Varför alla dessa ...

• Trådstartare Trådstartare Petronela
  • Start datum Start datum
P

Petronela

Guest
Varför alla dessa ...
Om man åker på ett lite hippat ställe som Kittel, så slår det än ganska snart vad som gäller. Feta twintip skidor och rygga. Men det som slår än ännu mer är att 95% av dessa coola åkare inte kan åka skidor. Jag tror inte dom förstår hur töntigt det ser ut när de hasar ner i backarna i låg fart. Varför inte försöka lära sig en skärande sväng, så kanske ni kan ha kul i backen också, för i Kittel är det sällan mycket snö och kan man inte skärande svängar så kanske fjällen inte är lämpligt. För jag upplever att ni mest står i vägen för oss coola åkare.

MVH Petra

Varför alla dessa ...
Gråt en skvätt..

Dumpa det "lite hippa" stället Kittel då och åk till alperna så kanske det helt plötsligt det är dig folk skrattar åt när du står och gräver efter skidorna i 1 m puder.

Varför alla dessa ...
Jag tror att det är fel målgrupp du har siktat in dig på att tillrättavisa här... Tror att de flesta besökare på freeride är någerlunda kunniga åkare.
Måste tillägga att har man pengar och vill spendera dem så är det inte så underligt att man står med nyaste utrustningen år efter år.
PS. Efter att "Ringholm",(bugar och bockar Blankrad), snott till sig sin del utav kakan, så må fan ta en om man inte fick disponera resten som man finner godtyckligt. Utan att nått smultron skall komma och peka finger.

Varför alla dessa ...
Om man typ går in på ett lite hippat ställe som freeride.nu så slår det EN ganska snart vad som gäller, feta inlägg om hur man är en "riktig skidåkare". Men det som slår EN ännu mer är att 95% av dessa coola skribenter inte kan stava på svenska. Jag tror inte dom förstår hur töntigt det ser ut när de plitar ner felstavade och felaktiga ord i inläggen i låg fart. Varför inte försöka lära sig skriva lite bättre, så kanske folk kan ta er på allvar också, för på freeride.nu är det SÄLLAN något seriöst skrivs och kan man inte ens stava så är kanske försök till vettiga inlägg inte LÄMPLIGT. För jag upplever att ni mest tar upp plats från oss riktiga ”förstå-sig-på-are”.

/”Horace Engdahl”

Varför alla dessa ...
Allvarligt talat:
Alla har väl rätt att åka och ha kul på det sätt som de finner lämpligt. Om du (Petra) anser dig vara en mer riktig skidåkare än de som är sämre än dig, vad fan gör du då i Kittel? Det är inte direkt känt som brantåkarnas paradis.

Sen kan jag hålla med om att en kille som har lavinspaden spänd på ryggan samtidigt som han plogar sig ner för en blå backe kan se något komisk ut.

/Tobbe

Varför alla dessa ...
Alla kan fastna i lavin!! Man måste väll inte va bra för att få ha en rygga o en spade på ryggen! Du har det antagligen på ryggen för att se cool ut men de flesta har det för comforten och säkerheten. Laviner har dragit över pister och åkare i pister har räddat folk utanför pister. Du kanske blir uppgrävd av en riktig bromskloss någon gång o då tror jag du skiter i om han e bra på skider el inte!

Varför alla dessa ...
Uh jag vill verkligen inte se ut som en tönt! Men hur äkta måste jag vara om jag vill skaffa trendiga kläder att ha i backen, och vart vänder jag mig för att få veta om jag kvalar in?

Varför alla dessa ...
Fan grattis till alla som har råd med ny utrustning och balla grejor! Sen är det bra med nybörjare som köper dyra prylar varje år, för det är dom man kan hustla till sig bra priser på året efter!

Visst är det så att åkaren gör laggen och inte tvärtom. Men inte fan behöver man knacka på folk för att dom inte kan åka. Det är stor risk att man plötsligt står där och är sämst själv helt plötsligt... Allt beror på var man åker!

Riktiga skidåkare, riktiga klättrare, riktiga blablalba...

Vem fan bryr sig, desto fler nybörjare som åker i pisterna ju fler meter puder till mig.

