Var rädd om dina knän

Dan_Jonsson

Ny medlem
Var rädd om dina knän
Alla som är in på denna sida älskar antagligen åkningen över allt annat och skulle garanterat bli ganska så störda om de inte kunde åka. Självklart så måste man ha en bra grundutrustning (skidor och sånt) men det är inte så många som tänker på sin egen säkerhet egenteligen. Hur många åkare är det inte som blivit tvugna att sluta åka pga knäskador? Många gissar jag. Hälften eller kanska lite drygt hälften är säkert tvångsintagna till något psykställe där de försöker komma över sorgen att inte kunna åka utför i härlig djup nysnö.
Nä gör som jag, skaffa ett par riktiga knäskydd man känner sig jäkligt säker då.
Åker jag utan nu känns det som att jag är naken.
Vad säger ni? Ligger det något i det jag säger.
Jag har en länk till det företag som kanske har det största utbudet av knäskydd: www.djracing.net/mx_vuxen_knee.html (går direkt till knäskydden)

Var rädd om dina knän
Det är väl bättre att bygga upp musklerna runt knät först och på så sätt minska skaderisken. Sen om väl olyckan är framme och man skadar knät är det lägge att börja använda skydd.

Var rädd om dina knän
Knäskydd är ju väldigt bra.

Men jag blir ju lite irriterad när man har vinstintressen bakom inlägg.

Dan Jonsson är sponsrad av DJRACING och jag antar att DJ står för Dan Jonsson.

Forum reglerna säger ju:
- Ingen reklam, och inga annonser (privatperson ska använda skidmarknaden, företag ska vända sig hit).

// McOla forumpolisen

Var rädd om dina knän
Det aer sant som du saeger att man kaenner sig oskyddad naer man vael en gaang anvaent skydd, vare sig det e ryggskydd eller knaeskydd.
Vet vael inte om tvaa knaeskydd innan skada aer naagot som aer noedvaendigt om man inte aer proffsaakre ned foer mount everest!!!!

bra inlaegg, debatt om skydd behoevs....

skriver fraan London och det aer svaart att hitta vaart alfabets sista bokstaever haer!!!

Japser

Var rädd om dina knän
ont i knäna?? Är det verkligen så vanligt?? Jag har då iaf aldrig haft ont i knäna, förstår inte hur man skulle kunna få det!

Var rädd om dina knän
jo det stämmer, alla som hänger på den här sidan har intresse för skidåkning. just därför utnyttjar man inte att någon sliter röven av sig idéellt för att andra ska kunna göra reklam för menlösa prylar.

du kan aldrig lita på att ett knäskydd ska göra jobbet åt dig. du måste helt enkelt ha grundförutsättningar som balans, styrka och koordination. jag slet sönder mitt, tyvärr, och det är ju inte himmelriket precis att köra med knäskydd trots hur bra anpassade de är.

ja ja, sitter här och blir gnällig och bitter. inte meningen. det är väl det att säsongen närmar sig och att abstinensen börjar bli svår att hantera.

ha d gött allesammans! //jocke

Var rädd om dina knän
Klart man skall skydda knäna.
Det finns faktiskt åtminstone ett fabrikat av skidbrallor med inbyggda knäskydd. Liknande dom som alla hantverkare använder på sin arbetskläder Det skyddar mot slag och värmer gott.
Skydd som rehab. för skador är ju en helt annan sak.
Mattläggarn

Var rädd om dina knän
Knäskydd är bra men det finns något som är bättre. Kör ett par pass knäböj i veckan så får du se att du åker bättre och håller längre.
F.L.V.B

Var rädd om dina knän
Har alla som åker med hjälm missat träningen?
Dåliga knän är ju inget att skämta om. Alltför många dras med större eller mindre knäproblem.
Så länge man själv inte lider av problemet är det ju lätt att garva åt det. Men för att skydda sej skall man naturligtvis träna, träna och åter träna. Men att hålla sej varm minskar skaderisken och värken. Där kommer knäskydden in i bilden.

Var rädd om dina knän
Problemet är att knäskydd egentligen inte funkar särskillt bra. I kombination med dålig träning är de inte mycket att ha. På ett bra tränat friskt knä inser jag inte direkt nyttan med knäskydd när det gäller att motverka skador av typen korsband.

Jag har varit mer i en vetenskaplig undersökning där flera ledande knäskydd testades genom att man rent fysiskt kollade fluxation, draglåda mm med och utan knäskydd. Skillnaden var verkligt liten, ofta inte existerande.

Har man ett redan lite glappt knä kan dock knäskydd vara bra. Dels ger dom en slags mental påminnelse om att man skall ha sitt knä i bakhuvudet (jag vet, det låter svårt). Det är inte så att man inte skalll satsa, snarare att man aldrig får slappna av. Dessutom kan knäskydd ta bort de extremaste vridningarna i vissa situationer och därmed hindra skador på brosk, menisk och sådant.

Att jämföra knäskydd (av typen skenor etc) med hjälm känns minst aningen oövertänkt.

Var rädd om dina knän
Kan väl hålla med om att knäskydd kan vara bra, men jag kan lova dig att de hjälper inte ett (ursäkta språket) jävla skit mot en vridning som leder till korsbands eller ledbandsskada. Tvärtom tror jag att knäskydd kan bryta ner muskler runt knät vid en viss konstruktion. Det finns dock bra knäskydd det vet jag, men de hjälper inte mot inre knäskador det kan jag lova dig.

Med vänlig hälsning

Korsbandsopererad och frisk igen!!!

Var rädd om dina knän
Att använda knäskydd när man "ännu" inte har problem med knäna är väl inte direkt det bästa sättet att förebygga knäskador...
Har själv problem med korsband menisk osv. och har lärt mig att knä ortos ska man bara ha i rehabiliterings syfte...
Mitt tips e att träna istället för det e ända sättet att minimera skaderisken på effektivaste sätt. Knä skyddet ger dig ju bara känslan av att det e ok, samt att du inte känner när det e dags att sluta åka och ta det lungt ett tag.
Nej träna istället, det tar lång tid och är hårt men det lönar sig nog i längden. (Hoppas jag)
David
( korsbandsopererad och inte helt frisk än)

Var rädd om dina knän
får ont i knäna när jag flyger förbi landnigen (händer ganska ofta), men det hjälper nog inte me skydd...

ps.

alla vet att tunga knäböj är bra för hela kroppen

ds

Var rädd om dina knän
Ni skall köpa ryssarnas/europas nya armedräkt! En robotförstärkt sak som gör att man utan problem kan ta emot kular fall från 4 meter, hoppa rakt upp 2 meter mmm drivs av el! Kostar: Finns ej till salu Kostade att ta fram: 200 000 000 Euro (2 miljarder sek)
Det ni! Satsa på bra träning och teknik, skydden kan nog va bra om man har skadat sig. specielet den där dyra verkar najs.

Var rädd om dina knän
Hmmm, jag är inne lite på samma linje som HitMe. Mig veterligt finns ytterst få sk knäskydd/stöd som verkligen stödjer eller motstår de krafter som är i spel här. Knät är som bekant en komplicerad led, och helst bör nog dom grejor som naturen gett oss att hålla ihop paketet få göra jobbet. Träning, alltså. Plus bra, rätt inställda bindningar. Neoprenskydd för värme har jag kört med sen dom kom. Skadar inte hellar att åka fort. Långsamma fall är värst som bekant. Men visst, för rehabilitering kan dom nog ge en viss extra säkerhetskänsla.

/A

Var rädd om dina knän
Jo tack, knän är bara skit! Jag har slitit av båda korsbanden, jag slet av korsbandet på mitt vänsterknä när jag satsade lite för mycket och flög över både platå och landning på ett bigjump. Det tog ca. 1½ år att rehabilitera helt efter operationen.
Mitt korsband i högra knät slet jag av i en fotbollsmatch för 1 månad sedan. Jag fick en tackling och fick all kroppstyngd över knät samtidigt som jag vred till det.
Jag vet inte om jag ska operera mig ännu eftersom mitt högerknä är så stabilt även utan korsband. Jag håller på förfullt med styrketräning och kordinationsträning. Om jag inte opererar vet jag att jag inte kommer kunna hoppa något mera, i alla fall inte speciellt galet. Men just nu känns det som om jag vill göra ett uppehåll från allt som har med sjukhus att göra. Därför vill jag testa att bygga upp starka muskler kring knät istället.
Ska upp till stöten v.49. Jag håller tummarna för mig själv :D

ps. Enligt mina erfarenheter ska man inte använda knäskydd, det försämrar dina reflexer i knät. Jag har använt skydd under en period men mitt knä fick bara dåliga vanor och orsakade problem när jag inte använde skyddet. Det är MYCKET bättre att bygga upp effektiva och starka muskler kring knät.

Var rädd om dina knän
Är pjäxor med inbyggt skydd mot överbelastning bakåt av knäna till någon hjälp? Lange har en modell som heter RRS som har det, har andra tillverkare nått liknande?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp