Var inte oroliga för snön

Skönt att se någon kritisera det allmänna snacket om mijlöhotet och alla dommedagsrubriker Aftonbladet skriver. Som har sagt, så har aftonbladet en kampanj om att stoppa hotet och folk ska skriva under på att åka mer kollektivt, stänga av teven osv. Vad gör aftonbladet själva? OM de hade brytt sig, då hade de gått över till att endast vara en nättidning. Pappersindutrin drar, har jag för mig, näst mest ström i landet efter aluminiumframställnig.
Snacka om att kasta sten i glashus.

När någon kan bevisa, och då menar jag konkret BEVISA att det hjälper om jag inte lämnar nått på standby eller mobilladdaren i jacket. Då kan jag ta av hatten och säga att jag hade fel. Men fram till dess har jag nog stereon på standby. Att sluta elda med kol och olja i industrier tror jag bidrar lite mer till utsläppet av koldioxid. Faktiskt.

Argumenten i debatten baseras på den s.k. "forskiningen" om miljön och temperaturen de senaste 50-100 åren. Att dra en slutsatts efter att endast studerat 50 års temperaturskillnader är som att ta en person ur landet på måfå, fråga vilket parti denne röstar på, och sedan ge makten till dom. Jorden är för bövelen 4 mijlarder år gammal.

I debatten haglar det argument, dommedagsproffesior och "proffsuttalanden". Men bevisen tycks vänta på sig.

Nenne, är det dåligt samvete gör att du tycker det är skönt att någon ifrågasätter klimatförändringen?

Gör en googlesökning på orden "climate change" och du får 74 600 000 träffar, X antal av dessa är just rapporter som visar att det här händer idag! Förstår du själv inte sambandet med att vi alla förbrukar för mycket är just du ett av de största hoten mot vår framtid.

Men visst har du rätt i att Aftonbladet kastar sten i glashus. Så köp inte tidningen, läs den på nätet och skriv arga inlägg till deras ägare om det faktum du just belyst.

Det är just det här som är problemet, det är jobbigt för oss, det är ju vår bekväma livstil som är den stora boven, vi måste ändra oss.

Senast ändrad:
Jag tycker man ska åka så mkt puder och pist man bara kan.
Förstår inte hur vissa kan köra park hela tiden. Det går alltid att bygga en inomhuspark för snowboardåkare och skidåkare, men det är nästan omöjligt att bygga en inomhushall med puder.

Åk mkt på det vita guldet, om 20-30 år finns det inget mer sånt:(

Senast ändrad:
Ström orskakar väl inte så jättemycket klimatförändringar om man kör på vattenkraft?
allafall de finns etanolkit för 2750kr de förbättrar lite, sök på blocket så äre ett företag som lagt upp där... själv har man inte körkort så kan inte göra så mycket mer åt saken... Slutade allafall med moppe tidigt och har cyklat och åkt buss sen dess... Men stoppa alla krigen åxå! En bomb orsakar fett mycket skada, Ner med bush!

Peace

Senast ändrad:
tyvärr är det väl så att om vi kan åka skidor eller inte är det lilla problemet om klimatprognoserna slår in.
Fast det är förstås lättare att ta till sig än torka och miljöflyktingar som knackar på dörren.

Nej, att gå och ha dåligt samvete för mijlön låter som en sjukt ohälsosam tanke. Lite för stort ansvar att lägga på sig själv, det kan man nog inte må bra av :)
Nej jag tycker bara att debatten är väldigt ensidig och väldigt blahablaha. Att en "forskare" kommer med en "rapport" innebär inte att detta är sanning. Man måste alltid ifrågasätta. Forskarna sa för en tid sedan att jorden var platt.

Att ett kolkraftverk inte är så bra för mijlön, ja det är lätt att både säga och ta till sig, eftersom den svarta röken inte ser hälsosam ut. Därför tycker jag att vi borde ha mer el från kränkraft och lägga ner all eldning av olja och kol för att få värme eller el.
Har jag några belägg för att jag tycker det? Nej egentligen inte, men röken ser som sagt läskig ut.

