Varför är de så lite tjejer som jibbar!?

hilla

Aktiv medlem
Varför är de så lite tjejer som jibbar??
Både me bräder å skider?

Har inte fattat de, nåra kanske hoppar åså, men de ju typ inga
som snurrar å köttar å sånt..

Tror att många skulle klara de bara de försökte..

Varför e de så??

Mer brudar som inte bara hänger spacklade i backen tack!

(:

Senast ändrad:
Jaa, bra fråga.
Jag är för feg :P Och många av tjejerna (här i lule iaf) är nog inte där för skidåkningen heller.
Men dom skrattar man bara åt när man åker förbi. Trevlig människa som man är ;P
Men i år SKA jag hoppa. Nån gång... Ska bara våga också.
Eller så håller man sig offpist :D

hehe jag gör det o testar massa nya grejer lätt dom dagar man är själv i backen =D

det va en dam som sa till mig att kvinnfolk har ... ähh nu kom jag inte ihåg hur det va men.. typ nåt att medans kvinnor har typ 8-9 spärrar att kämpa mot för att våga nåt så har killar kanske 1-2.. de vill ju ha barn till varje pris vilket vi killar inte är lika förtjusta i.undermedvetet alltså . men jag vet inte. ..
mera damer som "köttar" tack!

Generellt är det väl så att det är mindre tjejer än killar som åker skidor och bräda ... varför är det så egentligen? Har tjejer svårare att göra saker som är roligt?

ira_gula_luxuria : Killar vill väl verkligen ha barn till varje pris (undermedvetet) ? Sen att många kanske inte vill stanna och ta hand om dem det är en annan historia :(

jag tror att killar vågar dra på mer för att det helt enkelt finns brudar, undervedvetet alltså.
sedan urminnes tider har hanarna slagits och showat för honorna vem som är "mest man", det vi ser idag är, enligt mig, resultatet av alla människoarters beteende i 100 000 år.

sen är det ju ett fastslaget faktum att dudarna som kan hoppa i sälen och åre är dom som tjejerna dräller över på krogen.

Det sägs ju att tjejer mognar snabbare och eftersom jibbing är nåt som de flesta har som en fas(innan de går över till riktig åkning , d v s big mountain :P) så kanske det helt enkelt är så att tjejerna redan har passerat den fasen när de är i den åldern man börjar utvecklas mer som åkare?

balanselius: jo självklart vill killar oxå ha barn men det sägs iaf så att kvinnor har mer spärrar så de skyddar sitt barn eller blivande barn. men jag vet inte !! skit i det..
din sista förklarning kanske stämmer.. den va lite rolig iaf.

ira_gula_luxuria : det jag menar är ju at de flesta killarna gör ju allt för att för att få tillfälle för att skaffa barn (du förstår vad jag menar ;) ) men de vill ju egentligen inte ha barnet i sig det var det jag menade med undermedvetet och trodde du menade också fast med hänvisning till kvinnorna då, shit nu blev det rörigt men ni fattar nog.

balanselius.. oj ok.. näe vi va nog lite på olika våglängder men jag förstår preciiiiis nu! och du har alltjämt rätt.. helt klart! man måste ju ha en morot för att göra såna idiotiska saker som många gör. . vilken är tjejernas morot?

Håller med Bo87, grabbar måste liksom hävda sig, och slå sig för bröstet för att krossa de andra grabbarna och imponera på det fåtal av oss tjejer som blir imponerade av såna testosteronstinna konster (och vi blir mycket imponerade, jag lovar).

Dessutom har tjejer bra mycket högre självbevarelsedrift. Jag är tjej, jag törs hoppa, men avancerade trick är det inte tal om att försöka, om inte landningen består av fluffigt puder... För mig räcker det med känslan av att hoppa lite högre, lite längre och åka lite fortare och brantare, för min skull. Jag behöver inte göra volter och snurrar, det är liksom inte värt risken...

torva?

vadå värt risken?
någon sin fått en äkta adrenalinkick??

det är de ballaste som finns och en sjukt obeskrivligt känsla.
klart att du gör som du vill.

men man behöver ju inte lixom rotera å ha sig för å få uppmärksamhet, jag tycker
att alla borde prova på det. åtminstone en gång..

