Var inte oroliga för snön

ville-vessla sa:
130kg, ja där ser man. Då blir det väll runt 260 kg för mig då om jag inte åker någon skidbuss där nere eller någon annan förbränningsmotordriven sak. På 4 månader får man väll räkna med 100 skiddagar kanske, blir alltså en 2,6 kg CO2/ om dagen då ja. Men jag är ändå nöjd eftersom tåget var ca 3 ggr dyrare :)

ville-vessla sa:
Tss tss, Åre. Du tyckes skämta min gode herr!

Om 70 år vil snøsesongen være betydelig kortere enn i dag; starten vil utsettes 3-4 uker, mens smeltingen vil fremskyndes med opptil 7 uker. Dette er resultatene fra et omfattende studie ved Meteorologisk institutt og Norges Vassdrags- og energidirektorat.

Lengden på snøsesongen vil bli mindre i hele landet. Generelt vil endringen bli størst nær kysten og mindre i høyden og i indre strøk.

Klimaendringer:

De siste 100 år har den globale lufttemperaturen steget med ca 0.6ºC. Framtidsscenariene antyder at temperaturen vil fortsette å stige de neste 100 år med mellom 1-5ºC. En slik temperaturstigning vil påvirke naturen på mange måter, og vil i høyeste grad påvirke nedbør- og smelteforholdene. Noen steder vil det bli mere nedbør og andre steder mindre. F.eks vil det bli mindre nedbør i Sør-norge og mere nedbør i Nor-Norge. Det samme tror jeg også gjelder for Sverige.

I denne rapporten er det beregnet hvordan fremtidens klimaendringer vil påvirke snøforholdene i Norge og smelting og avrenning i norske vassdrag. Resultatene viser at tidspunkt for maksimal total snømengde vil forskyves fra april/mai til mars/april. Dette fører til en tilsvarende tidsforskyvning av flomperioder i vassdragene som drenerer smeltevann.

Konklusjon:

Snøen og vinteren vil ikke forsvinne de neste 100 årene. Men vintertiden vil bli kortere og varmere og nedbørsmengdene vil bli større noen steder og mindre andre steder. Generelt sett blir det mindre snø, men noen steder kan få mere snø. Det blir også mere ekstremvær, storm, orkan. tørkeperioder, regnperioder og større temperatursvingsninger.

Hilsen Snømeteorologen
snometeorologen@skiinfo.com
se skiinfo.com for mere informasjon

Ja, jordens klimat har gått upp och ner under hela dess existens. Dels små korta cykler och dels stora förändringar. Jag vet inte vad som krävs för att få folk som ändå inte har grundläggande kunskaper om materia och universum att förstå att vi faktiskt inverkar påverkar förändrar förhållandena vi lever i.

Du. Du måste först bestämma dig för om du bryr dig om debatten öht. Spelar det dig någon roll vad det är för klimat och habitat vi lever i?
Man kan välja att anta Universumperspektivet.
Då spelar det ingen roll om när eller hur jorden förändras. Vi är ändå bara en liten population på en liten planet i ett litet solsystem i ett sjukt stort, expanderande universum. Greppa.

Man kan välja individperspektivet.
Då spelar det högst stor roll för hur jorden ser ut och är organiserad i dagsläget och den närmaste framtiden. Finns det kvar några limited edition-dajm på konsum? Dör mormor imorgon? Kommer alla jag känner påverkas negativt av följderna av en global uppvärmning/nedkylning?

Om du valde det senare kan vi gå vidare. Nu har du en svårare uppgift. Du måste sätta dig in i hur allting fungerar och hänger ihop.
Energi och materia, materia och energi. Vad får det för effekt om jag gör si? Vad får det för effekt om jag låter bli?
Många efterlyser här forskningsresultat, belägg och bevis. Extremt Klokt. Man ska inte rippa tidningar rakt av (gäller Aftonbladet i synnerhet).
Jag föreslår att ni sätter er in i problemet. Läser artiklar som publiceras på internet, lyssnar på nyheterna, backgroundcheckar, gör ett studiebesök, anmäler er till meteorologlinjen eller börjar plugga på fysikum. Välj nivå av engegemang.

Så. Nu har du antingen kommit fram till att det rör sig om
a, globala hallucinationer kombinerat med panikångest
b, allvar
c, en konspirationsteori eller
d, en konspirationsteori från nån som vill tjäna djävligt mycket pengar

Du får själv tänka och välja åsikt.

Om du valde b kan vi gå vidare i detta inlägg, vade du a eller c eller d så gör vad du vill. Gör vad du vill ändå förresten.

Nu måste du bestämma dig för den kanske mest aktuella och kritiska punkten i mitt inlägg; OM DINA HANDLINGAR SPELAR NÅGON ROLL

jag tror många luras in i en falsk trygghet om att de ändå bara är en droppe i havet. Då blir det extremt bekvämt att bara inte ändra sitt liv.
Men betänk soritesparadoxen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Soritesparadoxen):

En individs handlingar vänder ingen trend.
Om n individers handlingar inte vänder en trend så vänder n + 1 individers handlingar inga trender heller.
En miljon individers handlingar vänder trenden.

Var går skiljelinjen?
Det är som att stirra på en jämnt förflyttandes timvisare; du stirrar och ser inte att den rör sig men plötsligt har en timme gått.

Faran med det här är att man resignerar för bekvämligheten och resonerar som att jag, som individ, inte gör någon skillnad från eller till på det stora hela.
Fel. Du ingår i ett större perspektiv vare sig du är medveten om det eller inte. Du är en av dropparna i havet. Om du minskar ner perspektivet på invidivnivå gör du det alldeles för enkelt för dig själv.

Så, nu har du antingen bestämt dig för att dina handlingar
a, spelar en roll eller
b, inte spelar den minsta roll

Om du valde a, så har vi nästa bekymmer:
Vad ska jag ta till för medel för att vända trenden?
Vissa saker kan tyckas självklara vid en första anblick men oftast är bilden större än så. Vad är ex det alternativa bränsla som medför MINST negativ miljöpåverkan?
Inte helt enkelt att avgöra. Aspekterna är många.
Min lärare i en kurs sa att det svåraste som finns är att avgöra vad som är miljövänligast.
Forskarvärlden är inte eniga.
Personligen har jag bestämt mig för följande agerande:
Lågenergilampor. Ställ bilen och gå. Gå istället för att åka fyra stationer med tunnelbanan. Köp inte frukt från långtbortistan när det finns äpplen i trädgården. Försök hålla ögon och öron öppna på bättre och fler sätt att bidra.

Edit:
först ber jag om ursäkt för om inlägget är förhastat skrivet och har stavfel, syftningsfel dålig uppbyggnad etc. Jag skrev ett aslångt inlägg som sedan försvann när datorn krashade. Nu orkar jag inte längre. Godnatt.
Sedan vill jag ge en eloge till centralbyråkraten för att han tar frågan på allvar från första inlägg.

Senast ändrad:
Bra inlägg. Jag tycker att det främst handlar om vad du inte bör göra, men det har du ju redan insett. Om du lyckas få fler människor att inte göra dessa saker så har vi ju kommit en bit på väg.

jag hoppas att man börjar tänka. Man kan mest uppmuntra till att bilda sig när det kommer till den här frågan. Det ultimata vore ju om man kunde presentera en fullskalig rapport om hur enskilda handlingar påverkar, för det är ju det som fungerar; att man får se handling---->resultat, direkt, omgående, svart på vitt. Tycker att länken till sas emissions(?)beräknare var riktigt bra. Likaså snömeterologen (och en del andra inlägg förstås). Ska återkomma om jag snubblar över någon bra länk.

Du ska få lite mer siffror, dutchess.

Nenne flög till alperna för hundra dagars skidåkning - 2,6 kg CO per skiddag.
(Om han går när han väl kommer ner)
Han får rätt mycket skidåkning för skiten han släpper ut, faktiskt.
Kan någon slå det i vinter?

25 skiddagar i nordamerika, går på 70 kg per dag. Blir till å käka tallbar en lång tid framöver. Då är ändå inte lokala transporter betalda.

En vecka i alperna, ( flyg) 37 kg per skiddag. Buss? - En tredjedel, ungefär.

En helg i Sälen för en stockholmare (3 dagar) går loss på 10 kg per skiddag (räknat på två pers i en standarbil)

Topptur, åtta mil hemifrån? 12 kg om vi åker två i bilen.

Tåget till Riksgränsen? Försumbart.

Heliskiing? Ja, varje liter flygfotogen blir till 3 kg CO, så det är bara att fråga helikopter bolaget hur mycket soppa som går åt.

Med reservation för att beräkningara inte är helt rättvisa, finns på:

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=280&l=sv

Senast ändrad:
Nej, man blir allt gråtfärdig.

Jibberisch, ärade medmänniska! "Proletärer i alla länder, förena eder." Kom igen, släpp cynismen och den självvalda ignoransen och gör det rätta. Hjälp centralbyråkraten att stänga festen innan det är för sent. Eller är det värt det förresten? Man kan ju inte gå med den ensamme typen som vill förstöra allt kul, "jag kanske får ett bad rep bland mina peeps" (om det ändå vore så väl att gänget pressar på). Nej, jag tror mer på att en viss någon Glenn Guglia (Drew Barrymores kille från The Wedding Singer) inte vill förlora sitt jetsetliv och sin ruskigt coola GMC. Faktan finns där, det gäller bara att råka snegla på den.

Jag flyttar till åre tillsammans med my bitches får och kaniner, sen lever jag av vad jorden ger och åker skidor alt. cyklar om det blir på det viset
Vem kom på att vi skulle skita i vatten btw? Torrdass is the shit, bajsar man i vatten rubbas energicirklarna och tänk när 9mdr ska göra det. Spooky

Måste försvara Jibberisch, faktiskt. Killen vill ju inte få hela skulden för att festen ballade ur. Och han har rätt. Varken jag, byråkraten eller förmodligen någon annan här var så mycket bättre så länge det pågick...

Nu kommer ju Nenne åka skidor i liftsystem så det måste till komma en del på hans beräkning.

//H

Kommer han? Det har han inte sagt.. .fast man kan på goda grunder anta att elen till liftarna inte är någon stor kostnad. ( jämfört med resorna) Dessutom kör han ju bara på kärnkraftsel.
Skotrarna och pistmaskinerna - de blir svåra att få med till dess att liftanläggningarna redovisar det.