Jag säger inte att man ska strunta i klimatförändringarna. Jag tycker bara man ska vara väldigt försiktig när man uttalar sig om sina domedagsproffesior. Vi vet helt enkelt inte tillräckligt om Jorden än. Det är endast kvalificerade gissningar just nu. Och det, tycker jag är jobbigt.

Jally: Vattenkraft är sjukt oetiskt enligt mig. "Ursäkta, alla djur och växter i den här dalen, vi hade tänkt och vattenfylla den nu, för mijlöpartiet säger att det är bra för miljön!"

Nenne, om det mesta tyder på att man har cancer , till exempel att forskarna säger så,
kan man förstås välja att spendera sina besparingar och leva hårdare än nånsin.

Eller så lägger man in sig för behandling och fösöker bli frisk.

Självklart är inte allt som står i Aftonbladet sant, speciellt inte det som handlar om vad som ska hända i framtiden.
Bra att du ifrågasätter, men använd det inte som ett sätt att förneka sådant som är jobbigt och obekvämt.

Va är inte allt som står i Aftonbladet sant? Nu föll min världsbild....

//H

Saken är den att det inte längre är "en" forskare som utalar sig. Hela den samlade forskarvärlden är enig om att klimatförändringen är ett faktum. Konsekvenserna däremot är fortfarande ett stort ?, och där är man också enig, vi vet inte ett dugg om vad det innebär. Tyvärr är det ganska mycket som talar emot just skidåkningen, vi får antagligen vara glada om vi kommer undan så lindrigt.

Din jämförelse med att jorden ansågs vara platt tidigare är ganska tunn. Konsekvenserna av klimatförändringarna blir lite större. Se det så här:

Vi har en jäkligt schysst röjarskiva, spansk vodka i all ära men det vi hivar i oss på festen blir man riktig kul av, inte bara lite darrig. Musiken i högtalarna är inte någon tunn gettohiphop utan nu pratar vi Peter and the Test Tubes Babies (och för er som inte vet vad det är, sorry!) på j-gt hög volym. När festen är som bäst börjar några av oss fundera över om vi inte ska hålla igen lite, vi kan ju faktiskt bli vräkta. Störningsjouren är ju som bekant inte allt för rolig att ha som stamgäst. Partypajarna är jag själv, Ville-Vessla och Chrtur. Du och KMille, tycker att vi är jävligt tråkiga, det är ju inte alls säkert att vi blir vräkta. "Faan festen är ju skitkul, vi fortsätter några timmar till så får vi se hur det går."

Så långt håller liknelsen ganska bra, tyvärr så är verkligheten den att blir vi vräkta har vi ingenstans att ta vägen. Hyresvärden brevid finns inte, inte någonstans i hela universum för att vara helt exakt. Frågan är då om man ska fortsätta festa när konsekvenserna är sådana? Min åsikt är glasklar, det finns inte utrymme för att chansa!

Ojdå. Men man kan lita på Grönköpings Veckoblad iaf eller?

Gå hem och äta kaka kanske? Men se till att ingen kommer på dig med handen i kakburken bara.

//Hasse med en raserad världsbild..

Spar ström, stäng liftarna, men fram för allt släck ljuset på nätterna i Olympia så spar vi en massa energi och därmed miljön.
Sen förbjud alla Suvar och andra bränsleslukande fordon och subventionera tåget i stället. Och den avgassprutande pistmaskinen som drar upp folk till toppstugan, orkar man inte gå de 20 minuterna upp bör man väl stanna i baren på något pang nere i byn så det inte blir hjärtinfarkt.
Förutom en förbättrad miljö blir det bättre offpist när inte en massa lättingar kommer upp på bergen.
Utopi, och hårt vinklat, visst men förr eller senare blir det nog så i alla fall.

Senast ändrad:
Snarare förr än senare, gubbfan. Jag tycker det är intressant att skidbranschen inte går i bräschen för de här frågorna, hela branschens överlevnad hänger på en snar lösning.

Någon här sa att klimatet förändrades kraftigt på kort tid då istiden försvann. Men då fanns ju inga människor som kunde göra så att klimatet förändrades....alltås e de ju inte säkert att det är vi som förändrar klimatet elle?

Men alla måsste ta sitt ansvar för att spara på jordens resurser, t.es stänga va datorn när ni går hemmifrån, släck lampor, gå eller cykla kotarer resor etc.

Tjaa, det är svårt att få en alkoholist att sluta med spriten innan han erkänt sin alkoholism...

Då börjar vi om från början. Det är säkert att klimatförändringarna är mänskligt påverkade, för några år sedan kunde vi höra diskussioner med liknande argument som du just tog upp Sebbe. Idag är alla som arbetar med de här frågorna eniga om att vi, människan är skyldiga till klimatförändringen, faktum, punkt.

Om vi börjar där, så kan vi kanske få en diskussion om vad vi kan göra åt saken istället för att behöva rycka bort skygglapparna på en massa människor som verkar vara så rädda att försaka lite av sin bekvämlighet att de inte ser vad som sker utanför fönstret.

Senast ändrad:
Rösta miljöpartiet.. När hela världen så smått börjar upptäcka att vi måste agera vore det kanon om Sverige kunde stå där med lösningar. Jag håller med miljöpartiet fullständigt i detta blir en stor "marknad" inom de närmsta åren...SOm exempel kan vi se den ökade försäljningen av miljöbilar mm. Om Sverige hade vågat satsa lite på miljöfrågan hade det gynnat miljön såväl som vårat näringsliv.

Senast ändrad:
Orkade som vanligt inte läsa igenom alla inlägg på tråden. Så med risk för upprepning. Jag hörde rykten om att jorden och dess temperatur har varierat kraftigt under de senaste 75 miljoner åren. Att olika varma och kalla cykler kommer och går.

Det som dock kan vara lite oroväckade för oss här i norden är om t.ex. golfströmmen rubbas. Risken finns att det blir en aning bistrare att bo här upp i norr då. Frågan är ju bara om det är vi människor som står för klimatförändringarna eller inte. Tänk om det faktiskt är universum som jävlas med klimatet, hemska tanke.

Alla ser saker på sitt sätt. Det är klart miljöaktivisterna tror blint på att det är vi människor som står för förändringen. Annars försvinner hela deras "sak" och troligtvis hela deras livsstil. Det finns forskning som säger bu och forskning som säger bä i detta ämne. De militantafeministerna påstår att all ondska i världen kommer från männen! Men jag vet att brudar kan va ondskefulla också. För att inte tala om alla terrorister.

Ska man verkligen skippa och dricka jäger på kvällen för att det kanske dumpar dagen efter? Tänk om det töar?

Senast ändrad:
ähh..om 20år så är man ju 36...då kan man köra motard året runt....rätt kul tanke...allt går och lösa..mer innomhusbackar FFS;P

Det jag försöker säga är att det inte är bra när människor sväljer allt som folk säger åt dom med hull och hår. Personligen känns det som att media är mycket gladare i att förmedla alla hemska effekter som skapas iom människans monstroösa framfart på jorden. Bad news is good news. Media fylls upp av hotet om vår framtid. Folk får höra att, ja om bara några år kommer det aldrig mer vara snö i Sverige.
Folk blir skräckslagna, känner sig skyldiga. Men det är ingen fara, släck alla lampor efter dig bara så löser det sig. Ja tjena.
Jag tycker bara att man måste alltid ifrågasätta information och med det skapa en debatt. Vad vet vi om framtiden? Är vi säkra på att människan är ensamt skyldig? Är det naturligt? Vad vet vi om jordens klimat, egentligen? Hade vi haft åtminstone någon mijlard år med analyser och forskningsrapporter, ja då hade det varit en annan sak. Men att titta ut genom fönstret och säga: Det borde snöa så här års, ja det är växthuseffektens fel. Det säger sig själv hur bissart det är.

Jag säger inte att klimatförändringen inte händer, inte heller att det inte skulle vara människans fel. Tvärtom är jag med ganska orolig. Vad jag däremot gillar att göra det är att ifrågasätta domegasprofetior och kvällstidningsrubriker :)

Liftanläggningarna och dess besökare på ligger bakom den globala uppvämingen. Det är inte mer än rätt att snön smälter bort så drabbas även vi här i vår lilla skyddade del av världen

Att vara sparsam och släcka ljus och källsortera och i nästa sekund benyttja sig av en strömslukande lift helt i onödan bara för sitt höga nöjes skull tycker jag är dubbelmoral.

Visst måste vi minska koldioxidutsläppen men det finns många andra saker som borde göras (som inte görs) för att förbättra människos liv. En radikal minskning av koldioxidsläppen skulle trots allt bara skjuta upp den globala uppvämningen ett par år.

Miljontals människor svälter och lider av sjukdomar inte p.g.a klimathotet utan för att vi i västvärlden inte bryr oss... Man skulle kunna förbättra dessa människors vardag på många sätt genom vaccinering, sjukdomsupplysning och fattigdomsbekämpning.

Dessa problem tas dock inte upp i några Aftonblads-kampanjer...

Senast ändrad:
Läste förresten i DN igår att SMHI gick med 2 miljoner i vinst förra året jämfört med året före när dom gick 13 miljoner back. Och Aftonbladet har nog också kommit på att man kan tjäna klöver på klimathotet... Finns ett sjukt bra south park som handlar om den här frågan...

Jibberisch sa:
Orkade som vanligt inte läsa igenom alla inlägg på tråden. Så med risk för upprepning. Jag hörde rykten om att jorden och dess temperatur har varierat kraftigt under de senaste 75 miljoner åren. Att olika varma och kalla cykler kommer och går.

Det som dock kan vara lite oroväckade för oss här i norden är om t.ex. golfströmmen rubbas. Risken finns att det blir en aning bistrare att bo här upp i norr då. Frågan är ju bara om det är vi människor som står för klimatförändringarna eller inte. Tänk om det faktiskt är universum som jävlas med klimatet, hemska tanke.

Alla ser saker på sitt sätt. Det är klart miljöaktivisterna tror blint på att det är vi människor som står för förändringen. Annars försvinner hela deras "sak" och troligtvis hela deras livsstil. Det finns forskning som säger bu och forskning som säger bä i detta ämne. De militantafeministerna påstår att all ondska i världen kommer från männen! Men jag vet att brudar kan va ondskefulla också. För att inte tala om alla terrorister.

Ska man verkligen skippa och dricka jäger på kvällen för att det kanske dumpar dagen efter? Tänk om det töar?
Du kan ha rätt...Men inte troligt...Om du ser tillbaka i historien har kallare/varmare perioder kommit i cykler som varit MYCKET längre än de snabba förändringarna vi ser i nutid. Istället för 10000 år är det 100 år. Det är oroväckande!

centralbyrakraten sa:
Läs innan du skriver Jibberish annars kan det kvitta! Dina argument är redan avklarade.
Jepp, ber om ursäkt för detta. Är blek och skakis idag.

centralbyrakraten sa:
Vissa forskare menar att om vi får en temperatur höjning på 6 grader, som vissa simuleringar visar på, då har den civilistationen vi har idag inga chanser att överleva. I det perspektivet tycker inte jag att min dödsdom för skidbranschen var särskilt dum.
Nu blir jag nyfiken, exakt vad kommer en 6 gradig höjning medföra? (Utan ironi och sarkasm) Vad för konkreta ting kommer att hända?

Rydellen sa:
Rösta miljöpartiet.. När hela världen så smått börjar upptäcka att vi måste agera vore det kanon om Sverige kunde stå där med lösningar. Jag håller med miljöpartiet fullständigt i detta blir en stor "marknad" inom de närmsta åren...SOm exempel kan vi se den ökade försäljningen av miljöbilar mm. Om Sverige hade vågat satsa lite på miljöfrågan hade det gynnat miljön såväl som vårat näringsliv.
Miljöpartiets propaganda köper jag inte för fem ruttna ören. Varför skulle polska kolkraftverk vara ett bättre val än svenska kärnkraftverk? Och på vilket sätt ska 8-9 miljoner svenskar påverka jorden? när det finns 300 miljoner amerikaner (som någon redan nämnt) skiter fullständigt i växthuseffekten. Ska det göras något måste de folkrika och de industri.tunga länderna ta första steget.

Som vanligt med mänskligheten på internationell eller lokal nivå lär det inte hända ett smack föräns något allvarligt inträffar.

Senast ändrad:
Jibberisch nu är du nog ute på djupt vatten...
Varför skulle miljöpartiet tycka det är bättre med kolkraft än kärnkraft?
Din inställning är fruktansvärd, du menar att vi ska skita i allt för att alla andra gör det?
Kalifornien är idagsläget den "stat" ( del av världen ) som driver miljöfrågorna hårdast! Efter bla Katrina-katastrofen har folk verkligen fått upp ögonen.

Att Ford och GM förlorar enorma summor pga att ingen längre köper deras SUVAR är ett bevis. Trots att dem själva vet att dem är dödsdömda tills dem kommer in med konkurrensmässiga miljöalternativ gör dem ett sista desperat försök, genom att ge ut rabatt på bensin om du köper en viss modell ( SUV ) tex.

Tyvärr räcker det inte att folket tycker vissa saker. De flesta företag som inte är så direkt påverkade av denna miljöomställning fortsätter att välla ut miljöskadeliga ämnen tills dess man lagstiftar och tar fram ny teknik.

För att få till dessa ändringar krävs för det första att det finns en allmän åsikt om vad som behöver ändras. Att ge upp och skita i allt, rösta höger, köpa 50" plasmatv och sedan om 20 år inte kunna åka skidor verkar vara något du förespråkar..? ELler skiter du i vilket...

Precis Jibberish. Huvudet på spiken må jag säga.

Tycker det råder sjukt mycket dubbelmoral i den svenska mijlödebatten. "Ja går världen under är det åtminstone inte mitt fel, jag tar ju bussen till jobbet varje dag." Ja godag på dig med. Det som gör skillnad på utsläppet av koldioxid, det är inte om svenskarna börjar åka mer buss, det är om all världens industri helt plötsligt säger: Nej, vi vill inte köpa el som har framställt genom eldning av kol och olja.

Sedan har ju media lyckats framställa växthuseffekten som den människoskapade världsundergången. Folk i allmänhet verkar inte veta om att utan den naturliga växthuseffekten så hade jorden varit obebolig för människan. Kan naturkrafterna själva, utan hjälp av människan, skapa jorden, skapa berg och hav, regn och snö, istider och vulkanutbrott, atmosfär och ozon, ja då kan den nog boosta på växthuseffekten helt på egen hand med.

Rydellen sa:
Jibberisch nu är du nog ute på djupt vatten...
Varför skulle miljöpartiet tycka det är bättre med kolkraft än kärnkraft?
För att de propagerar för att stänga svenska kärnkraftverk, för att sedan imoportera skitig el "tillverkad" i polska kolkraftverk?

Rydellen sa:
För att få till dessa ändringar krävs för det första att det finns en allmän åsikt om vad som behöver ändras. Att ge upp och skita i allt, rösta höger, köpa 50" plasmatv och sedan om 20 år inte kunna åka skidor verkar vara något du förespråkar..? ELler skiter du i vilket...
Att Ford och GM förlorar pengar hade jag ingen aning om. BRA! Att USA blivit mer "miljö" medvetna efter katrina tror jag inte ett smack på. Folket i florida/Louisianna etc. har levt granne med orkaner och extrema väder sedan dom flyttade dit, "Hurricane season"(?). Vad Californien har för "miljöprogram" vet jag inte heller. Stämmer det så är det ett steg i rätt riktning.