pcae

Varför är det bara killar som fjollar runt i parkerna? Jag tror helt enkelt att många tjejer är mer seriösa. Seriösa skidåkare fjollar inte bort sina bästa skidår i någon park. Kanske många av ni jibbers igentigen ville hålla på med ballet men vågade inte ta steget fullt ut. Vad skulle kompisarna tro? I alla fall så tror jag att det kryllar av fjollor i parkerna. Många jibber verkar mer intresserad av utseende, kläder, färger och skidor med de rätta måtten, allt som vi flickor funderade på i småskolan. Kanske bör många ta sig en funderare om ni skall träda fram och ta steget fullt ut.

http://www.balettklassisk.com/

tråkigt med så få tjejer som jibbbar, missar ju en skit grym grej ;)

hilla:

Jag sa inte något om att inte testa gränser, prova nåt nytt och få kickar. Det är givetvis för kickarna skidåkning kan ge som jag älskar det! Däremot påstod jag att snurra och göra volter inte ger mig nånting. Jibbing handlar till rätt stor del om att showa för publiken, imponera på polarna. Jag behöver inte hävda mig på det sättet.
Tror du att jibbing är det enda sättet för skidåkare att få adrenalinkickar? Trångsynt.

killar, som i precis alla andra fysiska soprter, har ett visst övertag med sin kroppsform och muskelmassa. Sen tycker jag att det är lite orättvist som sägs så, i Åre hade vi tävling av och för tjejjer, candy jam och i freeride inslaget ; new school princess. Stort antal deltagande duktiga tjejjer som bränner på!

Sen att killar kanske vill synas mer? När jag o tjejjsen är ute o jibbar gör vi det hellst på egenhändigt byggt hopp, ett gäng så vi kan hoppa ifred, och ha askul.. allt är väl relativt så att säga, men jibbas gör det, i stora mängder!

Parken känns i vissa fall överreklamerad. Ut och bränn på berget och hitta/bygg egna grejjer.

Klaga in på att det finns för få tjejjer, Hejja på dom som håller på istället!!!

Jag tror jag har löst det nu efter lite funderande , Tjejer gillar män (de flesta iaf)och de som jibbar är generellt pojkar ergo de håller sig undan jibbingen och ger sig ut där det finns män! :P

Det är olika från person till person... men tjejer kanske är mer rädda för att göra sig illa, mer än vad grabbarna är asså! Ja e tjej å älskar att hoppa! Att försöka sig på olika lätta, små trick är alltid superkul!!.... men de e ju inte alltid man klarar de.. å ja.. landningen går som den går..! Rails e iof åxå j*vligt skojj, men svårt som attan! Fick hjärnskakningn i vintras.. slog huve i railen.. å nu så e ja mycket räddare för railen än va ja va förut! Allstå ja tror att man är rädd för att göra sig illa! Men man får inte ge upp!!

Jag tror att tjejer ofta är mycket mer rädda för att göra fel och att "göra bort sej" inför alla andra pkare i närheten....och tjejer är nog lite fegare också..

jag har inte hoppat nå hitills jag började med snowboard för tre år sen så jag har inte varit nog duktig + att jag inte vågade. men jag ska hoppa nästa vinter! jag lovar det nu!

Jag brukar hoppa ganska mycket och åka i parken..men de är synd att man nästan aldrig ser nån mer tjej där,som man kan "lära" sig av..eftersom man oftast då tänker kan hon det så kan jag det!!
Man borde starta nå hoppläger för tjejer här i Sverige!!!

Peace

vadå inte duktig nog??

de flesta grabbars första mål är att
ta sig ner till hoppet, innan de lärt sig svänga!
(:

Men de e väl klart, iomed att de är så lite t jejer som jibbar i parkena
så blir de ju lite mer motigt att väl börja!

jag tänker, fan. jag vill inte va sämre en killarna, så kör jag också!

snowboardåkning och skidåkning är ju faktiskt en sport där
man inte behöver gämföra mäns och kvinnors muskelmassa, det handlar
mest om att våga och att kunna ta för sig !

Jag söker alla grymma snowboard & skidtjejer som vill bli ännu
grymmare och vara med i en tjejfilm som visar att
det finns fler tjejer som jibbar. Och framförallt KAN!
Vi vill få fler brudar att ta plats och lära känna denna underbara sport!

Inspelningarna kommer försökas att vara i de flesta av sveriges parker, men mest Sälenfjäll
så fort de fått upp parker.
Så då sker träffar i Sälenfjäll.

En eventuell resa, v.44 kommer kanske att bli av, (ca fem platser finns), till Skidorten Sölden i Österrike.
Det blir bussresa, kostnaden kommer vara runt tre till fyra tusen.
Då är hotell, liftkort, resa dit och hem betalt.

Vi stannar i en, eventuellt två veckor.(Vid två veckor blir priset såklart högre)

Men först måste jag prata med arrangören och höra hur många platser vi kan få.
Så därför vill jag veta om det finns något intresse för denna resa.

Vårt mål är att samla så många tjejer som möjligt, som kan lära sig av varandra och
kunna ta plats bredvid grabbarna och samarbeta med dem!

Det hela kommer redovisas med en snowboard/skid film.

Filmningen kommer isf att pågå i ca ett och halvt år, för att kunna få så mycket bra och grymma klipp som möjligt!

Detta är bara en intresseanmälan för att se om det finns tillräckligt med intresse för att
genomföra idén!

Intresseanmälan sker via min mejl, har ni frågor så besvaras de via mejl eller foruminlägg!

mer information kommer att komma
upp senare, på en hemsida som håller på att byggas.
Tillsvidare får ni hålla till godo med freeride.

/Hilla Aspman

hilla:

Jag sa inte något om att inte testa gränser, prova nåt nytt och få kickar. Det är givetvis för kickarna skidåkning kan ge som jag älskar det! Däremot påstod jag att snurra och göra volter inte ger mig nånting. Jibbing handlar till rätt stor del om att showa för publiken, imponera på polarna. Jag behöver inte hävda mig på det sättet.
Tror du att jibbing är det enda sättet för skidåkare att få adrenalinkickar? Trångsynt.

torva:

klart att det handlar till stor del att showa.
men showa behöver väl inte vara något dåligt?
det kan också ge en skön känsla av gemenskap
att jibba och spräcka gränser och att få köra med varandra.
jag älskar off-åkningen lika mycket som vanlig åkning.

jag tror att det är fler tjejer som skulle vilja prova att jibba mer.
eftersom det är lite tjejer som jibbar i parker, och mer bara softar.
men många vill nog prova...
men eftersom vi alla är olika, vissa gillar soft-åkningen mer.
och andra vill testa gränser och "öka" självförtroendet genom att
testa nya grejer.

klart att många vill vara balla när de sätter nya trick och grejer.

men egentligen. kan man klandra dem?
vi är väl många som drömmer om att bli snowboardproffs å spons?

men jag kan klart erkänna att bla snowboardåkning har börjat
spåra ur och handlar mer om material och prylar en själva åkningen.

Det är skönt med skidåkare, för de har inte riktigt hunnit komma lika
långt in i de prylfixerade som snowboardåkare har.

peace

hilla:"Det är skönt med skidåkare, för de har inte riktigt hunnit komma lika
långt in i de prylfixerade som snowboardåkare har."

har du missat alla ziljoner inlägg här på forumet som enbart handlar om prylar (och oftast inte om funktion, utan om deras utseende) ? kolla bara när det släpps bilder nya skidor på då blir glinen som galna och alla vill ha nytt enbart för de är "sååå fett najs" lr dyl.

Haha ja jag vet inte riktigt, men det känns som om tråden istället för att handla om tjejer och jibbing spårat rakt in i motsättningar om vad som är coolt eller inte. Trist att det alltid ska vara så mycket åsikter om högst oväsentliga saker.

Om man ska fokusera på detta med oss chicks och den lite galnare typen av skidåkning, hur man nu vill definiera den, vad det än beror på att vi håller oss undan så är det enligt min åsikt skit bara skit. :)

Själv började jag åka skidor rel sent och kämpar mot de spärrar som kommer med åldern. Haha, vet inte riktigt vad jag ska tro om ordspråket att det inte går att lära en gammal hund sitta eller varför skidåkande tjejer finns mest i form av groupies. Är i vilket fall som helst kasst och något borde man göra för att främja brudarna, men frågan är vad och den kan jag själv inte besvara.

Däremot ett stort BIG UP till de tjejer som håller på med det, och hoppas på mer sånt =)

Här i Åre blir det fler och fler girls men vi är fortfarande för få som vågar leka på fjället :p
-Av med spacklet, på med hjälmen och våga åk!! :D

Bo87 sa:
jag tror att killar vågar dra på mer för att det helt enkelt finns brudar, undervedvetet alltså.
sedan urminnes tider har hanarna slagits och showat för honorna vem som är "mest man", det vi ser idag är, enligt mig, resultatet av alla människoarters beteende i 100 000 år.

sen är det ju ett fastslaget faktum att dudarna som kan hoppa i sälen och åre är dom som tjejerna dräller över på krogen.
alltså är tj schiller, simon dumont och sammy carlsson enligt mig "mest man" :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp