Var inte oroliga för snön

Junkscience har självklart också en agenda. Deras agenda är att slå hål på myter (en slags mythbusters ;) De vill även att vi fokuserar på det som i deras ögon är viktigare för mänskligheten, tex att miljoner människor varje år dör i Malaria för att vi vägrar tillåta DDT (helt i onödan). Men frågeställningen om vad de vill var helt rätt. Fråga alltid vad agendan är :)

Kharma, klickade runt lite hos junkscience och kan bara bli förundrad över hur olika världsbilder man kan ha och ändå leva på samma planet. Vi kan nog vara överens om att de har en tydlig agenda.
Därmed inte sagt att allt måste vara fel.
En del som står i Aftonbladet stämmer inte, det ligger något i det.
Men att växthuseffekten INTE skulle finnas, för att Aftonbladet skriver om dem, det är nog att dra resonemanget för långt.
Aftonbladets agenda är trots allt väldigt tydlig - sälja lösnummer. I längden bygger det på att det de skriver är sant, om än hårdvinklat.

No_Kharma sa:
...tex att miljoner människor varje år dör i Malaria för att vi vägrar tillåta DDT (helt i onödan)...
Nja nu överdriver du väl lite grann va? DDT förbjöds av en anledning, nämligen att det användes mot var och varannat osympatisk smådjur. Detta ledde i sin tur till att fåglar började dö ut, eftersom deras ägg inte var starka nog (DDT och dess nerbrytningsprodukter i modern ledde till tunnare skal) och att många sorters Malariamyggor blev resistenta.

Därför är nu DDT och andra POPs (Persistant Organic Pollutants) förbjudna. Det finns visserligen en del undantag. Länder som har problem med malaria får använda DDT i viss utsträckning. På den här sidan kan du se var: http://www.pops.int/documents/registers/ddt.htm

Om någon har lust att läsa min 3-sidiga uppsats om DDT (på tyska) kan skriva i min gästbok/FR-mail.

Vad det hela nu har att göra med växthuseffekten? Nja, inte mycket. Men det är ett exempel på att världssamfundet har tagit tag i ett problem och löst det. DDT och andra POPs är förbjudna enligt Stockholm-Konventionen. Säger det er något? Just det! Sverige! Litet land! Det kanske inte är helt omöjligt för ett litet land att göra något åt världens ändå?

Kolla upp kharmas källor, länk ovan, så får du veta att i stort sett inga miljöproblem existerar.
Du får också veta att det är helt onödigt att ta bort freoner, för ozonlagret är inget att oroa sig för, att vatten inte alls är bättre dryck än läsk för barn och att företag bara ska bry sig om att tjäna pengar, punkt slut.
Om du tycker det är trist att att olika arter utrotas från våran planet - då ska du få veta att de rent av blivit fler! Kanske.
Är jag eller de galna?

...inte helt oväntat visade sig junkscience och utgivare Milloy vara lobbyist för amerikanska oljebolag.
(American Petroleum Institute, International Food Additives Council, och Monsanto, med mera )

Skärpning, Kharma.

Men tack ändå för underhållande läsning.
Några axplock om Steven Milloy
Han tar emot pengar av tobaksindustrin och säger att passiv rökning är ofarligt.
Han anklagas för att vara betald av oljebolaget Exxon.
Han hävdar att world trade center hade stått kvar om inte byggnaderna rensats från asbest.
Han är kallar sig vetenskapsjournalist - men tror inte på evolutionen.
Kort sagt, du får komma med nåt bättre.
Till dess går vi på aftonblaskans linje -Kol, olja och klimatförändringar hör ihop.
Inte för att jag värderar tidnignen särskilt högt, jo de har bra sportsidor. Men den här killen Steven hade inte fått jobba särskilt länge.

