Varför är rocker dålig i pist/hårt underlag?

tyckte både i direktsändningen och nu att det syns flera gånger från starten och in i första svängen att framändan är förböjd. jmf tex Hargins skidor i andra åket från start till första porten. Jag är för osäker för att argumentera vidare för att det är så då jag kan mycket väl kan ha fel (hårdhet på skidan, kameravinkel etc etc), men det vore kul om någon mer ser det...

Hej på er!

Jo...nu är det konfirmerat...man har börjat med rocker på race skidor i år...Både Head och Rossignol har det...men jag fick höra storyn om en åkare som beställt ett par Salomon GS...får hem skidorna...och genast konstaterar att det är fel på dom...ringer Salomon och förklarar det hela och får svaret att dom ska va så...lite roligt...:)
SG och DH skidor har haft noslyft i flera år...men iden där är att "ventilera" belaget...men på köpet får man så klart rockerns fördelar...:)

Hendryx sa:
Hej på er!

Jo...nu är det konfirmerat...man har börjat med rocker på race skidor i år...Både Head och Rossignol har det...men jag fick höra storyn om en åkare som beställt ett par Salomon GS...får hem skidorna...och genast konstaterar att det är fel på dom...ringer Salomon och förklarar det hela och får svaret att dom ska va så...lite roligt...:)
SG och DH skidor har haft noslyft i flera år...men iden där är att "ventilera" belaget...men på köpet får man så klart rockerns fördelar...:)
Såja. I vanlig ordning är dom några år efter dig:)

Jaha, där ser man! Antar att det är frågan om tiprocker och traditionellt spann (eller nollspann) för mitt och bakre del av skidan. Eller?

/MM

Heinz_p sa:
Hendryx sa:
Hej på er!

Såja. I vanlig ordning är dom några år efter dig:)
Du tror inte de har utvecklat skidorna i några år då? Eller släpper de e nskida med rocker så där på en gång bara? Nä ligger ett par års forskning bakom detta är jag ganska säker på.

Eder Richard

Ps. MM: Det är bara tip rocker på Salomons SL skida och noll spann. Ds.

Liten fundering: Om skidorna har rocker och man ligger på väldigt lite kant för tillfället och passerar över ett krön, då kommer ju stålkanten som ligger an mot snön plötsligt att krympa. Eller hur?
En skida med spann kommer att fortsätta att hålla skäret längs hela stålkanten.

Det känns som att ju mer rocker en skida har ju mer lik ett par snowblades kommmer den bli över krön.

Tailrocker skulle jag däremot kunna fatta eftersom det är mindre risk för hugg från stålkanten när man vill att skidorna ska simma när man plattar ut dom å kör en elva.

Ligger du väldigt lite på kant så svänger du per definition väldigt lite. Att "fortsätta hålla skäret" i en sväng med lite tryck i, känns som ett litet problem. Har inte märkt detta då jag körde rocker förra året. Problemet var snarare att man ligger på så hårt med sådant tryck att man kan ha svårt att ta kompressioner över krön.

Min tanke är iaf att då borde instabiliteten bli som störst. Typ om man står i ägget å kantar väldigt lätt över ett mjukt krön.

Snödjup

Tillbaka
Topp