Ja, jordens klimat har gått upp och ner under hela dess existens. Dels små korta cykler och dels stora förändringar. Jag vet inte vad som krävs för att få folk som ändå inte har grundläggande kunskaper om materia och universum att förstå att vi faktiskt inverkar påverkar förändrar förhållandena vi lever i.
Du. Du måste först bestämma dig för om du bryr dig om debatten öht. Spelar det dig någon roll vad det är för klimat och habitat vi lever i?
Man kan välja att anta Universumperspektivet.
Då spelar det ingen roll om när eller hur jorden förändras. Vi är ändå bara en liten population på en liten planet i ett litet solsystem i ett sjukt stort, expanderande universum. Greppa.
Man kan välja individperspektivet.
Då spelar det högst stor roll för hur jorden ser ut och är organiserad i dagsläget och den närmaste framtiden. Finns det kvar några limited edition-dajm på konsum? Dör mormor imorgon? Kommer alla jag känner påverkas negativt av följderna av en global uppvärmning/nedkylning?
Om du valde det senare kan vi gå vidare. Nu har du en svårare uppgift. Du måste sätta dig in i hur allting fungerar och hänger ihop.
Energi och materia, materia och energi. Vad får det för effekt om jag gör si? Vad får det för effekt om jag låter bli?
Många efterlyser här forskningsresultat, belägg och bevis. Extremt Klokt. Man ska inte rippa tidningar rakt av (gäller Aftonbladet i synnerhet).
Jag föreslår att ni sätter er in i problemet. Läser artiklar som publiceras på internet, lyssnar på nyheterna, backgroundcheckar, gör ett studiebesök, anmäler er till meteorologlinjen eller börjar plugga på fysikum. Välj nivå av engegemang.
Så. Nu har du antingen kommit fram till att det rör sig om
a, globala hallucinationer kombinerat med panikångest
b, allvar
c, en konspirationsteori eller
d, en konspirationsteori från nån som vill tjäna djävligt mycket pengar
Du får själv tänka och välja åsikt.
Om du valde b kan vi gå vidare i detta inlägg, vade du a eller c eller d så gör vad du vill. Gör vad du vill ändå förresten.
Nu måste du bestämma dig för den kanske mest aktuella och kritiska punkten i mitt inlägg; OM DINA HANDLINGAR SPELAR NÅGON ROLL
jag tror många luras in i en falsk trygghet om att de ändå bara är en droppe i havet. Då blir det extremt bekvämt att bara inte ändra sitt liv.
Men betänk soritesparadoxen (
http://sv.wikipedia.org/wiki/Soritesparadoxen):
En individs handlingar vänder ingen trend.
Om n individers handlingar inte vänder en trend så vänder n + 1 individers handlingar inga trender heller.
En miljon individers handlingar vänder trenden.
Var går skiljelinjen?
Det är som att stirra på en jämnt förflyttandes timvisare; du stirrar och ser inte att den rör sig men plötsligt har en timme gått.
Faran med det här är att man resignerar för bekvämligheten och resonerar som att jag, som individ, inte gör någon skillnad från eller till på det stora hela.
Fel. Du ingår i ett större perspektiv vare sig du är medveten om det eller inte. Du är en av dropparna i havet. Om du minskar ner perspektivet på invidivnivå gör du det alldeles för enkelt för dig själv.
Så, nu har du antingen bestämt dig för att dina handlingar
a, spelar en roll eller
b, inte spelar den minsta roll
Om du valde a, så har vi nästa bekymmer:
Vad ska jag ta till för medel för att vända trenden?
Vissa saker kan tyckas självklara vid en första anblick men oftast är bilden större än så. Vad är ex det alternativa bränsla som medför MINST negativ miljöpåverkan?
Inte helt enkelt att avgöra. Aspekterna är många.
Min lärare i en kurs sa att det svåraste som finns är att avgöra vad som är miljövänligast.
Forskarvärlden är inte eniga.
Personligen har jag bestämt mig för följande agerande:
Lågenergilampor. Ställ bilen och gå. Gå istället för att åka fyra stationer med tunnelbanan. Köp inte frukt från långtbortistan när det finns äpplen i trädgården. Försök hålla ögon och öron öppna på bättre och fler sätt att bidra.
Edit:
först ber jag om ursäkt för om inlägget är förhastat skrivet och har stavfel, syftningsfel dålig uppbyggnad etc. Jag skrev ett aslångt inlägg som sedan försvann när datorn krashade. Nu orkar jag inte längre. Godnatt.
Sedan vill jag ge en eloge till centralbyråkraten för att han tar frågan på allvar från första inlägg.