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
centralbyrakraten sa:
Jibberish, ett begrepp som du och dina ideologiska gelikar snabbt måste sätta er in i är oekonomisk tillväxt.
centralbyrakraten sa:
Ska vi skita i att ta in politiken i det här eftersom det gör att vi hamnar i varsin ände av sandlådan?
Det jag tidigare skrev om oekonomisk tillväxt gäller ju inte bara högerpartierna.
Vi skriver alla saker som kan tolkas på olika sätt? Jaha hur ska du ha det? Det finns alltså ingen politik för oekonomisk tillväxt i Sverige alltså? Inte mina gelikar och inte dina?
Jibberish, det finns inget emotsägelsefullt i de texter som du citerar. I den första säger jag att begreppet oekonomisk tillväxt är något som högerpartierna och då främst moderaterna bör sätta sig in i då de främst brukar ropa om vikten av tillväxt. Jag nämner aldrig att något annat parti redan skulle anammat detta tänk i sin politik. Detta påpekar jag senare då jag vill höja nivån på diskussionen över den politiska ankdamm som vi tenderar att hamna i.

Du är däremot fortfarande väldigt tvetydig i din argumentation. Du skriver att folk har blivit mer miljömedvetna samtidigt som du ifrågasätter om miljöopinonen har växt något de senaste 10 åren. Vad menar du egentligen?

Senast ändrad:
No Kharma, de flesta "klimatforskare" får anslag för att komma fram till vilka orsaker som ligger bakom klimatförändringarna oavsett resultat. Att sedan olika lobbygrupper kastar sig över deras forskningsreslutat beroende på vad som sägs är väl inte så konstigt. I den här tråden har vi tidigare konstaterat att det finns stora ekonomiska och politiska intressen i det här. Exempel: "High Natural Aerosol Loading over Boreal Forests" som publicerades av finska och svenska forskare i Science Magazine. Där visar man att barrskog ger ifrån sig aerosoler och terpener som eventuellt påskyndar den globala uppvärmningen, rapporten har sedan använts som slagträd av oljeindustrin. Det är bara det att rapporten inte visar hur mycket barrskogen påverkar, om det är en betydande eller försumbar faktor. Men visst det finns forskare som arbetar direkt för vissa intressegrupper också.

Kyotoprotokollet kan inte ens användas som toapapper, det är så tunt att du skulle få skit på fingarna. Med en tänkt minskning med 5 % av utsläppen kommer vi ingenstans. Ska vi kunna påverka klimatförändringarna så krävs det en minskning på 70%, men det är ett steg i rätt riktning.

När vi sen kommer till dina observationer angående snörika vintrar så ber jag dig läsa hela tråden då vi tog upp detta ganska tidigt. Annars kan du gå direkt till: http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=18

SMHI har lagt ner ett antal bemannade väderstationer runt om i landet, så långt har du rätt. Du missar fullständigt att de istället utrustat dessa platser med automatstationer. Sedan visar mätningarna ganska långt från storstäder också på temperaturhöjningar: http://www.ans.kiruna.se/weather/year.htm (något av världens längsta mätföljder).

Att sedan hänvisa till en länk från den amerikanska oljeindustrins lobby, prata om pricken över i:t på ditt inlägg. Vikten av att vara källkritisk har vi tidigare gått igenom.

Senast ändrad:
Att hålla på att bråka om hur mycket vi människor bidrar till den ökande växthuseffekten med är väl rätt lönlöst. Det är korrekt att det inte är fullständigt bevisat att kilmatändringar beror på utsläpp av olika slag. Däremot kan vi inte vänta tills någon är helt säker! Det finns tillräckligt med bevis för att anta att vi orsakar problemen. Väntar man tills det är bevisat utom all tvivel kommer det att vara för sent att göra nåogt åt problemet. Visar det sig i framtiden att klimatändringarna är naturliga och oundvikliga, ja då får vi väl leva med det.

Hoppar någon ut på gatan framför bilen tänker man inte "det är ju inte säkert att jag träffar honom"! Man bromsar, och försöker göra det man kan för att undvika katastrofen!

Problemet med höga utsläpp är ju inte bara global uppvärmning. Småpartiklar i luften orsakar andningssvårigheter, cancer och andra sjukdomar. Vem tycker inte att det är trevligt med ren bergsluft i stället för stadsluft full med avgaser? Det borde egentligen räcka för att göra något åt höga utsläpp. Jag läste morse (http://www.psi.ch/index_bilder/Energiespiegel_17d.pdf, tyvärr på tyska) att det vore billigare (!!) att investera i rena energikällor i kina för att sjukvårdskostnader bland annat sjunker så mycket.

Då finns ju inga nackdelar kvar med att rädda miljön! Det är bara att sätta igång! Muppar som Steve Milloy (junkscience-gubben) borde låsas in. Det han sysslar med är båg och bedrägeri

Senast ändrad:
ja e orolig efter snön. åt helvetemed klimatförändringarna, vill ju kunna åka skidor på jul iaf ffs.

vi kan ju se det såhär också Sverige som är ett relativt litet land,
vad vi än göra så blir det en minimal skillnad, vi har ju resten av östasien och västvärlden som är STORA kontinenter med mycket folk industrier och bilar,
skulle nästan kunna lova att NY har lika mycket utsläpp på en vecka som sverige har på ett halvår, *hypoteser allt det är inga fakta bara vad jag tror*

så känns lite lönlöst, vi snackar ju verkligen GLOBALA åtgärder för att kunna lyckas med något, men visst om ni har förslag fram med det, jag hjälper gärna till, men om det innefattar att jag ska behöva gå 5 mil till jobbet varje dag eller gå upp 5timmar innan jag börjar jobba så är det nog ingen lösning som funkra för mig :P

TaTTaren sa:
vi kan ju se det såhär också Sverige som är ett relativt litet land,
vad vi än göra så blir det en minimal skillnad, vi har ju resten av östasien och västvärlden som är STORA kontinenter med mycket folk industrier och bilar,
skulle nästan kunna lova att NY har lika mycket utsläpp på en vecka som sverige har på ett halvår, *hypoteser allt det är inga fakta bara vad jag tror*

så känns lite lönlöst, vi snackar ju verkligen GLOBALA åtgärder för att kunna lyckas med något, men visst om ni har förslag fram med det, jag hjälper gärna till, men om det innefattar att jag ska behöva gå 5 mil till jobbet varje dag eller gå upp 5timmar innan jag börjar jobba så är det nog ingen lösning som funkra för mig :P
ingen kan göra allt men alla kan göra något. Sverige är ett litet land men vi släpper ut för oreningar vi också. så det blir ju inte bättre om vi skiter i det.

TaTTaren sa:
...jag hjälper gärna till, men om det innefattar att jag ska behöva gå 5 mil till jobbet varje dag eller gå upp 5timmar innan jag börjar jobba så är det nog ingen lösning som funkra för mig :P
Du har helt rätt. Det finns nog ingen som skulle göra så mycket för att försöka minska växthuseffekten. Det ska inte behövas heller. Bättre för alla vore att investera i att minska energiåtgången och behålla levnadstandard! dvs öka effektiviteten! Å andra sidan inkluderar jag inte SUVer i "levnadsstandard".. så stor bil behöver nästan ingen.

om man släpper ut en massa svaveldioxid så kan inte solstrålarna komma in i atmosvären och då blir det apkallt:D och mycke snö kanske.

centralbyrakraten sa:
Till alla er som är oroliga för snön...Jag pratade med en klimatforskare för några helger sedan. Forskarna ger oss 15-20 år sen blir det ingen mer skidåkning!

Att Whistler redan fått 3 m snö talar bara för det scenariot: http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=18

I längden talar allt emot oss :(
Shit, då gäller det att köra på! ingen mening att spara på kroppen om det iaf inte går att åka lagg om 20 år:O

Lab sa:
Till alla er som är oroliga för snön...Det är inget problem, det handlar bara om hur långt ni måste åka. Det har fallit 3m snö i Whistler sedan 1:a november.
Det har infunnit sig en trolsk stämmning i skidkrätsarna. Det är inte alls en fråga om hur långt man måste åka. Om man tänker längre än vad näsan räcker (som vissa dock inte verkar göra så inser vi att skidåkarnas tid börjat se sitt slut. Ett slut som hela världen är vållande till.
Men frågan är om Fugelsang hittar någon snö..han åker ju skapligt långt:) glimten

Hej...

Jag måste tillägga en sak !

Om golfströmmen stannar så får vi sånt klimat som Kanada har = mycket snö.

Det är inte omöjligt eftersom golfströmmen stog stilla 10 dagar för inte länge sedan så !

det är mycket motstidigt med alla argument och bevis gällande denhär saken vissa säger att faran om att klimatet blir radikalt varmare är helt överdriven och man alltid räknar med det värsta, medan vissa är säkra på att klimatet ändras helt så att skidåkingen får ta slut.

jag tror att om vi kan ändra oss o arbeta mot en klimatförändring går det om man bara tar det på allvar.

peace!

Ja jag med. Och det är en intressant text. Om det intresserar dig. Och om det inte gör det så varför skriver du överhuvudtaget i så fall.

//H

Jag var tvungen att kolla upp vem som sagt att golfströmmen skulle ha stannat nyligen, som tidigare nämnts här i tråden. Det visade sig vara Expressen, en av våra eviga sanningar.

Citat från Jacob Wallström, klimatfakta.com

"Expressens källa är Guardian som har rapporterat från en klimatkonferens. Guardian har både missförstått en del av informationen på konferensen och kanske också varit lite väl ivriga att få till en sensationsartikel.

På konferensen berättade klimatforskaren Harry Bryden om några märkliga mätresultat han hade där Golfströmmen till synes stannade under några dagar. Syftet var inte att väcka panik utan att hitta en förklaring till det uppenbarligen orimliga resultatet. Ett normalt arbetssätt inom vetenskapen. Guardians journalist missförstod detta och det blev en skandalartikel av det hela, vilket sedan ledde till Expressens artikel. Övriga svenska medier verkar dock ha klarat sig från att sprida misstaget vidare.

Golfströmmen är ca 100 km bred och 1 km djup och rör sig som snabbast upp till 2 meter per sekund. Värmeenergin i Golfströmmen är 100 gånger större än mänsklighetens totala värmeförbrukning! Det säger sig självt att något sådant inte bara kan stanna helt plötsligt. Förklaringen till det orimliga resultatet ligger istället troligen i att Golfströmmen inte följer en exakt bana, utan slingrar sig fram på ett oregelbundet och varierande sätt. Golfströmmens slingrande rörelse syns tydligt i den här filmsnutten, som visar en del av Golfströmmen under en två-årsperiod. Golfströmmen är den gulröda slingan i bilden, och pulserandet i intensiteten beror på årstiderna. Antagligen tog Golfströmmen helt enkelt en lite annan väg under 10 dagar, tillräckligt för att missa Brydens mätpunkter"

http://www.psc.edu/science/OKeefe/OKeefe-movie.mpg

centralbyrakraten sa:
Till alla er som är oroliga för snön...Jag pratade med en klimatforskare för några helger sedan. Forskarna ger oss 15-20 år sen blir det ingen mer skidåkning!

Att Whistler redan fått 3 m snö talar bara för det scenariot: http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=18

I längden talar allt emot oss :(
Jag har hört att alla dom där testerna visar bara om hur det skulle bli om allting fortsatte exakt som det är nu. I och med att folk runt om i världen ständigt håller på med åtgärder så tror jag inte att det alltid kommer vara exakt som nu.
Så egentligen kommer snön nog försvinna om mer än 15-20 år, snarare 60-85 år.
Fast jag är ju inte säker alltså.

P.S. Det är inte växthuseffektens fel att det är lite snö nu jämfört med förra året, sen 1904 har tempraturen ökat 0,6 grader på grund av växthuseffekten.

Senast ändrad:
problemet är ju att de sörsta länderna med flest usläpp och sånt ont går inte med på att minska på utsläpp eller byta indusrti och bilar till mijövänliga, fast tekniken finns tex USA. Om man skulle få sanåhär länder och ändra på sin politk om mijön skulle det kunna ske ändringar, men problemet är HUR? vissa politiker struntar ju helt enkelt i mijöfrågor coh sånt. om alla börajde skicka en massa brev och klaga till herr Bush och andra påverkande politiker skulle de säkert reagera nu menar ja tonvis med brev som bara flödrar in, svårt är det ju att lyckas men.. det var bara en tanke

har någån ett annat bättre förslag?

peace.

snön hoppade över skåne detta året :/ de e knoppar på träden och 10+ :(

börja med golf istället det är det enda rätta om man vill sporta och då naturupplevele på en gång.. ni som vill ha action också får väl börja med mountain bike eller nåt.

alla borde se An Inconvenient Truth. den förändrade mitt sätt att tänka i alla fall.

är det okej att länka till torrentfiler? (jag har läst forumreglerna)

NEJ /admin

Senast ändrad:
Det är alltid skönt att höra argument med stödet "alla forskare är eniga om". Särskilt när det finns väldigt lite stöd för de argument man framför. Visst finns det belägg för varmare klimat och mindre glaciär i vissa områden, men forskare - inte ens en majoritet - har knappast enats om att vi påskyndat någon växthuseffekt bemärkningsvärt. Som vanligt när det gäller frågor som väcker känslor så går det att tjäna pengar på folks tilltro på studier.

...fjällen var högre än alperna för ett par tusen år sedan

hultman: Personligen är jag medveten om att det finns olika åsikter i ämnet men att säga att det "finns väldigt lite stöd för argumenten" är nog att tänja på det svenska språkets gränser. Du skriver väldigt generellt om att det inte finns någon majoritet bland forskare som ser växthuseffekten som någonting påverkbart av människor. Har du något belägg för detta?

Du har nog rätt i att det går att tjäna pengar på frågor som väcker känslor men med tanke på hur många frågor det är som gör det så måste man nog ifrågasätta väldigt mycket? Ska vi inte tro på studier som tex säger att det grova våldet ökar heller?

Jag skulle nog säga att det även är lätt att få gehör för åsikter som innebär att människor inte behöver förändra något i deras beteende. Det är lättköpt liksom..

Har höjden på fjällen något med saken att göra?

Som dave-o säger så borde alla kolla på an inconvenient truth. Det är en mycket intressant film som säkert gör att människor börja tänka till.
Man fick ju inte länka till torrents men här kan ni läsa om filmen i alla fall.
http://www.climatecrisis.net/

Senast ändrad:
Sett från ett skidåkarperspektiv så borde vi alla hoppas på att den globala uppvärmningen som nu sker beror på oss människor. Om så är fallet, betyder det nämligen att vi KAN göra något åt det. Beror det på något annat utanför vår kontroll så är det ju inte så mycket att göra än att gilla läget.

Daniel_Nilsson:

Nej. Enklast vore ju att göra som vilken idiot som helst, och faktiskt pränta in sakerna du ständigt får höra?

Domedag hit och domedag hit. På 80-talet var det snack om motsatsen: då var det på väg att bli otroligt mycket kallare i världen, och man försökte komma på ett sätt att öka temperaturen i världen. På 90-talet diskuterades ozonhålen friskt, och nu på 2000-talet är det ökad temperatur som är aktuellt. Golfströmmen har ändrat riktning från Portugal till oss för en herrans massa år sedan, men på den tiden resulterade det i att vår istid avslutades av naturen själv. Det är möjligt att temperaturen i världen överlag ökar, men att människan skulle framkalla de skillnader i temperaturen som gått i cykler sedan jordens skapelse tror jag inte är fallet. Åtminstone inte i någon större utsträckning.

Miljöfrågor är alltid heta, och när människor tror att jorden kommer att gå under inom en snar framtid så blir dessa frågor än mer intressanta. Att folk tjänar enorma pengar under miljöproblemens fana betyder inte nödvändigtvis resultaten av studier är påhittade, men nog fasen är de i många fall stipulativa.

"...vi upplever just nu den varmaste vintern på nästan 100 år"

Vilken tur att de få stackars oootroligt miljöfarliga bilarna som bidrog till den globala uppvärmningen då togs av vägarna.

Tillbaka
Topp