Var inte oroliga för snön

I princip allt talar för att snacket om att snön och klimatet skulle förändras så mycket är skitsnack tycker/tror jag.

Klimatförändringar har vi alltid haft. Jag blir orolig när det som på 30-talet var 5 vintrar i rad i sverige i princip utan snö, när vi är där igen då blir jag orolig.
Visst det blir varmare just nu, vi hade en topp på slutet av 30-talet och nu är det lite varmare igen.... Glaciärer smälter osv. Inget allvarlig tror jag utan jag tror att det är medias fel och att de förstorar upp skitsnacket från en del forsakre mer än alla de forskare som obsolut inte har den synen eller åsikten. Media styr allt även denna fråga.
Det är klart det går upp och ner,
Kalla vintrar på slutet av 70talet
mycket snö på 80talet
dåligt med snö början av 90talet men sammtidigt hade vi flera snörika vintrar i slutet av 90talet och har även haft det nu så sent som 2005...

Klimatet/ vädret har alltid varit normalt så länge det upplevs onormalt, kom ihåg det.

Ted_bskier sa:
Jibberich: du har flera bra argument men påstå inte att kärnkraften är ren. Den kanske inte påverkar växthuseffekten men uranbrytning förstör miljön på andra sätt. All energiframställning påverkar miljön på ett eller annat sätt sen kan man bara försöka välja den som påverkar minst. Kärnkraften kommer att bli en viktig energikälla i framtiden men det gäller att se till att brytning och förvaring sköts på ett bättre sätt än vad som hittills skett. Om vi ska ha kvar kärnkraften i Sverige tycker jag vi också skall bryta uran i Sverige.

Sen finns det faktiskt en bra tanke med att vi i Sverige skall vara ledande inom miljö vänlig energi. Vi kan i framtiden tjäna massa pengar på att sälja miljötekniska lösningar till andra länder precis som vi idag säljer IT-tjänster.
Jag kanske borde skrivit att den är renare än kolkraft. Du säger det ju själv, påverkar miljön minst?

Rydellen sa:
Jibberish

Jag gillar bara inte att se mentaliteten " Kör barsebäck i bott så vi kan få råd till mer julklappar till barnen" som är den generella synen i högerpolitiken.

Sedan är jag extremt emot konsumtionssamhället i helhet så där kanske vi skiljer oss lite. Jag har upptäckt att materialisitiska ting inte betyder det minsta för en människas välbefinnande.
Jag gillar inte att se "Vi ska leva på stenålder igen, det lönar sej inte att vara amibitös och drivande för alla ska äga lika mycket" etc. etc. etc. Som är den generella synen i vänsterpolitiken. Vad har barsebäck med julklappar att göra egentligen? Det är också en skön ska med fördomar och din "generella" syn. En högerpolitik handlar väll knappast om vem som har mest prylar? Eller "vi skiter fullständigt i miljön bara vi kan ha plasma tvs"?
Jag skiter inte i miljön, jag menar bara som jag hävdat tidigare i tråden att Sverige är för litet för att leda utvecklingen. Samt, vilken utveckling? Vilka/vem driver den? Vi eller naturen själv?

Vi kan skapa en egen tråd och samtala om politik, det känns lite off-topic här i miljödebatten. Men säg bara till, jag är inte den som är den. Jag väntar fortfarande på att någon ska ge mej hållbara argument och/eller exempel på hur/när t.ex. kommunism fungerar i pratiken.

Nenne;

Jag är inne på din linje också, många är antagandena och dommedags teorierna.
Viva La frikonkurrens!

För några månader sen såg jag en dokumentär om just klimatförändringar och det hemska med den var att växthuseffekten visade sig vara så mycket större än vad vi tidigare trott. Under de tre dagar efter 9/11 så stog alla flygplan i USA på marken, varpå en forskare upptäckte att himlen var ovanligt blå, det var inga "flygplansstrimor" (ser ut som moln som bildas av motorerna på passagerarflygplan).

Han märkte även att medeltemperaturen steg ganska mycket under just dem tre dagarna, så han forskade vidare. Det hela slutade med att han kommit fram till att dessa moln som bildas av passagerarflygplan reflekterar (eller nåt i den stilen) solstrålarna och när dessa inte fanns så blev det helt enkelt ganska mycket varmare.

