PisteCarver
Aktiv medlem
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Vilken forskning visar det?Forskningen visar att vi måste göra omställningar på individ och samhällsnivå.
Nu överdriver jag, men poängen är ändå där:Förändring sker om folk börjar göra förändringar, inte annars. Våra val har global påverkan, både i vardagen och på valdagen.
Du har friheten att bosätta dig i skogen och leva på bär och fiske om du vill. Du kommer att reducera ditt klimatavtryck radikalt, men du kommer inte att bidra med några resurser till välfärdssamhället, och kan ju då inte heller ha några moraliska anspråk på att t ex bli hämtad av räddningstjänsten och få transport till ett sjukhus om skulle skada dig där ute. Eller få plats på ett vårdhem när du blir gammal etc.
Nej, det är det inte.oavsett är det faktiskt inget som hindrar oss från att göra förändringar.
Men om du och andra som du lyckas driva igenom ert projekt i den fria demokratiska världen, så kommer diktaturer som Kina och Ryssland ta över.
Kan vi inte övertyga dem att vara med så är projektet meningslöst.
Och så har vi det här med att kraftigt dra ner på konsumtionen, vilket betyder att dra ner på produktionen, vilket betyder ekonomisk depression, vilket leder till massarbetslöshet, misär och död beroende på hur mycket ekonomin backar…. osv.
Vi är redan 7,7 miljarder människor på planeten och de måste alla ha en inkomst. Det går ju inte att backa tillbaka och förespråka ett levnadssätt motsvarande hur det var före industrialismen.
Lösningen ligger i den tekniska utvecklingen, och ett stopp för befolkningsökningen. Om vi bara kunde producera all energi på ett rent sätt….
Hur stor är andelen ingenjörer bland aktivister och miljöpartister i jämförelse med befolkningen i övrigt? Låg antar jag.
Hur försörjer sig aktivisterna som blockerade E4:an igår?
Jag var tvungen att vara på jobbet, arbeta och betala skatt till vårt gemensamma samhälle.