Var (Sverige eller Norge) kan man åka skidor kommande vecka?

telehawk

Medlem
Hej
Är det någon som har koll på vilka orter som kan tänkas vara på väg att öppna liftar kommande vecka? Alternativt där det finns tillräckligt med snö för toppturande?
Jag vet att Ramis planerar att öppna något, men här hemma i Åre räcker snön bara för kortare åk med skrotskidorna. Tänkte slippa gå igenom alla liftbolags hemsidor för att se vad som är på gång - vem har koll? Råkar vara mellan jobb och tänkte nyttja tiden på snö... :-)

Hemavan har öppning till nästa helg och Idre har ju redan öppnat =)

I onsdags startade snökanonerna i Hemavan Tärnaby vilket fick många att börja tänka på säsongspremiär och skidåkning. Vi jobbar just nu för fullt med snöläggningen i både Hemavan och Tärnaby för att kunna öppna backarna. Om allt går enligt plan och om väderprognoserna stämmer räknar vi med att kunna öppna första backarna i Hemavan helgen 11-13 november och förhoppningsvis någon dag tidigare i Tärnaby.
3-nov-bild-3_1600pix.jpg

Hur är storulvån då ? Är vägen öppen kanske det är ett altenativ ?

Är snö i Oppdal området(storlidalen för turande), men skulle nog inte säga det är värt och dra från Åre för det. Kanske längre ner mot Romsdalen, in runt omkring sunndalsøra, Øksendalen, men blir ca 5+-1h körning dit ?

Ligger runt 40-50cm på toppen i Ramis enligt pist/lift-ansvariga (igår fredag) och det snöar på rätt rejält just nu. Så tills nästa helg borde det öppnas mer.
Ska själv slänga på stighudarna imorgon och ta en kik hur åkningen bredvid backarna är. Kan återkomma imorgon med mer info hur det går.
/ Ramis anställd

Efter två åk från toppen av Fjällgårdsbanan så är slutsatsen att snö finns det gott om.
Var ca 20cm puder överlag med uppemot 30-35 på sina ställen. Och den lilla snöbas som fanns var tillräcklig för att inte gå igenom.
Imorgon blir det till att testa ost-hangsområdet.

Med Åre som utgångsläge så tror jag Vemdalen (Skalet, Klövsjö, Björnrike) kommer ge bäst liftbaserad åkning i veckan, alternativt Ramundberget. Det beror på vem som öppnar först? Till nästa helg är jag säker att Vemdalen är bäst, natursnöläget är lika på båda ställena men Vemdalen har enormt mycket större ytor som snöläggs, större backar. Åkte den pyttelilla barnbacken i Ramis innan helgen, snöläget i Slalombacken ser bra ut (men den var inte öppen). På väg hem stannade vi Vemdalen, där sa de att de kommer att öppna rätt mycket nästa helg, säkert också något i veckan. Ryktet säger att det finns snö nog att öppna sittliften i Klövsjö, som faktiskt är riktigt kul backe under den, rätt likt Gästrappet men flackare start.

Ska du tura så säger rapporterna att Storsansen är ok, du lär väl själv märkt att är man inte så rädd om grejerna går det även att tura lite i Åre.

Tack för tips alla! Låter som att Ramins ligger bäst till, ska nog även ut på en sväng bakom lägenheten (dvs Totthummeln) i dag och testa!

Skelleftekusten har fått 70-90 cm senaste dagarna. Tyvärr är topografin inte så utmanande och höjdskillnadena håller sig till max 100 m. Jag lyckades dock få in några svänger med dropp på Bureberget i går kväll. Kan rekommenderas :)

För oss längre söderut ... kör både Hemsedal och Trysil igång fredag 11 november. :-)

/MM

Verkar även om satt jag kan fortsätta på hemmafjället, så här såg det ut i Tottbacken i dag :)

Jag har hört att det skvallras i åre by om att det KANSKE skulle öppnas någon lift i helgen, är det någon som hört något mer om detta?

goontown90 sa:
Jag har hört att det skvallras i åre by om att det KANSKE skulle öppnas någon lift i helgen, är det någon som hört något mer om detta?
Jag jobbar för skistar och än så länge är budet att det blir nästa helg. Men enligt mer erfarna kolleger kan man inte veta säkert förrän imorgon EM...

Alfakrull sa:
goontown90 sa:
Jag jobbar för skistar och än så länge är budet att det blir nästa helg. Men enligt mer erfarna kolleger kan man inte veta säkert förrän imorgon EM...
Och nu är den 19:e officiellt...

Tillbaka
Topp