Den där "forskarrapporten" kunde lika gärna vara gjord av en 5åring. En mätning av temperaturen under 3 dagar som belägg för hur stor växthuseffekten är? Vem var den här "forskaren" och på vilken kanal visades den? TV4 fakta?

Men Nenne, läs min liknelse vid festen, där jag är en partypajare och du vill festa vidare. Om konsekvensen av det som 99% av all forskning visar, är att vår planet är på väg åt helvete. Känns det då som man ska chansa och som du själv skriver, fortsätta leva som tidigare?

Vi vänder på det, kan du visa någon forskning som tyder på att klimatförändringen inte är mänskligt påverkad? Om inte så kanske vi ska ta de här rönen på allvar, eller?

Vad gäller 5-åringen: http://ams.allenpress.com/perlserv/...&issn=1520-0442&volume=017&issue=05&page=1123 och rapporten är mycket intressant.

Nja, har försökt få fram att jag bara vill hålla mig kritiskt till i princip allt som sägs. Och iom vinklingen av mijlödebbatten, ja då framstår det lätt som att jag förnekar det osv. Men som sagt, jag tycker varken det ena eller det andra, jag försöker bara se på alla dessa forskarrapporter utifrån ett kritiskt öga. Mest på grund av att jag hatar rubriker som "Forskare varnar!" eller "Nya rön visar" "Forskining visar, morötter ger dig cancer" osv osv osv.

Intressant det där med flygplanen. De sägs ju vara några av de stora bovarna, och helt plötsligt blir det varmare när de inte flygs, eller tolkade jag det fel? (Akademiskt språk är svårt nog på svenska ;) )

Angående festandet. Jag känner att jordens klimat är något som är lite för tungt för mina ensamma axlar. Klimatfrågan är en fråga för världssammfundet. Utan tryck från de högsta posterna, med hot om böter, löften om incitament för mijlövänliga köp osv. tror jag inte att den egna människan kommer klara av att lägga om sin vardag tillräckligt. Jag tror helt enkelt inte det, sorligt men sant. De flesta människor är dumma i huvudet och klarar ofta inte se längre än näsan räcker.

Personligen tror jag att mänskligheten har knullat Jorden i röven alldelses för länge. Skulle inte förvåna mig om vi inte kan göra ett smack åt det som händer. Under tiden försöker jag njuta av naturen så länge det går.
Ödets ironi hade ju verkligen varit om jorden blir bombad av en jättekomet om 50år, lagom till oljan tar slut. Fast troligtvis har världen förstörts i ett kärnvapenkrig innan dess. Som sagt, människor är dumma.

Debatterar ni fortfarande? Härligt.
Nenne, dokumentären djool pratar om handlar om global dimming, luftföroreningar som egentligen bromsar uppvärmningen.

Den handlade inte om att belägga växthuseffekten, ( det har andra redan gjort).

Ska jag vara ärlig så tror inte jag heller att det räcker att slå av stereon, ( som den här debatten handlade om ett tag)
Men även om det finns många problem som måste lösas samtidigt är det väl ändå lönt att försöka?
Och om att dra sitt lilla lilla strå till stacken, är det så långsökt? Precis som när du belar TV - licensen, SVT klarar sig utan just dina pengar, men inte utan allas ;-)

Nenne, klimatfrågan är en fråga för världssamfundet och de enskilda regeringarna. Det kommer att komma ganska hårda styrningar om inte allt för många år. Men det å andra sidan hindrar ju inte oss privatpersoner att faktiskt börja redan nu. Några av oss är ju faktiskt inte helt dumma i huvudet, det har du själv visat genom din förmåga att ifrågasätta. Klimatfrågan är tung att axla för den enskilda personen men som sagt så är det just VÅR livsstil som är problemet.

Flygplanshistorien är intressant just för att kodensstrimmorna har visat sig hämma den globala uppvärmningen. Nu är dock flyget fortfarande en av de stora bovarna i dramat så man ska inte börja flyga mer med detta som svepskäl.

Jag har ett förslag till er som faktiskt bryr er och vill kunna åka skidor med någorlunda gott samvete. Köp utsläppsrätter som motsvarar de utsläpp som görs för att ni ska kunna åka skidor. T.ex Hasse ska åka ner till Andermatt i bil och sedan åka liftburen skidåkning under X antal månader. Då köper han utsläppsrätten till 1-1,5 ton (1 ton motsvarar 500 milsbilkörning), så detta bör täcka resan T&R samt de åk med liften han gör. Vill Hasse sedan köra lite heliskiing när han är hemma i Sverige, ja då är det bara att köpa ytterligare ett halvt ton. Enkelt!

Utsläppsrätter säljes här: http://skarv.snf.se/snf/co2/index.asp

Senast ändrad:
Räcker inte med ett halv ton för min heliskiing i maj. Måste ha minst ett och halvt ton. Jag har faktiskt till och med köpt för resan ner och hem men tänkte inte på liften..

//H

det finns mycket lite att göra för att förhindra klimatförändringarna...
man skulle ju alltid försöka utrota eller leda bort golfströmmen. då skulle nordens klimat vara liknande grönlands, dvs väldigt kallt, knappast beboligt.

Senast ändrad:
Om vi börjar med att inse hur oerhört många variabler måste sammanfalla för att denna lilla plätt där det finns möjlighet för hållbart liv i mer avancerad omfattning än på mikroskopisk nivå... det är unikt! Och också väldigt skört...

...det finns säkert en viss tolerans upp och ner. Men vad jag vill komma till först här är att någon nämnde att 450.000 år var obetydligt... nej det är det inte... den balans som infunnit sig har inte varit under de övriga 99.9% av jordens tid då det inte var möjligt för något liv alls. Så om man under de här 450 kiloåren ser ett återkommande mönster med sådär en 20-30 tusen års upprepning (eller vad någon nämnde) då är det väl väldigt oroväckande (under förutsättning att man bryr sig) att vi på 50 år har rubbat det mönstret.. och inte alls orelevant!

Men en faktor man inte skall glömma är den psykologiska: Det är trevligt att vi pratar om detta nu men har det möjligtvis att göra med det faktum att det är på tapeten...?
"The inconvinient truth" och den dokumentärserie som visas på SVT... Jag minns själv att jag inte åt på McArnes ett par månader efter "SuperSizeMe"... att jag bojkottade samtliga snabbmatshak, alla läskedrycker som profeterade stora globala företag etc efter att ha läst Eric Shlossers "FastFoodNation", att jag letade efter att hitta alternativa skor till adidas, nike osv efter att ha läst Naomi Kleins "NO LOGO" och att jag letade efter sockerartsinnehåll och halter av mättade vs. omättade fetter och höll mig borta från bröd efter att läst om "Stenålderskost". Men just som jag skriver detta ligger jag i min säng med en pepsiflaska i handen, bakfull (var hade jag nattamat mån tro ;) ) och käkar knäckebröd...
Vad jag vill säga är hur länge håller detta nyfunna intresset i sig... tills det inte längre säljs mer lösnummer och det sakta rinner ut i sanden...?

men om nu alla är så rädda för snön, ta era barnbarn och flytta till nordpolen, öppna en skidanläggning och lev livet!

FF, det är en superbra idé. Det måste ju faktiskt vara det finast en skidåkare kan ge en annan skidåkare, möjligheten att kunna åka skidor även i framtiden.

JagGillarSkidor sa:
lahhTi sa:
men hallå nu pojkar!! leev i nuet... du kanske dör i mårrn så då spelar de ingen roll hur mkt snö de är om 15 år ?!? ha kul nu ist föratt oroa er för snön! =)
du gillar inte snö va??(vill ni joina min HATA lahhTi klubb?)
bara för att han har rätt behöver han väll inte hata snö? och varför ska du hata honom?

orka såna som dig!

lahhTi sa:
men hallå nu pojkar!! leev i nuet... du kanske dör i mårrn så då spelar de ingen roll hur mkt snö de är om 15 år ?!? ha kul nu ist föratt oroa er för snön! =)
Förklara det för dina framtida barn och barnbarn!!!

chrtur: Kakorna kommer och går, det är säkert naturligt. Stoppa in ännu mer pengar i maskinen alt. be chef med magisk nyckel om pengar för att köpa en maskin till. Var inte orolig, det ordnar sig säkert. Man ska inte oroa sig för morgondagens kakor.

Jag har precis skrivit ett arbete i skolan om det här, och det stämmer som någon sa: att det är usa som är värst när det gäller utsläpp; dom släpper ut mer gaser i luften än china, japan och indien gör tillsammans. USA står för 25% av alla utsläpp i världen, även fasst dom bara utgör 4% av befolkningen.

Läste ett intressant debattinlägg i Sydsvenskan för några dagar sedan. Ska försöka sammanfatta den lite. Tyckte den la fram lite intressanta synpunkter.

De flesta forskare är ense om att Metangas är runt 20-60 gånger kraftigare som växthusgas än vad koldioxid är. Metangas kan lätt frigöras från underjorden när det sker jordbävningar och vulkanutbrott. Var den främsta orsaken till den växthuseffektskatastrof som inträffade för 50 miljoner år sedan. Som vi alla vet fanns det inga männsikor som eldade bensin då.

Många menar att USA är en jättebov i dramat. Och ja, räknar man i hur mycket koldioxid som de släpper ut, ja då är de ju ganska duktiga på det. MEN, i USA ligger 9 av världens främsta 10 universitet. Majoriteten av Nobelprisen tillfaller amerikaner. Då ter det ju sig märkligt att USA skulle vara några tjurskallar som bara ignorerar klimatförändringarna till fördel för deras två stora industrier, olja och bilar. Det finns många amerikanska forskare som har lagt fram rapporter där de kritiserar kyotoprotokollet. Gissar att de inte får lika stor uppmärksamhet i media eftersom bra nyheter säljer inte lika bra som dåliga nyheter.

En annan intressant aspekt är att vi i Sverige ofta skyller på USA och säger att de inte gör något, vill inte skriva under kyotoavtallet osv. Roligt då att amerikaner får ca 14 000kr rabbat om de köper en "mijlöbil". Medans vi i Sverige endast får 10 000. Ytterligare ett bevis på svenskars förmåga att kasta sten i glashus.

Något annat jag tänkte på var att många av domedagsprofeterna i Sverige är meterologer, bla SVTs mysgris Per Holmgren. Det luktar mediekåthet lång väg. Hur ska man kunna lita på någon som inte kan spå väder 2 dagar framåt, när han talar om vädret om 50 år? Eller är det kanske bara för att jag inte gillar meterologer? :)

Centralbyråkraten, angående det här med huruvida människor är dumma eller inte. Givetvis är inte alla människor korkade, inte det jag menade :) Men alldeles för många är det. Och på så sätt menar jag att de enskilda människorna inte kommer att klara av problemet utan tydliga linjer från de som bestämmer. Människor har lättare att ta till sig saker när de direkt kan märka hur det drabbar/gynnar dom. Tror hotet om klimatförändringar är på tok för abstrakt för den vanliga människan.

Hej!
Angående Nennes tidigare inlägg:
"Då ter det ju sig märkligt att USA skulle vara några tjurskallar som bara ignorerar klimatförändringarna till fördel för deras två stora industrier, olja och bilar."
Hmmmm, kan det vara så att det finns krafter som tjänar stora pengar på att amerikanarana åker runt i stora bilar och gör av med otroligt mycket bensin?Krafter som helt struntar i miljön, utan vill tjäna pengar.
"Roligt då att amerikaner får ca 14 000kr rabbat om de köper en "mijlöbil". Medans vi i Sverige endast får 10 000. Ytterligare ett bevis på svenskars förmåga att kasta sten i glashus."
Om du har varit i tex New York eller vilken annan storstad som helst i USA, så kommer du märka att de åker runt i EXTREMT stora bilar som slukar hur mycket bensin som helst.
Och det är inga hantverkare som behöver dessa åk i arbetet, utan det är vanliga Svenssons, som INTE behöver dessa extrema åk för att överleva, utan vill leva high life, bling bling.
14000kr eller 10000kr, det är ju nästan samma.
Missuppfatta mig nu inte, självfallet, om jag skulle ha 5miljoner på banken, så skulle jag åka runt i en stor SUV, MEN jag skulle givetvis ha en Lexus SUV, med hybridteknik.Inte av ekonomiska skäl,utan pga miljömedvetande.
Hoppas denna tråd kan leva kvar, och att allas åsikter kan få komma fram, så detta diskuteras på ett bra sätt.Detta är viktigt.
/madskii

Japp, du har rätt i att metangas påverkar växthuseffekten starkt, men känner du till några stora naturliga utsläpp de senaste 100 år då vi uppmätt den tydligaste temperaturhöjningen? Metangasen är väldigt intressant för att den finn lagrad i områden där det råder eller fram tills nyligen rådit permafrost. Vad händer nu när temperaturhöjning tinar upp dessa områden och metangasen fritt kan sippra upp från marken. Jo, antagligen får vi en boost av den växthuseffekt som just vi människor startat men även här är det vi som i grund och botten är skyldiga.

Att det är svårt att få fram budskapet i USA tycker jag inte är så konstigt. Det är ju deras/vår bekväma tillvaro som inte bara är hotad utan också orsaken. Så vem vill läsa om det här, det är ju jobbigt, det säljer ju inte direkt några lösnummer. Bättre att läsa om katastrofer som händer någon annanstans eller i alla fall någon annan är skyldig till. Visst finns det kritiker till Kyotoavtalet och för den delen kritiker till hela "teorin" om klimatförändringarna. Jag tycker inte alls att de får för lite plats i media. Tvärtom så får de ovanligt mycket plats, då de är enskilda forskare som påstår att alla de andra som arbetar med dessa frågor har fel. Det är inte direkt två jämnstarka läger som diskuterar. Här känns det verkligen som "mediakåta" personer. Genom att kasta ur sig något tillräckligt kontroversiellt får de direkt medias ögon på sig, även om det oftast inte har någon djupare vetenskaplig förankring.

Jag känner flera av de meteorologer som arbetar i svensk TV, både på SVT och 4:an. Att kalla dessa människor för mediekåta, det får mig att le. Per Holmgren gör inte det här för att han vill synas, det gör han mer än nog ändå. Däremot passar han på att föra ut sitt budskap genom att han är en mediaperson. Det skulle närmast vara tjänstefel att inte göra det. Han sitter på information som är livsviktig för allas framtid, då är det väl självklart att den ska föras ut. Du kritiserar alla som varnar för klimatförändringarna. Vad skulle du själv göra om du visste att jorden var på väg åt helvete? Sitta hemma och hålla tyst om det?

Jag håller helt med dig om att den stora massan kommer att behöva styrningar. Det försvarar dock inte kommentarer som din " ...Men fram till dess har jag nog stereon på standby.". Jag hoppas i alla fall att du är en fritt tänkande individ som då faktiskt borde kunna börja tag tag i det här utan att myndigheterna ska säga åt dig att göra det.

Ja jag skulle väll kunna nämna att all världens boskap fiser ut förbannat mycket metangas. Då borde det finnas metangas i människorfisar med, är väll det som gör att man kan tända eld på dom? :) Har även för mig att risfält bidrar till en stor del av metanutsläpp?

Nja, jag undra mest varför USA ses som omedvetna, när de hyser världens främsta forskare? Att det amerikanska folket o andra sidan inte bryr sig så mkt om det grundar sig nog snarare i att bil- och oljeindustrin är så stor i USA och att så många människor är beroende av den. Att gå och köpa en bensinsnål Toyota när hela släkten jobbar för GM är kanske inte så poppis för familjefriden :)

Det där med stereon var mest en metafor för att belysa vad det som den vanliga människan kan göra har för inverkan, jämtemot vad industrin kan göra. Jag använder knappt min stereo. Däremot åker jag buss, tåg och släcker lyset efter mig. Men mest av anledningarna att det sparar bränsle och ström, och därmed pengar. Därigenom min teori att människan behöver något som direkt gagnar henne. Folk tänker inte mycket längre än näsan räcker, de finns det många bevis för i historien.

Ja sjukt klurigt det här. Något som jag tror våra barn kommer fråga sig är varför i hela fridens namn vi eldade upp något så användbart som olja?

Nenne, då det faktum att USandA har framgångsrika forskare verkar innebära en stor hang-up för dig, tänker jag delge ett par tankar: Kan det vara så att all forskning inte är oberoende? Är det möjligt för dig att visualisera en verklighet där forskning finansieras av företag och då även företag som tjänar pengar på koldioxidproducerande föremål av tex typen bil? Skulle du till och med kunna tänka dig att ekvationen framgångsrika forskare inom en mängd framskjutna områden = miljömedveten allmänhet som helt plötsligt tycker att prio 1 inte längre är att någon ändrar deras "way of living", inte alltid går ihop?