Att jag heller köper en plasma tv än åker skidor om 20 år? Att du drar den parallellen mellan högerpolitik och ultrakapitalism(?) "skita i allt mentalitet" etc. är sorlig. Att driva en politik som förespråkar ett vettigt företagsklimat i Sverige är en nödvändighet för att jag ska ha råd att åka skidor överhuvudtaget. Häst och vagn partiet har inte bidragit med ett uns för att driva Sverige framåt. Tvärtom. Genom att höja el-priset till en nivå som gör det mycket svårt för svensk industri att verka i Sverige är faan i mej tjänstefel. Det finns en "ren" energi källa. Den heter kärnkraft. Använd skallarna och kom på något sätt att försvara slaggprodukten säger jag.

Det du kan göra är att se det ur ett större perspektiv. 9 miljoner svenskars källsortering är en piss i Nilen. Så länge de stora industriländerna inte börjar vända utvecklingen och leda den i rätt riktning, så länge i-länderna inte tar sitt ansvar gentemot tredjevärlden och dess tämligen(?) smutsiga industri etc. spelar det ingen roll om du eller jag köper plasma tvs.

Tills dess att folk förstår att vi lever på den här urballade planeten tillsammans kan dina språkrör elda med pellets bäst dom vill.

Nenne har bästa argumenten, utan tvekan!

Jag uppmanar folk att bojkotta Elgiganten.

Allt denna stora el-kedja inte blir av med skickas ner till Kina och slängs ut i miljön längs floderna. Flera människor som badat i dessa vatten har avlidit på grund av höga halter av farliga ämnen.
Det är alltså inte bara kol- och oljeindustrierna som påverkar klimatförändringen. Tänk hur mycket som slängs nere i Kina om man räknar ihop alla överblivna varor efter en realisation i Sverige.

BOJKOTTA elgiganten.+ att gå med i GreeeeeeenPeace!

Dessutom kan det vara så att det alltid kommer att finnas snö i vissa delar av världen. Till exempel i USA, där excisterar inte samma klimat som i Norden och deras klimat runt skidorterna påverkas inte lika hårt. Dock kan det bli körigt under orkansäsongerna!

Jibberich: du har flera bra argument men påstå inte att kärnkraften är ren. Den kanske inte påverkar växthuseffekten men uranbrytning förstör miljön på andra sätt. All energiframställning påverkar miljön på ett eller annat sätt sen kan man bara försöka välja den som påverkar minst. Kärnkraften kommer att bli en viktig energikälla i framtiden men det gäller att se till att brytning och förvaring sköts på ett bättre sätt än vad som hittills skett. Om vi ska ha kvar kärnkraften i Sverige tycker jag vi också skall bryta uran i Sverige.

Sen finns det faktiskt en bra tanke med att vi i Sverige skall vara ledande inom miljö vänlig energi. Vi kan i framtiden tjäna massa pengar på att sälja miljötekniska lösningar till andra länder precis som vi idag säljer IT-tjänster.

Nenne, det handlar inte om kvällstidningsrubriker. Gör en googlesökning på vilka ord som helst du relaterar till mänskligt påverkad klimaförändring, du får upp mängder av forskarrapporter som alla entydigt visar på att det här håller på att hända. Det är alltså inte en nyhetsanka som Aftonbladet hittat på, men det är väl inget snack om saken att de utnyttjar situationen för att sälja lösnummer.

Vad vet vi om jordens klimat egentligen, ja, hur mycket vill du veta?

http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/fig2-1.htm
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/2005/
http://www.ncdc.noaa.gov/paleo/borehole/index.html
http://www.ncdc.noaa.gov/paleo/globalwarming/pollack.html
http://www.ncdc.noaa.gov/paleo/globalwarming/paleolast.html

Tittar vi sen på borrkärnor från antarktis så kommer vi 450 000 år tillbaka, räcker det?

All den här forskningen visar på en sak, det har inte varit så här varmt på 100 000 år, och de senaste 100 år har temperaturen ökat markant. Visst man kan säga att det här lika gärna skulle kunna vara en naturlig uppvärmning men tittar vi på just borrkärnorna från antarktis så visar de att vi egentligen borde vara i en nedkylningsperiod i iallafall ytterligare 30 000-40 000 år.

Visst, jag har flaggat upp en rad domedagsscenarior i den här tråden. Jag hoppas själv att jag har fel i dessa men som jag sagt tidigare, jag är glad om vi kommer så lindrigt undan som att vi får sämre vintrar.

Att sedan säga att det inte spelar någon roll om svenskarna åker buss eller inte visar att ni inte förstått problemet. Det spelar definitivt roll även om det skulle vara bättre om hela den industriella världen kunde enas om mer miljövänliga energikällor.

Jibberish, ett begrepp som du och dina ideologiska gelikar snabbt måste sätta er in i är oekonomisk tillväxt. Att i den ekonomiska politiken inte ta med miljöfrågorna är på sikt oekonomiskt. Vi i västvärlden är precis på gränsen att gå från ekonomisk tillväxt till oekonomisk sådan. De följder som tillväxten ger på miljön slår tillbaka och orsakar större kostnader än intäkter och i slutändan en kraschad jord. Så de där höga elpriserna kanske inte är så dumma ändå... Det spelar ju faktiskt ingen roll om du köpt nya skidor eller en plasma TV om du inte har någon värld att använda dem i, eller hur?

Jibberish

Jag gillar bara inte att se mentaliteten " Kör barsebäck i bott så vi kan få råd till mer julklappar till barnen" som är den generella synen i högerpolitiken.

Sedan är jag extremt emot konsumtionssamhället i helhet så där kanske vi skiljer oss lite. Jag har upptäckt att materialisitiska ting inte betyder det minsta för en människas välbefinnande.

centralbyråkraten sa:
Tittar vi sen på borrkärnor från antarktis så kommer vi 450 000 år tillbaka, räcker det?
Nja 450 000år är när man faktiskt tänker efter endast 0,01% av jordens totala ålder (om jag inte missat nån nolla hit eller dit) så frågan är ju. Räcker det som referens? Om jag ser på det ur en statistiskt synvikenl så vill jag nog säga att underlaget inte räcker.
centralbyråkraten sa:
All den här forskningen visar på en sak, det har inte varit så här varmt på 100 000 år, och de senaste 100 år har temperaturen ökat markant. Visst man kan säga att det här lika gärna skulle kunna vara en naturlig uppvärmning men tittar vi på just borrkärnorna från antarktis så visar de att vi egentligen borde vara i en nedkylningsperiod i iallafall ytterligare 30 000-40 000 år.
Precis! vi BORDE vara i en nedkylningsperiod. Allting byggs på antaganden, det är det som jag tycker är så jobbigt. Jag gillar att få konkreta saker beskrivet för mig. Mycket lättare att ta till sig. Att spå framtiden gillar jag inte, men det ser ju onekligen kass ut.

Det där med svenskarnas bussåkande. Det spelar ju faktiskt ingen roll vad svenskarna gör. Eftersom ingen lyssnar på vad vi har att säga ändå, det är bara vi som fått någon föreställnning att vi är bäst i världen på allting och att alla lyssnar på vad vi har att säga. Men så är det inte. De riktigt stora industriländerna börjar inte lyssna bara för att Sverige harklar sig i talarstolen och säger åt alla att sluta elda olja men samtidigt inte använda känrkraft.

Där är ytterligare ett problem alá sten i glashus. Många som är mijöaktiva och hela tiden förespråkar minsking av växthusgaser osv. är nästan alltid emot kärnkraften. Vad är mening med det? Dom står där o skriker och trampar vatten, men de skriker inga lösningar. De skriker bara att kapitalistsvinen har skapat problemen. Och när kapitalistsvinen pushar för kärnkraften så skriker om likt förbannat.

Rydellen: Tanken om en fri marknad är en väldigt fin tanke. Tyvär så stoppas den av allehanda tullar och murar överallt i världen. Konsumtionsamhället handlar inte bara om privatpersoners shoping.

Tillbaka
Topp