Varför alla dessa ...
Petra lilla stumpan...va inte sotis för att du har risiga lagg. Skaffa ett fett ragg bland töntarna på afterskin så kanske han kan laxa upp ett par nya? Party on!

Varför alla dessa ...
Jag vet ju inte i vilken grupp jag platsar in i, ni kanske kan hjälpa mig. Jag åker iofs inte med ny/hipp utrustning men först måste jag nog få klart för mig vad en skärande sväng innebär.

Har åkt skidor i bra många år men jag är ganska ny på freeride och har inte koll på alla uttryck. Så vad innebär det att göra en skärande sväng, och om det visar sig att jag kan det är det då ok att skaffa sig ny utrustning inför säsongen?

Varför alla dessa ...
Hej surpittar! Hoppas många blev berörda över mitt inlägg och förhoppningsvis tänkte lite på innebörden. Det handlade inte om avundsjuka, jag har själv 300 par skidor som jag väljer mellan beroende på före och inte anser jag mig bättre "riktigare" än någon annan heller men ibland vill man bara vara jävlig, kanske pga min snöfattiga barndom. Däremot tycker jag det är synd att så många nybörjare pga trender och tidningar väljer fel sorts skidor. Detta leder i värsta fall till att personen helt slutar. Jag var in på en alpinbutik i veckan och fick frågan! Gillar du lössnö? Ja svarar väll alla skidåkare och så plockade han fram en skida. Men jag är säker på om jag hade börjat åka på mina M85 så hade jag aldrig utvecklats så mycket som jag gjorde på mina slalom carvers. PS om ni ser en tjej med ett par 155cm långa Head skidor på isigt före i Kittel i vinter så är risken stor att denna avvikande och töntiga personen är jag. Men om det är mycket snö så sök på fjället bortom alla pister. Det ända jag tycker är konstigt är att ingen "riktig" skidåkare har svarat på mitt inlägg och tillrättavisat mig, typ en gammal tävlingsåkare som nu har lärt sig åka igen och tror han är en ball kille igen.

Petra

Varför alla dessa ...
Förstår hur du menar Petra. Men det är klart att har man gott om flis så köper man dyra & häftiga prylar, även fast man är grön, för att i alla fall KÄNNA sig häftig. Lite trist att komma på risiga skidor och kläder från Ullared och DESSUTOM åka taskigt. Ballt tvärtom :-)

Varför alla dessa ...
Eftersom jag personligen uteslutande kör stort med enorm sexighet förstår jag precis vad du menar. Men dessa hasande töntar kan faktiskt ge lite extra spänning i körningen eftersom de ger en extra krydda i den annars så trista körningen i våra Svenska fjäll. Hur töntiga de än är måste man ju faktiskt undvika att köra på dem. (En kollision kan ju leda till ett par bockade eller brutna skidor vilket alltid är lite ledsamt!) I tillräckligt hög fart kan denna skidkörningen ge en adrenalinkick som är väl i proportion med en och annan sopränna i Cham ...

