Var inte oroliga för snön

Ted_bskier sa:
överbefolkningsproblemet och den sneda fördelningen av resurser är ett långt större problem än klimathotet. Dessa problem är dock svårare att lösa...

Dessa tva problem hanger ihop, ju mer manniskor ju mer miljo pavarkan.

metalmulishaa sa:
Alltså det här med växteffekten är inget att böla över, se det positivt.
Sverige kommer få det varmt o gött ELLER svinigt kallt och 3km med puder(beroende på hur the atlantstreams uppför sig)
Båda scenarior går att vända till nåt positivt
Normalt sett borde en ny istid ligga närmare(senaste årmiljonerna har istiderna på 100000år avlösts av värmeperioder som varat i ca 10000år)

I vilket fall så måste nåt göras åt rovdriften på miljön, nu roffar några storbolag åt sig som tjuvar av jordens naturresurser. Jag säger softa ner, och get back to basics(ner med fingrarna i mullen och odla) liksom
Människan har tappat närheten till jorden eller earth mother som indianerna säger
Faktum är att indianerna har en del profetior ang framtiden och det kommer bli mycket värre, inte bara miljöproblem utan krig,sjukdomar, asteroidnedslag och många kommer dö(den sk skördetiden och slutet på tidsåldern som vi lever i)
Efter det kommer det att bli mycket bättre och vi kommer att möta den store anden igen(the great spirit)
kolla mer här http://www.dreamscape.com/morgana/
Du har helt fel, det ar inget som ar bra med det, blir det varmt sa blir det troligen bara mycket mer regn beroende pa att mer av sjoar och hav for angas, blir det kallare blir det bara snostormar och en massor emd laviner, troligen inte mycket perfekt skidvader.

Jag ar en utbytesstudent det har aret och bor just nu nara Portland i Oregon, jag har sett for mig sjalv att amerikanare akar mycket stora bilar, det ar trucks och minivans overrallt. och oregon klassas som en av de basta staterna med deras sorteringspolitik, i Falun sorterade vi mer for 10 ar sedan, USA ar mycket efter i miljo.

En stor del av att de inte har skrivit pa Kyoto avtalet beror troligen pa att Bush har manga vanner som gav mycket pengar till hans val kampanj i bil eller olje industrin, inte sjysst att skriva pa ett avtal som gor att hans kompisar kommer att forlora valdigt mycket pengar, inte sant? En valdigt stor del av Oregon hatar Bush och hans politik sa vid nasta val (om 2 ar) kanske vi kommer att fa se ngn skillnad.

Alla stavfel skyller jag pa att jag ar ovan med att anvanda svenskan.

EDIT: om metangas, det ar sant att den ar valdigt mycket mer "effektiv" an CO2 men da vi skickar ut so valdigt mycket mer CO2 an nagot annat och skulle teoretiskt skulle stoppa det ar det den som forskare ar arga pa, man kan inte riktigt saga till alla kor att prutta mindre (kor ger ifran sig mycket mer metangas an manniskor beroende pa deras manga magar)

Senast ändrad:
men fan.. kolla usa, dom står för 25% av utsläppen på denhär lilla planeten. och endå får dom mest snö...

sverige.. vi måste börja släppa ut mer avgaser

Några reflektioner över den här tråden.

Visst är det intressant att så många väljer att ifrågasätta problemet än att försöka komma med konstruktiva idéer om hur vi skidåkare kan dra vårt strå till stacken?

Visst är det intressant att så många väljer att skämta bort problemet? Så svårt är det inte at förstå att det här är ett problem som rör oss alla. Är ni rädda för att verkligen tag tag i saken och eventuellt förlora lite av er bekvämlighet?

Var är alla verbala förmågor i diskussionen? Vi vet alla att det finns förmågor här på Freeride som vida överstiger sådana kommentarer som "men hallå nu pojkar!! leev i nuet... du kanske dör i mårrn så då spelar de ingen roll hur mkt snö de är om 15 år ?!? ha kul nu ist föratt oroa er för snön!" eller " Dessutom kan det vara så att det alltid kommer att finnas snö i vissa delar av världen. Till exempel i USA, där excisterar inte samma klimat som i Norden och deras klimat runt skidorterna påverkas inte lika hårt. Dock kan det bli körigt under orkansäsongerna!". Kan det vara så att dessa (för det mesta) lite äldre personer är ännu räddare för att förlora sin bekvämlighet?

Det här är kanske det viktigaste diskussionsämnet som kommit upp på Freeride och ändå så är det bara en handfull personer som diskuterar och då mest en helt onödig diskussion om frågans vara eller inte vara istället för att komma med konkreta förslag på vad vi kan göra.

Senast ändrad:
Att så få diskuterar kan ju vara av den anledningen att det är ytterst få som har god sakkunskap om detta. Det är inget litet problem vi talar om, och jag tror att de flesta här på freeride, som tidigare poängteras, har fått all sin information om detta från media. Ytterst få har nog verkligen koll på hur det ligger till, om nu någon har det.

Därför är det ju svårt att diskutera lösningen på ett problem med så många variabler. Freoner, koldioxid etc etc, listan är ju så otroligt lång, det är inte lätt att hålla reda på allt om man säger så.

Runt om i världen finns det otroligt många intressenter i detta ämne, därav också de många åsikterna. Viljorna drar isär, här finns det starkare krafter än freeride.se kan styra. Miljöfrågorna är faktiskt i mångt och mycket direkt knutna till världsekonomin, därför är detta verkligen ingen fråga man skojar om. För om det är någonting vi verkligen vet så är det att pengar är makt.

Man kan dock definitivt inte säga att världssamfundet blundar för frågan, en hel del åtgärder har gjorts och görs fortfarande i frågan.

Konkreta förslag på vad du, just du kan göra, skulle jag i princip säga är omöjligt att ge. Det är nämligen inte i Sverige problemet har sin grund. Hur skulle vi som privatpersoner kunna göra något mot de stater runt om i världen som står för större delen av utsläppen. De stater som utvecklas i en sen industriell revolution, där definitivt pengar styr och billigast pris.

Miljöfrågan är gigantiskt, och otroligt svår att greppa. Därför kommer jag personligen inte ens göra ett försök till detta. Jag kommer fortsätta källsortera här hemma, och annat statligt styrt. Jag kommer fortsätta byta kanal när den eviga miljöfrågan tas upp på svt. För full förståelse går över mitt huvud, frågan är för stor och avancerad.

Därför sätter jag min tilltro till världens ledare. Till FN, ett organ som är som gjort för detta. Faktan de som handhar frågan där, är att lite på till skillnad från den som jag matas med i vanliga medier. De är därför i bättre stånd till att handha detta.

Som sagt, problemet ligger till stor del inte i Sverige, och absolut inte hos privata personer. Det ligger hos företag och stater, det är de som måste ha lösningen.

Om du tvunget vill göra något för du känner dig skyldig, engagera dig i någon NGO, där kan du kanske hitta lösningen. Men som sagt Greenpeace är ingenting för mig.

Väntar med spänning på hur miljöfrågan kommer se ut om 20 år, in the mean while kommer jag göra det jag blir rekommenderad av den svenska staten.

/M

ozthojvel, jag tycker du har helt fel rörande själva kärnfrågan. Vi (västvärlden, Sverige och således även du) pekar ju hela tiden på våra länder som modeller för hur ett samhälle ska se ut. Det är ju därför utvecklingen går åt samma håll i det vi kallar underutvecklade stater. Eftersom detta är en representativ demokrati så kan ju du med en enkel röst styra utvecklingen åt ett visst håll. Följaktligen börjar ju allt hos just dig. Dock tycker jag inte rösträtten behöver vara det enda sättet du väljer att styra utvecklingen på.

Jag skulle säga att ingeting startar hos mig. Vilket av de större partierna jag än väljer att rösta på i val till landsting, kommun och riksdag så har de idag en utpräglad miljöpolitik. Med andra ord, de kommer alla sträva efter en bättre miljö.

Visst Sverige är ett västland där vi överkonsumerar mm, men som sagt, Sverige är inte den stora boven i dramat, det kan vi väl ändå vara överens om? Om utveckligen hade gått mot den som Sverige går mot i övriga världen hade problemet varit så oerhört mycket mindre.

Än en gång, jag överlåter med glädje denna fråga till de som sitter på faktan, till de som verkligen har vetskap, till de som kan göra någon skillnad.

Visst låter det fint att det är jag som kan göra något åt detta, att det är jag som skapar framtiden till nästa generation, att vi tillsammans bara är de som kan rädda gjorden, att allt vi gör gör skillnad etc etc. Men som sagt, jag har ingen makt på detta planet, så låt de som har det sköta det.

Senast ändrad:
För att byta spår i debatten lite och istället gå in på diskussion om lösningar, som centralbyråkraten efterfrågade, ska jag försöka ge mig på några kvallificerade gissningar om vad som jag tror är det viktigaste för att sänka utsläppen av koldioxid.

Ny president i USA. Att tro att republikanerna vinner nästa val är nog att satsa pengar på fel häst. Oppinionsundersökningarna ser minst sagt dystra ut för de überkonservativa gubbarna. Troligtvis kandiderar Hillary Clinton för demokraterna och håvar in en fet seger. Förhoppningarna är väll då att USA ska göra någon form av helomvändning och kanske rent av skriva under Kyotoavtalet. Förhoppningsvis kan vi få se en sundare inställning till bilindustrin och kanske blir det ökade subventioner för utveckling/tillverkning/försäljning av bränslesnåla och el/etanol/biogas-drivna bilar.

Bygg ut och utveckla/förbättra kärnkraften. Själa principen om att utvinna energi ur materia är så förbannat genialisk. När mijlövännerna som å ena sidan säger att vi måste sluta elda med fossila bränslen, och samtidigt säger nej till kärnkraft, då sparkar de verkligen sig själva i arslet. Visst, man kan tjata och gnälla om de "alternativa" energikällorna, men då får man antingen vara beredd på att dämma upp var och varannan älv i Norrland, eller ställa en vindsnurra var 100e meter på ställen där det blåser. Så ja, gillar man snurror som utsikt eller att dränka hela ekosystem bara för att man är så tjurskallig mot kärnkraft, då får man väll göra det.

Sluta elda kol och olja så snabbt det bara går. Dels för att de bidrar som bara den till växthuseffekten. Men även eftersom olja är en sådant oerhört bra resurs inom industrin där den används till en sjuhelvetes massa saker. Att elda upp den är sådant slöseri så det finns inte. Speciellt när man eldar den för att värma upp hus, när det finns så många bra lösningar på husvärme (pellets/spannmålsbrännare, bergvärme etc.). Men även eftersom många bilar kommer gå på bensin även i framtiden, vad händer sen? Ohoj där tog soppan slut, sedan står man där med mijlontals fordon som inte rullar längre.

Digitalisera allt som kan digitaliseras och lite till. Sluta upp med det här missbruket av papper som sker i världen. Allt finns på papper som lagras i något arkiv någonstans. Till vilken nytta egentligen, när man lika gärna kan ha det som pdf i någon server? Spara skogarna, annars får haven stå ensamma och försöka sluka alla CO2 som sprutas ut. Säger sig själv att det inte är hållbart att skövla regnskogar. Här har ju tex Aftonbladet något att göra, de som säger sig vara sådana miljövänner, med mijlöupprop och allt vad de håller på. Sluta kasta sten i glashus och gör något istället för att säga till andra vad dom ska göra. Var någon typ av gott föredömme för era läsare istället.

Sedan finns det väll en massa annat att göra. Men man måste jobba lite också istället för att sitta på freeride :)

Vi hade plus 19 i Schweiz i helgen, trots att vi nu strax har 1:a advent! Inte sa himla konstigt att glaciärerna smälter... ;o( Fy bubblan vad trist om pudersnön utrotas.

Om du med de större partierna avser riksdagspartier så vill jag gärna slå ett slag för ett parti som kallar sig för miljöpartiet. Man kan säga att de valt att profilera sig mot miljöfrågor. Andra partier, tex "nya" moderaterna, fokuserar i högre grad på skattesänkningar som ett led i att öka konsumtionen och därmed tillväxten (angående det faktum att du tycker vi överkonsumerar). MP menar, och det gör jag med, att de tar miljöfrågor på större allvar än regeringen, detta kan man läsa mer om på tex http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdnr=12320&number=121075

De som gör skillnad får ju sina mandat från dig hyveln!

Aftonbladet och Expressen har en logik där man väljer nyheter efter vad man tror (vet) att folk vill läsa. Jäkligt demokratiska tidningar på så vis.
I höst har klimatfrågan plötsligt blivit så stor att den platsar, ( våras var det en kampanj för att sänka bensinpriset - den skulle inte funkat nu). Tidningarna bedömde pötsligt att det fanns fler som oroar sig för klimatet än förbannade bilister.

Jag tror att samhällen och företag funkar lika. När ett sätt att se världen når en kritisk massa börjar det hända saker - när trycket underifrån blir stort nog. Trots att både stora företag och statschefer till vardags rör sig högt ovanför våra huvuden.

Som jag skrev tidigare här i tråden , kd och m ville sänka bensinskatten i början av valrörelsen - nu är det mycket tyst om det...
Ny forskning? Nej, men nya idéer hos politikerna om vad väljarna vill.
A - de vill kunna köra bil utan att bli ruinerad
B - de vill inte förstöra jordens klimat.

I våras tänkte kd att de flesta väljarna nog lever i nuet och sätter A före B.
Nu är det politiskt självmord.

Bush funderar som bäst på hur han ska dra sig ur Irak - eftersom tillräckligt många amerikaner ogillar kriget.

Räkna med att se mer av företag och produkter som profilerar sig på att deras verksamhet inte påverkar klimatet.

Därför tror jag att det visst har betydelse vad vi som enkilda personer och som ett litet land gör.
Åsikter och idéer behöver tid på sig att spridas och måste nå en kritisk massa.
Det är de små snöflingorna som bygger upp de djupaste snötäcken.

EnderWiggin sa:
Vi hade plus 19 i Schweiz i helgen, trots att vi nu strax har 1:a advent! Inte sa himla konstigt att glaciärerna smälter... ;o( Fy bubblan vad trist om pudersnön utrotas.
Nja, att dra slutsattser pga en dålig vinter är väll att ta i. Det är ju decennier, sekler och millenier som man får ha i åtanke när det gäller klimat. Det du nämner är väder. Oavsett hur stor växthuseffekten är så har man alltid haft dåliga vintrar, kalla sommrar etc. Men visst är det tradigt om snön försvinner helt klart. Och visst är det tradigt att det är så varmt i Schweiz med tanke på att jag åker dit på fredag :)

Ang. Miljöpartiet. Det finns en anledning till att de nätt och jämt klarar 4% spärren. Dom tycker helt enkelt för knasigt i alldeles för många frågor och de tycks inte ha alla hönsen hemma. I deras utopi kan man ersätta kärnkraft/kolkraft och olja med vindsnurror och biogas. Och visst, om ett antal decenier kanske vi har utvecklat vindkraften såpass att den kan ersätta kärnkraft. Men faktum är att det hinner vi inte vänta på. De kan komma med hur många "var ska vi göra av avfallet"argument de vill. Under tiden pumpar kolkraftverken i Polen ut CO2. MP måste släppa sargen och komma in i matchen så att säga. MP har haft alldeles för mycket makt i förhållande till mandat alldeles för länge. När de lägger ner en massa energi och tid på djurskyddsmyndigheter och annat trams svälter mijlarder människor och Jorden går under.

Nenne sa:
MP har haft alldeles för mycket makt i förhållande till mandat alldeles för länge. När de lägger ner en massa energi och tid på djurskyddsmyndigheter och annat trams svälter mijlarder människor och Jorden går under.
Menar du att det är MPs fel att människor svälter, eller djurskyddsmyndighetens?

Nenne, du blandar rationella resonemang med argument med total brist på logik.
tror det är därför vi är så många som fortsatt följa den här tråden ;) .

centralbyrakraten sa:
Några reflektioner över den här tråden.

Visst är det intressant att så många väljer att ifrågasätta problemet än att försöka komma med konstruktiva idéer om hur vi skidåkare kan dra vårt strå till stacken?

Visst är det intressant att så många väljer att skämta bort problemet? Så svårt är det inte at förstå att det här är ett problem som rör oss alla. Är ni rädda för att verkligen tag tag i saken och eventuellt förlora lite av er bekvämlighet?

Var är alla verbala förmågor i diskussionen? Vi vet alla att det finns förmågor här på Freeride som vida överstiger sådana kommentarer som "men hallå nu pojkar!! leev i nuet... du kanske dör i mårrn så då spelar de ingen roll hur mkt snö de är om 15 år ?!? ha kul nu ist föratt oroa er för snön!" eller " Dessutom kan det vara så att det alltid kommer att finnas snö i vissa delar av världen. Till exempel i USA, där excisterar inte samma klimat som i Norden och deras klimat runt skidorterna påverkas inte lika hårt. Dock kan det bli körigt under orkansäsongerna!". Kan det vara så att dessa (för det mesta) lite äldre personer är ännu räddare för att förlora sin bekvämlighet?

Det här är kanske det viktigaste diskussionsämnet som kommit upp på Freeride och ändå så är det bara en handfull personer som diskuterar och då mest en helt onödig diskussion om frågans vara eller inte vara istället för att komma med konkreta förslag på vad vi kan göra.
Jag kan tycka att det är intressant hur du väljer att se dina argument som en universal sanning. Att du verkar förvånad över att alla inte är så insatta som du eller tar saken på lika stort allvar är också lite märkligt. Du verkar ha läst på en hel del i miljödebatten. Du hävdar att precis ALLA forskare är enade om det du argumenterar för. Således avfärdar du alla andra åsikter som svammel och omogna inlägg? Folk till höger i politiken borde få upp ögonen, sluta köpa plasma tvs och rösta vänster (för annars finns det snart ingen jord kvar att titta på plasma tvn på)

Att folk skriver som dom skriver ibland kan vara lite tråkigt att läsa. Men att folk har de åsikter de har är väll något man får respektera? Om man tycker att det är bättre att leva i nuet och skita i hur det är om 15 år, så får vi andra respektera det. Möjligen kan vi ge personen i fråga några goda argument för att det är bättre att vi faktiskt bryr oss om miljön. Möjligen bidrar sådana inlägg föga i just den här "debatten". Överlag borde folk leva mer i nuet, än i en avlägsen framtid man kanske aldrig når fram till.

Vad vi skidåkare kan göra? Som jag sagt tidigare, inte mycket föräns de stora företagen, stora industriländer aka. de stora miljöbovarna får upp ögonen för vad de påstås hålla på med. Vi skidåkare kan möjligen bidra till detta genom att demonestrera utanför någon papeprstillverkare eller dylikt. Vi skidåkare kan skippa liftarna, köpa stighudar och börja knalla upp för bergen istället. Då borde elförbrukningen minska. Vi skidåkare borde inte vara så förbannat bekväma? Undra hur mycket energi och andra miljöfarliga ämnen som ingår i skidtillverkningen? Skippa skidåkningen helt kanske vore det ultimata vi skidåkare kan bidra med i miljökriget?

Vår vänstervridna regering kunde fått upp ögonen för KÄRNKRAFTEN. Om jag minns rätt så hölls en folkomröstning en gång i tiden. Vad blev resultatet där? Respekteras detta resultat? Men igen, det är ju vi "höger-folk" som är de största miljöbovarna.

Visst är det kul med människor som bara ser saker från ett håll?

Senast ändrad:
Menar att MP verkar mer bry sig om hur djur mår än hur människor mår. Varför finns det ingen människoskyddsmyndighet? Gamla människor dör i en ensam lägenhet och hittas någon månad senare när hyresvärlden ska fråga varför hyran inte är betald. Men så länge det är lag på att hästar inte får vara ensamma så är väll det ok?

Hade MP varit rationella och logiska hade de troligtvis fått mer röster än va de får :)

Du är något motsägelsefull nenne. Dels menar du att att de håller på att åka ur riksdagen och ändå säger du att de har för mycket makt. Du säger att de har konstiga idéer(vindsnurror) men samtidigt hävdar du att de lägger ner för mycket tid på irrelevanta saker. Borde inte du vara glad för det i så fall? Jag tror f.ö inte att du läste precis allt på den där länken va? Hela poängen är ju att klimatfrågorna också är solidaritetsfrågor. Du säger att MP ska släppa sargen. Behövs inte, finns snart ingen is att åka på ändå.

Ok nenne, efter ditt sista inlägg har jag förstått att du skämtar. Du är en inbiten och kallt kalkylerande ironiker och jag gick på alltihop.

Ja de håller på att åka ur riksdagen. Helt riktigt. Men de senaste mandatperioderna har de haft en väldigt viktig och tung vågmästar roll. S+V kan ju inte få majoritet för sina förslag om de inte har MP på sin sida eller hur? Därför anser jag att de har haft för mycket makt i förhållande till hur många mandat de faktiskt har.
Självklart är jag glad ju mer bajs de kommer ur MPs munnar. Skulle bli väldigt glad om de åkte ur RD, beskrev bara varför de inte är ett större parti. Rankar MP lika högt som Fi, Unika Partiet och andra "partier".

Självklart klickar jag inte på länkar som börjar med "mp.se" eftersom jag vet iprincip vilket blaha blaha det står där ;)

Omröstningen om Kärnkraft, Jibberisch?
Den segrande linjen var - "avveckla med förnuft", (sossarna).
Om det efterlevs?
- Tja, det beror väl på vad man tycker är förnuftigt.

Peronligen tycker jag, tyvärr, inte att kärnkraften är någon bra lösning. Varför?
- Avfallet
- Kopplingen till kärnvapen, ( blir väl långt från ämnet att utveckla det.)

Daniel;

Du undviker min fråga. Varför? :)

Det känns som att det är många natt-orienterare med pannlampor i den här tråden. Själv är jag en inbiten materialist som helst av allt äger flest SUVs och plasma tvs i världen, sen att det är 53 grader och 150% luftfuktighet utanför mitt fönster skiter jag i. Så länge min AC fungerar så kommer jag garva.

Att tro på att den lilla människan kan göra något är en fin liten idé i teorin, i utopin, precis som kommunism. Att tro att vi vinner på att avveckla kärnkraften innan vi har alternativa REALISTISKA energikällor tillhör kategorin "fina små idéer" också. Själv avfärdade jag Bamse som en overklig figur redan på lågstadiet.

Senast ändrad:
ville-vessla sa:
Om det efterlevs?

Peronligen tycker jag, tyvärr, inte att kärnkraften är någon bra lösning. Varför?
- Avfallet
förnuftigt sa bull....

ville-vessla sa:
Om det efterlevs?

- Avfallet
Att nämna omröstning om kärnkraft är ju ganska befängt. Hur tror du att en folkomröstning i dagsläget hade sett ut, när vi vet att det inte finns några bra alternativ? Åtskilliga undersökningar har visat att nu vill faktiskt det svenska folket ha kärnkraft, tänk vad säker kan förändras på 26 år, folkviljan, t ex.

daniel nilsson sa:
Om du med de större partierna avser riksdagspartier så vill jag gärna slå ett slag för ett parti som kallar sig för miljöpartiet. Man kan säga att de valt att profilera sig mot miljöfrågor. Andra partier, tex "nya" moderaterna, fokuserar i högre grad på skattesänkningar som ett led i att öka konsumtionen och därmed tillväxten (angående det faktum att du tycker vi överkonsumerar). MP menar, och det gör jag med, att de tar miljöfrågor på större allvar än regeringen, detta kan man läsa mer om på tex http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdn … ber=121075

De som gör skillnad får ju sina mandat från dig hyveln!
Att påstå att exempelvis moderaterna inte skulle vara intresserad av miljöpolitik är ju ganske befängt, läs partiprogram innan du snackar. Miljöfrågor står högt högt upp på alla partiers listor, inte minst de borgeliga.

Att sedan MP väljer att profilera sig med miljöfrågor är en annan sak, men alla vet vi att MP är som meloner, lite gröna utanpå med röda inuti. Personligen tror jag inte att socialister kan rädda världen, bara se om sitt eget hus. Min tilltro står till partier som tror på globalisering, inte det som ser på det med avsky.

En rolig parantes i debatten är för övrigt att Nennes far har varit intresserad av att köpa ett vindkraftverk. Hur det går med dessa planer har jag dock ingen aning om.

Vill ni ha konkreta lösningar? Kika in på www.un.org, så får ni se vad som händer runt om i världen.

Jibberisch: Kort svar på frågan: JA.

Kort bemötande av påstendet om "att den lilla människan kan göra något är en fin liten idé i teorin": Det är inte en idé i teorin. Det är definitionen av en representativ demokrati, något som många menar är fungerande även i praktiken och som även används på många ställen.

Bra att du lyckades avfärda Bamse som ett fantasifoster. Hände detta när du insåg att han var tecknad?

Hm… tog ett tag att läsa igenom alla dess svar och synpunkter ang. klimatförändringar och miljöfrågor. Det är många som hoppas på någon form av superuppfinning som ska lösa våra problem, mer kärnkraft tex. eller tänk om vi kund ha fusionkraft, vilken revolution inom energisektorn. Tyvärr kan jag meddela att detta inte kommer lösa våra fundamentala problem genom att producera mer energi. Klart är det dock att vi måste producera energi på ett mer hållbart sätt än idag men i slutändan måste vi nog acceptera att vi små ynkliga medborgare måste göra av med mindre energi och resurser än vad vi gör i dag. Detta handlar så klart om att inte använda bilen, ta cykeln eller tåget, jag syndar själv genom att ta flyget till mina alpresor detta är naturligtvis helt galet ur energisynpunkt. Har alltid lika dåligt samvete varje gång, jag kan ju ta tåget mellan Köpenhamn och Genève, respekt till er kloka själar som använder detta sett att resa!

Det finns en massa mer saker som genererar stora koldioxidutsläpp, transporterna har vi redan diskuterat och där finns det lösningar på gång. Men hur många tänker på att man bidrar till växthuseffekten när ni köper en bostadsrätt i ett betonghus, eller när ni gjuter er nya platta till drömkåken ni ska bygga? Betong är ett prima byggmaterial men det är inte så miljövänligt som vi kanske tror, det produceras stora mängder koldioxid vid bränningen av kalk för att få cement som sedan bli betong, ja ni hajjar. Så det handlar lika mycket om att ändra sitt sätt att resa som sitt sätt att bygga och bo. Den här jevvla Äntligenhemmaroomservicetrenden har kostat åtskilliga miljoner ton koldioxid, hur många tänker på vad de använder för byggmaterial och hur långt har materialet rest innan det kom till mig? Det går att diskutera detta ämne i evigheter men summasummarum är att vi enskilda individer måste ta vårt egna ansvar, allt kan inte lastas åt politiker och internationella organ. Ditt handlande gör skillnad!

/Miljökonsulten Leder!

Btw, jag pendlar med tåg till jobbet. Jag låter bilen stå och på så sätt har jag besparat moderjord på 4,8 ton koldioxid per år. Lilla jag har sparat in nästan 5 ton koldioxid så visst gör vi skillnad!

Du påstår att rösta på moderaterna är som att rösta på överkonsumtion. Jag påstår att jag tror att moderaternas miljöpolitik fungerar bättre i pratiken än miljöparties, oavsett hur mycket de profilerar sig.

En annan rolig parantes i sammanhanget är att jag aldrig lagt en röst på moderaterna :)

Senast ändrad:
Osthyveln:
Vänta nu, det var inte jag som tog upp kärnkraftsomröstningen.
Jibberisch verkade ha lite vaga minnen av resultatet, försökte hjälpa honom.

Håller med om att omröstningen inte spelar någon roll idag.

Det var bra, såg lite ut som att du använde den som ett argument. Alla vet vi ju hur en liknande omröstning hade slutat i dagsläget.

Daniel;

Kan inte du som en människa i den här stora urballade världen ge dej ut och fixa till miljöproblemet? Du kan få min mail så kan du rapportera där vilka framsteg du gjort.

Jag trodde grund idén i en demokrati var att det majoriteten (den stora massan, mååånga människor) vill, så sker. Där emot kan en liten människa i till exempel militäruniform uträtta en hel del om han befinner sej på en Ö, till exempel Kuba. Utan den stora massan bakom sej skulle inte den borgliga alliansen ha majoritet i regeringen idag? Om det hade varit Fredrik Reinfeldt som den lilla människan tror inte jag att han hade uträttat någonting alls, i denna, vår demokrati.

Jag avfärdade Bamse när jag insåg att deras yngsta dotter "Brumma" kom till utan att Bamse satte på sin fru. Jag tyckte detta fenomen var misstänksamt, då det framgick av historien att hon inte var adopterad. Jag var ung och tanken att Bamses fru vänstrade med Kapten Buster slog mej aldrig. Möjligen får jag revidera mina tankar om Bamse och hans ÅSIKTER nu när jag på äldre dar lärt mej att trohet inte är något självklart. Speciellt nu när du upplyst mej om att den lilla människan faktiskt kan uträtta stordåd. Att Bamse sedan förespråkade att många små kan uträtta mycket, är mycket förvirrande.

Daniel; Jag vet inte om du insåg det vara omöjligt att övertyga mig om att MP är något bra, eller om du djupt inom dig insåg att jag har rätt.

Ville-Vessla; Som Ozthojvel skrev, en 26 år gammal omröstning är inte mycket att hänga i granen. Folkomröstningar av annat slag än de som sker vart fjärde år ger jag inte mycket för. Vi har representativ demokrati. Dessutom finns det faktiskt inget vettigt alternativ i dagsläget. Man får prioitera, vill man vara tjurskallig och hålla på sina ant-kärnkraftargument, eller vill man försöka minska klimatförändringarna?

Jibberish; Nej, kommunism är inte en god tanke, varken i teorin eller i praktiken. Den går ut på att ta ifrån människor makten över deras egna liv. Kanske inte jätte on-topic, men kände att det behövdes sägas :)

Ozthojvel: Att vara med och investera i en liten snurra är en väldigt bra deal. Ström är dyrt. Men att tro att man kan ersätta kärnkraften med det är befängt.

Leder; Kärnkraften är ingen superuppfinning som vi väntar på, den finns redan ;) Tyvär finns det för många (vänster)krafter som motverkar den.

Ville;

Jag mindes det som att kärnkraften skulle avvecklas när det fanns realistiska alternativ.

Jag jobbar inte emot miljön aktivt. Kort så hävdar jag bara att jag inte ser hur det faktum att 9 miljoner svenskar börjar leva som ett U-land, utan industri, bilar etc. etc. skulle bidra till en bättre miljö (Hyffsat överdrivet nu självklart) om inte den stora massan på den här planeten också får upp ögonen för problemet.

Samt att jag försökte upplysa lite om att det alltid finns olika ideologier och sätt att se på problem. Förutom miljöpartister som alltid har fel, självklart.

Senast ändrad:
Nenne,
för sista gången, jag tycker inte kärnkraftsomröstningen har något med det här att göra, det var Jibberisch som antydde att den inte efterlevdes.
Ni kan väl inte hävda att Sverige håller på att avveckkla kärnkraften?

Nenne, klart att kärnkraften redan finns och användas relativt flitigt värden över. Men att ställa sina förhoppningar om att utökad kärnkraft löser våra miljöproblem är fel.

Fel av mig i så fall, men väldigt lätt att tolka det du skrev på det sättet. (Skrev f.ö. mitt inlägg under tiden då du redan hade sagt samma svar till Ozthojvel.)

Skulle vilja påstå att stänga ner Barsebäck måste ses som en avveckling, eller hur? Inte är det utbygnad.

Leder; självklart är inte kärnkraften den enda lönsingen. Men att säga att man vill avveckla den samtidigt som man vill minska växthusgaserna tycker jag är väldigt märkligt.

Ville;

Den efterlevs inte! Finns det några vettiga alternativ? Att stänga reaktorer, är inte det att avveckla? Definitioner definitioner..ständigt dessa definitioner

Senast ändrad:
Jibberisch, Heja dig, får man fråga hur du tror att en förändrig kommer till stånd? Är det bara någon klok och duktig politiker som får en snilleblixt eller kan det vara så att de följer opinionen?

Nenne, jag har aldrig påstått att vi ska avveckla den befintliga kärnkraften. Vi kan köpa oss mer tid genom att utöka kärnkraften men det löser fortfarande inte problemet. Att bara bygga ut kärnkraften och sedan köra på som vanligt är att sopa problemet under mattan.

Tillbaka
Topp