Var skall jag fästa blicken för att få en bra åkposition?

allan_sladd

Medlem
Hej på er,
Jag har letat men inte funnit någon tråd där man avhandlar betydelsen av att fästa blicken på rätt ställe när man åker skidor. Därför startar jag denna tråd och hoppas att den kommer att avhandla hur åktekniken och framförallt åkpositionen påverkas av hur jag fäster blicken. När jag scannar igenom trådar om åkteknik, så verkar man mest diskutera hur man skall placera och förskjuta sina kroppsdelar (höfter, knän, bak, etc.). Det kanske är så att ni som är drivna skidåkare tar för givet att man använder sina ögon på rätt sätt? Jag för min det brottas med hur jag fäster blicken! "höj blicken ....höj blicken ....

(Jag vet från enduroåkning (motorcykel i skogen) att det är viktigt att hålla upp blicken, för att få till planering och det nödvändiga drivet i körningen. Med hög blick hamnar man rätt i åkposition. Sänker jag blicken, t.ex. p.g.a. trötthet, så hamnar jag i tidsnöd och får fel åkposition vilket naturligtvis förstör åkningen.)

Jag vill påstå att var jag fäster blicken ger min grundposition.

EX.: Tittar jag rakt ner och så långt bort det går, samtidigt som jag försöker göra stora harvcirkelformiga svängar ut åt sidorna, så hittar jag carvingtekniken. - Ni få gärna protestera, så att en diskussion väcks.

EX:: Försöker jag spruta ner min polare med snö genom att titta på honom samtidigt som jag gör ett "Hockeystopp", så hittar jag den gamla motvridningen.

EX.: Tittar jag strax framför brättarna , när jag kör bland pucklar, så går det åt skogen. Höjer jag istället blicken och väljer ut ett mål att åka mot, så kommer mellanliggande pucklar att bara bli något som jag slukar (avlastning).

EX.: Tittar jag framför brättena, när sikten är näst intill noll, så går det åt skogen. Det är bättre att titta rakt ut i intet. Då behåller jag min naturliga position och klarar de hinder som jag inte ser (, tack vare att jag står rätt).

EX.: Tittar jag uppåt i backen, så får jag medvridning. (Långt bort eller nära har ingen betydelse.)

Portåkning känner jag inte till men jag misstänker att samma sak gäller även då. Vet jag var jag vill befinna mig ett par portar framåt, så planerar jag och positionerar mig så att skidorna klarar av att förflytta min kropp "ditbort" så snabbt som möjligt, utifrån hur jag läser av terrängen fram till den punkt där jag fäst blicken? Naturligtvis har jag en idé om hur jag skall hantera skidorna. Målet, vägen dit och mina skidors karaktär ger mig mina kroppsdelars bästa position och rörelser.

Osv. ...

Hoppas på goda synpunkter, råd och tips baserade på hur man använder sina ögon för att bli en duktig skidåkare.
/Allan

Hej allan_sladd!

Med all respekt anser jag att du du har en tendens att överteoretisera saker och ting i dina inlägg. Du jämför visserligen med enduro, sannolikt en mycket gångbar analogi. Samma hastigheter (...ungefär), samma problematik (...skogsåkning) samma kryssande mellan hinder.

Helt rätt, och nyckelordet är FRAMFÖRHÅLLNING (...vilket du redan själv noterat). I dålig eller i stort sett obefintlig sikt pendlar blicken mellan de få referenser man har tillhands, träd, pistmarkeringar, liftstolpar, nära, långt bort, osv. Vid god sikt, tja, tittar man på det man ser ca 20 m framför åklinjen, MEN det varierar ju hela tiden.

Vid portåkning är det annorlunda då man i förväg memorerar portarnas positioner och kombinationer. När du sen åker i banan bekräftar du det du tidigare memorerat (...ett inövat beteende), du kikar typ 2-3 portar framåt beroende på banprofil och så, det faller sig helt naturligt.

MEN... Jag har jättesvårt att koppla grundposition till var jag fäster blicken.
Vad menar du?

Ok, du skrev det här igår kväll 22:17, jag skiver detta kl 22:10 under visst inflytande av en alldeles utmärkt Highland Park (18 yrs) single malt whiskey. Vad hade du tagit?:D

Undrar,
Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG,

Det var ett Sicilianskt IGT-vin. Jag hade föredragit ett Ripasso från norra Italien istället. Javisst är jag analytiskt lagd, kanske till och med MYCKET analytiskt lagd. Jag var t.ex. på väg in i en tråd med påståenden och vrid- och böjstyvhet, men jag hejdade mig. Jag konstruerar ju inte skidor! När jag skapade den här tråden, så var jag proppfull med intryck från Österrikiska backar fyllda med skidskolor.

Och inte vet jag vad jag menar med grundposition, det kanske är någon sorts skrivklåda, men jag skall försöka ge exempel hur jag tror att blicken styr: Tittar jag ner i fallinjen får jag motvridning. Tittar jag in i svängen, så får jag medvridning. Tittar jag på brättarna så får jag raka ben och fällknivshållning på överkroppen. Tittar jag långt bort bland pucklarna, så inser jag att jag måste "sluka" åtminstone någon av pucklarna. Då samlar jag ihop fötter och skidor och mjuknar i benen.

Apropå framförhållning och enduro: Det gäller att INTE fokusera på hinder utan att hitta DET BÄSTA SPÅRET, precis som bland pucklar och fjällbjörkar. Alltså, FRAMFÖRHÅLLNINGEN skall byggas upp av möjligheter.

Jaja, det finns tydligen inte så mycket mer att ventilera, så jag avslutar tråden.
Ace_DG, tack för responsen!

Skrivet efter att ha intagit Spätzele, bacon och mjölk.
/Allan

Framåt är bäst! Men tänk inte så mycket. Kör fort och sväng sväng när du har lust så blir det bra !

Lycka till :-):-):-):-);-)

Jag förstår precis vad du menar allan_sladd, och jag håller med dig om att blicken är väldigt viktig för åkningen.

Dock tror jag det är ganska mycket känsla över var man bör "fästa" blicken men generellt sett kan man nog säga att de flesta skulle må gott av att lyfta blicken ännu längre bort.

Jag brukar jämföra det med att köra bil, där känns det naturligt att hela tiden röra blicken och växla mellan "nära" och långt bort, sida till sida osv. Samma beteende bör man eftersträva när man åker skidor. Tänk 90-väg!

I en vanlig backe borde väl mesta tiden gå åt till att titta efter andra åkare och terrängändringar.

Detta klipp är lite interessant för att se lite hur toppåkare tittar framåt i bana:

Tompan14 sa:
Jag förstår precis vad du menar allan_sladd, och jag håller med dig om att blicken är väldigt viktig för åkningen.

Dock tror jag det är ganska mycket känsla över var man bör "fästa" blicken men generellt sett kan man nog säga att de flesta skulle må gott av att lyfta blicken ännu längre bort.

Jag brukar jämföra det med att köra bil, där känns det naturligt att hela tiden röra blicken och växla mellan "nära" och långt bort, sida till sida osv. Samma beteende bör man eftersträva när man åker skidor. Tänk 90-väg!
Håller med, jag brukar "fästa" blicken ca 300m framåt (ungefär samma som bilkörningen) i tilltänkta åkriktningen. Och de kompisar jag hjälp med åkning och som haft problem med komma på skär och/eller har mycket medvridning, så har det hjälpt när jag sagt till dem att höja blicken.

Jamt69 sa:
I en vanlig backe borde väl mesta tiden gå åt till att titta efter andra åkare och terrängändringar.

Detta klipp är lite interessant för att se lite hur toppåkare tittar framåt i bana:
Är det bara jag som tänker mer på boxning än skidåkning när man tittar på videon?

Jag börjar få bekräftelse på mitt resonemang: Ju närmare skidspetsarna jag tittar ju sämre går det! Så, höj blicken, så går det som en dans, avslappnat och ledigt! Omedvetet börjar jag då åka skidor istället för att baxa ner plankorna som sitter fast på mina pjäxor.

Och åkarna på filmsnutten: De förefaller titta på ingång/utgång vid nästa port. Eller hur?
/Allan

Åkare nummer 2 tittar ibland på sina brättar? Men så kör har också ut. Haha.....
/Allan

Hmmm....
Fler som jag som tycker att det är en icke-fråga...?
Se åt det håll du åker
Håll uppsikt åt sidorna
...mer?
/A

Ace_DG,
För några dagar sedan trodde jag också att frågar var lika död som en död papergoja, men så rörde den på sig.
/Allan

Tillbaka
Topp