JO det blir ju svårt. Nu ska han iofs vara i Engelberg så skotrarna är inte många. Desto fler pistmaskiner tyvärr. Och dom är inte billiga. Frågan är hur mycket liften drar??

//H

centralbyrakraten sa:
Frågan är om ni gör något för att själva hjälpa till att minska effekterna av klimatförändringarna?

Själv har jag defintivt blivit mer medveten, använder bilen mycket mindre, släcker ljuset i rum som jag inte är i, källsorterar nogrannare etc.

Det finns mycket man kan göra som enskild person också, vad gör ni?
tänk er för innan ni börjar källsortera... källsortering kostar bara pengar, alla galningar i sverige källsorterar i princip förutom dom som jobbar med sopor eller sopsortering.. vi behöver våra sura sopor!!!

Jespr sa:
Nej, man blir allt gråtfärdig.

Jibberisch, ärade medmänniska! "Proletärer i alla länder, förena eder." Kom igen, släpp cynismen och den självvalda ignoransen och gör det rätta. Hjälp centralbyråkraten att stänga festen innan det är för sent. Eller är det värt det förresten? Man kan ju inte gå med den ensamme typen som vill förstöra allt kul, "jag kanske får ett bad rep bland mina peeps" (om det ändå vore så väl att gänget pressar på). Nej, jag tror mer på att en viss någon Glenn Guglia (Drew Barrymores kille från The Wedding Singer) inte vill förlora sitt jetsetliv och sin ruskigt coola GMC. Faktan finns där, det gäller bara att råka snegla på den.
1, Cynismen är inte självvald. Jag betraktade omgivningen aka. den här urballade planeten och mina medmänniskor och fick det svart på vitt. Folk är idioter.

"jag kanske får ett bad rep bland mina peeps" Gul bil med sol på, kan inte placera? Grupptryck slutade jag ge efter för när jag fyllde 19.

2, Ignoransen?

3, "att gå med den ensamme typen som vill förstöra allt" ??? Av denna tråden att dömma är han (Centralbyråkraten?) allt annat än ensam att stänga det du kallar för "festen"?

4, Ska du tugga på mej med hjälp av någon form av "metafor", snälla använd åtminstonde halv genomtänkt metafor/karaktär. Att bli hakkad på med lite stil&klass har jag inget emot.

Senast ändrad:
Väldans vad långt det här inlägget var.. Dags för mig att dra nu när jag läst alltihopa. Men jag vill säga n,gra saker först.

För de som glömt:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=30323
och
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=27551

Både Kärnkraft och global uppvärmning har diskuterats förr här på freeride. Av någon anledning så dog båda. Synd, bägge var interessanta.

Nu till den här tråden, och fest-liknelsen:
Varför nödvändigtvis stoppa festen? Gör man det rätt kan man festa vidare. Man måste dra ner volymen och isolera väggarna!

Det kommer mer om det i morgon, nu drar jag!

Jibberisch: Sweet att du är med igen.

Nu medger du själv att du är cynisk, inte realistisk. Framsteg. Tydligen har du nu också slagits av att byråkraten inte är ensam. Det är kanske dags att inse att vi är en liten del av en växande skara som är missnöjda med åt vilket håll "utvecklingen" är på väg? Utan att politisera allt för mycket; dras du till den (mörk)gröna sidan? Kallar den för det numer, MP med en edge...

Daniel_Nilsson sa:
Jibberisch: Sweet att du är med igen.

Nu medger du själv att du är cynisk, inte realistisk. Framsteg. Tydligen har du nu också slagits av att byråkraten inte är ensam. Det är kanske dags att inse att vi är en liten del av en växande skara som är missnöjda med åt vilket håll "utvecklingen" är på väg? Utan att politisera allt för mycket; dras du till den (mörk)gröna sidan? Kallar den för det numer, MP med en edge...
Ja, men att vara cynisk har fortfarande inget med mitt utebilvna medlemskap i MP att göra.
Det är självklart att inte Herr Byråkrat är ensam. Men hur mycket har skaran vuxit de senaste 10 åren? Det är lite det jag är inne på.

Ledsen att göra dej besviken, men den sidan är inget som lockar. Visst beter jag mej som "Gollum" vissa lördagmornar men ringen är redan kastad. Fast det finns ju hopp för dej också, till och med den onde Darth kom ju fram till att han valt fel i slutet. Iofs satte han ju på den där halv fräscha vitklädda bruden, men efter det ballade det ju ur ganska kraftigt.

Medlem måste man ju inte vara direkt, det är inte jag heller. Jag syftade mer på att gå över till ett "grönt" tänkande. Angående hur stor den skara som oroar sig är, kan jag inga siffror, men tänker mig att den iaf har ökat de senaste 10 åren. Detta kan ju resultera i att man röstar grönt (mp gick ju trots allt framåt det senaste riksdagsvalet, även om det var lite), att man försöker tänka på hur man beter sig mot naturen, eller att man i alla fall reflekterar över problemen. Det är grönt, hepp!

Och nu till en fundering och spekulering angående min ensamhet.

Jibberisch, jag tror att skaran med miljömedvetna stadigt ökar. Dock har de ändrat karaktär, därför ser du dem inte. Man måste inte längre vara nattorienterare, älska G1000-väv och plocka svamp i flätade korgar för att vara miljömedveten.

Miljötänket börjar sprida sig i allt fler kulturer och samhällsklasser. Så när du tittar efter Konken för att hitta miljömupparna så kan det istället vara så att den värsta muppen är din bästa kompis, din mamma eller snart du själv...

Daniel_Nilsson sa:
Medlem måste man ju inte vara direkt, det är inte jag heller. Jag syftade mer på att gå över till ett "grönt" tänkande. Angående hur stor den skara som oroar sig är, kan jag inga siffror, men tänker mig att den iaf har ökat de senaste 10 åren. Detta kan ju resultera i att man röstar grönt (mp gick ju trots allt framåt det senaste riksdagsvalet, även om det var lite), att man försöker tänka på hur man beter sig mot naturen, eller att man i alla fall reflekterar över problemen. Det är grönt, hepp!
När du skriver "politisera" etc. så antog jag att du talade om MP som parti. Ja de gick framåt i det senaste riksdagsvalet, men om det rörde sej om missnöjda sossar som vägrade rösta blått eller att det stundande/påstodda miljöhotet drivit människor till de gröna låter jag vara osagt. Skitsamma.

Det känns lite som att jag har missuppfattat från mitt håll och du från ditt. Jag har aldrig påstått att jag inte, pantar mina tomma Norrlands 2.8, att jag diskar under rinnande vatten, att inte jag källsorterar mitt avfall, att jag inte lämnar tidningar till återvinning. (Etc. Etc. ända in i förbannelsen) Är det detta du talar om att visa respekt mot naturen? Det du talade om från början var miljöpolitik etc. Det är precis där det måste till en förändring, på en högre nivå än, som nämnt förut "den lilla ensamma människan" med pantkassen i näven. MEN, miljöpartiets politik tycker jag inte är rätt väg att gå på många sätt och vis. Som jag nämnt i mina tidigare inlägg, jag försöker inte aktivt pajja den här planeten.

Det enda jag hävdat och fortfarande hävdar är att om så väl alla medlemmar på hela freeride, tar miljömedvetenheten till samma nivå som Gudrun Schymans mans hat, så spelar det ingen roll (eller mycket liten roll välj själv) förräns t.ex. USA skriver på kyoto avtalet.

centralbyrakraten sa:
Och nu till en fundering och spekulering angående min ensamhet.

Jibberisch, jag tror att skaran med miljömedvetna stadigt ökar. Dock har de ändrat karaktär, därför ser du dem inte. Man måste inte längre vara nattorienterare, älska G1000-väv och plocka svamp i flätade korgar för att vara miljömedveten.

Miljötänket börjar sprida sig i allt fler kulturer och samhällsklasser. Så när du tittar efter Konken för att hitta miljömupparna så kan det istället vara så att den värsta muppen är din bästa kompis, din mamma eller snart du själv...
För det första har jag sett Gustav Fridolin i skjorta. För det andra har jag liiiiite sunt förnuft kvar och en hyffsad förmåga att dra egna slutsatser. (Ja den existerar faktiskt bland 80-talister också, hör och häääääpna) För det tredje äger jag själv en "konken". Jag känner en kille som sysslar med orientering, han källsorterar inte för fem öre. Mina äldsta och mest älskade polare är muppar hela högen.

Vad vill du ha sagt? Det är självklart att skaran har vuxit. Frågan är bara med hur mycket? Självklart finns det "miljömuppar" i alla sorters rum. Stereotyper och fördomar lämnar jag åt de äldre och bevisligen mer inskränkta generationerna. Att släcka en lampa när jag lämnade ett rum lärde mina föräldrar mej när jag fortfarande åkte på min "bobby car"(möjligen för att farsan är en snål jävel, men de hävdade att man skulle spara energi). Det är ju ärofullt att du blivit mer miljömedveten och släcker lampor efter dej etc. Om det är det du kallar för "miljömupp" eller miljömedvetenhet kanske du borde revidera din syn? Nu när du avslöjar vad som är en riktig "miljömupp" så kanske jag, när allt kommer omkring är snällare mot miljön än du själv? (Hemska tanke) Återigen är vi i olika ändar av sandlådan.

Antalet tobaksmotståndare har också ökat sedan 20-talet. I alla samhällsklasser, men folk röker fortfarande? Folk skulle röka mindre och må bättre om tobaksbolagen lade ner verksamheten?

Senast ändrad:
Jibberisch: Eftersom ditt inlägg var så genomtänkt att du delade upp det i två svarar jag på "min del".

Det stämmer att jag talade om MP som parti, men jag talade inte om partimedlemskap.

Du har en poäng i att vi till viss del missförstår varandra. En del av diskussionen, anser jag, rör i vilken utsträckning man kan påverka. Jag menar att man kan göra detta, dels genom att rösta och dels genom hur man "lever sitt liv". Hur mängden såna människor växer i antal tycker jag att Dutchess lämnat en bra redogörelse för så jag går inte in mer på det.

För min egen del anser jag att miljöpartiet, till skillnad från de flesta andra partier insett allvaret i situationen, och därför bestämt sig för att erbjuda en politik som i hög grad betonar vikten av att "leva sitt liv" på ett miljövänligt sätt. Detta är ju emellertid inte allt MP gör utan man vill genom sin politik även ge förutsättningar för företag att bedriva sin verksamhet på ett miljövänligt sätt och även genom lagar, tvinga, företag och medborgare att sörja för en "hållbar utveckling". Fortsatt så anser jag att MP skulle bedriva en utrikespolitik som i större utsträckning satte press på andra länder att göra detsamma och inte som den sittande regeringen gör, dansa efter USA:s pipa för några usla dollar och ett par ryggdunkar. MP menar också att miljöproblemen är en solidaritetsfråga som handlar om fördelningen av resurser i ett globalt perpektiv. För att diskutera detta måste vi (då jag misstänker att du tror att detta är kommunism igen) visa på fördelar/nackdelar med frihandel osv. Detta är stort och jag går tillsvidare inte in på det.

En annan fråga är, återigen som jag förstått det, huruvida MP:s energipolitik är bra eller dålig (läs här tex huruvida kolkraft ska köpas från Polen om kärnkraften läggs ner etc.) Detta är i ärlighetens namn inte det som jag kan bäst, men igen, jag vill ju främst att den totala energiförbrukningen ska minska.

Du säger också att du aldrig påstått än det ena, än det andra rörande din miljöaktivism. Men du, och förlåt mig om jag missförstått dig fullständigt, har ju inte tidigare gett sken av att en förändring av den västerländska livsstilen vore fruktbar. Det är väl kanske därför som ditt eventuella engegemang föbisetts lite i detta avseende. Eller sysslar du med detta trots att du tycker det är poänglöst?

Jag vet ingenting om Gudrun Scymans påstådda manshat, däremot undrar jag om du känner ett miljöhat? Om inte, så förklara gärna hur vi ska göra den bättre. Eller finns det inga miljöproblem?

JagGillarSkidor sa:
lahhTi sa:
men hallå nu pojkar!! leev i nuet... du kanske dör i mårrn så då spelar de ingen roll hur mkt snö de är om 15 år ?!? ha kul nu ist föratt oroa er för snön! =)
du gillar inte snö va??(vill ni joina min HATA lahhTi klubb?)
Vad jag kan läsa mig till har aldrig jag nämt att jag inte gillar snö? elr jag kanske har fel? vad jag menar är att varför oroa sig för de som kommer om 15 år? varför inte åka skidor och ha roligt istället för att oroa sig!? så antingen ar du missuppfattat mig elr så har du väll hmm, jag vet inte vad !?

Ja blir grymt besviken om de inte blir så mkt snö i vinter:( ja lever fan för snön...

Daniel;

Jag sysslar med ett gäng saker jag anser mer eller mindre poänglösa, av olika anledningar. (Mer om detta i min självbiografi)

Missuppfattningen verkar ligga i att jag trodde "miljöaktvism", "miljömedvetenhet" och andra termer betydde mer än att duscha snbbare, källsortera, släcka lampor och alla andra saker en normalt funktionerande människa kan ägna sej åt utan problem. Jag trodde i min enfald att ni var villiga att ta det hela lite längre för att rädda jorden. Fel av mej.

Daniel_Nilsson sa:
En annan fråga är, återigen som jag förstått det, huruvida MP:s energipolitik är bra eller dålig (läs här tex huruvida kolkraft ska köpas från Polen om kärnkraften läggs ner etc.) Detta är i ärlighetens namn inte det som jag kan bäst, men igen, jag vill ju främst att den totala energiförbrukningen ska minska.
Det här vår syn skiljer sej. Att lägga ner kärnkraften för att köpa in smutsigare kolkraft är något jag aldrig kommer förstå eller ställa mej bakom. Jag kan inte heller förstå att någon som är miljömedveten som du inte är mer påläst om detta? Enligt mej så är det en fix jävla idé. Denna dubbelmoral har tagits upp tidigare i tråden och jag orkar inte älta det mer.

För sista gången:

Enligt min ringa åsikt har det liten inverkan på miljön om 9 miljoner(?) svenskar bestämmer sej för att göra dessa saker och mer därtill i olika stor utsträckning. Jag menade förut att jag inte ser att det skulle göra någon större skillnad om 9 miljoner svenskar skrotar alla maskiner, elektronik, plus alla andra miljöbovar och börjar leva som ett U-land eller som Amisch dårar, om inte resten av världen hänger på. Med resten av världen menar jag stora företag, stora länder som bidrar till miljöfenomenet med stora utsläpp och ett allmänt energiförbrukande leverne. Det är min uppfattning och tills jag får bevis på motsatsen kommer jag fortsätta ha den.

Senast ändrad:
Det är all förorening som ställer till klimatförändringen! Men allt eftersom glaciärerna kommer att smälta så kommer vi få ett molnigare klimat. Om vi får ett molnigare klimat så kommer värmen från solen inte att tränga igen lika bra och vi kommer att få ett kyligare klimat. Enligt teorin jag har pluggat i skolan så kan det till och med bli ett nytt Sibirien i Norra delen av skandinavien. Iskalla vintrar och kyliga sommrar :D
Men det kan ju som sagt bli nånting åt helvete för varmt också...

Det finns två teorier som jag vte...och jag hoppades på dej jag nyss förklarade ;D

Jibberisch: Ser inte fram mot självbiografin.

De saker som du beskriver i fjuttiga ordalag är ju sånt som betyder mycket när många människor gör det. Detta har ju hela tiden varit den stora poängen, enkla saker som alla kan bidra med. Detta vägrar ju dock att sjunka in hos dig.

Vidare är det ju inte så att miljöpartiet har som främsta mål att importera kolkraft från Polen, tvärtom(då menar jag inte exportera kolkraft till Polen heller). Jag uttryckte mig som jag gjorde för att belysa de åsikter som ansåg att deras energipolitik är förenklad. Det är inte en fix jävla idé då det inte ens är en idé.

Angående det sista stycket: I-länder av typ Sverige och vars utveckling av många anses som långt framskriden, står modell för andra länder, ej lika lyckligt lottade. Ett konkret exempel är att vi lånar ut pengar till fattiga länder. För att de ska få låna pengar kan vi ställa krav på att de utvecklas åt ett visst håll, emempelvis i miljöhänseende. Märk väl att detta bara är ett litet exempel på hur västvärlden påverkar andra delar av jorden, ett annat exempel kan vara demokratiseringsprocessen, vi ger ju bistånd i form av att stärka andra länders institutioner etc. Dessa saker utgör faktum som jag trodde att de flesta var medvetna om. Vi i väst leder utvecklingen och gör mindre bemedlade stater till speglar av våra egna samhällen.

Företag lyder under lagar, lagar stiftas av politiker och politiker väljs av dig och mig. Det känns som vi täckt hur den processen fungerar eller? Dock menar företagen att de förlorar pengar på att värna om miljön och vissa politiker är mer mottagliga än andra för denna sortens gnäll. Jag är inte så mottaglig då jag anser att det står viktigare saker på spel än pengar. Ett exempel på att företag kan styras åt ett visst håll är ju tex utsläppsrätter som varit på tapeten tidigare här, detta är förövrigt dagsaktuellt så för uppmuntrande läsning: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=593013&previousRenderType=6

Sist men inte minst, har du i din enfald kommit på hur saker och ting ska bli bättre?

Daniel;

Det faktum att 9 miljoner av 6.5 miljarder människor inte är många (Inte i mina ögon) vägrar ju dock sjunka in hos dej. Jag ser på saken på mitt sätt och du på ditt. Människan har ett behov av att känna sej delaktig och att hennes situation faktiskt går att påverka. (Klargörande, nu talar jag om den lilla enskilda individen igen) Som jag anser inte kan påverka speciellt mycket. Jag beskriver inte något som fjuttigt, möjligen något självklart.

Skönt att I-länderna är på G då kanske vi överlever. Men igen, om det bara är i-länder av typ sveriges kaliber som håller på så är det en droppe i havet (Vilket jag inte vet, jag hoppas att det inte är så. Men jag blev tvungen att säga det bara för att jävlas).

Daniel_Nilsson sa:
Sist men inte minst, har du i din enfald kommit på hur saker och ting ska bli bättre?
Nej absolut inte. Jag har vissa problem att ta mej ur sängen på morgonen. Jag har inte ens kommit på en bra bakfyllekur eller hur man slipper vänta på sin hamburgare på McDonalds. Än mindre hur vi ska rädda vår trasiga jord! Men imorgon ska jag bli en bättre människa.

Nu jääävlar orkar jag inte med mer klimatpladder. Ölen skall drickas, jägern skall kylas och mojiton tillredas. Haa'de göttaaah och Lycka till med den blå plantan!

Över och ut!

Ps. How can we sleep while our beds are burning?

Senast ändrad:
Har jag missförstått er diskussion, Daniel och Jibberisch, eller menar Daniel att genom att rösta grönt och belysa miljöfrågorna i ett större perspektiv och på en högre post i samhället, så tillkommer förändring? Något som Jibberisch också är ute efter då han säger att en förändring måste komma uppifrån?

Ps. Jibberisch: Easy, just put them in water and you'll sleep sound as a pound.

Senast ändrad:
På denna sajt kan man "betala" bort de kolioxid utsläpp man förorsakar när man flyger. Summan kan man välja själv men 10% av flygbiljett priset rekommenderas. Friends of the earth, Finland använder dessa pengar till att driva sin kampanj mot klimatförändringen. Så alla ni som flyger ner till alperna i vinter, nu kan ni rensa ert samvete! :) http://www.lentomaksu.fi/maksa_lentomaksu.html Tyvärr bara på finska :) Har inte hittat nån svensk sida.

Jaha Jibberisch, så nu är det självklart att miljörörelsen vuxit sig starkare? Så lät det inte i ett tidigare inlägg.

Citat Jibberisch: "Har din miljö-opinion vuxit sej starkare de senaste 10 åren? Hur går det för Greenpeace egentligen? Hur många har du konverterat till källsorteringens mirakel? Nej jag tror inte på det du säger. Jag tror att de mulitnationella företagen har för stor makt. Dagens ungdom lyssnar mer på MTV än på sina föräldrar, enligt aftonbladet. Det är ju vackert att du bryr dej. Men jag är skeptisk, jag tror inte det räcker i slutändan. Hoppas jag har fel."

Hur ska du ha det egentligen?

Med dina kommentarer som "Det känns som att det är många natt-orienterare med pannlampor i den här tråden." och "häst och vagnpartiet" så fick jag för mig din syn på miljömedvetna var ganska inskränkt, bra att jag hade fel på den punkten.

Då du är någorlunda politisk medveten är jag förvånad över att du inte har mer förståelse för opinonsbildning. Politiska beslut i den här frågan kommer att ta tid för att det inte finns några politiker som vågar ta de obekväma besluten och de sitter för kort tid för verkligen kunna ta ansvar för sina egna beslut i det här frågorna. Då blir opinonen det bästa verktyget för att påverka dessa politiker i rätt riktning. Opinon startar just hos den enskilde individen. Med andra ord det just du gör, tycker och tänker påverkar definitivt världen.

Konsumtionen är ju en stor del av miljöförstörelsen nya produkter kräver olja och transporter, så att köpa ny utrustning varje år bidrar ju inte till mer snö för oss... När Oljan tar slut (var så säker) då blir allt svindyrt och resor till Thailand ett minne blott...

centralbyrakraten sa:
Jaha Jibberisch, så nu är det självklart att miljörörelsen vuxit sig starkare? Så lät det inte i ett tidigare inlägg.

Citat Jibberisch: "Har din miljö-opinion vuxit sej starkare de senaste 10 åren? Hur går det för Greenpeace egentligen? Hur många har du konverterat till källsorteringens mirakel? Nej jag tror inte på det du säger. Jag tror att de mulitnationella företagen har för stor makt. Dagens ungdom lyssnar mer på MTV än på sina föräldrar, enligt aftonbladet. Det är ju vackert att du bryr dej. Men jag är skeptisk, jag tror inte det räcker i slutändan. Hoppas jag har fel."
Som jag skrev förut, det är klart människor är mer miljömedvetna nu än förr.(Det skrivs mer i media, talas mer om domedags teorier. Eftersom jag är i IT-sektorn och rotar kan jag dra pralleller med milleniebuggen. Folk tänkte inte så förr, det gör dom nu) I liknelse med människor som tycker att tobak är skadligt är större utsträckning nu. Det borde kanske stått "Med hur mycket har din miljö-opinion vuxit sej starkare de senaste 10 åren?" Ibland blir man hemma blind när man sitter och skriver. Därför risken är stor att det ältas en hel del i sådana här små argumentationer. "Källsorteringens mirakel" hade en ironisk och sarkastisk underton. Eftersom jag inte anser att det räcker. Vilket framgår av det du citerat. (Näst sista meningen)

centralbyrakraten sa:
Jibberish, ett begrepp som du och dina ideologiska gelikar snabbt måste sätta er in i är oekonomisk tillväxt.
centralbyrakraten sa:
Ska vi skita i att ta in politiken i det här eftersom det gör att vi hamnar i varsin ände av sandlådan?
Det jag tidigare skrev om oekonomisk tillväxt gäller ju inte bara högerpartierna.
Vi skriver alla saker som kan tolkas på olika sätt? Jaha hur ska du ha det? Det finns alltså ingen politik för oekonomisk tillväxt i Sverige alltså? Inte mina gelikar och inte dina?

centralbyrakraten sa:
Hur ska du ha det egentligen?
Med dina kommentarer som "Det känns som att det är många natt-orienterare med pannlampor i den här tråden." och "häst och vagnpartiet" så fick jag för mig din syn på miljömedvetna var ganska inskränkt, bra att jag hade fel på den punkten.
Med "Natt-orienterare med pannlampor" syftade jag på människor som bara ser det dom tittar på. Och att endast detta kan vara det rätta." Då jag läst många inlägg på detta forum har jag konstaterat att det existerar ett gång sådana. Har jag fel? Att hela tiden avfärda användare med andra åsikter/argument än sej själv som tillhörande en generation som inte är mogen för en sådan här debatt? Som inte förstår sarkasm och ironi? är det vettigt? Ska det vara så? Är det så? Generellt sett, självklart. Människor har och kommer alltid att ha olika åsikter och olika fakta i ryggsäcken (konken).

centralbyrakraten sa:
Då du är någorlunda politisk medveten är jag förvånad över att du inte har mer förståelse för opinonsbildning. Politiska beslut i den här frågan kommer att ta tid för att det inte finns några politiker som vågar ta de obekväma besluten och de sitter för kort tid för verkligen kunna ta ansvar för sina egna beslut i det här frågorna. Då blir opinonen det bästa verktyget för att påverka dessa politiker i rätt riktning. Opinon startar just hos den enskilde individen. Med andra ord det just du gör, tycker och tänker påverkar definitivt världen.
Folk har ju försökt skapa en opion väldigt länge ang. miljön? Återingen, Hur väl har dom lyckats? Hur går det för greenpeace? Och igen, jag arbetar inte aktivt emot miljön. Vilket miljöpartister vill för sej för att man ifrågasätter vissa saker. Jag är bara skeptisk.

Men tråden har ju belyst en del goda nyheter som än kanske det finns hopp. Just nu vill jag bara ha en ipren och en meny från Donken. Imorgon ska jag bli en bättre människa.

Jespr: Ja, det är en del av det jag vill visa. Vad Jibberisch vill vet jag inte, han visar överhuvudtaget inga tecken på att ha en vilja. Kanske menar han att bara naiva människor har en sådan. Han verkar uppgiven.

Å ena sidan vekar det som han inte ser några miljöproblem alls, att oroa sig för sånt tycker han är ett tecken på kollektiv panik eller möjligtvis att man hakar på en "trend". I IT-sektorn (trendokänslig) där han rotar har man brottats med de här problemen länge, därför känner han lätt igen det.

Å andra sidan verkar det som att han ibland tycker sig se miljöproblemen, men då slår han bort varje tanke på att försöka förbättra situationen genom att klargöra för alla att detta är omöjligt. Han säger att påverkansgraden från en människa inte är tillräcklig för att det ska vara lönt att anstränga sig och han är inte lyhörd för argument som "många människor(opinion) kan påverka. Inte ens om man tillsätter makthavare som tar denna problematik på allvar tror han att förändring är möjligt. Dessa är ändå beroende av andra länders makthavare och det är en omöjlighet, tror han, att sådana politiker skulle kunna tillsättas i andra länder.

Till slut är han också noga med att poängtera att det skulle kunna vara så att även han ägnar sig åt onödiga miljöfrämjande verksamheter av typen "källsortering". I vilket fall som helst jobbar han inte aktivt mot miljön, så man kan ju tycka att han är lite av en hjälte på det sättet. I rättvisans namn ska också sägas att han vill bli en bättre människa och han tycker att det är bra nyheter när grön politik lyckas få någon typ av förändring till stånd.

Jibberisch: Det finns naturligtvis andra i-länder än Sverige som ägnar sig åt detta. I Tyskland har tex miljörörelsen varit stark länge. Men det är ju inte bara länder jag syftar på utan även mellanstatliga och överstatliga internationella organisationer av typen FN tex. Man skulle även kunna tänka sig att EU har en viktig roll i detta arbete (Detta är ju ingen åsikt som MP ställer sig bakom, utan min egen förhoppning) Internationell rätt i allmänhet alltså, men den kräver ju politisk vilja, och så börjar det resonemanget igen..

Ang. greenpeace så är det ju en befogad fråga. Man måste fråga sig vad målet för organisationen är?

Vill dom att växthuseffekten (vet inte än så länge om du erkänner dess existens) ska upphöra? Allra troligast, och resultaten kan man ju tycka har uteblivit på den punkten. Däremot vet vi ju inte hur saker och ting sett ut utan greenpeace.

Vill de ha många medlemmar? Ja, bortsett från de pengar från vilka de kan genomföra aktioner och dyl, så innebär det ju också ett ökat engagemang (jag har försökt redogöra för varför detta är bra). Lyckat på den punkten skulle jag säga, organisationen har många medlemmar.

Vill de synas och uppmärksamma miljöproblem? Definitivt, och de får nog anses vara extremt lyckade på den punkten. Alla känner till varumärket och man förknippar det snabbt med aktioner av typen "åka gummibåt bredvid supertanker och få oljefat kastade på sig". Vad leder då detta till? Svår fråga då resultaten kanke inte går att mäta på något bra sätt. Men i alla fall att frågor återaktualiseras och kommer upp på dagordningen igen och man kan ju även tänka sig en ökad tillströmning av medlemmar osv.

Senast ändrad:
Positivt att se hur västvärlden trots alla larm fortfarande inte har begått självmord i blind panik!
Mitt viktigaste budskap är att ALLA har en agenda. Det finns knappt några "klimatforskare" som får anslag för att komma fram till att klimatet varierar av andra orsaker än naturliga variationer. Det finns ingen socialist som missar chansen att försöka få oss att leva på stampat jordgolv i en kolchos genom att skrika global uppvärmning framför TV-kameran. Och det finns inget som säljer fler lösnummer än hysteriska skräckscenarier. Punkt!
Kyoto-avtalet är så hiiimla lätt att skriva på när man vet att det senare kan användas som dasspapper eftersom "dumma USA vägrar ju ändå att skriva på och utan dom är det ändå ingen idé..." Jag letar med ljus och lykta efter den vetenskapsman som spår en större diff i sin prognos än "klimatforskare". Inte ens astronomer skjuter från höften lika vidlyftigt.
Att dessa så kallade klimatforskare även vägrar att redovisa hur de räknar ökar ju bara misstron.
Glädjande nog kan jag meddela er att förra vintern var ovanligt snörik och denna vinter har också potential. Nordamerika har redan ett bra snöår, vilket är helt i linje med de NATURLIGA variationerna som El Nino-år medför.
Naturligt varmare blir också våra mätningar när vi lägger ner väderstationer på landsbygden och behåller mätningar från storstäder där värmestrålningen ökat radikalt de senaste hundra åren.
Jag är för att vi minskar vårt oljeberoende. Varje gång vi tankar bilen så så stoppar vi pengar i fickorna på terrorister och diktatorer. Däremot så är jag inte alltför orolig över koldioxidutsläpp eftersom dessa har en AVTAGANDE/LOGARITMISK verkan på "växthuseffekten".
Om ni vill sluta lalla runt och lära er något om växthuseffekten så kan jag bidra med en länk: http://www.junkscience.com/Greenhouse/

det kann faktist bli kallare pga växthus effekten med.
för om först värmen stiger så smälter isarna på nordpolen, å då skulle massa skallt vatten blockera golfströmmen och då skulle vi ha en ny isttid på bara några decennier.

jobbar om detta i skolan nu

Tillbaka
Topp