Faktum är, och detta har påpekats, att de flesta som kör omkring i suvvar förmodligen inte behöver så pass bränsleslukande fordon. De skulle kunna köra mindre fordon, eller kanske någon gång även lämna bilen hemma(det har visat sig att folk är så feta att de dör där borta, konstigt med så framgångsrika forskare). Dock är det svårare att förklara för kossorna att dom inte får möka längre.

Inom vetenskap är det ju inte ovanligt att åsikterna går isär, men jag skulle tro att det är få områden där forskarna generellt är så överens som inom den forskning som ser växthuseffekten som ett hot mot vår planet.

Självklart, men läs att jag sklijer på amerikanarna och deras forskare. Jag menar att USA inte är så omedvetna som det ofta framtsälls. Däremot är deras medborgare dessvärre inte särskligt medvetna om i princip något som händer utanför deras kontinent. De har ju en ganska inbiten slit och släng-kultur och det kommer ta en härrans massa år för dom att ändra på den. Skillnad på USA och amerikanare skulle jag vilja säga.

Självklart är forskning mycket sällan oberoende. Därför är det så viktigt att vara kritiskt.

Och självklart behöver iprincip de flest som kör SUV, inte en SUV. SUVarna är en produkt skapad för olje och bilindustrins intressen. Dom som faktiskt behöver en terrängbil köper oftast annat än en SUV. Har aldrig gillat SUVarna, jävligt fjantig bil som ska vara "offroad" men som kör fast i minsta lerpöl. En annan rolig sak är att bilarna i USA drar mer bränsle pga för mycket last i bilen, en effekt av den utbrädda fetman :)

Självklart är det troligtvis inte många forskare som anser att den ökande växthuseffekten (inte växthuseffekten i sig, eftersom den är livsviktig) är hotande för mänskligheten som vi känner den idag. Meningarna skilljer sig mest i vad som orsakar den och vem som är skyldig.

Säger som jag skrev tidigare, att jag håller mig relativt neutral i frågan, men tycker det är kul att framföra meningar från en annan sida än den som de flesta här håller sig till. Annars hade debatten dött ut lättare och det hade varit tråkigt med tanke på övriga trådutbud :)

Senast ändrad:
Jag tycker också att debatten är viktig, både med tanke på trådutbud och vad som pågår med vår miljö. Dock är jag inte säker på att de åsikter som du för fram är i minoritet, då hade kanske saker sett ljusare ut. Dessutom tycker jag inte att du ska vara neutral, jag tycker du ska stå upp för miljön! :)

aja när vi inte kan åka mer snö ute i naturen får man vell göra det innomhus, kommer komma mer och mer innomhus hallar :)

överbefolkningsproblemet och den sneda fördelningen av resurser är ett långt större problem än klimathotet. Dessa problem är dock svårare att lösa...

överbefolkningsproblemet och den sneda fördelningen av resurser är ett långt större problem än klimathotet. Dessa problem är dock svårare att lösa...

Alltså det här med växteffekten är inget att böla över, se det positivt.
Sverige kommer få det varmt o gött ELLER svinigt kallt och 3km med puder(beroende på hur the atlantstreams uppför sig)
Båda scenarior går att vända till nåt positivt
Normalt sett borde en ny istid ligga närmare(senaste årmiljonerna har istiderna på 100000år avlösts av värmeperioder som varat i ca 10000år)

I vilket fall så måste nåt göras åt rovdriften på miljön, nu roffar några storbolag åt sig som tjuvar av jordens naturresurser. Jag säger softa ner, och get back to basics(ner med fingrarna i mullen och odla) liksom
Människan har tappat närheten till jorden eller earth mother som indianerna säger
Faktum är att indianerna har en del profetior ang framtiden och det kommer bli mycket värre, inte bara miljöproblem utan krig,sjukdomar, asteroidnedslag och många kommer dö(den sk skördetiden och slutet på tidsåldern som vi lever i)
Efter det kommer det att bli mycket bättre och vi kommer att möta den store anden igen(the great spirit)
kolla mer här http://www.dreamscape.com/morgana/

Tillbaka
Topp