Se upp! / MM ;-D

Varför alla dessa ...
Äh, jag får väl lyfta pennan från käften och dra nåra salvor......vi lever ju i ett samhälle färgat av övergörare...det är ju inte bara i skidvälden...folk har Fet SUVar för att kunna klättra över trottoarkanterna på Östermalm, Gåsdun för de ruskiga "expeditionsturerna" till city i den fruktade nollgradiga kylan, Goretexlaminerade kängor för vattenpussarna i Kungsan och diverse tingeltangel i form av karbinhakar i skidbestigningssäcken för att kunna fästa nycklar osv......skitcoolt..
Med tanke på den utvecklingen är det fan inte undra på att det ser ut som det gör i skidbackarna......trots nedderagningar, lågkonjunkturer och allt annat gnäll verkar medelsvensson ha råd med en skidutrustning för 20 papp....inget fel i det..."go go go to the temple of consumption".....personligen skiter jag i om folk åker Jaguar eller hundkoja eller om dom kör i Arcteryrxx eller Ullared....om nån jävla over-the-hill-burnout vill flasha guldkortet på Dippan för att impa på nån sunkig fjortis med brallorna halvägs ned på arselet så är det väl deras pryl.......Sen vete fan om det ligger till så att detta skulle vara "fel forum" att tillrättavisa på......visst snacka kan ju alla.....men jag betvivlar att alla de som skriver in och besserwissar på detta forum är nåra "riktiga" skidåkare......hur kvalar man egentligen till det Sverreplanch och Kaskmössa eller ????.......jag själv har ett förflutet som täåvlingsportnötare, har bummat och sässongsjobbat och har åkt skidor i snart 30 år......jag har än i dag ungefär 25-30 skiddagar per år och anser att jag kvalar in till kategorein "riktig skidåkare".......lurade senast i sommras med fru och 1 åring till Stryn så det blev lite surfsnö i år oxå....så jag vete fan......men jag kan nog i alla fall konstatera att oavsett man befinner sig i Kittel, Gästrappet, Trysil, Anton, Squaw, så hittar man impar inte pistråttorna direkt med sin skidåkning....visst, många åker väl, till synes, ner halvhyfsat men det är ungefär som det är på beacherna och på gymmen...många, många som enbrat tränat bröst och biceps....ser bra ut på långt håll men för taskigt ut när man börjar syna.....och så är det i pisterna...många tar sig som sagt ned.......med synbar elegans...men synar man i sömmarna så finns vare sig stavistättning eller rätt teknik i övrigt.........minsta isfläck så är det bye-bye..........för mig skulle dock en riktig skidåkare kunna vara en sån som ärligt och uppriktigt älskar skidåkningen och inte fäster så jävla stor vikt vid kringprylarna....en som vill utvecklas och fan inte ger sig förrän han fått till det.......först upp - sist ned liksom....

Jag tar avstånd från fördömmanden som den där lilla frk Petra yxar till.....låt henne skrika, hon behöver väl få vara "jävlig" antar jag, kanske nåt i barndomen vad vet jag.......ni som inte kommit så långt i er åkning.....håll er kvar i pisterna och skit i alla "Petras"...dom kommer alltid att finnas...och det troliga är att när hon fortfarande traglar runt med sina "skärande svängar" på 3 par skidor för olika fören om 3 år så har ni för länge sedan försvunnit ut på berget och lägger åttor....

GG

Varför alla dessa ...
Verkar gång på gång, av inläggen i detta forum att döma, som att "riktiga" skidåkare är de som åker portar. Åtminstone brukar det vara dom som claimar mest.

Varför alla dessa ...
Rekorderlig
(vard.) präktig, ansenlig, riktigt bra; pålitlig, redbar, duktig, rejäl, ordentlig, skötsam

Schwing Schwong schledstång...

Varför alla dessa ...
Petra, Petra, Petra

Ska man kontra med ett riktigt elakt påhopp eller? Nja. Dina tankegångar är inte riktigt klara.

Om 95 procent av alla coola åkare inte kan åka betyder det att 5 procent kan göra det. Först och främst betyder väl det att en vanlig veckodag så är det cirka 0,2 åkare som kan åka. En bra helg, kanske 0,9. Detta om man tar hänsyn till det totala antalet coola åkare i "ett lite hippat ställe som Kittel".

Nu till det intressanta. Du räknar dig till de coola åkarna i "Kittel", det betyder väl att du inte heller kan åka?

The Brouhaha - från ett förlovat land med riktiga skidåkare.

Varför alla dessa ...
riktig skidåkare? det var konstigt, tur att man åker bräda o slippa tjafset om riktig skidåkare.

Varför alla dessa ...
Kittel... va fan ligger det? =)

Jag kör också twintips skidor och rygga... måste man vara svinbra för att få ha det eller?
Jodå, jag kan göra en skärande sväng, åker en hel del puder och jibbar lite smått. Men jag skulle aldrig kalla mig bra. Det finns alltid något nytt att lära sig.
Alla dessa "coola åkare som inte kan åka skidor" kanske försöker lära sig en skärande sväng så att dom kan bli lika coola som du är, petra. =D.

Vad fan gör coola åkare på ett ställe som Kittel ( "för i Kittel är det sällan mycket snö ") om det inte finns någon snö där?

Varför alla dessa ...
Hey Hey Hey

Bara för att bemöta Thullan häruppe.....jag vete fan om det bara är portnötare som claimar....det claimas en hel del från alla jävla håll tycker jag om man läser i forumet.....alltså vad är en "riktig skidåkare".....som sagt tror jag det är en sån som är en hängiven rider, skulle det inte var så så skulle ju åkare som H.Windstedt o grabbarna kunna dissa 99 % av alla som "ej riktiga skidåkare" en vacker vinterdag i Åre.......alla kan nu inte åka 200 dagar per år utan många har begränsningar i form av geografi och pengar.....men det finns en jäkla massa folk därute som hasar isg ut i flottsbro, sätter sig och mal buss till Kungsberget och lägger 4 svängar i Ålbergabacken...helg efter helg...bara det finns snö....och det är nog fan det närmaste en "riktig skidåkare" man kan komma......betydligt mer än nån Sunkig Dreadlockar med fetmp3 som skaffar en jäkla massa kaskpannband, dvdfilmer och kan allt om alla åkare.....men åker en helg om året i Åre då "allt annat i skidväg suger".........sen åter det här med portar.......det är en ren teknikfråga......liksom puckeldunkare får portnötare en rätt schysst skolning i skidteknik...på skiftande underlag och det har man en jävligt god nytta av när man sen ska ut på berget....om du ska ha nån referens så är det fan inte många av dagens bästa freeriders och storabergsåkare som INTE har ett förflutet som portnötare eller Puckelråtta.........många därute skulle BEHÖVA en bättre teknikskolning......det svåra är ju inte att nöta puder dag ut o dag in....det svåra är att kunna åka hela berget...på alla underlag....

Varför alla dessa ...
Oj!
Har lilla snuttan Petra ändrat i sitt inlägg. Hon är tydligen inte längre en "riktig skidåkare" utan en "cool åkare"
Vet hut Petra-åkare, skäms gamla dam!

Till Mountain Man:

Du är sarkastisk va? Om inte - är du 12 år gammal eller? Ingen vuxen människa utan psykopatiska drag använder väl andra människor som levande portar?
Vi har väl alla råkat köra för nära en nybörjare någon gång, men den normala reaktionen på det är att man skäms, inte att man tycker att man är häftigast i världen.

Jag hoppas att de som leker med andra människors liv i backen, får någon vital kroppsdel avskuren av en skidkant!

Varför alla dessa ...
En ny sport är uppfunnen här på Freeride.nu Men den är ändast till för coola och riktiga skidåkare som kan göra skärande svängar i 80 knyck. LEVANDE PORTSLALOM runt folk med ryggsäck med en röd flagga monterad. En cyckelflagga som ungarna har på sina cycklar kanske man skulle tvinga alla "icke coola åkare" att spänna på ryggan, kanske en pryl för shopen? Johan.

Bidrag gärna med namn förslag på den nya sporten, så att vi kan hålla liv i ämnet tills snön kommer. PS det skall snöa i fjällen under veckan.

petra

Varför alla dessa ...
trams kiddz! levande port super-g och gelendeschprung över liten tysk har funnits i urminnes tider. att kritisera folks bristande kompetens är som att försöka släcka en industribrand med en skakad bärs. mina långåriga studier visar att antalet klåpare är konstant. genom vår obetvingliga instinkt att föröka oss står alltid 1000 nya beredda att hoppa in och blockera vägen för dig när nån faller ifrån. muskler, fart och hänsynslöshet är receptet. eller gå i pension. man kan bli pistmaskinförare också. eller bli pistpolis. eller pistör i åre. med sax. makt!
ähh...

Varför alla dessa ...
Helt ärligt skulle jag nog kalla mig själv för en riktig skidåkare.
Varför? Jo därför att jag kan åka skidor och behärska de allra flesta olika underlag. ( Trots min ringa ålder )
Visst är det inne med skidåkning just nu, men skulle inte alla åka snowboard för bara något år sedan och jag blev typ mobbad för att jag åkte på skidor.
Tävlat har jag gjort länge och åka skidor är liksom min grej. Med tävlandet har det blivit att jag har den nyaste utrustningen och så, även den otroligt fula fartdräkten.
Men jag håller med Petra, faktiskt. Det börjar bli förmycket.

Träning ger färdighet, men träna då på rätt ställe.

Varför alla dessa ...
Det är tur att alla idioter tycks åka pist i sverige. Då slipper man er i alla fall. Tycker synd om alla barnfamiljer och nybörjare som bara vill ha lite kul dock. De har väl för fan också köpt liftkort och har samma rätt som alla andra att vara i backen?

Och för den delen - Riktiga skidåkare har inte liftkort. De har hudar...

Varför alla dessa ...
Kul att flera för mej okända skidåkare har hört av sig och önskat att jag skall hålla kurs i effektiv skidåkning med betoning på fart på alla underlag.

Efter önskemål kommer jag att hålla skidskola i vinter i Kittelfjäll.

Vi kommer att gå igenom;
-Effektiv skidåkning på alla underlag.
-Optimal utrustning och materialkännedom för olika förhållanden.
-Lavinkunskap.
-Hopp och dropp enligt önskemål. -Gör man rätt från början går karriären spikrakt uppåt, istället för tidsödande omlärningsprocesser.
-Dina egna frågor och funderingar.

Er som jag träffar kommer att bli erbjudna att gå fortsättningskurs helgen efter, ni har då möjlighet att ställa kompletterande/uppföljande frågor.

Hjärtligt välkomna, även Tobbe101!

Petra

Varför alla dessa ...
Ja, vad ska man säga......åsikter är som arselen, de flesta har en....dock en del bredare än andra skall tilläggas.

Hursom, nu börjar det bli seriöst.....

Personligen tycker jag vi lägger ned diskussionen om "riktiga skidåkare", kanske är det så att man kvalar in under kategorin bara man besöker denna sajt, vad vet jag, hursom det är ungefär lika viktigt som för loppor att veta vem som äger hunden dom sitter på

Tack Petra, för erbjudandet om Skidkurs men jag tror tyvärr att jag passerat detta stadie för ett gäng år sen men det finns säkert dom som skulle behöva såväl lite skidvett som teknikträning.....till råpuckot med de mänskliga portarna häruppe kan man bara säga att man hoppas man stöter på honom i nån isig brant pist nångång (eller varför inte senare på afterskin)....kunde bli riktigt kul.....den typen av lågligg har inget i denna form av sport att göra utan kan hålla sig till varpa eller dart, lagom spännande liksom.

Om det inte vore för den sista raden i ditt ursprungliga inlägg så hade nog jag hållt med....jag är oxå jävligt trött på alla ultranördar som övergör prylar, spelar ingen roll om det är värsta Arcteryxxstället för en dagstur en mild vårdag eller en SUV på Östermalm....varför inte börja från början då istället...mer respekt då att ha gammal runkig utrustning och åka som en gud...........

Det verkar dock som om du bara är ute efter att provocera fram åsikter...."vara jävlig" ??? kanske är du ett av lågliggen med kort illröd frilla och trädkramaroutfit, det brukar hänga ihop liksom.....eller så är du lack för att du inte platsade i senaste dokusåpan.

Det verkar oxå som du höjde Kittel till skyarna och att du bestämt måste berätta att det är där du hänger....haru inte råd att åka till La Grave eller ????
Det har nämligen jag och det föredrar jag framför Kittel...och du...där slipper du garanterat dom du tycker så illa om.

GG

Varför alla dessa ...
Detta var underhallning pa hog niva, nastan i klass med "Dippankort". En standig fraga som dok upp manga ganger under min lasning ar dock, ar du serios Petra?

Varför alla dessa ...
Förmodligen är allt detta ett PR trick från Petra som har för avsikt att ragga kunder till sin kurs i Kittel som saknade deltagare förra säsongen..

Framgången uteblir nog också detta år..

Varför alla dessa ...
lol

minns bara den där dansken som tjatade en hel vecka om att jag skulle skita i mina skidor och lära mej CARVA på SNOWBLADES för carva är det ultimata...

så jävla jobbig gubbe men kul nu i efterhand.

tråden är jävligt jobbig med, men kommer nog va kul så småningom ;)

/D

Varför alla dessa ...
Under en av mina resor blev jag inklämd på ett ställe med översvämmning, broar som rasade och folk som spolades bort......det var i Jordanien under en vandring till en knölig gammal stenstad som beboddes för jäkligt länge sen.........Konstigt....men den katastrofala klippstaden hette....just det....Petra

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp