Var ska man mäta ifrån när man ska montera skidor.

Dagottoson

Ny medlem
Hej!

ska montera mina skidor 84,6cm från tailen. Men ska jag mäta på ytan av skidan dvs räkna med böjen? eller ska jag bara lägga måttmarken på marken bredvid?

MVH

Jag brukar alltid mäta från väggen och ut. Men det är viktigt att man håller tumstocken ordentligt, ända in mot väggen. Annars blir skidans balanspunkt lätt förskjuten, med sändiga överrotationer som följd. Och sånt är jobbigt. Måttbandet mot väggen!

@dagottosson
Nu ska du inte ge upp så lätt ... men din fråga är faktiskt formulerad på ett sätt så att den inte går att besvara.

Jag antar att du ska montera en bindning på din skida ... med för att få ett vettigt svar måste du berätta vad det är för skida, vad 84,6 cm kommer ifrån och vad det avser (mitten på sulan?) och kanske även förtydliga vad det är för typ av bindning (alpin/telemark etc.).

/MM

Okej ursäkte om jag förfklarade dåligt. Har ett par roosignol s3. Enligt rossignols hemsida så är "freeride" punkten på skidan 84,6 cm från tailen. (de markeringar som finns på skidan är fel) Min fråga är om man ska

1) sätta skidan mot väggen och mäta med måttbandet mot väggen

eller

2) räkna med böjen på tailen dvs lägga måttbandet på ytan av skidan

hoppas ni förstår bättre nu!

edit det 84,6 cm är mitten av sulan ska sitta.

MVH

Senast ändrad:
Oftast är det straight pull som gäller dvs ett sträckt måttband från tailen in mot skidans mitt. Kolla tgr om du inte får mer info här...

Det finns mig veterligen ingen branschstandard för den typen av mått. Det beror alltså på hur den som har sagt till dig att du ska välja 84,6 cm har mätt. På TGR är det vanligaste att du mäter projicerad längd, dvs "från väggen". Detta för att det helt enkelt är mycket enklare att mäta så.

Tillbaka
Topp