Var köpa sula och hälkil?

Kan nämna här i början att jag är någonstans i landet mellan nybörjare och medelgod åkare. Har inga problem med att svänga längre och har bättre kontroll i högre hastigheter.

Har dock enorma problem med att hälarna åker upp nån centimeter ur bootsen och då jag inte har råd med nya boots just nu denna säsong undrar jag var man kan få tag på eventuella lösningar?

Läste nån som skrev att han med en filtsula och hälkil löste liknande problem o att det är tokbilligt jämfört med att köpa nya boots. Vet du något om detta, ös på med info =) Och gärna inte bara VAD jag ska göra utan VAR jag kan införskaffa det här i Stockholm.

1. Bästa/bra affärer i Stockholm för Snowboardutrustning (och säg inte Stadium/Intersport)

2. VILKEN stance bör jag ha? Pinns klistrade tråd står det ju +15/+27 för de som bara ska svänga. Är detta korrekt för mig om jag bara åker goofy i pisten o bara vill köra slalom hela vägen ned utan hopp, trix, switch osv?

3. Pinsam fråga men exakt vad är Duck-stance?

Tacksam för all hjälp!

1) Finns ingen bra i stockholm vad jag vet. Några har nya fina brädor i fönstret men inte så mycket koll och de lär knappast ha grejer för att fixa boots. Tog en evighet att få fram valla när jag skulle ha för nån vecka sen, killen bakom disken visste inte att man borde ha det... Ring till alpingaraget och fråga om de har kilar och sånt hemma istället och om de i så fall kan hjälpa dig.

2) Det vet bara du själv. Prova olika.

3) Fötterna "pekar" åt varsitt håll. Därmed anges vinkeln bak negativt t ex -9 jämfört med främre foten som kommer anges t ex +18. Bakre foten vinklas alltså med tårna mot brädans tail så att du står som en anka.

Har du skor med fast foder eller en lös innersko som du kan ta ur?
Om innerskon går att ta ur är det lätt att lägga på material på utsidan för att öka hälgreppet.
De problemen är samma som för slalompjäxor.
Annars är det svårare att bygga om. Bättre sula gör alltid skillnad.

2. Testa är ett naturligt råd, men ingen tröst om man inte vet var man ska börja.
Ju mer sväng ju mer vinkel framåt på bindningen brukar bli vad som känns bäst. Jag börjar alltid med mittmonterade bindningar enligt tillverkaren, men om det inte stämmer ca 48cm.
Vinkel på framfot +42, bakfot +27. Ganska branta vinklar men de funkar överallt för mig då jag inte hoppar och trixar. Börja testa med +15/+27 på framfoten och 6-9 grader mindre på bakfoten.

Ride Hard, Ride Free!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp