojs skull utan spons.

Rookie: Som nån där uppe sa, det är väl typ då man får komma med på tävlingar och så, tävlandes som amatör. Här är det väl många som ahr B-spons

Semi-proffs: Måste likt förbannat jobba på Granngårdens lager men får spons och ofta filmroller.

Proffs: Schiller,Jon, Dumont...... Helt enkelt jävligt duktig och av stort marknadföringsvärde för sina sponsorer, alltså kan de punga ut med så mkt att man kan leva på det.

Nåt åt det hållet.......
jaoojaoo

Du är proffs när dina sponsorer och tävlingspengar innebär att du har:
En massa cash som du inte behöver använda.
MTV Cribbs hemma hos dig på reportage.
Obegränsad tillgång till äggvisp i Alaska.
När du inte själv skottar hopp.
Mer skidprylar än Åka Skidors prylnummer.
Fattat att man ska visa respekt och inte vara dryg.
Kört skittävlingar i Polen fast du är skadad...

För övrigt har New_Era-Erik redan sagt allt som behöver sägas...

Tillbaka
Topp